Toon posts:

Baas bespioneert op MAC

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben dusdanig para dat ik hier ik niet eens mijn eigen account wil gebruiken en hier nu als newbee een vraag stel. Op zich niet gek want ik heb weinig ervaring met Mac, wel met PC.

Ik werk op een bedrijf met Macs met OS 10. Remote desktop is geinstalleerd (zogenaamd voor makkelijke software installatie). Vandaag zag ik (vanuit mijn ooghoek) dat toen mijn baas de boel configureerde hij heel snel een vinkje 'show when being observed uitzette'. Ofwel zonder dat ik weet kijkt hij mee.

Nu weet ik dit zonder dat hij dat weer weet maar er is iets anders dat mij dwars zit: een maandje geleden kreeg een paar scriptjes toegestuurd die mijn VPN verbinding configereerde. Nu ben ik bang dat daar een script bij zit wat auromatisch een verbinding tussen zijn en mijn comp (MacBook) leg, waar ik ook ben online zodat hij door mijn bestanden kan browsen.

De vraag is, hoe kan ik dit checken? Iets in de logs?
Zie wel vanalles gebeuren, ook in JAVA maar heb geen idee of dat wat is.

dank.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 15:33
Installeer (als het kan) little snitch, dan kun je zelf bepalen welke verbindingen er toegestaan worden en welke niet. Dan zie je het ook gewoon als je baas bijvoorbeeld verbinding probeert te maken

Verwijderd

Kan je makkelijk zelf uitvinken.
Onder het blauwe appletje kan je een lijstje laten komen. Kies voor systeem voorkeuren ( system prefs)
Kies dan sharing ( mapje met in een geel vierkantje een mannetje op)
openen
Apple remote desktop uitvinken. Voila , gedaan met de pret. Zodra je het " echt" nodig hebt kan je het aanvinken. Als je baas ondertussen komt zeggen dat het uitstaat weet je ineens of hij kijkt.

Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/6740/picture1jd6.th.png

Verwijderd

Ook al zou je baas het doen volgens heeft hij het recht niet of je continue in de gaten te houden. Dit tast namelijk je privacy aan althans dat vind ik, ik weet niet hoe dit wettelijk geregeld is. Het is in ieder geval niet normaal. Ik mag toch hopen dat je baas je kan vertrouwen aangezien dat wel het minimale is voor een werkgever/werknemer relatie.

Heb je ook beperkende rechten of je kun je de remote desktop gewoon uitzetten? Of wellicht alleen het vinkje weer aanzetten zodat je kun zien of je in de gaten wordt gehouden.

Voor zover ik weet kan het niet via een VPN verbinding.
Binnen OS X worden users van elkaar gescheiden dus zonder wachtwoord kun je niet bij een andere gebruiker komen. Dit werkt uiteraard alleen wanneer jij alleen het wachtwoord weet. Maar wellicht kun je daar wat meer over vertellen zodat iedereen hier weet wie welke rechten heeft.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je baas mag op je werk je mails e.d. checken en waarschijnlijk ook gewoon je monitor in de gaten houden, mits van te voren is medegedeeld dat dit kan gebeuren en mits je daarmee akkoord bentt gegaan.
En in je prive computer mag ie natuurlijk helemaal niet rondsnuffelen.

Spreek die man eens aan, vraag in hoeverre hij het allemaal monitort e.d.

Dat dat vinkje uitstaat is inderdaad niet helemaal zuiver, maar dat betekend ook weer niet dat jij 24/7 in de gate gehouden wordt. Behalve dat ben jij gewoon aan het werk. Als de baas langs loopt spring je toch ook niet voor je monitor zodat hij niets kan zien?

En wat je GoT account hier mee te maken heeft kan ik echt niet bevatten.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2007 21:06 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Helaas is het hebben van meer dan één account op GoT niet toegestaan en resulteert dit in een ban. Daarnaast is er over dit onderwerp genoeg te vinden via de search. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.