Toon posts:

Vista upgrade voor mobiel workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik ben aan het overwegen mijn XP prof te upgraden naar Vista business. Ik gebruik mijn laptop vooral voor programma's als Autocad, Rhino, Maxwell render, Photoshop, Illustrator en ga zo maar door. De belangrijkste secificaties van mijn laptop zijn:

M90 Core Duo Processor T2400 (1.83GHz 2MB L2 cache 667MHz FSB)
17" WUXGA (1920 x 1200) LCD Screen
2.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 1024MB)
80GB (7,200rpm) Hard Drive
256MB NVIDIA Quadro FX1500M Graphics Card

Nu vraag ik mij af hoe zinvol het is XP te upgraden naar Vista Business. Daar komt bij dat ik student ben maar vanaf oktober niet meer. Dat betekend dat ik nu nog een licentie voor een Vista upgrade voor slechts € 48,75 kan krijgen.

- Kan ik verbeterde prestaties verwachten, ook gezien de software die ik gebruik?
- Hoe safe is het om van xp naar vista te upgraden? (ivm mijn afstuderen zit ik niet bepaald te wachten op een haperen OS)
- De specificaties van mijn laptop laten vista zeker toe. Hoe 'verplicht' ben ik mijn OS te upgraden in verband hiermee? Graag meningen!

groet,
Jasper

Verwijderd

als je inventor wil gaan gebruiken onder vista moet je wel al inventor 2008 gebruiken, de oudere draaien gewoon niet onder vista.

Hoe het met je andere software zit weet ik niet (solidworks werkt ook maar vanaf versie 2007)

Ik zou je aanraden de upgrade te kopen aangezien je niet zo lang meer student bent, en die gewoon in de kast te leggen. Dan heb je toch nog je goedkope vista :)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:46
Ik heb mijn Vista Business verkocht omdat bijvoorbeeld AutoCAD niet werkte onder Vista.

Veel mensen zijn bang met de overstap of hun hardware compatible is, dit was het enige positieve wat ik kan zeggen. Voor veel hardware kan je geen losse drivers vinden omdat de drivers reeds zitten geintegreerd. Erg makkelijk, gaat wel ten koste van een paar GB's, maar hardware is niet zorgwekkend. Echter draait nagenoeg geen enkel software pakket onder Vista. Voor mijn studie heb ik bepaalde pakketten nodig, die dus ook niet werken.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-03 15:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ík zou het ook nog niet doen, je wilt niet nu alle programma's opnieuw te moeten kopen of een haperend systeem hebben.

Overigens mag je die Vista licentie niet meer gebruiken als je geen student meer bent. ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mr_gadget schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:17:
Overigens mag je die Vista licentie niet meer gebruiken als je geen student meer bent. ;)
Dat ligt eraan, de licentievoorwaarden daarvoor zijn gewijzigd (en gelijk zijn de prijzen verhoogd ;) ).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:46
ík zou het ook nog niet doen, je wilt niet nu alle programma's opnieuw te moeten kopen of een haperend systeem hebben.

Daarom ook zonde van het geld.

1) Je geeft geld uit aan een licentie die binnenkort niet geldig is
2) Je loopt het risico dat je data verloren gaat of ontoegankelijk
3) Veel programma's zullen niet werken
4) Vista werkt heel inefficient (4x klikken en 1 sec wachten waar je met XP met 2x 1ms klaar bent)
5) XP + Winblinds is veel mooier, als het je alleen om de eye-candy te doen is
6) Het OS is relatief nieuw en heeft last van kinderziektes

Haperingen zal je niet echt tegen komen. Veel mensen zeggen dat Vista een zware aanslag is voor je PC, hoe moderner je systeem, hoe efficienter Vista met de recources om gaat. Koop je het neusje van de zalm, zal Vista beter kunnen werken dan XP, doch zitten enkele toepassingen een beetje omslachtig in elkaar. Ook dat je veel geheugen nodig hebt is ene hype, wel, als je veel geheugen hebt kan je dit ook gebruiken (superfetch) thats all.

[ Voor 22% gewijzigd door Hardware Junk op 22-04-2007 18:24 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Dat hangt er van af vanwaar de studentenlicentie komt. Wij mogen de licenties blijven gebruiken nadat we afgestudeerd zijn, zelfs als je maar voor 3 vakken (ict-vakken weliswaar) ingeschreven bent krijg je je software gratis. Als Belg is dat héél leuk, 3 vakken kosten je 150€ op jaarbasis en je kan 2 full licenties van Vista krijgen. De verleiding is dan héél groot opnieuw te gaan studeren als de opvolger uitkomt 8). Inschrijven, licenties claimen (alle serverversies krijgen we ook gratis) en je nooit meer laten zien.

Van de downloadsite:
Regelmatig gestelde vragen

* Wat na het afstuderen?
De softwarelicenties blijven onbeperkt geldig. Wat u gedownload en geïnstalleerd heeft mag u ook als je afgestudeerd bent, blijven gebruiken binnen de grenzen van de licentieovereenkomst (dus niet voor commercieel gebruik). Uiteraard kan u na het einde van uw studies geen nieuwe software meer downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Die goedkope licentie komt van surfspot.nl. Over de Vista Business upgrade staat er dit:

MS Windows Vista Business Upgrade NL kent een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit houdt in dat wanneer je niet langer als student of leerling aan een instelling of school verbonden bent je van de software gebruik mag blijven maken.:)

Dat is dus mooi.

Jasper
Pagina: 1