Toon posts:

Scannen & verwerken van papieren adresbestand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een papieren adressenbestand (een boek van ruim 400 bladzijdes) en daar wil ik een digitale versie van maken. Het boek bestaat uit een paar duizend adresgegevens (naam, adres, functie, bedrijfsnaam, emailadres, telefoonnummer, etc.) Nu heb ik weinig zin om dit handmatig over te typen in een database, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit snel kan inscannen en vervolgens automatisch in een database verwerk. Heeft iemand ideeen, tips, etc?

*Ik heb geen idee in welk forum ik deze vraag moest plaatsen, dus excuses mocht het verkeerd zijn*

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoek eens op OCR...

Maar met handgeschreven tekst, wordt dit een heel erg grote uitdaging...

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:26

Sjaak_Afhaak

Bleh!

gaat het hier om een afgedrukt boekwerk, of losse handkrabbels? Als het om gedrukte tekst gaat, moet je maar eens zoeken op OCR software (tekstherkenning). Handschrift herkenning gaat een stuk moeilijker, zeker als bijvoorbeeld meerdere mensen hebben staan kladden.

Hier staat tekst

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 15:03:
*Ik heb geen idee in welk forum ik deze vraag moest plaatsen, dus excuses mocht het verkeerd zijn*
Je hád natuurlijk even contact met ons kunnen opnemen voordat je een topic opende. ;)

Waar hoort mijn topic?

WEB>>CSA

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik idd kunnen doen :)

Maar het is een gedrukt boekwerk, dus met de OCR-software zou ik eruit moeten komen.

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik gekeken naar OCR-software en het inscannen moet wel lukken. Alhoewel er kleine foutjes gemaakt werden door de bij de scanner geleverde OCR-software. Weet iemand met welk programma je het beste adresgegevens in kan scannen?

Vervolgens wil ik deze adresgegevens automatisch verwerken in een database (Access of Excel), maar het probleem is dat niet alle adresgegevens uit hetzelfde aantal regels bestaan, d.w.z.
adres1 bestaat uit naam, adres, functie, tel. nr., email.
Adres2 bestaat uit naam, adres, bedrijfsnaam, functie, tel. nr., fax, mobiel en email.
Adres3 bestaat uit naam, adres, bedrijfsnaam, tel. nr.

Ze staan wel altijd in dezelfde volgorde. Ik zou niet weten hoe ik dat in een database moet stoppen, omdat deze niet herkent uit welke "velden" deze gegevens bestaan. Iemand tips, trucs, etc?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik vind Abbyy Finereader een fijn programma... Maar die uitvoer wordt best lastig denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een goed idee?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Je zult eerst de data moeten scannen en ocr-en...
Daarna kun je met abbyy de gegevens in excel (bv) zetten... Daar zul je dan mee moeten kloten...

Een algoritme knutselen wat 3/4 regels herkent, zal meer tijd dan nodig in beslag nemen...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zitten er geen witregels tussen dan? Dan kun je daar toch op splitsen? Ik zie het probleem niet zo; volgens mij moet je gewoon wat dingen proberen om erachter te komen dat je het probleem ineens hebt opgelost :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat er geen witregels tussen zitten en dat adres1 uit 5 velden bestaat, adres2 uit 10 en adres3 uit 7.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zou zelf strepen kunnen trekken tussen de adressen...
Pagina: 1