binnenkort glasvezel van XMS, router suggesties

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Day24
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10-2023
Ik heb de FAQ gelezen, en daar staat duidelijk in dat ik dit soort vragen eigenlijk niet mag stellen zonder vooronderzoek gedaan te hebben.... en dat heb ik ook wel, maar misschien had ik meer kunnen zoeken. Laat ik eerst het probleem even voorleggen.

Over een aantal weken stap ik over of glasvezel van XMS. Ik heb 2 computers in huis welke beide op internet moeten kunnen. Daarnaast heb ik een wii welke ik met een lan-adapter ook op het internet wil laten kunnen.

Vroeger zaten de twee computers aan elkaar vast met een gigabit verbinding. Internet liep via 1 van deze computers. Ik wil dit echter voorkomen in de toekomst omdat ik het nogal zonde vindt om de ene computer altijd aan te moeten hebben staan.

Ik wil wel, als ik dan toch een router moet kopen (heb nu een adsl2+ modem/router), de mogelijkheid terug om met zo'n gigabit verbinding tussen de twee computers op te bouwen.

Ik ben al bij een aantal (mainstream) computerwinkels geweest, en heb de XMS topics ook grotendeels doorlopen. Ook heb ik op internet proberen te zoeken naar routers die in dit geval goed zouden zijn, en toch niet al te duur.... Maar nergens kan ik vinden wat ik zoek. Daarom dus deze post. Is er iemand die mij kan en wil helpen te bekijken welke opties er zijn wat een router betreft?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Wat ik nu niet helemaal begrijp is wil je nu een Gbit router? Die zijn nog best wel duur en zeldzaam. Als een 100Mbit router voldoende is zou ik een Draytek nemen een 2900 presteerd erg goed. Ik heb daar erg goede rvaringen mee. Heeft 100Mbit poort aan de WAN en 4 aan de LAN allen Full Duplex.. Is erg uitgebreid in de functies ook.

Oeps wat is trouwens niet te duur?

.. Caveboy kan alleen maar dromen van Glas...

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 23-04-2007 20:34 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hoe snel is je glasvezel verbinding?

Meestal trekt een HuisTuinKeuken router snelheden boven de 20 MBit niet goed.
Of je moet al een draytek of een cisco pakken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of neem een energiezuinige pc met clarkconnect of een andere specifieke distro..Echte gbit routers zijn erg duur...Overigens had belkin ook een gaming serie met gbit maar of die echt snel is..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Routers die gbit kunnen routen zijn voor thuis onbetaalbaar. Gelukkig is de kans dat je gbit internet over glasvezel thuis krijgt ook vrij klein. Dus in plaats daarvan moet je een router zoeken die je verbinding aan kan (beetje afhankelijk van welke snelheid je krijgt), en een gbit switch daar aan vast knopen voor je pc's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

pfSense op een pentium 3'tje met 256 MB Ram.
Daar een Gigabit netwerkkaartje in, Gigabit switchje eraan (kijk daarvoor in een draadje dat ook in dit subforum loopt) en gaan met die banaan.

pfSense kun je ook vervangen door ClarkConnect, IPCop of wat je maar wil.
Windows is af te raden imo.

[ Voor 19% gewijzigd door Romke op 23-04-2007 22:31 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Voordat je een dure router gaat aanschaffen moet je eerst ff kijken hoe je internet binnenkomt. Het kan best zijn dat je via DHCP gewoon meerder IP's krijgt en dan heb je aan een gbit switch van 60 euro ofzo genoeg.

Ik ken verder XMS niet dus misschien moet je ff een belletje doen naar hun helpdesk?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Day24
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10-2023
De verbinding is een 24 mbit verbinding, maar als die bevalt wil ik over een jaartje hoger gaan. Ik wil dus een router die wel op zijn minst 50 mbit aankan...

ja, de reden dat ik een gbit router wil is vooral omdat bestanden delen via het netwerk (en vooral ook via vista) nu zo verrekte langzaam gaat. Het ding hoeft het internet signaal niet op gbit te doen.

Mijn budget wordt maximaal 150 euro.

Ja, ik heb zitten denken aan gewoon een oud computertje neerzetten, maar ten eerste heb ik daar absoluut geen ruimte voor, en ten tweede blijf ik het zonde vinden om een pc altijd aan te moeten laten staan.

en om hiervoor een extra zuinig computertje te kopen vind ik ook een beetje overdreven als een simpele router afdoende is.

Maar ik begrijp dat ik dus eigenlijk gewoon naar draytek moet kijken?
Om eerlijk te zijn weet ik het verschil tussen een router en een switch eigenlijk niet. Zolang mijn internet het maar op beide computers (tegelijk) doet, ben ik al helemaal tevreden.
Oh, en ik wil geen draadloos netwerk opzetten..... dus wireless is volledig overbodig (hoewel ik nergens meer routers zie die geen wireless hebben zo ongeveer....)

Verwijderd

eurh...

Modem in router modes. (wan heeft ip adres.)

Dan de andere kant (met vast private ip) aan een switch hangen, b.v office connect Gigabitswitch 8 (niet zo heel duur).

Dan zou het toch ook moeten kunnen.....Glasroutes zijn over het algemeen duur.

het is nog niet common good, dus dat weet ik zo 123 niet...

* zou eigenlijk ook wel glas willen....maar ja, dat is er niet in rotterdam-zuid (particulier dan.) *

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24

IEF

Why so serious?

een WRT54GL met modded firmware doet op zn hoogst 30 mbit over NAT.

Er zijn denk ik niet veel home routers die een snelheid hierboven halen..

Kun je inderdaad beter kijken naar een linux router distro, of pfsense.

50 mbit NAT'ten is nogal erg veel ook imho. Maar inderdaad als je meerdere DHCP ip's krijgt van XMS, kun je net zo goed met een gbit switchje uit.
Pagina: 1