2,5" in Raid stil en toch snel?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik zal mezelf even proberen te verduidelijken.

Heb vroeger altijd met stofzuigers naast me gewoon altijd kunnen slapen.

Nu ben ik een poosje geleden begonnen met mijn pc stiller te maken en ik krijg het maar niet voor elkaar.

Heb op het moment:
Antec P150 + Neohe 430w voeding
Kast volgehangen met Nexus coolers 2x92mm front 1x 120mm in de achterkant.
Scyte Ninja + 120mm nexus voor op de cpu nog niet idle + passief geprobeerd.
Zalman ZM80D-HP + Zalman ZM-OP1 voor op de videokaart, kan idle passief draaien
1x P80 Samsung hd(160gb) en 1x P120 Samsung HD(250gb) beiden in Silentmax behuizing.

Ik irriteer mij op het moment nogal aan beide harde schijven, ze resoneren en blazen continu.
Had ze juist gekocht op de stilte, ik ben nu dus van plan 4 2,5" schijven te kopen en dan 2x raid-0 te draaien.

Zijn die schijven enigszins te vergelijken qua snelheid met de desktop schijven??
En is 5400rpm voldoende of misschien zelfs 4200rpm?

Ik game nogal vaak, dus het is wel een must dat ze een beetje performance hebben, liefst minstens gelijk aan de desktop hd's, ik weet dat ik zoiezo ga inboeten op acces time's.

Verder, zijn er nog andere tips om de rest van het systeem nog stiller te krijgen?
Of is dit zo'n beetje wel de max??

Ik heb trouwens het forum doorgespit, maar ben geen gelijkwaardige vraag tegen gekomen.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet je 100% zeker dat het je schijven zijn? De samsung schijven zijn vrij stil, en al helemaal als ze ook nog in SilentMaxx behuizingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
ja 99,99% heb alles losgekoppeld enzo.

Maar als je die andere onderdelen ziet :p
Dat is ook allemaal silent spul dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Een 5400RPM schijf is GEVOELIG trager als een 7200RPM hoor.

En die 7200 zijn DUUR. Misschien beter eens kijken naar een behuiziging voor je 3.5 schijven, want anders wordt het een HELE dure grap ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Ik heb zo'n beetje de beste behuizing die er is voor 3,5" schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:13
Dan kan ik je een Silentmaxx HD Silencer aanraden. Je schijf is daarmee serieus onhoorbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
als je mijn OP had gelezen, dan had je gezien dat beide schijven in een Silentmax behuizing zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

Cubefanatic schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:24:
Dan kan ik je een Silentmaxx HD Silencer aanraden. Je schijf is daarmee serieus onhoorbaar...
lezen is lastig he? Lees de OP eens voor je domme reacties plaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je eens naar solid state drives kijken?

Heb eigenlijk geen idee of die dingen al verkrijgbaar zijn en zoja voor welke prijs, maar het is wel volkomen stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:27:
Misschien kan je eens naar solid state drives kijken?

Heb eigenlijk geen idee of die dingen al verkrijgbaar zijn en zoja voor welke prijs, maar het is wel volkomen stil :)
Volgens mij zijn die ziekelijk duur en niet praktish.
Flashen kaarten zijn op de seek time na, behoorlijk wat trager en op basis van ram moeten ze constant stroom hebben.
Mis ik nog 1 van de varianten?

Beide oplossingen zijn trouwens vele malen duurder dan 2,5" schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook last van mijn enige Samsung schijf (in silencer, opgehangen in elastieken); ik heb toevallig vandaag twee 2,5" schijven besteld (seagate momentus 7200.1; 80GB) met de bedoeling ze in RAID0 te draaien. Ik heb al het een en ander aan reviews doorgenomen, en daaruit blijkt dat die schijven (single) iets langzamer zijn dan een gemiddelde desktopschijf; in RAID0 dus zeer acceptabel.
Trouwens denk ik dat er op het gebied van fans voor je ook nog wel wat te winnen valt. Die Nexussen zijn toch wel behoorlijk hoorbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:32:
Ik heb ook last van mijn enige Samsung schijf (in silencer, opgehangen in elastieken); ik heb toevallig vandaag twee 2,5" schijven besteld (seagate momentus 7200.1; 80GB) met de bedoeling ze in RAID0 te draaien. Ik heb al het een en ander aan reviews doorgenomen, en daaruit blijkt dat die schijven (single) iets langzamer zijn dan een gemiddelde desktopschijf; in RAID0 dus zeer acceptabel.
Trouwens denk ik dat er op het gebied van fans voor je ook nog wel wat te winnen valt. Die Nexussen zijn toch wel behoorlijk hoorbaar!
Ben wel erg benieuwd wat je dan van je nieuwe raid opstelling vind.
Ik ben trouwens vergeten te melden dat ik alle fans op 5volt draai.

Ik vind het geluid van de fans zeer zeker acceptabel, op 12volt worden de 92mm zeker weten te rumourig.

alleen jammer dat de lucht die ze verplaatsen vrij laag is, ook op 12volt.
Houd me altijd aanbevolen voor stillere fans met minimaal dezelfde luchtverplaatsing of net zoveel lawaai met meer lucht verplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DNS666 schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:38:
[...]

Ben wel erg benieuwd wat je dan van je nieuwe raid opstelling vind.
Ik ben trouwens vergeten te melden dat ik alle fans op 5volt draai.

Ik vind het geluid van de fans zeer zeker acceptabel, op 12volt worden de 92mm zeker weten te rumourig.

alleen jammer dat de lucht die ze verplaatsen vrij laag is, ook op 12volt.
Houd me altijd aanbevolen voor stillere fans met minimaal dezelfde luchtverplaatsing of net zoveel lawaai met meer lucht verplaatsing.
Ik zal m'n ervaringen posten zodra ik ze binnen & geïnstalleerd heb!
Op 5 volt zijn ze inderdaad nagenoeg onhoorbaar, maar de luchtverplaatsing is inderdaad hooguit acceptabel. Regelmatig wordt Noctua genoemd als stiller bij dezelfde luchtverplaatsing, maar dat is zeker niet het geval! Ik heb zowel een Noctua als Nexus 120 mm fan, en op ~800 rpm is de Nexus duidelijk stiller én verplaatst meer lucht. Ik denk dan ook dat er geen betere fans zijn (vanuit dit oogpunt) dan de Nexus fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaliloog
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Misschien een andere oplossing:

2x 2,5" Hitachi Travelstar (7200RPM 8Mb) in raid voor os en apps
Externe HDD via GB netwerk aan je pc hangen voor storage (kan je zelf kiezen hoe groot duur mooi etc)

Die externe HDD kan je ergens weg stoppen en klaar... Die externe oplossing heb ik thuis en werkt perfect aangezien ik 2 systemen heb.

Miss wel een beetje duur om alleen wat geluidsoverlast mee weg te werken... Die HDD Silencers zouden toch goed moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Kaliloog schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:38:
Misschien een andere oplossing:

2x 2,5" Hitachi Travelstar (7200RPM 8Mb) in raid voor os en apps
Externe HDD via GB netwerk aan je pc hangen voor storage (kan je zelf kiezen hoe groot duur mooi etc)

Die externe HDD kan je ergens weg stoppen en klaar... Die externe oplossing heb ik thuis en werkt perfect aangezien ik 2 systemen heb.

Miss wel een beetje duur om alleen wat geluidsoverlast mee weg te werken... Die HDD Silencers zouden toch goed moeten werken...
Ja zeker als je bedenkt dat die silencers 37euro per stuk hebben gekocht.
Had ik beter 2 schijven kunnen verkopen en 2 laptop schijven kunnen kopen.

Dat idee met een externe hardeschijf die ergens anders geplaatst word is nog niet eens zo'n slecht idee.
Ik heb al een 500gb WD Black Book, dus met een andere behuizing moet dat geen probleem zijn.

Zijn 2x 7200rpm 2,5" schijven op zijn minst even snel dan 1x 3,5" 7200 rpm schijf, neem aan van wel eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DNS666 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:42:
[...]
Zijn 2x 7200rpm 2,5" schijven op zijn minst even snel dan 1x 3,5" 7200 rpm schijf, neem aan van wel eigenlijk?
Ja, zonder twijfel. Een enkele 2,5" 7200rpm disk is niet veel langzamer dan een doorsnee 3,5" versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 19:53

Totaalgeflipt

De enige echte

7200 RPM staat voor Rounds Per Minute, ze draaien dus zowiezo evensnel, accestime, seektime, kunnen natuurlijk verschillen, maar dat is normaal per merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totaalgeflipt schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:14:
7200 RPM staat voor Rounds Revolutions Per Minute, ze draaien dus zowiezo evensnel, accestime, seektime, kunnen natuurlijk verschillen, maar dat is normaal per merk
True, maar de diamter van de schijf is toch behoorlijk wat kleiner, dus het zou niet verwondelijk zijn als dat toch voor behoorlijke verschillen zou zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Misschien dat dit helpt: in blades zitten ook 2,5 inch hd's in. Dit zijn wel high end hd's maar die zijn naast enorm betrouwbaar ook redelijk snel denk ik. Anders zaten ze ook niet in een server.
geen idee eigelijk hoe duur dit gaat worden dan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:21:
Misschien dat dit helpt: in blades zitten ook 2,5 inch hd's in. Dit zijn wel high end hd's maar die zijn naast enorm betrouwbaar ook redelijk snel denk ik. Anders zaten ze ook niet in een server.
geen idee eigelijk hoe duur dit gaat worden dan.
Klopt, maar dit zijn meestal 10.000 rpm SAS (Serial Attached SCSI) schijven. Zijn veel duurder (>> € 200 voor 74 GB), hebben weinig opslagcapaciteit, hebben een SAS controller (enkele honderden €'s) nodig en zijn niet gericht op stilte of zuinigheid (vermoeden). In een server gaat het meer om het formaat; 2,5" kun je makkelijk in grote aantallen goed koelbaar plaatsen (dus in een 1U server ook een fatsoenlijke/snelle/betrouwbare RAID array plaatsen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overigens staat RPM voor revolutions per minute, niet rounds per minute
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Revolutions_per_minute)

Verder draaien 2,5" schijven vaak wel op 7200 rpm, alleen doordat je vaak minder platters hebt is je seektime vaak hoger en is je opslag minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33

Quakie

quakelen

Oke, ik ben een beetje laat, maar vind het wel een mooie topic vandaar dat ik reageer met 2 pics van me laptop schrijfje:

Hitachi 7200 versie via ATA aangesloten:

Drops komen van me achtergrondprogs op me laptop. Ik kom zelf van voorloper de Hitachi 4200 versie en ik merk enorm verschil, zelfs tijdens normale werkzaamheden zoals internetten enzo.

acc management high:

Afbeeldingslocatie: http://quakie.tweakdsl.nl/pics/hitachi_travelstar_acc_management_load.jpg

acc management low:

Afbeeldingslocatie: http://quakie.tweakdsl.nl/pics/hitachi_travelstar_acc_management_quiet.jpg

Ik verwacht dus dat je aardige performance kan halen mits je de SATA versie pakt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, dat is een behoorlijke performace voor een 2,5" schijf, maar toch wel duidelijk lager dan een 3,5" 7200rpm model. Mijn schijfjes zijn vandaag verstuurd, dus als het goed is morgen results van 2 * 7200.1 in RAID0 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 7200rpm notebook diskjes zijn heerlijk snel, maar in mijn laptop hoor je hem wel. Niet hard, gewoon een zacht geruis. Niet hoorbaar vanaf twee meter.

Zat eerst een 4200rpm in, maar dat was niet vooruit te branden, maar die was wel muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33

Quakie

quakelen

klopt, hier ook, enige onderdeel van me laptop wat je hoort (geen fan actief hier). Uiteraard zal je dit niet horen in een midi tower en op redelijke afstand.

Ja zeker lager dan een normale 3,5 versie, maar zeker met 2 in raid0 ga je dat niet merken vermoed ik.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 19:23
Ik heb zelf een seagate barracuda 7200.10 250GB in een antec NSK 6500 behuizing, deze schijf is dan wel in rubbertjes enzo opgehangen, maar hoor hem dus echt NIET... zelfs niet als de schijf druk bezig is tijdens een install of unrarren ofzo... En de bench-resultaten liggen ook een stuk hoger dan dei laptopschijf die ik zie hier... max transfer-rate van 74, accestime van 13.6 en een burst rate van 191. misschien dat dat een leuke oplossing is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is dan natuurlijk of je wel iets anders van de computer hoort... mijn schijf is ook erg stil, maar toch het luidst van mijn pc, simpelweg omdat er behalve een fan geen andere bewegende onderdelen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Uuuh cpec, wat voor draaiende onderdelen kun je nog meer in een computer aantreffen (waterpompen buiten beschouwing gelaten)?

@TS:
Netwerkschijf is niet aan te raden. Brengt meer problemen met zich mee dan je lief is, de doorvoersnelheid zal schrikbarend afnemen (ook al is het gigabit), de vertraging toenemen en ook compatibiliteit neemt af. Je kan wel booten van een netwerkschijf (dat is al lastig op zich) en er dan ook nog eens swap en alles op moeten hebben is echt geen doen. Niet vooruit te branden. En programma's als Outlook stellen het ook niet op prijs: als de hardeschijf als zijnde niet-lokaal wordt herkend (dus niet in de de verkenner in het lijstje van vaste drives staat) wil Outlook zijn bestanden er bijv. niet zomaar op plaatsen (met veel gedoe heb ik het werkend gekregen, maar het werkt echt prut).
Wat gebeurt er als je die silencers gewoon op de bodem van je kast legt? Op iets van schuimrubber ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:13:
Uuuh cpec, wat voor draaiende onderdelen kun je nog meer in een computer aantreffen (waterpompen buiten beschouwing gelaten)?
Neem de pc van de gemiddelde tweaker in gedachten...
Harde schijven: toch wel een stuk of 3, niet bijzonder gedempt ofzo.
Fans: processorkoeler, voeding, videokaart, ~ 2/3 casefans.

Dat maakt toch wel een stuk meer lawaai dan een Nexus 120 mm op 800 rpm plus een Samsung Spinpoint, gedempt en ontkoppeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
DNS666 schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:31:
[...]

Volgens mij zijn die ziekelijk duur en niet praktish.
Flashen kaarten zijn op de seek time na, behoorlijk wat trager en op basis van ram moeten ze constant stroom hebben.
Mis ik nog 1 van de varianten?

Beide oplossingen zijn trouwens vele malen duurder dan 2,5" schijven.
Daarom werken Solid Sate Disks ook op basis van rom, en niet ram....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil even vertellen datik laatst 2x500GB Seagate Barracuda ES schijven had. Ik had ze aangesloten en pc aan gedaan en dacht dat ze niet aangingen 8)7

Ik de bios in en ja hoor, waren gewoon gedecteerd!!!!

Ze lagen plat op mijn bureau dus maakte wel getril enzo. In je hand nemen en ze zijn écht uber stil. Af en toe hoor je een béétje geratel.

Kan je nagaan, die dingen in een Silentmaxx HD silencer, onhoorbaar, wedden ;)

Ik heb al zon HD silencer met WD 160GB RE SATA2 schijf erin, ook fluisterstil, af en toe beeetje geratel maar that's it.

Hitachi en Samsung waren herriedingen. :(

Verder heb ik NEXUS 80mm fans, lekker stil. Zalman 9500cu herrie ding, ook op 5V, vandaar bezig met waterkoeling + 2x120mm nexus fans.

Enermax Liberty 500W voeding ligt er ook te kijken. Die fan gaat eruit, is de meeste herrieproducer van het hele stel :(

Verder ga ik er wat dempingsmateriaal/antidreunplaten in plakken. Helpt ook VEEL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
The__Virus schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:13:

@TS:
Netwerkschijf is niet aan te raden. Brengt meer problemen met zich mee dan je lief is, de doorvoersnelheid zal schrikbarend afnemen (ook al is het gigabit), de vertraging toenemen en ook compatibiliteit neemt af. Je kan wel booten van een netwerkschijf (dat is al lastig op zich) en er dan ook nog eens swap en alles op moeten hebben is echt geen doen. Niet vooruit te branden. En programma's als Outlook stellen het ook niet op prijs: als de hardeschijf als zijnde niet-lokaal wordt herkend (dus niet in de de verkenner in het lijstje van vaste drives staat) wil Outlook zijn bestanden er bijv. niet zomaar op plaatsen (met veel gedoe heb ik het werkend gekregen, maar het werkt echt prut).
Wat gebeurt er als je die silencers gewoon op de bodem van je kast legt? Op iets van schuimrubber ofzo.
Ik was hoe dan ook niet van plan de main schijven via netwerk te laten draaien.
Zou dan alleen om externe opslag capaciteit gaan, oftewel alles behalve windows + installs van programma's en games.

De schijven op de bodem met schuimrubber hem ik nog niet geprobeerd, Maar als ik ze uit de kast haal en los er naast leg, zijn ze nog steeds flink lawaaierig.

Het zou kunnen dat ik een foutje heb gemaakt met het aansluiten van de silentmax brackets, maar dat is redelijk hufter proof geloof ik.

Ik ga zoiezo dat schuimrubber proberen, ligt hier nog wel ergens op mijn werk.
Verder kijk ik nog even wat het verschil is tussen in rubbers ophangen en de 2x silent max.

Ik laat het resultaat nog wel weten.
Neem de pc van de gemiddelde tweaker in gedachten...
Harde schijven: toch wel een stuk of 3, niet bijzonder gedempt ofzo.
Fans: processorkoeler, voeding, videokaart, ~ 2/3 casefans.

Dat maakt toch wel een stuk meer lawaai dan een Nexus 120 mm op 800 rpm plus een Samsung Spinpoint, gedempt en ontkoppeld
Dat is dus de grap, heb mijn hele kast volhangen met Nexus fans, en zelf mijn cpu cooler is nu een nexus fan.
Verder de pasieve Cooler van Zalman.
En een antec neo HE voeding, die wel een active fan heeft, maar beduidend minder lawaai maakt dan de schijven.
Als de schijven stiller zijn, dan moet ik later nog bekijken of de fan te vervangen is van de voeding.

Ik snap trouwens ook niet waarom die schijven zoveel herrie maken, ze schijnen toch wel tot de stillere schijven te behoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Sinned123 op 26-04-2007 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, schijfjes zijn binnen en geïnstalleerd :)

Allereerst het geluid. Het geluid is duidelijk luider dan van een 5400rpm laptopschijf. Samen, ontkoppeld bevestigd, maken ze idle een geluid dat vergelijkbaar is met de Samsung Spinpoint SP2004C die ik hiervoor had (in IBL HDDbox 10 + elastieken). Bij zoeken en schrijven zijn ze echter vele malen stiller, niet meer dat harde, metalige getik, maar een licht gebrom.

Dan de performance. Ze staan opgesteld in RAID0 op de onboard Intel ICH7R, met een verse WinXP:
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2u6msdw.png
Vergelijkbaar dus met de snellere desktopschijven. Geen extreme performace, maar sowieso een heel stuk sneller dan de genoemde Spinpoint.

Wel een ietwat dure oplossing met relatief weinig opslag, maar ach... kwaliteit boven kwantiteit ;)
Vooralsnog erg tevreden, er komt nog wel wat demping binnenkort.
Pagina: 1