Indeling patchkast

Pagina: 1
Acties:
  • 4.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In verband met het inrichten van de ICT voorzieningen in een nieuw kantoor hebben mijn collega en ik de volgende discussie:

Patchen met korte of met lange kabels.

Situatie:

We gaan in een nieuw te huren pand een nieuw bekabeling naar de werkplekken aan laten leggen (wat er nu in zit in een ratjetoe van coax, cat3, cat5, cat5e, twinax). Alle oude bekabeling word gestript uit de wandgoten en er worden nieuwe wandcontactdozen en UTP potjes geplaatst. Op het hele pand zitten we grofweg op 1000x UTP.

Dat is aardig oversized aangezien we maar 350 werkplekken hoeven in te richten maar aangezien het voor een deel ontwikkelwerkplekken betreft die met extra werkstations werken pakken we daar niet de binnenbocht.

Het discussiepunt is nu als volgt: ga je je patchkasten inrichten met de patchpanelen links en rechts in een kast en de switches in het midden ? Of ga je juist werken met patchpanelen en switches om-en-om.

We hoeven geen rekening te houden met telefonie aangezien alles op VoIP zit. De telefoons zitten op aparte PoE switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou voor de eerste optie gaan, dus links+rechts patchkasten en in het midden de switches.
Is makkelijker voor eventuele uitbreidingen later.
Bij de tweede optie is troubeshooten makkelijker maar wanneer er een swich kapot is is het lastiger om 'm eruit te halen lijkt mij.
Daarbij bestaat de kans dat het weer een kabelbrij gaat worden omdat je dan met zeer korte kabels "moet" gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 14:05
Ik zou gaan voor patchpanelen in het midden en switches links/rechts.
Ikdenk dat je met patchpanelen een hogere poortdichtheid haalt dan met switches. Tenzij je 48 poort switches gebruikt, maar dat is in mijn ogen helemaal niet net te houden, of je moet weer extra rangeerpanelen gebruiken om het net te houden en dan scheelt het je dus netto geen ruimte.
Geld schelen doet het ook nauwelijks.

Neem overigens dan alsnog geen kabels van > 2.5 meter anders wordt het alsnog een zooitje.
En uiteraard voldoende rangeerpanelen.

Laatste trucje om kast net te houden: Ofwel ALLES afpatchen (kost initieel wat extra aan switching maar scheelt een berg in beheer), ofwel niet alles afpatchen maar nooit patches weghalen of verplaatsen, alleen maar bijmaken en indien nodig nieuwe switch hangen.

Dit zorgt ervoor dat je kast niet zo wordt: http://sohland-rotstein.de/kabelsalat.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 09:07

DJ

Ik zou juist voor Patch panelen onderin de kast gaan en boven in dezelfde kast dan de Switches. Dit dan per verdieping/vleugel.

Als je bijvoorbeeld een pand hebt met 4 verdiepingen dan krijg je dus 4 kasten met onderin x aantal patch panelen en boven in dezelfde kast een x aantal Switches om de boel te bedraden. Tevens in dezelfde kast (midden in?) de telefonie aansluitingen als je nog traditionele telefonie hebt.

Dan kun je gemakkelijk met korte kabels werken en wordt het geen zooitje (als je maar de juiste kleuren gebruikt).

Zo deden we dat bij één van mijn vorige werkgevers (450 werkplekken, 3 etages, 2 vleugels).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-04 11:26
In 1 rack doe je in het midden de switch en onder en boven de switch doe je de patchpanels. Zo heb je minder ophoping van kabels 1 kant op. En misschien wat meer kabels van verschillende lengtes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Niet online
Dat we een discussie hebben is dus niet vreemd :)

Aangezien mijn collega degene is die de betreffende apparatuur uiteindelijk moet gaan beheren gaat het dus de variant worden met links en rechts patchkasten en switches in het midden.

Met als aandachtspunt dat er heel goed naar de kabelloop door de racks gekeken moet worden in het geval van uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zorg in ieder geval voor genoeg rangeerogen, zodat je de kabels netjes kunt begeleiden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ik zou bij zo een uitgebreid situatie overigens opteren voor DJ's situatieschets, met één verdieping per kast. Kabels van de ééne naar de andere kast geven áltijd een grote klerebende, omde één of andere reden is dat schijnbaar onmogelijk overzichtelijk te houden, hoe netjes je ook bent.

In de opstelling alle switches bij elkaar en dan alle patchstroken eromheen (respect voor wie dit netjes weet te houden na een jaar) kun je jezelf in elk geval nog een lol doen door meerdere kleuren kabels te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld per switch elke ruimte met een ander kleurtje patcht en nog énig idee hebt van waar je kabels lopen. Als je alles groen patcht word kabels volgens lastiger dan als je weet dat je nu een lichtblauw kabeltje aan het volgen bent. 't ziet er niet uit maar het maakt het leven wél makkelijker.

Alles voorpatchen en lekker gepatchd laten is, zeker als je 1000 gaten voor 350 plekken inricht, nogal enthousiast: het kost je een fortuin aan switches die vervolgens niets staan te doen én iedereen kan z'n laptop mee slepen van thuis en lekker inpluggen, eMule opstarten en genieten maar. Dat wil je normaliter ook niet hebben. Buiten de IT afdeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
Dat fortuin aan switches valt best mee als je het aantal uren telt dat je bespaart met patches weghalen, bijmaken, verplaatsen etc etc.
Bovendien ben ik van mening dat je je netwerkbeveiliging toch wel op een iets ander niveau behoort te regelen als met het niet afpatchen van outlets.

Rekenvoorbeeld:
Onze standaard access-switch kost ongeveer 600 euro netto (Cisco 2960-24TT-L). Dat is dus ongeveer 25 euro per poort. Je patch van de 1000 poorten er dus 650 'onzinnig'.
650 * 25 = 16250
Ga ervan uit dat je ongeveer 100 euro per uur kost. Dat wil zeggen dat als je een halve dag in de week aan het patches bijmaken, verplaatsen en weghalen bent, dan heb je al die patchplekken binnen een jaar terugverdient. De meeste switches schrijven af in 3 jaar (en zitten vaak nog langer dan dat in de kast), dus zelfs al ben je maar een halve dag per maand aan het ompatchen, dan nog speel je financieel quite.
Hierbij komt nog dat die 16250 een lachertje is bij de inrichting van een nieuw kantoor (bureaustoelen kosten per stuk meer als een access-switch om maar een voorbeeld te noemen).

Mocht je dit er toch niet doorkrijgen financieel, dan kun je nog voor optie 2 gaan: patch 1 outlet per werkplek af initieel, maar haal patches nooit meer weg en verplaatst ook nooit patches. Patch bij als nodig is en koop dus pas een nieuwe switch als de bestaande vol zitten. Iets meer werk, maar initieel goedkoper en je kast blijft toch netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 07:23
jongens hij heeft 350 werkplekken. daarbij gaan deze werkpleken gebruiken maken van VOIP. dit kan allemaal via de zelfde patch kast lopen.

Hij kiest hierbij ook om de VOIP aansluitingen via aparte switches te laten lopen.

kortom 1000 patch aansluitingen zijn niet overbodig je gaat er +- 700 muur doosjes gebruiken.

richt 1 kast per verdieping in
Alls je power over ethernet hebt en zorgt dat je telefoons gebruik kunnen maken via de normale switch naar je telefoon centrale kan je telefoon ook nog als switch je gebruiken. alemaal opties die je kan doornemen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bazkar schreef op woensdag 25 april 2007 @ 09:14:
Dat fortuin aan switches valt best mee als je het aantal uren telt dat je bespaart met patches weghalen, bijmaken, verplaatsen etc etc.
Bovendien ben ik van mening dat je je netwerkbeveiliging toch wel op een iets ander niveau behoort te regelen als met het niet afpatchen van outlets.

Rekenvoorbeeld:
Onze standaard access-switch kost ongeveer 600 euro netto (Cisco 2960-24TT-L). Dat is dus ongeveer 25 euro per poort. Je patch van de 1000 poorten er dus 650 'onzinnig'.
650 * 25 = 16250
Ga ervan uit dat je ongeveer 100 euro per uur kost. Dat wil zeggen dat als je een halve dag in de week aan het patches bijmaken, verplaatsen en weghalen bent, dan heb je al die patchplekken binnen een jaar terugverdient. De meeste switches schrijven af in 3 jaar (en zitten vaak nog langer dan dat in de kast), dus zelfs al ben je maar een halve dag per maand aan het ompatchen, dan nog speel je financieel quite.
Hierbij komt nog dat die 16250 een lachertje is bij de inrichting van een nieuw kantoor (bureaustoelen kosten per stuk meer als een access-switch om maar een voorbeeld te noemen).

Mocht je dit er toch niet doorkrijgen financieel, dan kun je nog voor optie 2 gaan: patch 1 outlet per werkplek af initieel, maar haal patches nooit meer weg en verplaatst ook nooit patches. Patch bij als nodig is en koop dus pas een nieuwe switch als de bestaande vol zitten. Iets meer werk, maar initieel goedkoper en je kast blijft toch netjes.
Ik ben het op zich wel eens met je verhaal, maar d'r zit toch nog wel wat kleins in loos wat mij betreft:
Niet iedereen heeft regelmatig patchwerk en niet elk bedrijf vind het wel best dat alle gaten actief zijn. De gaatjes niet vullen kan wel degelijk een onderdeel in je netwerk beveiliging zijn: wat er niet ingeprikt kan worden hoef je ook niet te bestrijden.

Maar je hebt wel gelijk in dat het wel degelijk goed is te overwegen wat de planning is: als je veel prikken moet kan alles afpatchen inderdaad een goed idee zijn.
En voor wat beveiligingsniveaus betreft: hoe lager je begint met je zaakjes op orde te hebben hoe minder tijd, moeite en geld je hoeft te investeren op hogere lagen... Ik denk dat als je je beveiliging alleen op hoog niveau regelt je een parachtige kans mist je kennis van het OSI model te benutten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 399 op 25-04-2007 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 10:59

McMiGHtY

- burp -

Ik lees voip, de meeste telefoontoestellen het een switch port in het toestel zitten. Je hoeft dus geen aparte wall outled te patchen voor je telefoontoestel.

Je maakt een apart voice vlan aan voor je voip en je data gaat via je normale vlan.
Ik denk dat je indien je vlans gebruikt al op de helft van de benodigde poorten zit.

Waarschijnlijk worden je switches iets duurder aangezien je naar PoE switches moet.
(nieuwe Cisco 3750 serie heeft volgens mij een model wat voorzien is van 24 PoE poorten, voor een redelijke prijs). Verder zullen al je switches op een UPS moeten zitten om telefonie draaiende te houden.

Mijn ervaring is dat indien je een grotere omgeving/pand hebt je het beste kan werken met een SER en meerdere MER's. Deze laatste per vleugel of per verdieping.
Tussen je MER's en je SER laat je een aantal paren glas leggen, of als het goedkoper moet, een aantal CAT5e lijntjes.

Werk verder met aparte kleuren voor bijvoorbeeld printers, pc's en andere netwerkdevices, zodat je bij storingen makkelijker kan werken.

Switches in het midden van je kast met de patchpanelen erboven en eronder werkt bij ons het best, met voldoende geleidingsmateriaal kun je de kasten erg mooi maken.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
volgens mij heb je altijd 1 MER, en een aantal SER's. :)

voor de rest volledig met je eens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
wat zijn SER's en MER's ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:30
Main Equipment Room
Satellite Equipment Room

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Niet online
@ Knettergek: Inderdaad, bij ons staat de basisregel: potje niet nodig, potje niet gepatcht :)

@ McMighty: Ik heb de toelichting van het VoIP verhaal bewust buiten beschouwing gelaten, zoals jij het beschrijft is grofweg hoe we het hebben draaien. In dit bewuste kantoor gebruiken we 1 MER en 1 SER die met fibers aan elkaar gekoppeld zitten

Er zijn ook 3750's die op 48 poorten PoE kunnen leveren (maar dat is 7,7W in plaats van 15,4W, behalve de 3750E die kan op 48 poorten 15,4W leveren). Ik kan alleen nergens vinden wat een 7912 of 7940 aan power moet hebben. Tot nu toe gaat het goed hier :P

De switches hangen allemaal achter een UPS en op de kantoren is ook een SRST aanwezig zodat men in geval van netwerk storing in ieder geval nog naar buiten kan bellen.

Ik heb de variant "patchpanelen boven, switches onder" voorgesteld. Benieuwd wat het gaat worden.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBrain op 27-04-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Denk je ook aan iets als kabel nummering, dan hoef je nooit meer kabels te volgen namelijk, kan je gewoon het zelfde nummertje zoeken aan de andere kant!

Tevens is het makkelijker met docmentatie maken van je kasten als je dat zou willen hebben.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Meester_J schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:29:
volgens mij heb je altijd 1 MER, en een aantal SER's. :)

voor de rest volledig met je eens >:)
Haal ze idd door elkaar merk ik nu..

20 uur werken in 2 dagen, en een nachtje met 4 uur slaap is killing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McMiGHtY schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:10:
Haal ze idd door elkaar merk ik nu..
20 uur werken in 2 dagen, en een nachtje met 4 uur slaap is killing
? 20 uur per dag twee dagen bedoel je neem ik aan? Of ben je van één overuurtje per dag van streek? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Anoniem: 399 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:18:
[...]

? 20 uur per dag twee dagen bedoel je neem ik aan? Of ben je van één overuurtje per dag van streek? ;)
20 uur declarabel (ongeveer) in 2 dagen. Van een overuurtje per dag raak ik echt niet meer van streek hoor.. been there done that had coffee.

Heb twee dagen in België gezeten, de nodige kilometers (1120) gemaakt en kwam de dag voordat ik de posting maakte om 22:30 thuis, waarna ik de mededeling kreeg dat vrouwlief in het ziekenhuis was. Toen ik daar vandaan kwam had ik nog 4 uur te gaan voordat de wekker ging. Kortom..beetje dood maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
Kijk met meerdere kleuren voor verschillende devices enorm uit... Been there done that, removed all cabling started from scratch. Het kan werken, maar er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

- Altijd voldoende voorraad van alle kleuren in verschillende lengtes (anders krijg je bv: printers zijn rood, maar rood is nu op en dus pak ik even blauw, dat vervang ik nog wel een keer. Vervangen gebeurt daarna nooit meer...).
- Zorgen dat je altijd geinformeerd bent als er zaken verplaatst/verhuisd worden. Bij ons worden printers bv. regelmatig door afdelingen zelf verzet. Inprikken en hij werkt-> IT afdeling informeren is dan blijkbaar niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bazkar schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 14:54:
Kijk met meerdere kleuren voor verschillende devices enorm uit... Been there done that, removed all cabling started from scratch. Het kan werken, maar er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

- Altijd voldoende voorraad van alle kleuren in verschillende lengtes (anders krijg je bv: printers zijn rood, maar rood is nu op en dus pak ik even blauw, dat vervang ik nog wel een keer. Vervangen gebeurt daarna nooit meer...).
- Zorgen dat je altijd geinformeerd bent als er zaken verplaatst/verhuisd worden. Bij ons worden printers bv. regelmatig door afdelingen zelf verzet. Inprikken en hij werkt-> IT afdeling informeren is dan blijkbaar niet nodig...
Als je niet alles patcht is dat zelf verhuizen van dingen wel accuut schluss. Je hebt absoluut een valide punt, daarom ook was mijn suggestie per ruimte een kleur te gebruiken, zodat je op een switch groene lijntjes ziet naar de besprekeingruimte, blauwe naar het PZ buro, gele naar de directiekamer en pimpelpaars-met-gouden-pluggen naar de toiletten voor mijn part.
De printer omsteken dat lukt wel stiekem, maar zomaar even de patchgoot omhangen is voor de meeste afdelingen écht een brug te ver. Behalve voor de pandbeheer afdeling, maar als je die koffie geeft als ze lang komen dan komen ze graag langs om te melden dat er een patchgoot verhangen is ;)
Pagina: 1