Toon posts:

mening svp !!!

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ga een nieuw systeem samenstellen en had al wat dingen in gedachte

gaarne jullie bedenkingen/mening hierover.

een intel e6600 conroe processor
een asus p5nt-ws
ddr2 kingston hyperx 7200 geheugen 2 gig uiteraard
een tekram DC-390U4W controller
2x een Maxtor Atlas 15K II

verder hebbik al
een wd 500 gig hdd
een wd raptor 150 gig
een wd 250 gig hdd
een soundblaster audigy 2 platinum pro
een x800rx videokaart (ga ik na een upgrade vervangen voor een 8600 gts 730 mhz kaartje)
een 480 watt coolermaster voeding (greenpower dacht ik)

laat het even horen.

grtzz shady

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

Wat is je budget? Wat zijn je eisen? Waar twijfel je over? Waarom heb je deze onderdelen gekozen? Oftewel, hier is geen advies op te geven.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Mooi systeem

.... :X

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
lol dit kost me ongeveer 750 euro en ik twijfel niet zozeer wil eerder weten wat de rest ervan denkt.

verder het moet snel zijn lijkt me nogal simpel met twee scsi wide schijven op een pci-x bus, een e6600 en ddr2 7200.

maar als je me voor zonzelfde bedrag iets snellers kan voorschotelen prima :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:57:
lol dit kost me ongeveer 750 euro en ik twijfel niet zozeer wil eerder weten wat de rest ervan denkt.

verder het moet snel zijn lijkt me nogal simpel met twee scsi wide schijven op een pci-x bus, een e6600 en ddr2 7200.

maar als je me voor zonzelfde bedrag iets snellers kan voorschotelen prima :)
Of je zoekt het zelf op, op Google, en als dat niet lukt maak je een goed topic, met een goede topictitel, en met een beetje eigen inzet. Het is hier geen helpdesk ;)
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:59:
ik zoek veel en denk dat dit een ultieme oplossing is tenzij je me kan verbeteren. en vraag ik dan niet om je mening met je topictitel ?

grtzz
Je hoeft niet mijn mening te vragen over een topictitel, want feit blijft, dat het niets inhoudelijk dekt van je topicstart :).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek veel en denk dat dit een ultieme oplossing is tenzij je me kan verbeteren. en vraag ik dan niet om je mening met je topictitel ?

grtzz

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:58:
[...]
Of je zoekt het zelf op, op Google, en als dat niet lukt maak je een goed topic, met een goede topictitel, en met een beetje eigen inzet. Het is hier geen helpdesk ;)
Sluit ik me bij aan.. Om je toch op weg te helpen:

-SCSI? Waarom dat dan?! Je hebt al een raptor 150GB, gebruik die als C:\ of zet bijvoorbeeld 2 74GB ADFD's in raid0!
-PC7200? Ga je overklokken? Imho beter gewoon pc6400 (is al overkill eigenlijk) en een betere CPU.

Je zult even moeten noemen waar je over twijfelt, wat je motivatie is geweest deze onderdelen te kiezen, waar je het systeem voor gaat gebruiken etcetera moeten opnoemen, hier valt weinig mee te beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door geez op 22-04-2007 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
scsi in raid is heel veel sneller dan een stelletje raptor schijven (tot 640mb/s doorvoer op een pci-x bus)
geheugen is idd om te overclocken en liever overkill dan underkill (zeker nu 7200 een leuke prijs heeft van 139 euro)

en vooralsnog twijfelen doe ik niet ik share mijn bevindingen en kijk of er mensen zijn die mij nog kunnen overtuigen om een sneller systeem te krijgen in die prijs klasse van 700 tot 900 euro.

grtzz

Verwijderd

Topicstarter
als toevoeging ik wil het systeem gebruiken om zowel video te kunnen editten zonder al te veel tijd kwijt te zijn en ik wil gewoon een game kennen spelen en voor de rest geen hangers hebben of ander gedonder

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Als je bij video-editing doorvoersnelheid het belangrijkst vind moet je niet naar de piek van SCSI kijken, maar naar sequential sustained burst. Die ga je nooit of te nimmer op 640MB/s krijgen met twee schijven.

En als je dan toch een dergelijke snelheid nodig meent te hebben, waarom dan niet meer dan twee schijven die dan wel een stuk goedkoper zijn. 15k toeren schijven zijn vrijwel allemaal bedoeld voor random-access en dat is eerder database-server dan video-editing.

Kortom, koop een zinnige SATA PCIe raid-controler en hang er 4 tot 8 goedkope 7200 toeren schijven aan. Levert meer ruimte en meer doorvoer per euro op.

Verder hangt het qua video-editing ook af van hoe je het gebruikt. Is je gebruik vaak CPU gelimiteerd zou ik eerder voor een quad-core of zelfs een dual-proc quad-core systeempje gaan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:51:
ik ga een nieuw systeem samenstellen en had al wat dingen in gedachte

gaarne jullie bedenkingen/mening hierover.

een asus p5nt-ws
2x een Maxtor Atlas 15K II

verder hebbik al
een wd 500 gig hdd
een wd raptor 150 gig
een wd 250 gig hdd
een soundblaster audigy 2 platinum pro
een x800rx videokaart (ga ik na een upgrade vervangen voor een 8600 gts 730 mhz kaartje)
een 480 watt coolermaster voeding (greenpower dacht ik)

laat het even horen.

grtzz shady
Gaan we dan....

Leuk CPU-tje, niks aan toe te voegen.

een asus p5nt-ws

Overkill, jij hebt nergens PCI-X functionaliteiten voor nodig

pc7200 lijkt me een wat vreemde combinatie, pc6400 is meer dan voldoende, zelfs voor overclocken, 2 gig is inderdaad wel lekker werken.

even verderop in de draad:
verder het moet snel zijn lijkt me nogal simpel met twee scsi wide schijven op een pci-x bus
:')
Dit is een grapje he?.... UW-Scsi had ik al op een P-3 zien zitten. die snellere accestijden kun je amper gebruik van maken.

Als je op een MS-OS zit, gewoon een bordje aanschaffen met Nvraid onboard, en 2x seagate 7200.10 80 GB op raid 0 zetten, of als je echt extreem wilt zijn Raptors, externe raidkaarten lijkt me sowieso teveel van het goede.

En de rest?.... ja, het zal best wel.....

Maar het zou toch enorm teleurstellend zijn lijkt me als iemand je pc eruitbencht met een P5B-deluxe en pc6400 honky-tonky geheugen, waar 2 seagatejes op raid 0 staan lijkt me, want dat is precies wat er gaat gebeuren met je setup :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik vind het maar niets. :X

Verwijderd

Topicstarter
2 maxtortjes 15k in raid 0 zal nog altijd sneller draaien dan twee seagatejes in raid 0, en dan nog kan ik altijd nog voor 6400 geheugen gaan met een 4 timing ligt eraan of het op voorraad is. en die twee raptors in raid pff zo snel is dat niet kheb het zien draaien. en pci-x niet nodig hmz misschien wel alsk een uw320 controller in doe op de 64 bits bus die zoizo verschil opleverd. misschien ligt het aan mij hoor maar raptors in raid zal je max 300 mb/s doorvoer opleveren en twee 15 k schijven in raid 0 op een goede pci-x controller een 640 mb/s.

enne een p5b deluxe heeft dezelfde biosfeatures dus daar zal het niet aan liggen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 20:48 ]

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:47:
2 maxtortjes 15k in raid 0 zal nog altijd sneller draaien dan twee seagatejes in raid 0, en dan nog kan ik altijd nog voor 6400 geheugen gaan met een 4 timing ligt eraan of het op voorraad is. en die twee raptors in raid pff zo snel is dat niet kheb het zien draaien. en pci-x niet nodig hmz misschien wel alsk een uw320 controller in doe op de 64 bits bus die zoizo verschil opleverd. misschien ligt het aan mij hoor maar raptors in raid zal je max 300 mb/s doorvoer opleveren en twee 15 k schijven in raid 0 op een goede pci-x controller een 640 mb/s.

enne een p5b deluxe heeft dezelfde biosfeatures dus daar zal het niet aan liggen ;)
Ohh.. je wilt helemaal geen advies?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-04 17:07
Uit je topic-start blijkt niet dat je erg veel moeite hebt gedaan om onderzoek te doen (zoals reviews zoeken) en om een nette SP te maken. De titel van dit topic is ook erg omslachtig. Jammer!

Zoals Uniq (excuses voor de afkorting ;)) al zei is dit niet zomaar een forum waar je alles maar even neer kan gooien, je moet zelf ook een beetje moeite doen. Kijk ook eens naar RoD's tips en naar vergelijkbare topics, zeer zinvol als je een mooie TS wilt maken!
Verder hoort dit (denk ik) in het CSL-forum, niet in het PMG-forum.

Mijn advies: Neem de tijd voor een mooie TS en begin een nieuw topic in de sectie CSL. Succes! Dit topic is in mijn ogen rijp voor een slotje. :X

• kalizec
Je blijft interface snelheden vermelden.

Harde schijven, zowel PATA, SATA als SCSI kunnen geen van allen voor langere tijd die interface snelheden halen. En voor het geld van die 15k schijven kun je 4 of meer 7k2 schijven halen.

Die 4 schijven zullen qua doorvoersnelheid die 2 SCSI schijven uit het water blazen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
ik wil best adviezen krijgen echter is dit een discussie forum dus ga graag in discussie als ik denk dat het advies niet in overeenstemming is met wat ik denk/vind

• kalizec
Ehm, Discussies is niet hetzelfde als Advies.

Als je om advies/meningen vraagt doe je dit omdat je hoopt dat anderen reageren waarvan je aan mag nemen dat ze het daadwerkelijk beter weten (omdat ze het bijvoorbeeld kunnen onderbouwen). Tuurlijk het advies kun je altijd naast je neerleggen.

Als je een discussie wilt kunt je beter aansluiten bij een van de diverse discussie topics. In dat geval wordt er voornamelijk op hypothetische situaties ingegaan en is het voornaamste doel wederzijdse kennisoverdracht of korte vraag/antwoord posts.

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 18:02

CdD

Bleewg. :r
Slechte TS, nóg slechtere topic titel en ten derde: dit hoort bij "Complete Systemen & Laptops" en niet hier bij PMG.

99pixels.nl

Verwijderd

Topicstarter
veelal gaan mensen ervan uit dat er niet over nagedacht is, de twee scsi schijven zijn voor mijn os, niet nodig om altijd even snelle tijden te gebruiken vandaar dat mijn raptor en andere sata2 hdd's blijven hangen. owjah voor jullie info die 250 gig hdd word vervangen voor een identieke wd 500 gig schijf. en voor kalizec. ik denk niet dat je vier sata schijven haalt voor 160 euro die significant meer opslag bieden (terra of meer), ook twee raptors met zelfde opslag zijn duurder

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 20:59 ]

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb het idee dat je het zelf toch wel beter weet. Aangezien je met de meeste adviezen meer een welles nietes discussie aangaat.

Je topictitel trekt de aandacht, maar geeft totaal niet aan waar het over gaat.
Als ik jou was zou ik je TS aanpassen met hoeveel geld je ervoor over hebt en waar je het voor gaat gebruiken in plaats dat zomaar ergens in de topic pas te gaan roepen.

Ik zou zeggen als je geld teveel hebt gewoon doen. Een tweakers zou voor de beste prijs kwaliteit verhouding gaan. Maar bij jou heb ik het idee dat het geld toch niet uitmaakt. in dat geval zal je geen spijt krijgen van je configuratie ;).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:52:
ik wil best adviezen krijgen echter is dit een discussie forum dus ga graag in discussie als ik denk dat het advies niet in overeenstemming is met wat ik denk/vind
Adviezen zul je in dit deel van het forum niet krijgen. Dit deel is bedoeld om technische problemen op te lossen en die zijn er absoluut niet.

Je zou het in CSL kunnen proberen maar met een boodschappenlijstje wat je nu als startpost heb neergezet maakt je topic daar zeker geen kans.

Lees eens de FAQ van dit forum en dat van CSL. Maak een goed topic aan wat aan de eisen voldoet en dan volgen de commentaren haast vanzelf.

Let ook een beetje op je schrijfwijze. Zinnen beginnen met een hoofdletter, een topicstart of reactie wordt duidelijker als je alinea's maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 22-04-2007 21:01 ]

ARME AOW’er

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik zou een toetsenbord met interpunctie functionaliteiten er bij nemen. Onmisbaar om leesbare zinnen te maken.

Daarbij is dit helemaal geen discussie forum, maar een tech forum. Deze heeft ook nog eens verschillende regels met betrekking tot topic starts. Indien je in het juiste sub-forum had gepost, zou je de FAQ gelezen kunnen hebben. Daarin staat een speciale alinea.

Verder denk ik ook dat je weinig aan een SCSI setup zal hebben. De prijs/prestatie verhouding is zeker niet aantrekkelijk.

Verwijderd

Wat moet ik koopen/is dit goed "topic number 100289382"

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:58:
veelal gaan mensen ervan uit dat er niet over nagedacht is, de twee scsi schijven zijn voor mijn os, niet nodig om altijd even snelle tijden te gebruiken vandaar dat mijn raptor en andere sata2 hdd's blijven hangen. owjah voor jullie info die 250 gig hdd word vervangen voor een identieke wd 500 gig schijf. en voor kalizec. ik denk niet dat je vier sata schijven haalt voor 160 euro die significant meer opslag bieden (terra of meer), ook twee raptors met zelfde opslag zijn duurder
Krijg inderdaad niet echt de indruk dat je er veel over nagedacht hebt. Op de terechte vraag waarom je zo nodig PCI-X sloten moet, zeg je eerst: "scsi in raid is heel veel sneller dan een stelletje raptor schijven." En nu is het in een keer: "niet nodig om altijd even snelle tijden te gebruiken"?

Het staat je natuurlijk altijd vrij om over het gevenen advies te blijven steggelen. Maar het advies om voor SATAII te gaan was goed. Ik zou het ter harte nemen als ik jou was. Alsmede het advies om een normale topic te starten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Aangezien je het allemaal zo goed lijkt te weten zal je vast ook wel op de hoogte zijn van het feit dat raid0 direct de snelle toegangstijd van de scsi schijven weer teniet doet?

Snelle toegangstijd is leuk bij het starten van programma's en het starten van je OS, maar verder niet verschrikkelijk nuttig.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• kalizec
Twee Maxtor Atlas 15K II 150GB kosten zo'n 600 euro. Die Tekram kan ik in Pricewatch niet vinden. Maar 200 euro zal ie zeker kosten als het een SCSI raid-controller betreft.

Totaal ±800 euro.

Voor dat geld heb je 4 Raptors van 150GB (In Raid 0 is dat 600GB)
Of 6 7200 toeren schijven van 500GB. (Raid 0 is dat 3 TB).
Allebei de bovengenoemde combinaties halen in RAID0 makkelijk 300MB/s (schrijven) en 400MB/s (lezen) en meer. Qua opslag ruimte en qua doorvoer snelheid is het gewoon een beter combinatie.

Terwijl jouw twee Atlas 15k schijfjes zullen blijven steken rond de 150MB/s (schrijven) en 200MB/s (lezen).

[edit]

Overigens moet ik zeggen dat voor een account die nog geen dag oud is er aardig hoog van de toren geblazen wordt over wat je van zaken af meent te weten. Maar goed, dat is hoe het op mij overkomt en ik loop pas zo'n 7 jaar mee.

[ Voor 15% gewijzigd door kalizec op 22-04-2007 21:15 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
kalizec schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:12:
Twee Maxtor Atlas 15K II 150GB kosten zo'n 600 euro. Die Tekram kan ik in Pricewatch niet vinden. Maar 200 euro zal ie zeker kosten als het een SCSI raid-controller betreft.

Totaal ±800 euro.
Ja maar de 36GB modellen kosten 100 euro.

2x in raid0 = 200 euro
2x 36GB = 70GB

Moet genoeg zijn voor een OS + wat games :)

• dion_b
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

Lijkt me duidelijk. Een Tweaker wordt geacht zelf te kunnen kiezen. En sowieso is dit een totaal waardeloze topictitel :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.