PVR-350 TV-out werkt niet goed (zwart blok blokkeert beeld)

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
UPDATE: wow, net dat hele verhaal hieronder getypt, schoot me nog een ding te binnen dat ik nog niet geprobeerd had: een vesa framebuffer erbij laden, zodat ivtv een andere /dev/fbx krijgt. En voila. Prachtig beeld en geluid op de tv, niet van normaal te onderscheiden. MAAR: wel jammer, de typische Mythtv-dingetjes zie je niet meer (onscreen programmagids, zender info, etc.). Ik moet heel X maar op de TV zien te krijgen, dan zie je dat wel denk ik. Iemand ervaring mee?

Ik wil graag de TV-out van mijn Hauppauge 350 gebruiken omdat de kwaliteit daarvan heel goed is, althans voor de combi met MythTV! X op de tv zou ook leuk zijn trouwens. Ik heb echter twee dagen zitten googlen, prutsen en experimenteren, maar ik krijg die tv-beelden maar niet op de tv. Het probleem is dat veel documentatie verouderd is en de veranderingen in ivtv slecht gedocumenteerd zijn (of ben ik gewoon blind/dom/etc?)

Hoe is de situatie nu?

1) Ik draai Kubuntu Feisty met MythTV, geen problemen met tv kijken, opnemen etc. Alles loopt als een zonnetje. Beeldkwaliteit van mijn TV-out is wat magertjes helaas.

2) Stel ik start de computer op terwijl de 350 en tv met elkaar verbonden zijn. Op mijn monitor zijn geen bijzonderheden te zien, alles normaal daar. In het begin is het correcte videokanaal blauw. Dat betekent: geen signaal. Al vlug in de boot (na grub) wordt het scherm zwart. Signaal dus! Tegen het einde van de boot, vlak voor loginscherm, zie je een tekstje flitsen en dan komt er een cursor linksbovenin.

Die cursor blijft gewoon staan, TENZIJ ik inlog met cntr-alt-f1 op tty1. Dan gaat de monitor op zwart en zie ik de terminal op mijn tv. Ook bij het afsluiten gaat mijn monitor op zwart en zie ik op de TV OS alle daemons, netwerkservices etc. uitzetten. X gaat dus op de monitor maar tty1 komt op de TV.

3) Wat gebeurt er als ik MythTV vertel om de tv-out van de 350 te gebruiken (is een optie voor, /dev/video16)? Dan zie ik de output aan de randen maar de terminal zit daar overheen 'geplakt' en blokkeert dus het beeld grotendeels. Heel gek gezicht eigenlijk. Het geluid doet het trouwens ook niet.

-----

Ik weet dat het gebruikelijk is om te vertellen wat je gedaan hebt, maar ik geloof niet dat ik met echt nuttige data kan komen. Niet één howto bracht verandering in de situatie. Rommelen met xorg, met /etc/modprobe.d/aliases, alles tevergeefs. Het lijkt me beter als ik gewoon vraag waar ik kan beginnen om dit probleem te debuggen, een beetje met jullie hulp _/-\o_

Maar om een voorzetje te geven, ik zou zelf wel willen weten of de framebuffer correct functioneert. De officiële howto van Ubuntu zegt dat als ik

[code]modprobe ivtv-fb[/code]

doe, dat ik dan een melding in /var/log/messages zou moeten krijgen. Dat zie ik dus niet. Maar volgens mij is ie wel geladen, want

[code]rmmod ivtv-fb[/code]

geeft melding dat de module in use is.

Verder zie ik twee oplossingen:
- Kubuntu vertellen niet meer tty1 naar de 350 tv-out te sturen
- X aan de praat krijgen op het TV-scherm.

Advies, documentatie... help deze arme prutser! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Crakie op 23-04-2007 19:40 ]

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• udenix
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-07-2023
Ik heb dit zelfde probleem nu ook. De oplossing die voor mij werkt is het toevoegen van de regel : options ivtv-fb osd_compat=1
in het bestand /etc/mythtv/modules/ivtv

Dit heb ik gelezen op : https://help.ubuntu.com/community/Install_IVTV_Feisty

Ik gebruik KnoppMythtv R5F1

30-juli-2007

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Ik draai X op de tv-out van de PVR-350 en dat gaat al een paar maanden prima, ook OSD is top. In het begin had ik nog wel last van overscan, maar sinds ik twee hd's erbij heb gezet in mijn kast, past het scherm perfect. Wie het weet mag het zeggen, maar mij hoor je niet klagen ;)

Okee misschien 1 klachtje... je kan composite niet aanzetten én de tv-out van de 350 gebruiken

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.