Ati Radeon 9800 Pro spikkels in beeld

Pagina: 1
Acties:

• Dampie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12-2022

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Uhm, ik hoop dat hier iemand zit die hier kaas van heeft gegeten.

Heb al een tijdje last van pixels in beeld tijdens 2 spellen die ik speel (World of Warcraft & Command & Conquer) en krijg het maar niet voor elkaar om hier vanaf te komen. Redelijk uitgebreid op internet zitten zoeken naar soortgelijke problemen, maar niets gevonden wat mij kon helpen.

Ik heb zelf het vermoeden dat het wellicht een instelling is van de kaart binnen de spellen, maar met het aan en uitzetten van verschillende opties ben ik geen stap verder gekomen. De pixels blijven duidelijk zichtbaar en verstoren het beeld zodanig dat je soms bijna niet kan zien wat er wordt afgebeeld.

Zaken die ik tot nu toe probeert heb.

Drivers upgraden via de site van Ati.
instelling binnen windows nakijken en uitproberen.
instelling binnen de spellen nakijken en uitproberen.
Internet checken of daar wat nuttigs te vinden zou zijn.

Met andere woorden, heb op dit moment eigenlijk geen idee wat ik nog zou kunnen proberen om hier vanaf te komen. Kan mij haast niet voorstellen dat mijn kaart de geest aan het geven is (hoop ik dan tenminste).

Dan nog wat extra informatie met betrekking tot het systeem.
Pentium 4, 3Ghz
Windows XP pro UK (legaal)
1024 MB intern geheugen

Als iemand een idee heeft van hoe of wat dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Zit ik toch nog even te zoeken hier op got en toch nog een topic gevonden wat redelijk weergeeft welke problemen ik ook heb. Spreken over een rotte pipeline, alhoewel ik niet precies weet wat dat inhoudt. Nog maar even verder lezen dan. Ik ga ook gelijk even kijken of ik nog een vorm van garantie heb op deze kaart. Just in case.

[ Voor 11% gewijzigd door Dampie op 23-04-2007 10:44 . Reden: Toch nog topic gevonden met wat relevante informatie ]

Time spend gaming is time spend well

Verwijderd

Dit kan gebeuren als bijvoorbeeld de fan van de videokaart gestopt is met draaien, waardoor de kaart veel te heet wordt of is geweest. Ben je bezig geweest met overklokken misschien? Ik neem trouwens even aan dat je in andere omstandigheden (gewoon desktop omgeving) nergens last van hebt?

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-06 17:12
Hoi Dampie,

Wat een toepasselijke naam voor jou probleem! :D

Ikzelf had precies hetzelfde probleem met een 9800 pro...het blijkt namelijk dat soms (zomaar) na een aantal jaren de ventilator of niet goed werkt, of de koelblok ervan niet voldoende koeling brengt aan de core...(door stof, of het niet meer goed werken van de oude termal paste)

Een methode om dit op te lossen is simpel...Koop goeie termal paste (zoals actic silver) en haal voorzichtig het koelblokje van de cpu af...

Dan ff beide kanten schoonmaken en nieuwe termal paste ertussen en weer vast-klicken...

en klaar is kees...succes ;)

PS: als je de bon nog hebt, heb je op deze oude kaarten vanaf de aankoopdatum 3 jaar garantie bij ati...Dus dan kan je altijd proberen om een nieuwe kaart ervoor terug te krijgen...Heb ik ooit een keertje gedaan met een 9800se AIW...maar die werd niet meer gemaakt...dus kreeg ik een X800VE all in wonder...Gaat even snel, maar kan je niet unlocken :/

[ Voor 27% gewijzigd door DeArmeStudent op 23-04-2007 10:49 ]

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Heb je deze problemen alleen bij het spelen van spellen? Zo ja, zou je een screenshot kunnen plaatsen dat geeft wellicht meer inzicht in wat het probleem zou kunnen zijn.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Verwijderd

Mits, uiteraard de fan nog werkt. Als dat niet het geval is kun je kijken naar oplossingen van Artic Cooling, of Zalman.

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Inderdaad, normaal nergens last van. Tijdens normale werkzaamheden (email, excel, etc) hier helemaal niets van te zien, alleen maar tijdens het spellen.

En met overclocken ben ik niet bezig geweest. Ben daar niet echt thuis in, dus daar blijf ik ver van weg. Mij te link.

Vanavond dan toch maar mijn systeem opschroeven en kijken of de fan van de 9800 draait.

Wat als de fan wel gewoon draait. Is mijn videokaart dan op sterven na dood? Is het tijd om uit te gaan kijken naar een nieuwe (ik hoop van niet, heb er even de centen niet voor)

Ik moet echt sneller gaan leren tiepen, dit was dus een reactie op Donnie D :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dampie op 23-04-2007 10:49 . Reden: typecursus gaan volgen, wat reageren jullie snel ]

• DeArmeStudent
Dampie schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:47:
.....

Wat als de fan wel gewoon draait. Is mijn videokaart dan op sterven na dood? Is het tijd om uit te gaan kijken naar een nieuwe (ik hoop van niet, heb er even de centen niet voor)
Heb jij mijn post van hierboven wel gelezen? 8)7 Als je fannetje wel goed draait, is waarschijnlijk de termal paste tussen je koelblokje en je gpu oud en moet je dat ff vervangen door nieuwe... lees verder hierboven

[ Voor 18% gewijzigd door DeArmeStudent op 23-04-2007 10:51 ]

Verwijderd

jaja @ studentje :P

als hij een dambord heeft, heeft gewoon 1 van zijn quads (pipelines) het begeven... als dat het geval is: frisbee em dan maar de vuilcontainer in (of je moet je niet te erg gaan storen aan die dingen dan wil ie het misschien nog wel ff uithouden) je kan ook kijken dat als je hem underclocked de problemen misschien weg gaan; ook is het logisch dat de kaart dit probleem alleen in 3D heeft

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Owke, van deze laatste reactie wordt ik niet zo vrolijk denk ik. :/

Ik heb vanavond mijn pc opengemaakt en de kaart schoongemaakt. Zag er niet al te vies uit, maar zat wel wat stof op de fan. Schoongemaakt, terug gezet en aangesloten, fan draait.

Pc opstarten en C&C gelijk daarna. Ging, denk ik, 5 minuten goed, toen kwamen al die pixels in beeld, en het zijn een soort van setje elke keer bij elkaar, ze hebben allemaal dezelfde vorm ook.
Ik denk dat jij dat bedoelt met dambord, het heeft effe geduurd, maar nu snap ik waarom je dat zegt. Owke. Nice :'(

Kreeg helaas niet de tijd om een printscreen te maken, want toen knalde het er volledig uit. Gevolg was ook dat de comp mij wist te vertellen dat de hardware rendering (dacht ik zo uit me hoofd) was uitgezet en vervangen door software matig iets. Moest herstarten om opnieuw op hardware uit te komen. WoW ook nog even geprobeerd, maar daar ging het scherm in een keer op zwart. Monitor kreeg toen ook geen signaal meer.

Nu dus toch weer beeld O-) maar begin toch wel steeds meer te vermoeden dat mijn kaartje hard op weg is naar de eeuwige flatpanelvelden.

Kan het trouwens te maken hebben dat ik een breedbeeld resolutiedraai, ook in de spellen?

Nahja, morgen nog even proberen om die pasta te vervangen, tenzij iemand nu heel hard roept dat dat niet meer nodig is.

En dan maar op zoek naar een nieuwe. Iemand daarvoor nog suggesties? Dan weet ik tenminste waar ik naar moet zoeken op de pricewatch.

[ Voor 4% gewijzigd door Dampie op 23-04-2007 22:39 . Reden: Tiepfoutjes ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 21:42
Dampie schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:32:

Kreeg helaas niet de tijd om een printscreen te maken, want toen knalde het er volledig uit.
haha.. een printscreen maken zal niet helpen ;), wij zien het dan wel gewoon goed ;)

Verwijderd

__xeno__ schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:46:
[...]
haha.. een printscreen maken zal niet helpen ;), wij zien het dan wel gewoon goed ;)
Volgens mij wel, het beeld moet eerst gerendert worden (met fouten) om een printscreen te kunnen maken.

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Gisteren toch maar de kaart vervangen, want het werd er maar niet beter op.

Toch maar een Nvidia erin gehangen, een 7600 nog wat, zo'n silent ding, met passieve koeling.

Van het weekend maar eens aan een duurtest onderwerpen.

Thanks voor het aandragen van mogelijke oorzaken en oplossingen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dampie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 09:05:
Gisteren toch maar de kaart vervangen, want het werd er maar niet beter op.

Toch maar een Nvidia erin gehangen, een 7600 nog wat, zo'n silent ding, met passieve koeling.

Van het weekend maar eens aan een duurtest onderwerpen.

Thanks voor het aandragen van mogelijke oorzaken en oplossingen.
Wel eerst netjes de drivers gedeinstalleerd?
Dat kan namelijk nog wel eens voor problemen gaan zorgen.

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Had hetzelfde, bij mij was het probleem dat de stroom stekker kapot was

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Verwijderd

Vaak ligt het aan brak geheugen op de 9800Pro. Ik heb veel bordjes gezien met dit probleem en in alle gevallen was het een uitvoering met Hynix geheugen erop. De modellen met Samsung geheugen erop zijn draaien nagenoeg nog.

Maar het uitval percentage in het algemeen van de 9800Pro ligt hoger dan welke andere kaart dan ook. Imo heb je er goed aan gedaan om er een andere kaart in te hangen :)

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
ShellGhost schreef op woensdag 25 april 2007 @ 09:08:
[...]

Wel eerst netjes de drivers gedeinstalleerd?
Dat kan namelijk nog wel eens voor problemen gaan zorgen.
Om heel eerlijk te zijn heb ik dat niet gedaan. Was het zo zat met dat geknoei, dat ik de kaart erin heb gehangen en de computer aangezwengeld. Het werkt naar behoren. Van het weekend even de restanten van de ati drivers weghalen.

En toch ga ik nog even kijken of ik van die 9800 een RMA kan maken. 3 jaar garantie zeggen die ati lui, dus dat moet eigenlijk nog net gaan lukken.

• DeArmeStudent
Dampie schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:08:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik dat niet gedaan. Was het zo zat met dat geknoei, dat ik de kaart erin heb gehangen en de computer aangezwengeld. Het werkt naar behoren. Van het weekend even de restanten van de ati drivers weghalen.

En toch ga ik nog even kijken of ik van die 9800 een RMA kan maken. 3 jaar garantie zeggen die ati lui, dus dat moet eigenlijk nog net gaan lukken.
Inderdaad...gewoon RMA sturen...mijn 9800se AIW ging naar 2 en een half jaar naar de kl*te...en toen even bij de mycom stennis lopen maken (ze wilde hem eerst niet vervangen, vanwege dat mycom zelf maar 1 jaar garantie geeft)...maar toen uiteindelijk toch via de mycom zelf een X800VE AIW als vervanging gekregen...Nadeel was wel dat daarbij geen Ati remote zat...en die moest ik wel inleveren...maar die ati remotes kan je al voor 15 euries tweedehands overnemen...

Dus na 2 en een half jaar een nieuwe X800VE all in wonder gekregen...die het hopelijk ook weer 2 en een half jaar zal uithouden...echt top actie, van mycom! _/-\o_
Pagina: 1