Televisie uitleg onderdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Mijn televisie heeft het begeven. Ik weet ook wat er aan de hand is. De oost-west (horizontal) compensatie werkt niet. Nu heb ik al veel gezocht op internet en soms is het alleen een los contactje. Ik ben nu dus op zoek naar een site waarom liefst d.m.v. foto's uitgelegd staat wat elk onderdeel is en wat het doet, zodat ik mijn eigen tv kan kijken of er iets los zit.
Ik weet niet of ik het zelf ga repareren maar dan kan ik wel inschatten wat reparatie me gaat kosten.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Zoiets??

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d259697778e493f25fef7621663b970e/full.jpg

O-)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• CBass
Grapjas! Zoiets ja, alleen dan meer van het binnen werk!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op het net zijn vaak service handleidingen te vidnen van een hoop TV modellen. Heb je zoeentje gevonden? Misschien dat daar goed staat aangegeven wat wat is.

edit:
Er staan natuurlijk hoge voltages op sommige onderdelen dus wees daar erg voorzichtig mee. Geladen elco's kunnen je ook een aardig stootje geven :P

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2007 16:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Tjah zoiets is er dus niet, als je er geen verstand van hebt kun je beter niet in een TV gaan klooien.

Er spelen hoge voltages in een CRT systeem, de kans op een flinke schok met alle gevolgen van dien is dus ook aanwezig. Gewoon even wegbrengen naar een reparatie winkel, dan komt het wel weer goed of kunnen ze je in ieder geval vertellen wat er precies mis mee is.

Hoewel je met de prijzen van vandaag eigenlijk net zo goed een nieuwe kunt kopen afhankelijk wat voor een TV het was.

Vergeet ook niet dat de levensduur van die dingen eindig is, goede kans als je nu iets fixed dat er over een maand iets anders stuk is.

Hier: http://www.howstuffworks.com/tv.htm

Maar verwacht niet dat er een site is waar foto's op staan van specifiek jouw PC met daarin alles uitgelegd. Er zijn ontelbaar veel TV's allemaal net ff wat anders van binnen. Je hebt niet eens gezegd welke TV je hebt dus we kunnen er niet veel over zeggen nu.

Openschroeven van een TV als je niet weet wat je doet: NIET DOEN

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 16:57 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:56
Je zegt dat je oost-west compensatie niet werkt? Hoe weet je dat? Welke symptonen en waar heb je dat vandaan?

Voor beeldbuizen hoor je vaker dat de plaatsen waar er gesoldeerd is slechte contacten kunnen gaan maken na een aantal jaren. [knip] technische brabel [/knip]. Dat kun je oplossen door de soldeerpunten opnieuw aan te tippen met een soldeerbout. Dat heeft echter alleen zin bij de hoogspanningsgedeeltes en in de buurt van warmtebronnen.

Let er altijd op dat je van een beeldbuis een schok kan krijgen! Ook als hij al een tijdje uit staat! Lees eerst goed na hoe je een tv opent en mee werkt

Verwijderd

En denk bij een schok niet aan een statische schok (hoog voltage, lage stroom), of een stroom van bijvoorbeeld een CAI kabel (rond de 90 volt wisselstroom), of zelfs stroom van het stopcontact (230 volt wisselstroom). Het is nog gevaarlijker als de 300 volt gelijkstroom in een voeding, je hebt het hier over extreem hoge voltages, soms zo hoog als 32000 volt gelijkstroom (maar niet veel lager als 15000 volt over het algemeen).

Als je jezelf snel dood wilt hebben is dat wel de manier om het te doen.

• CBass
Ten eeste, bedank voor alle waarschuwingen. Ik schrijf erbij dat ik ook niet weet of ik het zelf wil doen omdat ik weet dat er misschien wel 20kV spanning staat op verschillende onderdelen. Maar deze 20kV zal niet veranderen als ik met mijn handen alleen aan de bescherm kap kom. Voor de rest zal ik alleen maar kijken :).

Hoe ik weet dat het de oost-west compensatie is! door het feit dan mijn beeld er ongeveer zo uit ziet:
| ) ( |. Het beeld is dus als het ware aan de zijkant met twee halve cirkels naar binnen vervormd.

Daarnaast weet ik dat het misschien niet meer loont om te repareren maar de tv is zelf pas 4 jaar oud (70 cm). Daarom zou ik ook een zo goed mogelijk een inschatting maken van de prijs.

Verwijderd

Als je inderdaad zo'n los contact hebt zul je dat niet kunnen zien. Het lijkt nog vast te zitten, maar de stroom komt niet helemaal goed meer door. Dat kan echt millimeter werk zijn en dus niet zichtbaar.

Daarnaast kunnen hoge voltages relatief eenvoudig overspringen, alleen het openmaken van de kap kan in principe al gevaarlijk zijn.

We kunnen je wel tips geven hoe je het probleem op kunt sporen en zelfs kunt fixen, maar ik doe dat liever niet. Het is gewoon gevaarlijk.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik raad je trouwens gewoon aan om met de TV terug te gaan naar de winkel of waar je hem gekocht hebt. Die kunnen dan een reparateur op je TV loslaten. Die hebben het binnen notime gefixed, je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit en als je zelfd geluk hebt kun dit naar je verzekering sturen zodat het helemaal vergoed wordt.
Als jij zelf aan de haal gaat met reparaties je beschadigd de TV nog meer, dan kan bovenstaande al niet meer.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk hier eens: http://www.repairfaq.org/

Als je je bewust bent van de gevaren, kun je heus wel zelf wat prutsen aan die tv. Als het geen duur merk en duur type is, dan loont reparatie van die TV zeer waarschijnlijk al niet meer.

Ik ben zelf een aantal jaren geleden begonnen met het repareren van TV's, naar aanleiding van een defect, en ben toch best een eindje gekomen. Grotendeels dankzij die site, en nieuwsgroepen. Mijn kennis van elektronica komt niet veel verder dan de basis-kennis die je bij natuurkunde op het VWO opdoet.

Wat vaak ook helpt, is het chassis-nummer van je TV opzoeken (staat meestal op een stickertje op de achterkant of op de printplaat), en daarmee googelen. Als het een veelvoorkomend probleem is, kun je mazzel hebben en staat de oplossing er al bij.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 11:35

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:06:
En denk bij een schok niet aan een statische schok (hoog voltage, lage stroom), of een stroom van bijvoorbeeld een CAI kabel (rond de 90 volt wisselstroom), of zelfs stroom van het stopcontact (230 volt wisselstroom). Het is nog gevaarlijker als de 300 volt gelijkstroom in een voeding, je hebt het hier over extreem hoge voltages, soms zo hoog als 32000 volt gelijkstroom (maar niet veel lager als 15000 volt over het algemeen).

Als je jezelf snel dood wilt hebben is dat wel de manier om het te doen.
Even een opmerking, je haalt hier 2 dingen door elkaar, spanning en stroom...

Volt = Spanning
Ampere = Stroom

Je zult het vast zo bedoelen, maar het leest een beetje vreemd ;).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Daarnaast weet ik dat het misschien niet meer loont om te repareren maar de tv is zelf pas 4 jaar oud (70 cm). Daarom zou ik ook een zo goed mogelijk een inschatting maken van de prijs.
Misschien kan je beter eerst eens contact opnemen met de winkel waar je de TV gekocht hebt. 4 jaar is extreem weinig voor een TV. Ook als de garantie verlopen is kan je altijd aanspraak maken op een tegemoetkoming in de reparatiekosten als een apparaat onredelijk snel defect raakt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zerora schreef op maandag 23 april 2007 @ 20:43:
Die hebben het binnen notime gefixed, je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit en als je zelfd geluk hebt kun dit naar je verzekering sturen zodat het helemaal vergoed wordt.
Welke verzekering zou dit soort zaken gaan vergoeden? Ik ken geen verzekering die gewoon defecte aparatuur vergoed hoor.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1