Hoe warm wordt een Barracuda 7200.10 in dell dimension kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silhouet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben van plan om een tweede harde schijf in mijn computer te plaatsen. Omdat deze nieuwe schijf sneller zal zijn dan mijn huidige Maxtor, zal ik die nieuwe gebruiken voor windows en de programma's. Ik had gedacht aan een grootte van 320 GB omdat dat een handige grootte is en omdat die de laagste prijs/grootte verhouding heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar een Seagate barracuda 7200.10 (ST3320620AS). Die heeft een garantie van 5 jaar en is relatief snel (zeker voor single user gebruik). Een nadeel van deze schijf is echter dat ze redelijk veel warmte produceert.

Mijn computer is een dell dimension 5000. De kast ziet eruit als de meeste dell dimensions pc's: Figuur. Deze computer heeft geen directe koeling op de harde schijven en er is ook geen plaats voorzien om een ventilator bij te zetten. De barracuda zou ik als bovenste plaatsen en mijn oude maxtor als onderste.

Nu vraag ik me af of de barracuda niet te warm zal worden in deze kast. Is er iemand die ervaring heeft met de temperatuur van een Seagate barracuda 7200.10 in een dell dimension kast?

Verwijderd

Anders koop je toch een HDD koelertje die je onderaan de HDD monteert? Het is niet zo alsof koeling niet mogelijk is natuurlijk. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Seagates worden idd vrij warm maar daar kunnen ze prima tegen. Een beetje airflow is voldoende om ervoor te zorgen dat het ding niet overhit (dus een 80mm fan in de kast voor de flow is over het algemeen al meer dan zat).

Ik heb niet specifiek ervaring met de Dimension kast, maar 4 van de 5 disks die in m'n knuffelkubus zitten zijn 7200.10 disks, die zitten aardig dicht op elkaar maar met een 120mm op 5V gaat het prima :)

• Silhouet
Het probleem is dat er in die kast maar plaats is voor twee harde schijven en die heb ik beide nodig. Ik denk niet dat er daaronder nog een koeling kan geplaatst worden. De enige koeling die er nu inzit, is een 120 mm ventilator die voor de processor zit: zie figuur: onder de voeding kabel voor harde schijven. Die genereert wel een klein beetje air flow over de harde schijven maar veel zal het zeker niet zijn.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
En een fan erop richten? Cave deed dit altijd als hij geen bevestigingspunte had dan maar tyrips pakken en dan zo "zwevend" een koeler erin. Metteen geen last van resonantie ook.

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02 12:27
Toevallig, ik heb precies dezelfde pc, maar dan in het zwart. Zit echt weinig ruimte voor harde schijf, maar je zou hem er gewoon in kunnen schuiven. Maar de andere harde schijf wordt toch ook niet te warm? Vraag me wel af of de airflow niet beinvloed gaat worden, want de fan zit er echt recht boven, en volgens mij gaat er ook lucht onder de bovenste schijf door. (en koelt die dus ook gelijk!)

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/1632/dsc00001qm6.jpg

Waar stof zit zit fan.. ;) En daar direct onder, met dat blauwe is bovenste harde schijf, daar onder kan der dus nog een zitten. De hitte kan dus naar boven omdat er een groot rooster + fan zit?

Voel ook wel wat voor 2e schijf... :)

[ Voor 26% gewijzigd door Pendulum op 23-04-2007 21:00 ]

• Silhouet
@Speed-Searcher: bedankt voor de foto, mijn pc ziet er ook zo uit.

De pc waarover ik praat is inderdaad zwart. Ik heb geen digitaal fototoestel bij de hand, dus heb ik een linkje geplaatst naar een pc van de dell site (de dimension 5000 staat er niet meer op). Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de layout van de kast hetzelfde is. Er is slechts plaats voor twee schijven.

Nu zit er 1 schijf in de kast, maar met een 2de erbij zal de air flow inderdaad beïnvloed worden. Vooral de onderste zal weinig air flow krijgen. Ook zal de barracuda waarschijnlijk warmer worden dan mijn oude maxtor diamondmax 9 van 160GB. Die maxtor is nu 40 °C. Daarom vraag ik of er iemand al een barracuda 7200.10 in zo'n kast geplaatst heeft en wat zijn temperatuur was.

• Pendulum
Nog een pic, met de 2e erin dan:
Afbeeldingslocatie: http://perso.orange.fr/zwaq/forums/dell5000.jpg

Je ziet dus linksonder dat de bovenste en onderste vrij dicht bij elkaar liggen.. maar wel weer direct onder luchttoevoer :)

Hoe zit het eigenlijk met het geluid? Want ik hoor mijn pc echt bijna niet! En dit wil ik graag zo houden :P

Lijkt mij best makkelijk aan te sluiten btw! of toch niet? Nog nooit gedaan, pc ziet eruit zoals linkjes boven..

[ Voor 25% gewijzigd door Pendulum op 23-04-2007 21:33 ]

• Silhouet
De pc is inderdaad zeer stil. Idle is hij praktisch niet te horen, enkel als de cpu zwaar belast wordt, maakt de 120 mm ventilator veel lawaai.

@Speed-Searcher: aansluiten is inderdaad heel gemakkelijk (volgens manual):
- harde schijf in blauwe bracket,
- blauwe bracket vastkliken in kast,
- kabels aansluiten en klaar.

Volgens mij zal die blauwe bracket de meeste resonantie ook tegenhouden, wat de pc weer stiller maakt. De jongens van Dell hebben goed nagedacht over de geluidsproductie.

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 08:50
Hoe warm mag die barracuda worden?

• Pendulum
Volgens azerty:
In bedrijf: 0-60 °C
Bij Opslag: -40-70 °C

Dus max 60..

@ Silhouet,
Hoe gaat dat kabels aansluiten in z'n werk? Want logish dat je die geel-rood-zwart er zo in kunt stoppen, maar die blauwe loopt niet door? In 2e plaatje zit daar ook een zwarte? Dus je hebt nog een extra kabel nodig?

• Silhouet
@Speed-Searcher: die blauwe en zwarte kabels zijn de sata kabels, die andere is de voedingskabel. Bij mijn pc zaten er oorspronkelijk al twee sata kabels in, als dat bij jou niet zo is zal je inderdaad een sata kabel bij moeten kopen.

• Pendulum
raar.. bij mij zitten ze er niet in, dus ook erbij kopen ;)
en dan nog uitzoeken waar ze in moeten..
Iemand die al een 2e harde schijf erin heeft zitten?
Pagina: 1