Toon posts:

VGA kabel wil geen (maximale) breedbeeldresolutie weergeven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe pc in elkaar gezet. Alles werkt prima, op één ding na (zo gaat het altijd he?!).

Als ik mijn computer aansluit op mijn monitor met de bijgeleverde VGA kabel (1,8 meter) werkt alles prima en kan ik de breedbeeldmonitor op maximale resolutie (1680x1050) zetten. Maar als ik mijn 10 meter VGA kabel gebruik verdwijnen de breedbeeldresoluties in Vista en kan ik alleen normale resoluties op mijn scherm krijgen wat resulteert in een te brede weergave. Kan het zo zijn dat de kabel te lang is of verkeerd is om de maximale breedbeeldresolutie goed weer te geven? Aangezien ik de computer uiteindelijk redelijk ver van mijn monitor wil plaatsen, baal ik hier enorm van en ben ik dus op zoek naar een oplossing voor dit probleem.

Ik heb natuurlijk al op google gezocht maar kon eigenlijk niet zoveel vinden. Ik zag hier en daar het woord coaxiale VGA kabel terugkomen en denk er nu aan zo eentje aan te schaffen (http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=511325). Denken jullie dat dit het probleem zal verhelpen of ligt het aan iets totaal anders dat ik over het hoofd heb gezien? De drivers etc. heb ik allemaal al geïnstalleerd (alles werkt goed met die korte kabel).

Ik weet dat de beste methode is om het gewoon te proberen maar ik vind het zonde om die kabel aan te schaffen als ik toch weet dat dit niet de oplossing zal zijn.

Voor de volledigheid hier een aantal relevante onderdelen uit mijn systeem:

- Moederbord: MSI K9AGM2-FIH (onboard video, chipset 690G, dus geen losse videokaart)
- Monitor: Samsung 206BW
- Reguliere VGA kabel

Ik ben zeer dankbaar met alle input die jullie mij kunnen geven! Alvast bedankt!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Is die 10M-kabel wel een volledig bedraadde? Gewoon een stevige dikke kabel of is het een flumsy dun kabeltje?
Het lijkt namelijk alsof met de 10M-kabel het DDC-signaal niet meer aankomt, wat gebruikt wordt om de monitor te herkennen en daardoor de breedbeeld-resoluties niet weergeeft.
Installeer anders eens Powerstrip, daarmee kun je iedere denkbare resolutie instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 23-04-2007 18:01 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat de kabel te lang is, zodat bepaalde signalen (bijvoorbeeld DDC informatie van je monitor) niet/te zwak doorkomt en dat windows dan terug valt op de standaard vesa resoluties. Maar dat is puur een gok.

edit: damn you Hyperion >:)

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 23-04-2007 18:03 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de snelle reactie! Die 10 meter VGA kabel is redelijk dik (geen dunne in ieder geval) dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Ik ga powerstrip straks meteen even proberen als ik thuis ben. Ik laat het hier zeker even weten of het lukt!

Verwijderd

Topicstarter
en ook bedankt voor jouw reactie spone =)

Verwijderd

of je probeert een DVI Kabel, waarschijnlijk wil het dan wel

Edit:

Oeps, je hebt onboard VGA, die hebben meestal alleen maar VGA 15 pins :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jelmer, klopt, kan helaas geen DVI aansluiten...........

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:06:
Jelmer, klopt, kan helaas geen DVI aansluiten...........
Dan is het enigste wat ik me kan bedenken, dat door de te lange kabel de signaal niet meer goed wordt weergeven, probeer anders eens je monitor te installeren door middel van de .ini , meestal wordt er wel een CD bij de monitor geleverd.
Pagina: 1