linux vindt hardware raid niet ?

Pagina: 1
Acties:

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 15:04
Ik heb juist 4 mooie Seagate Barracuda schijfjes in RAID5 (met Promise FastTrak SX4M controller) aan mijn fileserver gehangen, in de BIOS van de controller de schijfjes ingesteld en geboot in linux.
Ik had op voorhand de "Promise SATA SX4" support gecompileerd in de kernel, er vanuit gaande dat dit de juiste driver zou zijn.

Ik zag dat hij bij het booten van Linux de 4 drives herkende, dus dat leek mij goed. Ook als ik "fdisk -l" doe zie ik het volgende :
Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 9537 76605921 83 Linux
/dev/hda2 9538 9729 1542240 5 Extended
/dev/hda5 9538 9729 1542208+ 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders

Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table

Disk /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes

Disk /dev/sdc doesn't contain a valid partition table

Disk /dev/sdd: 500.1 GB, 500107862016 bytes

Disk /dev/sdd doesn't contain a valid partition table
Hij vindt de schijven dus, dus ik veronderstel dat de controller driver ook de juiste was. Maar ik zie niks van een raid partitie, en ik heb eigenlijk geen idee of ik nu nog iets moet doen onder linux, iets installeren of configureren, of dat ik de raid partitie zomaar zou moeten vinden.
Ik heb hier op de search al zitten zoeken en via google, maar ik vind niks. Misschien omdat ik niet zeker weet waar ik naar moet zoeken, maar ik zit dus echt een beetje vast.

Het is een Debian machine met een zelf gecompileerde kernel 2.6.20.4.

Alvast bedankt voor tips!

Verwijderd

ik had ook zo'n gelijkaardig probleem met mijn 7x 500 gb in RAID5

met parted te gebruiken ging het om een partitie aan te maken :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Die controller is wsl. geen hardware-raid maar driver-raid. Dat betekent dat 'ie wat linux betreft vier losse disken aanbiedt en dat je dus vanuit linux een raid moet definiëren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• codemann
@ MouSSeb : parted is dacht ik geen commandline tool toch? op mijn fileserver is geen grafisch jasje geinstalleerd...

@ StevenK : wat is driver-raid? ik lees in de specs van de kaart toch dat hij raid5 ondersteunt?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

codemann schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:27:
@ MouSSeb : parted is dacht ik geen commandline tool toch? op mijn fileserver is geen grafisch jasje geinstalleerd...

@ StevenK : wat is driver-raid? ik lees in de specs van de kaart toch dat hij raid5 ondersteunt?
Softraid, waarbij je kaart een controller of 4 is maar zelf geen harddisk interface aanbied.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• codemann
Skinkie schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:31:
[...]

Softraid, waarbij je kaart een controller of 4 is maar zelf geen harddisk interface aanbied.
Sorry maar dit snap ik niet...
Ik heb toch in de BIOS van de kaart mijn RAID5 aangemaakt, of wat bedoel je met die interface?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb zelf geen ervaring met raid, maar hoop je toch te kunnen helpen. Je kunt op 3 niveaus raid implementeren. Hardware, bios en software.
Het beste en duurste is uiteraard hardware raid, een controller met een eigen processor en geheugen.
Software raid is het andere uiterste wordt puur op het niveau van het operating systeem gedaan. Daarmee kun je (volgens mij) in principe zelfs een raid array van 2 floppy drives.
Bios raid zit daar tussenin. Je hebt wel een controller, waarin je een array kunt definieren, maar die doet vrij weinig een laat het werk vooral door de processor doen. Hier is een driver voor nodig, en die zijn vaak alleen beschikbaar voor windows. De prestaties van bios-raid zijn niet beter dan een software raid array.
Jij hebt vermoedelijk een bios raid controller, zonder linux drivers. Het heeft dus geen zin om in het bios van je kaart een array aan te maken. Je moet je controller dus als een gewone IDE kaart beschouwen en met de md tools een software raid array maken. Dit is dus geen probleem: de prestaties zijn niet minder dan met een driver. Zoek maar op "linux software raid".

• codemann
Sir Isaac schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:07:
Ik heb zelf geen ervaring met raid, maar hoop je toch te kunnen helpen. Je kunt op 3 niveaus raid implementeren. Hardware, bios en software.
Het beste en duurste is uiteraard hardware raid, een controller met een eigen processor en geheugen.
Software raid is het andere uiterste wordt puur op het niveau van het operating systeem gedaan. Daarmee kun je (volgens mij) in principe zelfs een raid array van 2 floppy drives.
Bios raid zit daar tussenin. Je hebt wel een controller, waarin je een array kunt definieren, maar die doet vrij weinig een laat het werk vooral door de processor doen. Hier is een driver voor nodig, en die zijn vaak alleen beschikbaar voor windows. De prestaties van bios-raid zijn niet beter dan een software raid array.
Jij hebt vermoedelijk een bios raid controller, zonder linux drivers. Het heeft dus geen zin om in het bios van je kaart een array aan te maken. Je moet je controller dus als een gewone IDE kaart beschouwen en met de md tools een software raid array maken. Dit is dus geen probleem: de prestaties zijn niet minder dan met een driver. Zoek maar op "linux software raid".
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar wat ik dan raar vind is dat er 256mb op mijn kaart zit, waar wordt die dan voor gebruikt als die kaart toch maar een "gewone IDE kaart" is? Het is overigens een dure kaart (nieuwprijs rond de €250), dus dan verwacht je eigenlijk toch meer...

Ik heb trouwens ook een driver voor Linux gevonden, maar die krijg ik maar niet gecompileerd...
http://www.promise.com/up...X4M%20Linux%20package.zip

En als het kaartje echt geen HW raid kan, dan gooi ik mijn oude TX4 er terug in en verkoop ik de kaart (jammer genoeg) opnieuw. Is software raid ook even veilig als hardware raid? Ik had gekozen voor hardware raid omdat hardware me toch net iets betrouwbaarder leek dan software. LVM ondersteunt zeker ook raid 5?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die promise kaart is een fakeraid met accelerator features. Daarom heeft die kaart ook geheugen aan boord. Maar het is nog steeds geen hardware raid. De kenmerken van fakeraids zijn vrij duidelijk: als je er twee disks aan hangt, je configureert die als een volume (raid 0 of 1 dus), en je ziet in linux vervolgens nog steeds twee disks dan is 't een fakeraid.

Ik raad je aan het ding weer te verkopen en een 3ware, areca, LSIlogic of HP SmartArray kaart te kopen. (Nou weet ik niet 100% zeker of die laatste in standaard PCI vorm te krijgen zijn, maar zowel zijn ze iig retegoed.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• codemann
Dan is het voor mij duidelijk en ga ik voorlopig voor de software RAID op de oude controller en ga ik de nieuwe controller verkopen. Ik kan dan nog altijd rondkijken voor een nieuwe controller die echt hardware RAID5 ondersteunt.

Eens proberen een RAID5 op te zetten met LVM2...

[ Voor 40% gewijzigd door codemann op 22-04-2007 22:32 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LVM doet niet aan RAID, da's Volume Management (en dat kan dan weer over RAID heen).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• codemann
Er zat inderdaad in mijn hoofd een verkeerde redenering omdat ik in de linux config het topic "Multi-device support (RAID and LVM)" had zien staan, met daar RAID-5 in.
Ergens had ik dus de link tussen LVM en RAID-5 gemaakt, mijn fout ;)

Verwijderd

codemann schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:27:
is wel commandline hoor, maar mijn linux zag wel mijn raid als 1 groot ( te groot ) volume, nu ik het zo wat beter lees zal die parted bij u toch niet helpen.
je zal idd gebruik moeten maken van software raid...

edit: mijn raidkaart is btw een highpoint rocketraid 2320

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 07:53 ]

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
<offtopic>
Ik zie dat je het commando fdisk -l gebruikt, is dit algemeen en print hij dan alle schijven, of moet je dit voor elk device appart doen en heb je dit onder elkaar geplakt.

Ik wil namelijk een overzicht printen van alle schijven met partities, zonder dat ik weet aan welke device nummers mijn schijven hangen. (Kan ik wel achter komen, maar voor een manualtje voor een kennis is dit makkelijker)

Het klopt dus, toch bedankt.
</offtopic>

[ Voor 3% gewijzigd door BSeB op 23-04-2007 08:51 ]

Pagina: 1