Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[FAN] hardware wel aanwezig, maar niet "aangesloten"

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:46
ik heb een moderderbord asus A8N-VM CSM
Daar zit een winbond W83627EHF op, met vier PWM fan uitgangen, maar slechts één daarvan is aangesloten: de CPU fan.
Graag zou ik m'n HD fan, en casefan ook willen regelen met speedfan, maar dat lukt dus niet.
Op het moederbord zitten slechts twee fan aansluitingen: één cpu, die is mooi te regelen met Qfan of speedfan, en één casefan, en die is niet te regelen.
Nu draaien m'n HD en casefan allebei op 5v, dus onhoorbaar.
Maar als het half april al 25+ graden is wat moet dat in augustus worden?
Dan zullen deze fans weer op 7v, of misschien zelfs 12v moeten.

Natuurlijk kan ik een fan-controller kopen, maar ik vind het een beetje jammer om 40 euro te gaan betalen voor hardware die al op m'n moederbord aanwezig is.

Heeft iemand ervaring met het solderen van die winbond chip?
dat zijn echt verschrikkelijk rottig kleine pietepeuterige mini soldeer-dingetjes.

hier staat trouwens de datasheet van winbond W83627EHF

Verwijderd

Die SMD pietepeuterige mini soldeer-dingetjes moet je speciaal gereedschap voor hebben, loepje, mini soldeer station danwel föhn enz. en is niet aan te raden voor mensen die geen ervaring hebben hiermee. Één seconde te lang verhitten en het is bye bye :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 13:35 ]

• SilentWings
SMD: Soldeer-Mini-Dingetjes, dat zei ik al... ;)

En een nieuw moederbord is net even wat duurder dan een fancontroller.
(Dan kan ik er wel op letten dat er genoeg fan-aansluitingen op zitten.)

Zijn er ook fancontrollers die met speedfan kunnen worden geregeld?
ik vind dat een prettig prog-je.

[ Voor 34% gewijzigd door SilentWings op 23-04-2007 14:23 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je iemand kent die in de elektronica-branche zit kan die misschien wel dat solderen voor jou doen, met een beetje fijne punt op je soldeerbout en een hoop soldeerervaring hang je daar erg snel een paar draadjes aan.
Die "Één seconde te lang verhitten en het is bye bye" is nogal overdreven, 10 seconden op 365°C kan die chip wel hebben, en in die tijd heb je allang die 3 draadjes voor PWM vastgesoldeerd.

Problemen die je nog kan hebben (moet je zelf eens in de datasheet bekijken), moeten die 3 andere PWM's op een of andere manier ingeschakeld worden, en hoe maak je de drivertrap aan het PWM-signaal (dat moet je uit die schema's in de datasheet gewoon kunnen overnemen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SilentWings
Inschakelen is volgens datasheet niet nodig.
Drivertrap staat ook netjes in de datasheet, dat is dus geen probleem.
Zelf solderen lijkt me niet gezond voor m'n moederbord, iemand anders vragen dus.

Of die winbond helemaal vergeten en zelf een PWM schakeling knutselen, maar hoe gaat speedfan dat aansturen :?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Veel moederborden gebruiken een I2C of SM bus, dar kun je vrij simpel extra fan controllertjes aan hangen.. Die zijn volgens mij allemaal wel ondersteund in programma's als MBM of fanspeed..

Maxim heeft een hele lading van zulke controllers..

Kijk eens in de manual van je mobo of er ergens een connectortje zit met een SM bus aansluting..

IP Rocks

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

redguy schreef op woensdag 25 april 2007 @ 05:54:
Veel moederborden gebruiken een I2C of SM bus, dar kun je vrij simpel extra fan controllertjes aan hangen.. Die zijn volgens mij allemaal wel ondersteund in programma's als MBM of fanspeed..

Maxim heeft een hele lading van zulke controllers..

Kijk eens in de manual van je mobo of er ergens een connectortje zit met een SM bus aansluting..
deze bedoel je denk ik: http://para.maxim-ic.com/cache/en/results/39504.html
post het voor de ts, om een beetje indruk te krijgen hoeveel dat gaat kosten, hoewel ik niet weet of speedfan ze kan besturen

• SilentWings
redguy schreef op woensdag 25 april 2007 @ 05:54:
Nee, helaas. :'(
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat solderen aan pci-slot of ddr-slot ook kan.

Liefst zou ik dan een sensor nemen uit de lijst van speedfan, maar welke is dan geen SMD-behuizing en normaal te verkrijgen. Dat wordt een aardig zoek-opdrachtje.
Heb nu helaas even weinig tijd.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je kan idd een eigen chipje toevoegen op de SMbus (nagenoeg gelijk aan I2C), en die is idd op de geheugen en insteekkaart-slots te vinden.
Geen SMD behuizing is als een dinosaurus ==> lomp,groot en uitgestorven. Bij moederborden heb je erg hoge oplage's die zo goedkoop mogelijk moeten, daarbij is alles wat mogelijk is SMD, vandaar dat die sensorchipjes ook enkel in SMD te vinden zullen zijn.
Van de link van Gieltjev kan je de SOIC's proberen, die zijn te doen om te solderen.

Ter indicatie: een SOIC op een DIP (niet-SMD) behuizing gesoldeerd, ongeveer half zo groot dus: Afbeeldingslocatie: http://www.klabs.org/images/FRAM/FM1608_SOIC.gif

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SilentWings
naftebakje schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:29:
Geen SMD behuizing is als een dinosaurus ==> lomp,groot en uitgestorven.
Hmmm... Als er geen SMB-PWM ic'tjes te krijgen zijn in "dinosaurus" uitvoering,
dan gaan m'n PWM-ideeën niet verwezenlijkt worden door zelf te solderen.

Jammer, jammer, jammer... voor m'n gevoel wordt nu de capaciteit van m'n mobo maar voor eenvierde deel benut.
Gelukkig zit er nog meer op mobo dan winbond....

Zit te denken aan nieuw topic: PWM-schakeling aansturen met parallelle poort...
Eerst maar gaan zoeken of daar wat van te vinden is...

genoeg te vinden in LPT-FAQ.
Pagina: 1