Ik heb onlangs twee strookjes van 512mb geheugen gekocht, om te combineren met mijn huidige 2x 512mb. Nu is mijn oude geheugen cas 2.5, en het bedrijf waar ik aan het bestellen was had alleen nog maar cas 3. Een computerhandige vriend beweerde dat dit geen enkel probleem zou moeten zijn op mijn DFI Lanparty Ultra-D, zolang je de geheugenkoppels maar niet door elkaar haalt.
Ik heb mijn geheugen dus als volgt ingeprikt:
1: 512mb pc3200 cas 3
2: 512mb pc3200 cas 2.5
3: 512mb pc3200 cas 3
4: 512mb pc3200 cas 2.5
(En al eens omgedraaid geprobeerd, dwz. cas 3 in 2 en 4, en cas 2.5 in 1 en 3)
Wanneer ik het echter zo insteek krijg ik iedere keer het regelmatige gepiep van een geheugenerror, en start de boel dus niet op. Met beide koppels op zich start het systeem wel op, en beide koppeltjes komen vlekkeloos door een (weliswaar wat korte) memtest.
Ook heb ik geprobeerd om de geheugentimings in de BIOS in te stellen op cas 3, maar dit leverde geen verbetering op. Sterker nog, met deze instelling in combinatie met alleen het cas 2.5 geheugen start de hele boel ook niet op.
Wat doe ik verkeerd, en zijn deze koppeltjes wel te combineren in mijn moederbord? Oftewel: heb ik een ontzettende miskoop begaan?
Ik heb mijn geheugen dus als volgt ingeprikt:
1: 512mb pc3200 cas 3
2: 512mb pc3200 cas 2.5
3: 512mb pc3200 cas 3
4: 512mb pc3200 cas 2.5
(En al eens omgedraaid geprobeerd, dwz. cas 3 in 2 en 4, en cas 2.5 in 1 en 3)
Wanneer ik het echter zo insteek krijg ik iedere keer het regelmatige gepiep van een geheugenerror, en start de boel dus niet op. Met beide koppels op zich start het systeem wel op, en beide koppeltjes komen vlekkeloos door een (weliswaar wat korte) memtest.
Ook heb ik geprobeerd om de geheugentimings in de BIOS in te stellen op cas 3, maar dit leverde geen verbetering op. Sterker nog, met deze instelling in combinatie met alleen het cas 2.5 geheugen start de hele boel ook niet op.
Wat doe ik verkeerd, en zijn deze koppeltjes wel te combineren in mijn moederbord? Oftewel: heb ik een ontzettende miskoop begaan?
Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs