Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Sfeer bij programmeer-afdeling bij bedrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Veel ICT-ers hebben op een of andere manier niet goed communicatieve vaardigheden geleerd of sociale vaardigheden. Dit komt waarschijnlijk doordat ze altijd achter de PC gezeten hebben en nooit onder de mensen gekomen zijn. Daarnaast denk ik dat het mogelijk ook eenvoudigweg door de hersenstructuur o.i.d. komt.

De Dikke Van Dale beschrijft dit als het volgende:
nerd (de ~ (m.), ~s)
1 iemand die graag leert, computert e.d., maar achterblijft op het sociale, emotionele en motorische vlak

Nu ben ik zelf wel sociaal aangelegd, kan goed luisteren e.d., hou van lol maken en een grapje op zijn tijd hoort erbij. Het is voor mij dan ook altijd een enorme omschakeling als ik op het werk kom, en er een doodse stilte heerst in het kantoor. Omdat ik dit niet echt prettig vind, vraag ik me af hoe het op andere werkvloeren in de ICT (programmeurs) is:

- Zijn je collega's ook niet geinteresseerd in hoe je weekend was of anders geinteresseerd in je verhalen?
- Zijn je collega's kortaf, en hebben weinig te vertellen?
- Hebben je collega's geen interesse in vrouwen?
- Kun je wel lol maken / even onserieus zijn met ze?

Kortom ligt het louter aan waar ik werk, of is het op andere bedrijven op de programmeer-afdeling ook zo?

Graag je ervaringen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nou, alle afdelingen waar ik tot nu toe gezeten heb kan ik neit echt rijmen met wat jij hier beschrijft. Natuurlijk heb je wel een paar gangmakers nodig en er zijn ook wel stille momenten als er even hard gewerkt moet worden, maar lol wordt er ook zeker gemaakt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 22:15
Ik zit dan wel niet op een ict/programmeer afdeling maar door mijn werk kom ik door heel nederland op verschillende werkplekken en afdelingen en er zitten er inderdaad bij waar geen woord wordt gezegd.
Ik denk dus dat je mischien pech hebt en op de "verkeerde" afdeling zit.

Uit ervaring weet ik dat het een beetje meespeelt in welk deel van het land je zit en de gemiddelde leeftijd speelt ook nog een beetje mee

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 09:30
Het verschilt...
Ik heb ook ergens gewerkt, waar voordat ik kwam alleen functioneel gepraat werd

Over het algemeen valt het wel mee hoor..
Mannen onder elkaar zijn meestal wel gezellig..

Mijn vriendin werkt in een apotheek met alleen vrouwen en heeft al bij diverse apotheken gezien dat veel geroddel e.d. niet ten gunste van de sfeer komt.

IT afdelingen zijn over het algemeen gezien juist wel gezellig is mijn ervaring

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Hangt niet zozeer aan ICT of niet; je hebt dat gewoon op alle diensten. Ik kom als systeebeheer op quasi elke dienst van het stadsbestuur hier en het verschil tussen die diensten is erg groot. Of je op de groendienst, mileiudienst, bevolking,... bent. Overal is er een hele andere sfeer. Op sommige diensten lijkt het altijd een begrafenis, terwijl het een verdieping hoger weer dolle pret is.

M'n eigen dienst heb ik niet van te klagen. Vaak wel stil als we bezig zijn, maar ook genoeg momenten dat er eens goed gelachen wordt. Wel altijd een relaxte sfeer hier.

Als ik dat vergelijk met m'n stageplek van vroeger ... daar was het de hele dag stil tijdens het programmeren. af en toe werd er wat gezegd, maar dan was het een vraag over het werk ofzo. Daar kwam er 's middagspas wat leven in de brouwerij.

Nu zitten we met 4-5 man verspreid over 2 bureau's. Maar dan zie jedat er geregeld eens naar de andere kant wordt gegaan vor een babbel enzo. Het liefst zouen we ook allemaal in 1 grote bureau zitten.

Dus om meteen de hele ICT als contctgestoorde nerds te bestempelen :?

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 23-04-2007 09:45 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Het verbaasde mij juist hou weinig echte "nerds" ik tegen kom.

Wel ervaar ik ook dat ik soms op een afdeling kom te zitten waar er erg serieus gewerkt wordt en de gezelligheid soms over het hoofd gezien wordt.
Maar of dat aan de IT ligt is denk ik niet het geval, meer aan de bedrijfs/afdelingscultuur.

Wat ik wel zie is dat de sfeer op afdelingen met veel flexplekken en veel externen vaak wat zakelijker is, het praten over koetjes en kalfjes beperkt zich dan vaak tot waar kom jij vandaan en wat doe je. Waarschijnlijk omdat er over twee maanden weer iemand anders voor in de plaats zit.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• DinX
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Mja, zelfs tijdens m'n opleiding viel dat op. Als er 1 opleiding was waar de boel soms op stelten stond en waar de meeste "lossere" mensen zaten was het Informatica wel. Je had er natuurlijk tussen zitten a la Steve Urkel, maar niet zo enorm veel.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Janoz schreef op maandag 23 april 2007 @ 09:14:
Nou, alle afdelingen waar ik tot nu toe gezeten heb kan ik neit echt rijmen met wat jij hier beschrijft. Natuurlijk heb je wel een paar gangmakers nodig en er zijn ook wel stille momenten als er even hard gewerkt moet worden, maar lol wordt er ook zeker gemaakt.
Hier kan ik me helemaal in vinden.
Precies ook mijn ervaringen tot nu toe.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb het geluk om tussen prototype nerds te mogen zitten. De één is een jongen van 28 die niet sociaalvaardig is. Hij probeert wel elegant te zijn af en toe, maar verder heeft hij de humor van een 12-jarige, superslank en witjes (tot voort kort nike-sportschoenen), nerd-bril en idem uiterlijk. Mede door hoe hij is en de vreemde acties die hij uithaalt (kinderachtige dingen) mag ik hem totaal niet. Iemand kan er niet uitzien, maar een karakter kan veel goed maken. Met hèm heb ik dat opgegeven.

Een ander persoon is een systeembeheerster, prototype nerdin, jaar of 30. Zweet dikwijls, dus stinkt. Hoofdhuid schilfert en heeft truien aan tot op haar knie. Neiging om dikwijls over te komen alsof ze overal alles beter kan weten.

De computerfiguren zijn hier dus echt vrij zout en er zijn af en toe momenten dat ik gewoon geen zin lijk te hebben om weer de hele dag naast dat soort mensen te zitten. Eén ding weet ik zeker, mijn volgende werkgever ga ik er denk ik wel op vooruit qua collega's. Vind het wel redelijk belangrijk als je enigszins normaal kunt praten met elkaar over dingen/zelfde humor een beetje hebt.

Oftewel: merendeel van de dag houd ik m'n kop gewoon en gelukkig heb ik nog een vriend/collega op een andere afdeling zitten waarmee ik wel normaal kan praten, die ik in de pauze zie.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Verschilt enorm per bedrijf, heb als extern genoeg afdelingen gezien. Maar over het algemeen is het vaak wel gezellig op een afdeling:)

Verwijderd

Dit is 100% afhankelijk van hoe je met die collega's om kan gaan denk ik. M'n vorige baan had als één van de grootste voordelen dat ik het met m'n collega's zowel op als buiten de afdeling buitengewoon goed kon vinden, en dat er regelmatig grappen gemaakt werden, veel geouwehoerd werd over het weekend, het privé leven, de roestbak van John, de carnavalsvereniging van Prins Ruud en meer van dat soort dingen. Echt een vriendenclubje dat allemaal bij dezelfde baas werkt.
M'n huidige baan heeft dat minder, en vooral de populatie geiten, gekken, wannabe-IT-ers en andere dolle Mina's buiten de afdeling maar binnen deze fabriek is wel flink hoog. Ik was hiervoor niet gewend dat iemand het lef had mij aan te spreken met "Jullie klootzakken hebben met je gore poten aan m'n laptop gezeten toen ik aanmeldde op het netwerk en nou kan ik niet werken, stelletje honden, je moet van mijn computer afblijven, het is MIJN computer". Dus moest ik de eerste paar weken toch even rap een paar Duitse krachttermpjes leren om mensen te overtuigen van het feit dat er zo niet gecommuniceerd hoeft te worden. En dat als je dat doet er mails van Vice Presidents van IT, Finance, Quality en Production in je Lotus Notes verschijnen met sommaties je te gaan gedragen. (Ik communiceer graag indirect met dit soort mensen ;) )
Zoals met alle andere dingen, alles is afhankelijk van de bedrijfscultuur. En hoe je er zelf mee om gaat.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 00:01
Moeilijk te verwoorden wat ik wil zeggen (want als je gotter bent ben je natuurlijk niet gelijk een nerd), maar goed, ik probeer het:
De mensen die volgens die definitie nerd zijn, die zullen een echte 'nerd-afdeling' natuurlijk anders waarderen dan jij (jij waarschijnlijk negatief; voor de nerds zelf is het normaal of een goede sfeer). Dus ik denk niet dat de antwoorden op GoT je erg zullen helpen, aangezien de antwoorden die hier gegeven worden ook subjectief zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 23-04-2007 12:42 ]

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat het goed getroffen heb bij mijn huidige werkgever. Hier is een cultuur van hard werken, veel leren en lol maken. De onderwerpen van gesprek zijn misschien wel iets meer over games en gadgets dan bij de meeste bedrijven, maar niet op een negatieve manier. Het leuke is dat er hier ook weinig onderscheid is tussen de software engineers, projectleiders (zoals ik) en directeuren, omdat ze vrijwel allemaal ooit software geschreven hebben.

Ook in het verleden voornamelijk leuke werkplekken heb gehad. De minder leuke werkplekken uit mijn verleden hadden meestal niets met een hoog nerdgehalte te maken. Ik denk daarom ook niet dat jouw ervaring representatief is.

Misschien heb je inderdaad pech in jouw omgeving, maar misschien draag jij er zelf ook aan bij. Als jij inderdaad heel 'sociaal vaardig' bent, schrik je met jouw vorm van communiceren anderen die minder vaardig zijn misschien wel af. Als je al de verantwoordelijkheid van de werksfeer vervolgens legt bij de anderen in jouw omgeving door ze het stempel 'nerd' te geven, denk ik niet dat je werkelijk iets opschiet. Ik vind het ook wat vreemd dat je naar bevestiging van jouw ervaring lijkt te zoeken, i.p.v. te vragen om hulp om zo'n situatie te doorbreken.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dit hangt heel erg af van de bedrijfscultuur en het gedrag dat de leidinggevenden tentoonstellen.

Als de managers en directeurs de hele tijd doodserieus doen zal je zelf minder geneigd zijn om even een babbeltje te maken ofzo, want voor hetzelfde geldt word je er wel op afgerekend.

Op mijn huidige baan is het overigens helemaal niet zo als jij beschrijft. De afdeling bestaat uit een manager/developer die bmw rijdt en denkt dat hij onwijs grappig is. Doet altijd heel populair tot vervelens aan toe.

De systeembeheerder is eigenlijk een electricien die de it ingerold is. Deze spreekt met zoveel verschillende vrouwen af dat we het niet bij kunnen houden en gaat heel vaak uit. Is ook altijd in voor een babbel op het werk.

Dan zijn er nog 2 programmeurs, ik en nog iemand anders. Ik heb meestal wel zin in een babbel op z'n tijd en kan meestal wel lachen om grapjes (als ze maar niet te flauw zijn). De andere programmeur is wel redelijk stil, maar komt altijd wel grappig uit de hoek als hij iets zegt.

Eigenlijk ben ik de nerd op de afdeling :P Ik ben de enige die niet van voetbal en vlotte auto's houdt _/-\o_

Anderzijds werk ik bij een bedrijf dat erotische sms diensten levert, we hebben hier een lounge bar en al.. dus waarschijnlijk kom ik er nog een keer op terug als ik weer bij een serieus bedrijf werk ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Hoe is dat bij jullie met radio op je werkplek? Bij mij is het zo dat ik niet kan werken als er geen radio aan staat..

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Lethalis
  • Niet online
Flyduck schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:54:
Hoe is dat bij jullie met radio op je werkplek? Bij mij is het zo dat ik niet kan werken als er geen radio aan staat..
Moeilijk.. iedereen houdt van trance en shit, ik van hard rock :|

Dus ik ben eigenlijk blij dat het onding meestal uitstaat..

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik heb er geen probleem mee wanneer de radio aanstaat. Maar ik kan me goed voorstellen dat je als programmeur beter kunt werken zonder radio, vooral geouwehoer van de DJ, op de achtergrond.

Over de sociale praatjes e.d., er zijn ook mensen die het kunnen overdrijven. Zo heb ik een keer een collega gehad die niets anders deed dan ouwehoeren over niet-zakelijk dingen, en daar begon ik mij steeds meer aan te ergeren.
Ik heb geen probleem met een praatje zo nu en dan, maar ik was gewoon niet geinteresseerd is zijn privé leven, hij meende het echter te moeten delen met ons...werken ho maar. Om te ouwehoeren liep ik ook altijd naar een andere afdeling :)

Misschien moet TS eens naar zichzelf kijken, vooral wanneer hij de enige is die problemen heeft met de situatie.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Bij mijn vorige werkgever was het vaak gedurende een hele tijd (enkele uren) heel rustig. Iedereen was aan het werk.

Gelukkig is dit bij mijn huidige werkgever totaal anders. Hier wordt op de afdeling ( 7 man ) de gehele tijd gepraat onderling en voldoende gelachen. En daar voel ik mezelf toch een stuk prettiger bij dan als het de hele tijd muisstil is.

Ook staat de radio aan. Hij heeft een hele tijd op één of andere rare lokale zender gestaan, maar is gelukkig omgeschakeld naar een landelijke zender, waarop wat meer fatsoenlijkere muziek werd gedraaid :)

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik solliciteer bewust bij bedrijven waar ICT slechts ondersteunend is... dus niet bij programmeerfabrieken... het voordeel is dat er veel verschillende soorten mensen aanwezig zijn die in de pauze liever niet over het werk praten en al helemaal nauwelijks over computers praten...

• highking
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Lethalis schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:32:
[...]

Dat probleem ken ik :'(
Gelukkig staat hier de hele dag 538 aan, dan kan ik nog net hebben, en dan in de auto naar huis een stevig potje hardrock draaien ter compensatie 8)

Ik ben overigens systeembeheerder, maar zit hier op een ICT afdeling met nog een beheerder, 2 support mannen, 2 webdesigners/programmeurs en 1 biztalk man.
Over het algemeen is het hier vrij rustig, maar gek doen zijn we met z'n allen zo op z'n tijd best goed in :P Mijn ervaring is inderdaad ook dat ICT'ers meestal behoorlijk gestoord zijn! :+

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

TwoR

Gekleurde stippen

* TwoR = programmeur

En op de programmeur afdeling hier is het erg gezellig. Geen prototype nerds, maar gewone gezellige mensen die wel van een geintje houden. Zo nu en dan is het er wel stil maa dat moet ook wel want het kan niet altijd feest zijn er zal ook gewerkt moeten worden.

Zo nu en dan van die 'standaard' kantoor geintjes, over gooien met een bal/knuffeldier, gewoon praatje over alle daagse dingen en daarna weer lekker doorwerken.

Zoals jij het beschrijft ken ik het dus inderdaad niet en lijkt me ook echt helemaal niks
Edwardvb schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:10:
Ik solliciteer bewust bij bedrijven waar ICT slechts ondersteunend is... dus niet bij programmeerfabrieken... het voordeel is dat er veel verschillende soorten mensen aanwezig zijn die in de pauze liever niet over het werk praten en al helemaal nauwelijks over computers praten...
Niet helemaal waar, ik zit hier bij een echt IT bedrijf, maar de mensen die hier rond lopen zijn zeer gevarieerd. Het zijn namelijk niet alleen Programmeurs maar ook consultants, verkopers, project leiders en nog wel wat andere. En tijdens de pauze hoeft het ook niet over het werk te gaan. Het komt wel eens voor maar meestal niet

[ Voor 40% gewijzigd door TwoR op 24-04-2007 11:23 ]

• P.O. Box
  • Niet online
TwoR schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:20:
* TwoR = programmeur
[...]

Niet helemaal waar, ik zit hier bij een echt IT bedrijf, maar de mensen die hier rond lopen zijn zeer gevarieerd. Het zijn namelijk niet alleen Programmeurs maar ook consultants, verkopers, project leiders en nog wel wat andere. En tijdens de pauze hoeft het ook niet over het werk te gaan. Het komt wel eens voor maar meestal niet
ik zeg ook niet dat het bij IT bedrijven niet zo kan zijn.... er zijn vast wel meer IT bedrijven zoals jij omschrijft... ik heb echter nog niet de eer gehad...

• Lethalis
  • Niet online
highking schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:15:
[...]
Dat probleem ken ik :'(
Gelukkig staat hier de hele dag 538 aan, dan kan ik nog net hebben, en dan in de auto naar huis een stevig potje hardrock draaien ter compensatie 8)
Hehe, dat deed ik ook altijd.. jammer dat mijn auto even niet meer rijdt.

Zelfs mijn ringtone (een solo van Satriani) wordt niet gewaardeerd :/ Maar dat is dan maar jammer :D
Mijn ervaring is inderdaad ook dat ICT'ers meestal behoorlijk gestoord zijn! :+
Alles is relatief O-)

Verwijderd

Lethalis schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:32:
[...]

Ik heb gewoon de radio gesaboteerd met koffie en heb dan Winamp geinstalleerd en een extern schijfje met 30 GB aan "allelij verschillende soorten muziek" (de soorten blues, rock, metal, hard rock, heavy metal, gothic rock, speed metal, classic rock en powermetal :P ) binnen gesleept. Bij m'n vorige werk eigenlijk hetzelfde, daairn gesterkt door een collega die enorm Iron Maiden fan is hebben we toen gewoon afgesproken dat danwel de systeem- danwel de applicatiebeheerder Winamp beheerde. Overigen invloeden van programmeurs en IT managers werden eigenlijk min of meer genegeerd, en op een gegeven moment weten ze niet beter meer.

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:43
descon schreef op maandag 23 april 2007 @ 11:48:
Verschilt enorm per bedrijf, heb als extern genoeg afdelingen gezien. Maar over het algemeen is het vaak wel gezellig op een afdeling:)
Deeejaayy DESCON!!!! OENTIE OENTIE YEAH YEAH!!!

Jahaa wij hebben te gezellig gehad, alleen was t op school ipv werk ;-)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 18:04
Waar ik werk is de sfeer prima. Lekker veel schreeuwen en ouwe-hoeren. Komt ook doordat we veel studenten / stagairs hebben, de sfeer zit er prima in. Lekkere schreeuwhumor tijdens de lunch!

Het beeld dat de TS schetst kan ik me dus ook niet echt in vinden.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De afdeling waar ik nu zit lopen ook niet alleen maar prototype nerds rond. Op veel moment wordt er dermate veel geouwehoerd, gelachen en geschreeuwd dat het net een kroeg lijkt.

Binnen het bedrijf zijn er echter ook afdelingen waar het altijd zo ontzettend stil is dat je de secondewijzer van de klok hoort tikken....

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

T-8one schreef op maandag 23 april 2007 @ 11:24:
Het verbaasde mij juist hou weinig echte "nerds" ik tegen kom.
Kan het zijn dat je referentiekader schuivende is? ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Livestream + oordoppies aan je PC ?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Sjakskus schreef op maandag 23 april 2007 @ 09:28:
Het verschilt...
Ik heb ook ergens gewerkt, waar voordat ik kwam alleen functioneel gepraat werd
Dat lijkt me nou net iets wat je niet op je CV moet zetten..... ;)

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Remcor2000 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:52:
[...]

Deeejaayy DESCON!!!! OENTIE OENTIE YEAH YEAH!!!

Jahaa wij hebben te gezellig gehad, alleen was t op school ipv werk ;-)
BOENKE BOENKE BOENKK :d

Heb 1 keer mee gemaakt dat ik binnen kwam op een afdeling waar een personeelslid zat met een dikke subwoofer onder zijn bureau........ ik trek dat prima, maar genoeg mensen ook niet :)

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zit hier met meestal 4 collega's (wil nog wel ens wisselen ivm meerdere gebouwen) en soms is het flink stil als iedereen bezig is,maar lolletjes tussendoor kan altijd :) net zoals balletjes gooien etc :P
radio staataltijd aan,is vanauit de distributie geregeld zodat alle mensen die ronsrijden door de hallen ook muziek hebben,deze wisselt iedere dienst van zender (ochtend en middag) is wel altijd een landelijke zender (539/classic rock/freshfm/etc) niet echt iets vasts.
mocht ik het niet trekken doe ik mijn mp3 speler wel aan en oordoppies in me oren :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

- Zijn je collega's ook niet geinteresseerd in hoe je weekend was of anders geinteresseerd in je verhalen?
mijn collega's zijn altijd geinteresseerd geweest in verhalen over dingen die buiten het werk gebeuren.. vooral als ze grappig of ernstig waren.

als ze flink aan het werk waren, diep in de materie verzonken waren of als er iets in hun thuissituatie was wel ja.

ik begin medelijden met je te krijgen... over vrouwen praten hoort erbij, juist omdat er zo weinig van zijn in ons vakgebied. :)

ik heb het meegemaakt dat een collega op zo'n ministepje zijn prints van de printer ging halen, verder heb ik meegemaakt dat er gespeeld werd met: stuiterballen, vouwvliegtuigjes, micro-radiografisch bestuurbare auto's, piepschuim vliegtuigjes, supersoakers, etc...
Maar daarnaast werd er natuurlijk wel keihard gewerkt :)

Al met al kan ik me totaal niet identificeren met de situatie die je beschijft. Ik betwijfel ook hoe lang ik het vol zou houden als ik geen aanspraak zou hebben of lol kan hebben met collega's.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
MrWilliams schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:54:
mijn collega's zijn altijd geinteresseerd geweest in verhalen over dingen die buiten het werk gebeuren.. vooral als ze grappig of ernstig waren.

als ze flink aan het werk waren, diep in de materie verzonken waren of als er iets in hun thuissituatie was wel ja.

ik begin medelijden met je te krijgen... over vrouwen praten hoort erbij, juist omdat er zo weinig van zijn in ons vakgebied. :)

ik heb het meegemaakt dat een collega op zo'n ministepje zijn prints van de printer ging halen, verder heb ik meegemaakt dat er gespeeld werd met: stuiterballen, vouwvliegtuigjes, micro-radiografisch bestuurbare auto's, piepschuim vliegtuigjes, supersoakers, etc...
Maar daarnaast werd er natuurlijk wel keihard gewerkt :)

Al met al kan ik me totaal niet identificeren met de situatie die je beschijft. Ik betwijfel ook hoe lang ik het vol zou houden als ik geen aanspraak zou hebben of lol kan hebben met collega's.
Ik weet ook niet of ik dit wel volhoud. Het staat in zo'n schril contrast met mensen met wie ik buiten het werk omga en omging. Dat je niet eens vrolijk over je weekend of een feestje kunt vertellen even kort. Ik ga dan echt niet tien minuten lang lullen, maar ff bijpraten over het dagelijks leven. Dat ze vragen wat je gedaan hebt en reageren op wat je vertelt mis ik zo enorm...

Het is zelfs zo dat ik niet eens meer wat durf te vertellen wat ik meegemaakt heb, en mezelf maar stilhoud als ik binnenkom.

Maar er zijn genoeg positieve dingen aan te bedenken, zo hou ik niet van mensen die roddelen, uit de hoogte doen e.d.. Dat is in ons bedrijf allemaal absoluut niet zo, het is hier informeel, en "doe maar gewoon en doe maar gek genoeg" en dat bevalt me. Iedereen is lekker normaal en dat is leuk. :D

Bij andere afdelingen zijn ze trouwens wel een stuk anders maar daar loop je niet zomaar even binnen zonder reden..

Ik ben niet overdreven spontaan ofzo of een popi-jopie figuur, en ben ook serieus met mijn werk bezig, maar als je bijv. vertelt van "Een 17-jarige meid probeerde me te versieren", en verder geen reactie krijgt behalve "duss", is niet zo leuk.

Maar ik kan zelfs dagen achtereen alleen zijn zonder iemand gesproken te hebben, dus achja kan er mee leven, het werk is in ieder geval heel leuk :)

Maar ik wilde graag weten of bij andere bedrijven op programmeer-afdelingen het ook vaak zo is, vandaar dat ik even de ervaringen vroeg of tips hoe ermee om te gaan.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Ik denk inderdaad niet dat een en ander "nerd" gerelateerd is, maar een nerd kan net zo goed een vakidioot van een jurist zijn, want dat zie ik hier dan bij de puur juridische afdeling wel weer, daar wordt nooit echt eens gelachen of een geintje uitgehaad.

Bij mij op de kamer zitten we momenteel met 4 en vanaf 1 juni met 5 mensen.. Nadeel is dat van 1 persoon de radio niet aanmag, nou ik kan je zeggen dat is hartstikke irritant... Want als iedereen hier hard aan het werk is hoor je alleen maar het getik van de toetsen, het bladeren in dossiers en verder is het doodstil, als ik ergens niet tegenkan is het dat wel.. daarom heb ik sinds kort maar een mp3-speler gekocht zodat ik met 1 oordoppie in toch wat muziek kan luisteren.

Wat ik bij mijn vorige en huidige werkgever zag/zie is dat juist vaak op de ict afdeling (systeembeheer/helpdesk) over het algemeen toch wel mensen zitten die humor hebben en voor een praatje in zijn. En natuurlijk vind je in iedere organisatie wel een of meerdere typische nerds...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:25:
[...]

Ik weet ook niet of ik dit wel volhoud. Het staat in zo'n schril contrast met mensen met wie ik buiten het werk omga en omging. Dat je niet eens vrolijk over je weekend of een feestje kunt vertellen even kort. Ik ga dan echt niet tien minuten lang lullen, maar ff bijpraten over het dagelijks leven. Dat ze vragen wat je gedaan hebt en reageren op wat je vertelt mis ik zo enorm...

Het is zelfs zo dat ik niet eens meer wat durf te vertellen wat ik meegemaakt heb, en mezelf maar stilhoud als ik binnenkom.

Maar er zijn genoeg positieve dingen aan te bedenken, zo hou ik niet van mensen die roddelen, uit de hoogte doen e.d.. Dat is in ons bedrijf allemaal absoluut niet zo, het is hier informeel, en "doe maar gewoon en doe maar gek genoeg" en dat bevalt me. Iedereen is lekker normaal en dat is leuk. :D

Bij andere afdelingen zijn ze trouwens wel een stuk anders maar daar loop je niet zomaar even binnen zonder reden..

Ik ben niet overdreven spontaan ofzo of een popi-jopie figuur, en ben ook serieus met mijn werk bezig, maar als je bijv. vertelt van "Een 17-jarige meid probeerde me te versieren", en verder geen reactie krijgt behalve "duss", is niet zo leuk.

Maar ik kan zelfs dagen achtereen alleen zijn zonder iemand gesproken te hebben, dus achja kan er mee leven, het werk is in ieder geval heel leuk :)

Maar ik wilde graag weten of bij andere bedrijven op programmeer-afdelingen het ook vaak zo is, vandaar dat ik even de ervaringen vroeg of tips hoe ermee om te gaan.
Er zijn meer banen in de wereld, en de mensen waarmee je werkt maken het werk leuk of vervelend.

Weet je wat jij zou moeten doen?
Go Go Go! :Y

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bij ons is elke kamer anders (customer care, programmeurs, QA enzo). Op de consultantafdeling is het meestal stil, want die zijn of weg naar een klant, of druk druk druk.
Op QA staat altijd wel een radio aan en is het heel de dag gezellig.
Op de ene programmeurskamer staat harde trance aan en is het vrij stil en wordt hard gewerkt. Op de andere programmeurskamer staat veronica aan en is het juist relaxed.

Verschilt echt heel erg.

Dit dus.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 19:34

Bergie

Lekker belangrijk...

Flyduck schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:54:
Dat verschilt echt per kantoor bij ons. Ik ben begonnen op een kamer waar 1 persoon zat die niet kon werken met de radio aan dus dat was jammer. Nu zit ik gelukkig op een kamer waar de radio af en toe wel aanstaat. Er zit alleen ook een 'commerciele' en die is veel aan het bellen dus dan heeft hij liever de radio uit; daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Maar als hij weg is gaat direct de radio aan :)

Verder is het overal wel gezellig op kantoor hoor. Af en toe is het ook wel stil natuurlijk maar er wordt ook genoeg lol gemaakt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bergie op 30-04-2007 21:41 ]

Yamaha MT-09

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
Ik werk bij een klein nieuw media bureau dat hard aan het groeien is. We zijn nu ook op zoek naar echte "nerds"...althans, mensen die verstand van zaken hebben maar liever geen non-communicatieve dichtgetikte nerds :)

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat er hier nog genoeg mensen rondlopen die dus niet van zo'n standaard programmeurs omgeving (dat beeld dat ik er van heb /had dan) kiezen, dat biedt in ieder geval nog perspectieven.
We zijn hier eerder bang dat we moeite zouden hebben om iemand te vinden die binnen het team past/ wil passen, omdat je toch verwacht dat een diehard php developer/programmeur niet op 1 lijn licht met vormgevers en ander raar gespuis.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Ik persoonlijk zou het ook razend irritant vinden als de radio opstond op de werkplek... Als je per sé muziek wil, dan neem je een headset.

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 22:21
Ik heb een tijdje been een klein ICT bedrijf gedetacheerd gezeten. Echt een typisch IT bedrijf met alleen maar mannen en 1 vrouwelijke secretaresse. Er werd keihard gewerkt, veel overuren gemaakt, maar ook veel gekke dingen om even te ontspannen.

Zo hebben er een paar van die speelgoed pistolen op hun bureau liggen met van die zachte schuimrubber pijltjes. Als je daar met een domme vraag komt heb je 3 seconden om weg te wezen voor ze klaar zijn met laden...

Ook liggen er een aantal voetballen in de kamers waar af en toe mee over getrapt wordt. Wel 1x een ruit zien sneuvelen, maar dat was gelukkig de directeur zelf die de bal getrapt had. (Iemand had zijn vensterbank vol met lege colaflessen staan en de directeur zou die er wel even af trappen ;)).

Het vreemdste wat ik echter tegen kwam was dat vrijdag middag er altijd een levendige ruilhandel op het netwerk plaats vond van de laatste porno films :9~

Ach ik kan me ergere plaatsen voorstellen om te werken, was vaak wel hilariteit.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Mirreke schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:41:
daarom heb ik sinds kort maar een mp3-speler gekocht zodat ik met 1 oordoppie in toch wat muziek kan luisteren.
Dat zie je de laatste tijd steeds meer in kantoren, maar het oogt toch een beetje asociaal. Als ik je baas was geweest had ik gevraagd of je dat ding voortaan thuis had willen laten.

Maar goed, met z'n 5en op één kamer is ook asociaal van je baas.

[ Voor 10% gewijzigd door ebia op 02-05-2007 00:55 ]

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:32

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik werk (loop stage) op de technische dienst van een Acer/Dell/HP reparatie centrum, werk daar met 4 andere 'nerds', maar ik kan je vertellen dat we daar altijd dubbel liggen om van alles en nog wat, we altijd van elkaar weten wat we het weekend hebben uitgespookt en we allemaal een aardige vrienden kring hebben..
het steriotype 'nerd' is niet zoals iedere ICTer is... er zijn er genoeg met prima soiale vaardigheden :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Lijkt me vreselijk en reden genoeg om een andere baan te vinden.
Op mijn werk is het opzich andersom: goede collega`s maar het werk is niet leuk. Daarom ga ik ook opzoek naar een ander doel: de muziek in :) Heeft dus niets met de collegas te maken. We werken met gemiddeld 6 man in een ruimte van 3 bij 4 denk ik. Radiotje aan (3FM, erg vermakelijk) geregeld even een praatje tussendoor. Ook momenten van stil doorwerken. Een goede mix. Jammer dat het werk niet leuk is!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Skaah schreef op woensdag 25 april 2007 @ 18:39:
Waar ik werk is de sfeer prima. Lekker veel schreeuwen en ouwe-hoeren. Komt ook doordat we veel studenten / stagairs hebben, de sfeer zit er prima in. Lekkere schreeuwhumor tijdens de lunch!

Het beeld dat de TS schetst kan ik me dus ook niet echt in vinden.
offtopic:
fix die Lustrum Albertus site eens, zodat ie 't ook in Opera doet :+ schreeuw dat maar even over de vloer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Peedy op 03-05-2007 19:27 ]

• Wok
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

Momenteel ben ik detacheerd bij een grote softwareboer (Microsoft Dynamics/Navision leverancier) in het zuiden des lands. Ik ben actief op de zogenaamde tweedelijns support en zweef eigenlijk een beetje tussen die-hard proggen en consultancy in. De sfeer op de afdeling is opperbest, zeker omdat we direct contact hebben met de mensen van de eerste lijns (servicedesk op de benedenverdieping). 't Gaat er doorgaans wel zeer serieus aan toe (zeker als het druk is), maar er is ook ruimte voor ontspanning en vertier. Het personeel hier is ook van zeer divers allooi, maar niemand valt echt uit de toon.

Het is ook duidelijk te merken dat het personeel uit alle hoeken van het land afkomstig is. Natuurlijk zijn er veel Brabanders in dienst (en die zijn doorgaans ook jovialer/nadrukkelijker aanwezig dan de rest), maar ook typische 'nukkige' Amsterdammers en provinciaaltjes (like me :P ) en Friezen. Van echte nerds is hier dan ook geen sprake. Op de afdeling hebben we dus mensen met een heel divers karakter zitten, maar met uiteindelijk toch een overeenkomst: we werken hier allemaal met veel plezier en dat is te merken: de productiviteit/efficiency ligt ongekend hoog en dat heb ik vaak anders gezien.

Zoals ik al zei, zit ik bij dit bedrijf gedetacheerd. Bij mijn eigen werkgever liggen de zaken nog weer net even anders. Daar ben ik wat afkomst betreft echt een 'buitenbeentje', omdat ik de enige werknemer ben van 'boven de grote riolen'. De overige 24 collega's zijn allemaal Brabo of Limlander :P Dat is ook duidelijk te merken op de maandelijkse 'terugkomdag'... Veel informeler vind je het niet :) De baas zelf is misschien nog wel het grootste enfant terrible :P 't Zal ook wel komen doordat we een 'jonge' ploeg hebben: met 26 ben ik weliswaar de jongste, maar zelfs de baas is nog maar 34 en de overige collega's zijn voor met meerendeel ook begin 30 (en twee 40+ ).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

ebia schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 00:54:
Dat zie je de laatste tijd steeds meer in kantoren, maar het oogt toch een beetje asociaal. Als ik je baas was geweest had ik gevraagd of je dat ding voortaan thuis had willen laten.

Maar goed, met z'n 5en op één kamer is ook asociaal van je baas.
Tja, wij zitten met een man of 40 op 1 kamer. Lang leve de kantoortuin. :)

Het is wel min of meer opgedeeld in hokken, maar tegenover me zit een gozer die de radio ook net irritant boven de noise floor heeft qua volume. Lekker kut, want je hoort de hele tijd een storend achtergrondgeluid en als het muziek is pakt het meteen je aandacht, maar omdat je het niet goed kunt horen is het ook weer net niks. Klote dus. Keer of twee gevraagd of het ding uit kon. Geen probleem, maar twee dagen later wordt 'ie weer aangezet. Dan zit ik ook de halve dag met m'n mp3speler in. Dikke snikkel, als ze me dan nodig hebben lopen ze maar naar m'n bureau.

Maar goed, nog twee weken en dan ben ik pleitos. 8)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 09:08:
Tuurlijk wel, als ICTende ambtenaren hebben we toch alle tijd. Het netwerk is goed ingericht, draait wel door. Dus eerst vertellen wat we gedaan hebben in het weekend. Sommige collega's hebben op maandag roostervrij, dus op dinsdag doen we het dunnetjes nogmaals over. Van huwelijk/scheiding/geboorte/comming out/whatever alles is bespreekbaar.

De één lult meer dan de ander.

Niet allemaal, 2 homo's op de afdeling (oa ik), wij gaan dus meer voor de mannen :)

Jemig, je wilt niet meemaken wat we hier soms doen. Ik werk hier nu bijna 10 jaar, dus heel veel grappen/grollen zijn gepasseerd.

This footer is intentionally left blank

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik ben momenteel de enige programmeur bij ons bedrijf en de andere jongens zijn financieel/management dus ik zit prima tussen de grappen en grollen van alle kanten :)

Verwijderd

Ik ben in principe niet geïnteresseerd in wat collega's in het weekend gedaan hebben, of de kinderen ziek zijn, enz. Ik vind het prima als het bij koetjes en kalfjes blijft en af en toe een (beschaafd) grapje. Ik heb het ook niet zo op extraverte mensen. Op de plek waar ik nu zit, is er één zo'n extraverte collega. Ik vind de sfeer aangenamer als hij er niet is. Ik word af en toe kotsmisselijk van zijn gezever en geschreeuw de hele dag, sommigen noemen dat "sociaal vaardig". "Nerds" vind ik over het algemeen erg prettige mensen (nee, ik geloof niet dat ik zelf een nerd ben trouwens!). Meestal zijn het ook interessante mensen, minder macho-gedoe. Mijn god wat knap ik ooit af op die zogenaamd stoere verhalen over vrouwen en zuipen in het weekend enz. Ik vind dat vooral kinderachtig.

Nu is het wel zo dat ik gedetacheerd zit bij klanten, misschien dat ik het om die reden wat af hou. Een keer heb ik ergens heel lang gewerkt en toen raakte ik gaandeweg wel meer geïnteresseerd in collega's en vond ik het gezellig eens een keer mee op stap te gaan. Maar waar ik nu zit... Dan hou ik liever privé en werk gescheiden. Gewoon normaal met elkaar omgaan zonder dat ik alle details van iedereen weet.

• Robbas
  • Laatst online: 22-03-2022

Robbas

Champloo

wij hebben een spot op de grond hier ergens zo grappig he, kwam collega binnen die al een aardig tijdje hier werkt.
wat doet ie nouh altijd voordat ie binnuhkomt..... altijd even checken of dat spotje op de grond, wat zo kraakt/piept er nog zit :P gaat ie erop liggen/bevredigen.

kortom: nerds zou ik het noemen maar gewoon grappige mensen.

en ze dolluh echt wel met elkaar, zo komt de ander met een serieus verhaal: ja ik lees de volkskrant.. de anderuh naast hem: he dat is toevallig heb ik net nog me reed mee afgeveegt.

* valt toch wel mee ... maarjah aangepast.*

[ Voor 11% gewijzigd door Robbas op 09-05-2007 16:38 ]

FL / HON /

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Nou Robbas, kan je dat ook ff in normale taal typuh, want dit is niet te lezuh
:/

Edit: ik had het over je *uh gebruik

[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 09-05-2007 16:45 ]

https://fgheysels.github.io/

• P.O. Box
  • Niet online
Robbas schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:25:
wij hebben een spot op de grond hier ergens zo grappig he, kwam collega binnen die al een aardig tijdje hier werkt.
wat doet ie nouh altijd voordat ie binnuhkomt..... altijd even checken of dat spotje op de grond, wat zo kraakt/piept er nog zit :P gaat ie erop liggen/bevredigen.

kortom: nerds zou ik het noemen maar gewoon grappige mensen.

en ze dolluh echt wel met elkaar, zo komt de ander met een serieus verhaal: ja ik lees de volkskrant.. de anderuh naast hem: he dat is toevallig heb ik net nog me reed mee afgeveegt.

* valt toch wel mee ... maarjah aangepast.*
ik geloof dat ik de film beter vond :)

ik snap trouwens geen hol van wat je bedoelt met een spot op de grond liggen/bevredigen... maar ok...

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00
Ik snap er ook geen hol van :? , spot op de grond bevredigen?

Maar hier is het best gezellig hoor, niks te klagen

[ Voor 30% gewijzigd door sig69 op 09-05-2007 16:44 ]

Roomba E5 te koop

• Robbas
  • Laatst online: 22-03-2022

Robbas

Champloo

yep :P film is beter, los hiervan heb ik niet over me collega's te klagen :)

FL / HON /

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44
Werk sinds kort bij ASML op de software afdeling. Ik werk in een team van ongeveer 20 personen en heb totaal niets te klagen over mijn collega's. Stuk voor stuk goeie collega's.

- Houden van een geintje
- Sociaal aangelegd.
- Behulpzaam
- En we hebben het wel degelijk over vrouwen :9

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Waar ik werk (als tester) kan ik zeggen dat er een goeie mix is van serieus werken en ouwehoeren, Als er veel te doen is, kan het wel eens een paar uur stil zijn, maar meestal wordt er toch wel regelmatig even geouwehoerd met zijn vieren op de kamer, of als iemand anders binnenkomt.

Kan dan ook zeggen dat 95% van de mensen hier totaal niet voldoet aan het stereotype nerd.
Afgelopen week hebben we zelfs een collega 'verrast' door op vrijdagnamiddag (toen hij vakantie had) zijn hele werkplek en alles spullen erop in krantenpapier in te pakken :)
Pagina: 1