Toon posts:

Intel 965WH Genuine mainboard - Design error?

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede-tweakers,

Sinds kort heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet. zie onder.

E6600, 2 GB DDR2-800 (te snel geheugen, had 667 moeten zijn...), 4 x 320 GB
Antec II kast, met alle fans geplaatst.(2 x 12 cm *(in en uit), 1 x 92 cm uit (dubbel ivm de voeding in het systeem.)

Ook heb ik de ACAG in gebruik, en hier een 92 mm fan inhangen (ik gebruik de vga opening niet, ook niet met een fan, want dan wordt het wel warmer, desondanks wat de manual stelt.)

De kast temp is mooi, normale waarden voor het systeem, echter...
de ICH8R wordt wel erg warm....76 graden, als ie niets staat te doen....(das de kleine chip, rechtsonder het PCI-e slot.)

Ik heb al een paar keer Intel gemailed (via de menu's) de thermal design charts doorgenomen, en mijn airflow in de kast is dus zeker weten goed gemonteerd (geen fans verkeerd om gezet e.d.)
Ook heb ik nog een extra fan boven de CPU hangen.

Ik had getest met een kleine fan op de ICH8R, paste niet echt, dus helemaal vast getyrepd, maar de temperatuur die zakte wel in 1x met een brute 20 graden!!!! Koelblokje zit ook gewoon goed vast....

Dat is dus niet echt normaal te noemen....mijn vragen ;

Zijn er meer mensen, waarbij dit ding zo heet wordt? Is dit normaal?

Bestaan er oplossingen die er voor zorgen dat het ding minder warm wordt?
Ik kan er nog wel een fan opzetten , maar kan niets vervangen, omdat dan meteen de garantie weg is. (de huidige is overleden, en 4cm fans zijn niet zo makkelijk te vinden (eerlijk gezegd ook minimaal gezocht))

Ik hoor graag van de medemens...

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Wij verkopen die borden hier ook en heb mij die vraag ook al veel gesteld.
Die worden ook 74°C of 76°C maar of het normaal en gezond is... :S

En hoe krijg je in godsnaam fans van 92cm in die sonata II kasten? ;)
Zal wel een typo'ke zijn zeker :+

Simke

Verwijderd

Topicstarter
Heb het even aangepast.

je moet voor de grap maar eens een oude CPU cooler (p2 ofzo), de fan dan, er opzetten met 2 tyreps, moet je eens zien wat dat scheelt....

Niemand verder die ook toevallig even de moeite wil nemen, om te kijken of Intel 965 de enige is (of misschien zijn er meerdere moederbordjes waar dit speelt?)

Je kan tig fans installeren, maar mijn inziens, als je een ventilator boven een kachel zet, verspreid je de warme lucht, door de kast, en uiteindelijk de kast uit....(maar ja, bij een continue bron van warmte krijg je ook een continue straal van hitte.)

Ik kan me niet voorstellen, dat ik de enige ben die dit tegenkomt, in tweakend land..

Beetje respons, feedback, etc....als het maar nuttig info is... :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand wat gevonden .....?

Heb het probleem inmiddels aangekaart bij Intel.
Ook wordt de luchtstroom wat moeilijk, want ook je graka zuigt die warme lucht dus eerder op, voordat het je kast verlaat....(en dat merk je als ie even aanstaat..)

Ik hoor graag ervaringen. Mocht er een bug of iets anders zijn, ik zal in ieder geval de reactie van intel posten.

-> Email aangemaakt, en verstuurd. De form die je maakt, verstuurd automatisch naar het verkeerde adres. Daar kwamen ze 8 uur later achter, en sturen hem alsnog door.

Ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
Case is aangemeld door eigen persoon bij Intel...<edit>

De temperaturen mogen MAX 80 graden zijn. Eerder is volgens hun een graadje of 55/60

Wordt onderzoek naar gedaan. tuurlijk blijft je mb werken, alleen je case temperatuur wordt bij intensief gebruik (of gewoon aanlaten staan) steeds een stukje warmer.

Aan de hand van de escalatie zal ik hier de ervaringen, en fixes neerzetten....als iemand het uberhaubt al leest.....

Alhoewel de Thermal tool 90 aangeeft, is dit de temp, die je meet IN, of OP de chip.
En er staan wel meer fouten....Zonder heatsink kun je tot max 109 graden gaan, nou geloof me op me woord, dan doet ie het niet meer.....

Dus er wordt aangewerkt. Als er inderdaad een probleem is mag Intel wel een goede oplossing bedenken!
(ik meld het, vele anderen nemen het aan voor normaal (zelfs leveranciers!))

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:20:
Case is aangemeld door eigen persoon bij microsoft.

De temperaturen mogen MAX 80 graden zijn. Eerder is volgens hun een graadje of 55/60

Wordt onderzoek naar gedaan. tuurlijk blijft je mb werken, alleen je case temperatuur wordt bij intensief gebruik (of gewoon aanlaten staan) steeds een stukje warmer.

Aan de hand van de escalatie zal ik hier de ervaringen, en fixes neerzetten....als iemand het uberhaubt al leest.....

Alhoewel de Thermal tool 90 aangeeft, is dit de temp, die je meet IN, of OP de chip.
En er staan wel meer fouten....Zonder heatsink kun je tot max 109 graden gaan, nou geloof me op me woord, dan doet ie het niet meer.....

Dus er wordt aangewerkt. Als er inderdaad een probleem is mag Intel wel een goede oplossing bedenken!
(ik meld het, vele anderen nemen het aan voor normaal (zelfs leveranciers!))
Wat heeft Microsoft ermee van doen dan?

(kick je topic overigens niet binnen 24u nodeloos, gebruik daarvoor de Edit knop. Maar dat zou je moeten weten als je sinds 2002 geregistreerd bent ;) )

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Tja als ie 80 graden mag worden (en dat zal denk ik niet echt de max max zijn) en hij wordt 76 dan is t toch goed?

Niet helemaal netjes natuurlijk maar de eerste X1900XT's werden ook gewoon 90 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, hij mag heet worden...maar niet zo..., heb je nog 10 graden speling, voordat Intel Desktop e.d. spul afgaat. Die 80/90 graden is gewoon de MAX, dan begint het ding te smelten....

Intel spreekt zich ook een beetje tegen; zonder heatsink 109, met heatsink 90..yeah

Normaal, met goede koelichamen er op, is ie 55/60 max.

Op deze manier is ook de kast te warm, en dan nog een redelijke videokaart erbij, en je hebt een kast die heter en heter word. Cooling is echter gewoon goed, maar door dat ding, wordt alles op den duur te warm, niet verwonderlijk dus, dat bij sommige mensen, de E6400/e6600 gewoon te warm is geworden. Omdat dat ding gewoon niet goed genoed koellichaam heeft.

Intel komt er op terug....case aangemaakt e.d.

< Sorry geen edit gedaan, beetje te veel gelezen geloof ik...> <nu weer wel edit, totdat het niet meer leesbaar is, dan maak ik pas weer een nieuwe reply.>

<edit2: met een fan erop (behalve als men het niet kan zien, vervalt je garantie terplekke...er mogen GEEN aanpassingen gemaakt worden.....al fikt het ding af.....zo werd mij verteld, lullig maar waar....tyreps doen wonderen...... _/-\o_ >

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 00:30 ]

Verwijderd

Ik heb net dat moederbord besteld :X Ach ja, fannetje erop en klaar is kees :) Ga dit topic wel volgen :)

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Gisteren al mijn materiaal binnengekregen voor mijn PC => vista erop, effe in BIOS kijken => maar liefst 86°C :X

Vlug mijn extra fans aangezet, na een half uurtje nog eens gekeken: 58°C => al iets acceptabeler.

Nu is het wel zo dat ik met een passief gekoelde X1600 Pro zit dus die omgevingswarmte doet er ook geen goed aan vrees ik...

Simke

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb een MSI P965 Platium en deze wordt volgens het BIOS 96 graden :|

Maar hoe hebben jullie der een fan op gekregen?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties......laat me iets sterker staan tegen bepaalde leveranciers....die zegt gewoon dat ik de eerste ben die dit zie...lijkt me stug eerlijk gezegd

De fan, tja, dat is tweak werk. Ik had dat met tyreps gedaan......96 graden is zeker erg warm, zo niet te warm...gisteren kwam ik ook al aardig dicht in de buurt van de 85.....met al mijn casefans op max.

Nog 10 graden er bij, en het mobo is gebakken, ik wacht nog op Intel eigenlijk...

Simpele chipset cooler is de oplossing, maar ja, als je het zelf doet, is het einde garantie, maar wel een koele chip/behuizing......Hoe meer ervaringen in dit topic, hoe beter....eerlijk.....

Verwijderd

Ik krijg morgen mijn bordje binnen, ik zal mijn ervaringen wel laten weten ;)

Verwijderd

Heb em binnen, en idd 70 graden in bios, maar als ik zo eens mijn vingers erop leg verbranden ze niet hoor, ik denk gewoon aan een uitlees fout :)

Verwijderd

Topicstarter
Moet je dat ding eens aanlaten staan een paar uur...

En toch verwarmt die wel vrolijk je kast.....de ICHR op andere boarden (b.v. i875, I845 ) worden toch ook niet zo giga warm in vergelijking met de ICHR8 ?

Denk dat toch het koelblok groter moet zijn, zoals je b.v. op asus boards ziet...
De MCH hebben ze wel voorzien van een megablok, en die blijft netjes op temp, zoals het hoort.

Intel zegt dat het niet schadelijk is, maar wat van de rest van de componenten ?

Ga maar eens b.v. een 2 uur BF2142 spelen, dan kom je bezweet achter de pc vandaan, en echt niet alleen door de spanning... 8)7

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Ik zit hier met een Gigabyte 965P-S3 en voelde ook maar eens even aan die dat koelblokje (ICH8), damn wat heet. Ik kan alleen van dat blokje niet de temp uitlezen.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Rye schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:58:
Ik zit hier met een Gigabyte 965P-S3 en voelde ook maar eens even aan die dat koelblokje (ICH8), damn wat heet. Ik kan alleen van dat blokje niet de temp uitlezen.
Bij mij zegt ie dat ie heet is, alleen als ik voel is hij dat totaal niet :?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb wat ervaring met Asus bordjes (P5GPL-X en P5GPL) met een ICH7 chip erop, dat kreng wordt ook te heet om beet te pakken met maar 1 SATA HD eraan en verder niks spannends...

Ach, ze doen 't nog na ~1 jaar :)

Het gekke is dat op mijn Asrock een ICH7R zit (die dus meer kan) met hetzelfde koelblokje erop, en die blijft gewoon lauw :? En dan zitten daar momenteel drie HD's aan...

[ Voor 29% gewijzigd door strandbal op 26-04-2007 19:18 ]

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nog een ander systeem in elkaar gezet....

Ook Intel 965 board (DG965SS), maar daar wordt ie toch ook aardig warm.

Ik zag alleen wel dat de Thermal tool op die, 10 graden hoger uitleest, dan de nieuwste Intel DeskTop utility's (die leest nu ook de coretemp uit, ipv de senser die onder de socket zou zitten.)
(op mijn eigen -verkoop- pc, doet ie exact aangeven wat TAT ook aangeeft.)

In die nieuwe pc, zit alleen 1 hd, geen externe graka, en 1 gb geheugen.
Wordt dus ook lekker warm....je ziet ook dat de CPU, na 10 uur testen, warmer wordt.
Gevolg: fan gaat harder en harder draaien.....

Je begint heel, heel stil....geen fans ofzo, maar na verloop hoor je ze echt er boven uit.

Ik heb vandaag Intel nog gemailed, maar ja, duurt wel even volgens mij.

Zijn overigens wel meer systemen, waarbij ze OF goede koelpasta hebben gebruikt (en de temp dus oke is?) en intel systemen, die gewoon 25/30 graden warmer zijn bij de powerup van het systeem.

Tja, als het standaard ontwerp is, en er niets aan wordt gedaan, zet ik er toch echt een chipset coolertje op....zeker weten dat je graka dan ook beter overklokt, je kast beter gekoeld is e.d.

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
Je zou een silenx 40x20mm fannetje er op kunnen zetten, is heel stil en zal waarschijnlijk je probleem oplossen. Ik heb er ook een gehad voor een Via C7 proc. Maar ja, als je al een stuk of 5 casefans hebt, gaat het je misschien niet meer om de stilte :)

http://www.pcsilent.nl/nl...2/25_40mm.34/__SilenX.43/

Verwijderd

Nou voor de zekerheid even heel de nacht aangezet, en als ik dat ding aanraak is hij nog steeds niet heet te noemen. Ik brand mijn vingers er niet aan, en ik weet wat heet is, want ik heb wel eens een amd duron 1000 passief gekoeld, werd 70 graden, en die heatsink was gloeiend heet, lijkt mij meer een kapotte sensor hoor. Of mijn 2 papst fans die zorgen voor zulke goede airflow, maar dat lijkt me niet, want ze draaien op 5V en zitten aan de achterkant van mijn kast.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens specs moet je 6 usb poorten volsteken.
4 of 6 schijven in raid hebben hangen
6 (!) case fans actief
1 Highperformance card (7900 GT, of hoger.)

Zet alles in stress..

Nu denk ik, dat je niet dat ding meer kan beetpakken...Ik niet in ieder geval, en mijn vingertjes zijn wel wat gewend. Ik denk Lupure gewoon een goed board heeft.... ;)

Dat is ook leuk om te horen, goede borden......Kun jij je AA nummer (je hebt intelboard ?) even noteren hier? Das om te zien welke batch e.d. die dingen vandaan komen.

Thanks

Verwijderd

In het bios wordt wel gezegd dat ie rond de 70 graden zit, maar als ik voel, voel ik dat niet, dus denk niet dat ik een goed bord heb (kapotte sensor oid) :) Heb 1 schijfje eraan, misschien dat, dat het verschil is, binnenkort een raid5-array erin dumpen, dus dan ff kijken. AA: D41692-306 het is een DG965WH met een 6600 erop, 4GB ram en een maxtor 200GB schijfje. Note: ik draai linux, geen windows.

edit: ik zal zo even lmsensors installeren in linux, en ff kijken of ik daar een beetje de temps uit kan lezen ;)

edit2: vond net iets interessants: http://www.pcmech.pair.com/forum/showthread.php?t=176607

edit3: lm-sensors ondersteund mijn bord niet, jammer

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha, jij hebt al een 306 versie......die ondersteund ook Quadcore momenteel...ik heb een 304, en die ondersteund dat niet.

En je temp is zoals het moet....blokje moet lauw zijn...

bedankt tot zover voor je inzet...net intel gebeld (!) en ze zijn het aan het testen in het lab.
Wanneer ze klaar zijn, laten ze me dat weten....vermoed dat er ergens gewoon geen, of te weinig koelpasta is gebruikt.......of net iets te kleine blokjes....ik heb in ieder geval wat meer koel-fans (die kleine die hier bovenstaat vermeld, besteld ..)

Zo leren we nog eens wat van elkaar....echte klasse.

Zodra er meer bekend is, kom ik hier op terug.

<Edit>
Die tread van die Paul had ik al gezien, die heeft dat probleem met een recente bios. Dat heb ik dus niet....(wel als je de boards koopt, goed kijken of je een recente bios hebt, want daar staat b.v. ook in CPU Thermal ipv cpu temp (je moet hem dan ANDERS lezen.....de eerste meet de temp die je nog overhebt, voor dat ie maxed is, de ander geeft de CPU temp aan.....) Ik heb ook overclockers sites bezocht, en flink gegoogled......>
Het is simpel op te lossen, door een 40*40*10 mm fan er op te monteren, maar ja, doe je dit met schroeven....einde garantie intel, dus wil ik dat hun voor dit een uitzondering geven.....

<edit2: Zet je stripsize op 64 Kb als je op je ICH8R een raid5 volume aanmaakt, scheelt je MB/s per seconden...met name schrijfsnelheid (128 KB Strip -> 5 MB/S -> 64 KB Strip -> 120 MB/S)
Tenminste, daar kwam ik achter....toen ik alles al had geinstalleerd...nu maar ff raid10.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 12:29 ]

Verwijderd

Jij ook bedankt voor de raid-5 tip :) Als je nog iets wilt weten laat het maar weten ;)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:53:
Moet je dat ding eens aanlaten staan een paar uur...

En toch verwarmt die wel vrolijk je kast.....de ICHR op andere boarden (b.v. i875, I845 ) worden toch ook niet zo giga warm in vergelijking met de ICHR8 ?
Dat chipje wordt juist warm omdat hij z'n warmte niet goed af kan geven aan de omgeving.. Dat je kast hiervan (significant) warmer wordt is dus een beetje onzin.

Met een fan erop zorg je ervoor dat ie z'n warmte beter kwijt kan maar er komt evenveel warmte van die chip af (en nu geeft de fan er ook nog eens warmte bij) dus je case-temp zal er niet lager op worden.

Verder zal ik me er niet zo druk om maken, als intel zegt dat die chip bestand is tegen dergelijke temperaturen zal dat wel zo zijn, het is niet dat het silicium gaat smelten bij 80 graden ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
@Primuz

De afmeting van het koelblokje zijn OF te klein OF ze hadden ze moeten voorzien van een fan OF ze hadden hem groter moeten maken, en hun PCI-E slot moeten verplaatsen.

De Max, veilige temp is 80~85 graden. Bij 90 graden kun je zomaar vastlopers krijgen, al naar gelang hoe lang die daar op draait. (niet direct, naar mate je board dit vaker heeft, kom je er wel achter wat ik bedoel...)

Intel Escaleert dit niet voor niets. Tijdens de eerste revisie was er een fout in het bios, hierdoor dacht men dus, dat de ICH8 50 graden (40~50) graden was, stable. Dan kun je je nergens druk op maken, en is de themische luchstroom in een fully-dressed systeem in orde.

Maar ja, er bleken dus fouten in de thermische uitlezing te zijn. Na de bios fix, was ie bij heel veel mensen in ineens 70 graden( bij power on, of na 3 minuten) . Op andere boards dan....Op Intel borden is ie hoger, bijna de max.....(google er maar eens op) (ook gigabyte zover ik tegen kom bij sommige forums)

Is de warmte afgifte te gering, dan doe je er een koelblok op, waarbij volgens de thermal guides aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan. Plastic geleidt natuurlijk minder goed, dus had men er over na moeten denken, wat er kan gebeuren, als je het op deze manier in een kast monteerd.

Zet jij maar zo'n ding onder een 8800 Gts, moet je eens kijken, wat een verstoringen je krijgt.
Simpele test : een kleine fan er op, en de temp zakt tot 55 graden, wat acceptabel is voor lucht koeling, en ook nog eens voor cooling van je graka.

Ikzelf : 12 cm fan voor het board, een 80mm fan boven de graka en de ICH8, 92mm fan boven mijn cpu, 2 outtakes in mijn GPU, en een 12cm outtake in mijn kast. Alle kabels strak weggewerkt in de goten/rails van de kast, zodat er echt wel een airflow is, waar je u tegen kunt zeggen.
(juist kant op ook overigens, volgens de specs)

Mijn cpu is idle 33 graden, stressed 52, de MCH is 42 graden, en de ICH8 80.
Door die constante 80 graden, wordt de lucht ook verwarmd, niet snel, maar het gebeurd wel.
(of je moet buitenzitten, of je moet een dure airco hebben, dan gaat het nog langzameer.)

Afijn : Intel is er mee bezig, en zal voor meerdere mensen mogelijk een oplossing zoeken.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. :P

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Goed, dan kun je m'n laatste zin wegstrepen :P

Maar over wat je op het laatst zegt blijf ik nog steeds bij mijn stelling:
Met een fan erop zorg je ervoor dat ie z'n warmte beter kwijt kan maar er komt evenveel warmte van die chip af (en nu geeft de fan er ook nog eens warmte bij) dus je case-temp zal er niet lager op worden.
Dus een betere heatsink/fan zorgt wel voor een lagere temperatuur van de chip zelf, de warmte afgifte ervan blijft gewoon gelijk. Om die te veranderen zul je de chip zuiniger moeten maken en dat doe je niet door er een heatsink op te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik....meer radiatie vermogen dus, als ik je goed begrijp...dat is dus wat ik wil dat ze uitvoeren, zodat we efficienter onze koelingfans kunnen gebruiken (betere aangrijping door de ribben van het koellichaam, zorgt toch voor een betere afkoeling van dat koellichaam..)

(dat met die hitte: ik dacht aan een straalkachel...hitte wordt door een pijp getransporteert, ff simpel : heet aan het begin, en heet aan het einde..)

Thanks for assisting :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 23:29 ]

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik betwijfel of je me goed begrijpt :P
Nog even ter verduidelijking:

Stel de chip verbruikt 5 watt.
Warmte afgifte van een heatsink wordt uitgedrukt in graden per watt, oftewel hoeveel graden de heatsink warmer wordt ten opzichte van de omgevingstemperatuur bij 1 watt.

Bij een kleine heatsink wordt de chip dan 80 graden voordat hij die 5 watt van de chip af kan geven aan de omgeving.
Een grotere heatsink of een combinatie met een fan wordt bijvoorbeeld maar 40 graden voordat hij die 5 watt af kan geven aan de omgeving.

De warmte die in totaal afgegeven wordt aan de omgeving blijft echter in beide gevallen gelijk (dus 5 watt).
Je case-temp zal dus afhankelijk zijn van het totale vermogen wat erin verstookt wordt, niet hoe heet de componenten worden bij het verstoken van dat vermogen. Snap je?

Intel is denk ik eerder op zoek naar de oorzaak waarom de chip zoveel verbruikt in sommige gevallen (het is immers niet in alle gevallen zo dat de chip zo heet word). Misschien is het een ontwerp fout van bepaalde moederborden/BIOSsen waardoor de chip teveel volt krijgt of bijna kortgesloten word.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, volgens intel (wat nog niet officieel is, onderzoek is nog gaande) is de heatsink dus mogelijk toch te klein, en zal deze zijn hitte minder efficient afgeven dan een groter blok (lijkt me wel duidelijk na het verhaal hierboven.)

De chip sluit niet kort (maar is ook nog niet uitgesloten)
Ze gaan nu (onofficieel) een test opstellen, met een groter koellichaam, en zetten er dan een fan voor. Nou dan neemt de koeling voor DIE chip toe, want er komt meer lucht direct in aanraking met de chip (hij heeft immers een groter oppervlak)...afijn, het moet maar eens opgelost worden.

Ook zo het ding 2 vormen van koeling hebben: de heatsink, en via het moederboard.
Als het moederboard 40 graden is, en die chip 80, dan is dat toch niet optimaal (volgens hun, ik hou mij er buiten, ik zie en voel alleen maar hitte aan die chip.....)

Een 80 graden onder je videokaart is erger, dan een 40 graden.
Dan ben ik toch geneigd om te zeggen, doe mij die 40 graden maar, en laat de 4 watt warmte afvoer verder afvoeren door de fans...

Het ding in theorie hoort max. 4 watt te verstoken, en dan moet wel heel de pc voorzien zijn van apparaten (usb, hdd's 4 gb geheugen, etc.)

Feit blijft: We mogen ZELF niets veranderen aan de boards, anders einde garantie.
Dus mogelijk terugsturen die hap....

<edit1:>
Ze kunnen/mogen ze ook ophalen inderdaad. Ben benieuwd wat het dinsdag wordt.
Vermoedelijk een mailtje dat het in behandeling is....of misschien wel een belletje....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 19:31 ]

Verwijderd

Terugsturen zou ik niet echt blij mee zijn, laat intel maar een nieuwe brengen en nemen ze de oude maar gelijk mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie genoemde chipsets nu zelfs bij de leveranciers terug komen.
Niet alleen een Intel, maar ook Asus-en, en Gigabytes.

Allemaal gesloopte ICH8-en.....gaat lekker op deze manier.

Nog meer mensen met te warme ICH8-en ?

Hoeveel zijn er, die hem op 50 graden hebben draaien, als de pc een dag aanstaat ?
heb je er een grote koeling OP staan, of gewoon een standaard gekochte pc ?
(dus getweaked, of standaard-niet-tweak?)

Ben benieuwd, wederom ge-escaleerd. probleem is wel te verhelpen, want het is niet echt een direct defect (al zal dit na verloop van tijd (maanden) wel tot uiting komen.)

Testen doet men niet, want het is geen zichtbaar defect, hij werkt, en daarmee basta, zo lijkt het wel. |:(

<Offtopic to Cetme: Na support mailtje naar Alternate, geen reactie, zoals verwacht. De nieuwe voeding doet het gewoon goed....Beetje knullig dat je heel de pc uit elkaar moet slopen, om het in te leveren in stukjes, zodat men kan zeggen: Ja het is al zo vaak uit elkaar gehaald.....daar geloof ik echt niet in...>

Beetje te zot voor woorden. Ik hoop ook met deze post, ZOVEEL mogelijk mensen actief te krijgen, om het even te controleren, want in je uppie, zelfs als bedrijfje, begin je niets....met medewerking van anderen mogelijk wel.

Mijn inziens had men een groter koelbloek moeten verzinnen, maar ja, dat kan niet, omdat je anders moeilijk je PCI-E videokaart op/in het PCI-E slot kan drukken. Dus maak hem kleiner, en hopen dat het goed gaat ?! Kleiner koelblok, is minder warmte-afgifte door dit koelblok.......

Ben benieuwd.... :X

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 17:09 ]

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 11:27

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Vandaag ook een q965 bord ingeruild voor een 945 - die 965 werd echt vreselijk warm inderdaad (en met warm bedoel ik niet-vast-te-houden-warm), daarentegen wordt de chip op het 945 bordje slechts lauw.

Ik heb overigens niet in de bios uitgelezen hoeveel graden deze dan werd, maar het feit dat ik de heatsink niet langer dan 2 seconden vast kon houden moet toch wel voldoende zeggen? De warmte was een beetje te vergelijken met een x800xt die met stock koeler tegen de 85 graden aanliep volgens atitool.

Het chipje werd al zo warm na ongeveer een minuut, aangesloten waren een sata hd en sata dvd brander en 4x1gb ram. Ik denk zelf dat hoe meer je op zo'n bord prikt/aansluit dat via de betreffende chip loopt, hoe warmer deze wordt - maar ik heb dus dezelfde spullen op een 945 bord aangesloten en dat gaat wel gewoon goed (en boot tenminste ook naar linux ;))

offtopic:
nog gelukt met de voeding, DaWizzKid?

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Verwijderd

Hmm, vaag, waar hij eerst nog temps van 73~ aangaf geeft ie de laatste tijd een constante 48.00 :?

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 11:27

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Lupare:
En als je hem aanraakt, merk je dan een verschil?

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Verwijderd

ik heb een intel 965p van gigabyte ds3
Mijn chip word maar 40@42graden volgens speedfan.
Mijn intel 965p loopt nu op 1333mhz bus met een intel 930d .
Maar ik moet wel zeggen dat mijn moederbord in een e-atx behuizing zit (bord staat op zijn kop)
En mijn cpu word via een fanduck systeem gekoelt.

Verwijderd

cetme schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:03:
Lupare:
En als je hem aanraakt, merk je dan een verschil?
erg warm is hij nu niet, normaal was hij warmer, maar dat was ook niet heet

Verwijderd

Topicstarter
@lupare

het zou me niets verbazen, als Intel het weer heeft vast-gezet die temp readout via bios.
Dat was namelijk bij de eerste biossen 1 van de bugs die gesolved was?

Maar eerlijk gezegd denk ik het niet....Bij mij draait die nu gewoon 63 graden, wel met extra coolfan.
De medewerking van Intel is overigens erg langdurig.

Ze willen nu dat ik een thermal probe ga gebruiken net boven de ICH8, zonder fannetje er op.
Waar kun je deze spullen krijgen ?

Kunnen ze dit zelf niet in hun labs? Vindt het een beetje vervelend worden, je koopt wat duurder spul, en je verwacht toch wel een KLEIN beetje service van de verkopende partijen...helaas...is dat niet zo heel goed die ondersteuning vandaag de dag.... :(

Verwijderd

Ik heb hier wel een thermal-probe maar die kan ik niet gebruiken, omdat deze voor een bedrijf is waar ik een opdracht voor moet uitvoeren, dat ding wordt gebruikt in ziekenhuizen, wat ik wel zou kunnen meten is of de omgeving wordt opgewarmd door dat blokje ;)

edit: geen noemenswaardige verschillen te bemerken, kleine steiging maar of dat nu van die ICH komt betwijfel ik, sowieso is hij niet zo warm.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kerk is door de kogelDe kogel is door de kerk ... 8)7

Intel ziet het niet als een probleem.
Een goede koeling moet er voor zorgen, dat de rest van het systeem op temperatuur blijft.
(Dat was juist het probleem, goede koeling of niet.....ding wordt te warm.)

Een oplossing is, als je niet wilt dat je bord, of high end videokaart kapot gaat, om er een fannetje op te bevestigen. De ICH zijn warmte stijgt namelijk op, wordt afgegeven aan de omgeving.
De ventilator van b.v. een GF 7900 of hoger (of anders) trekt de hitte naar zich toe, wat zorgt voor een iewat verhoogte temperatuur van de GPU core. Een 12 cm front fan is dan ook aan te raden.

Ook is dit naar XFX gecommuniceerd (die wat beter testen qua apparatuur moet ik bekennen, waarvoor dank.)

Mocht blijken dat alleen de oudere revisies (intelborden) dit probleem hebben, dan zal dit alsnog naar de media en distibuteurs worden gecommuniceerd.

Ze houden het in de gaten, maar helaas....er komt geen vervolg onderzoek.

Er kan dus een slotje op, omdat ik niet verwacht dat er enige medewerking zal gaan komen.
Als iemand anders dit wil aankaarten, veel succes....

Voor de medewerking van de posters hierboven mijn dank voor het meedenken.

Verwijderd

Had ik eigenlijk niet verwacht van Intel :'( Ach ja het zei zo. Ik zet er maar een fannetje op als binnenkort ik een raid-5 array eraan ga hangen

Verwijderd

hmm ff update, met 3 schijven in raid-5 eraan, merk ik niet echt een relevante temperatuurs-steiging. Btw, nog een klein vraagje zijn er mensen met dit bord die linux draaien op een raid-volume, want bij mij ziet hij mijn raid-volume niet en zijn alle schijven los te benaderen :( Ik heb al gegoogled, maar niet echt een oplossing kunnen vinden. Ga zo maar even kijken met modprobe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen linux, maar heb je al wel een nieuwe bios erop gezet? Gaat namelijk wel errug hard de laatste tijd, die bios updates van Intel...

Blijft zonde, maar ja, wordt nu ook moeilijker...ze doen er nix aan, terwijl er gewoon vrolijk wordt door gefabriceerd......

Als ik wat weet, laat ik je het weten qua linux..
Pagina: 1