Ik heb nog niet zo veel ervaring met fotografie en gisteren heb ik geprobeerd om een bewegende trein te fotograferen met een stilstaande voorgrond. Nu wil mijn camera alleen maar scherpe foto's maken. Ik had de sluitertijd op 1-4 sec. en het diafragma zo klein mogelijk gezet. Maar het beeld was wit. pas als ik een kortere sluitertijd gebruikte werd de foto weer normaal, maar dus zonder dat mooie bewegingseffect. witbalans heb ik ook alles geprobeerd. Wie kan mij helpen. Of is zoiets niet mogelijk met mijn camera. Samsung 815pro
Iso zo laag mogelijk? Diafragma op een zo hoog mogelijk getal (maar dat had je volgens mij al)
Volgens mij kan je die trein met 1/20 ook al bewegend krijgen. Moet tie wel goed hard rijden
Volgens mij kan je die trein met 1/20 ook al bewegend krijgen. Moet tie wel goed hard rijden
had je het diafragma klein gezet of het diafragma getal ?
Je kunt de camera ook op sluitertijd voorkeur zetten en dan wat met tijden experimenteren.
Je camera zal dan zelf het geschikte diafragma instellen.
Je kunt de camera ook op sluitertijd voorkeur zetten en dan wat met tijden experimenteren.
Je camera zal dan zelf het geschikte diafragma instellen.
Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip
Kan best dat je diaframge niet kleiner kan (hoe 'groter het diafragma' hoe kleiner het getal).Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:48:
het diafragma zelf klein gezet. hoger dan F8.0 kon niet>?? ik hoop niet dat ik nu iets doms zeg.
Zet je diaframga dus zo klein mogelijk (grootse getal) zodat er minder licht langs kan, minder licht = een langere sluiter tijd. Verder is het dan uitproberen met sluitertijden, maar met 1/20 krijg je al dat bewegings effect, met 1/20 moet je je camera zelfs erg stil houden zodat de achtergrond niet bewogen is, statief kan oplossing brengen.
Verder hangt het natuurlijk ook af van het weer, veel zon = veel licht = erg korte sluitertijd. Minder zon=minder licht = langeren sluitertijd.
Nolani, prima uitleg, maar volgens mij snapt Nienster het allemaal prima.
Je hebt gedaan wat je kon om je sluitertijd zo lang mogelijk te zetten, maar je foto werd erg overbelicht, je combinatie was dus niet goed.
Als je een een S of Tv stand hebt, dan gaat het je al een stuk makkelijker worden. Dat is je "sluitertijd voorkeur", wat inhoud dat jij kiest welke sluitertijd je wilt en hij bedenkt de andere waarden erbij om te realiseren dat de foto juist belicht is.
Ik verwacht dat je die stand niet hebt, anders was je er vast al over begonnen.
Je hebt waarschijnlijk een full manueel stand, "M" ofzo. Als je dan zelf wat waardes kiest, is het erg lastig om te beoordelen of het geheel nu een juist belichte foto wordt. Je hebt dus een lichtmeting nodig. Als je dat niet hebt zul je foto's moeten maken en proberen, net zolang totdat de foto juist belicht is.
De sluitertijd van 1/20 is goed te doen, iets langer mag ook nog wel (meer effect), 1/10 of 1/7 ofzo. Als je nog langere sluitertijden gebruikt ben ik bang dat de trein en je achtergrond beiden niet scherp zullen zijn.
Je hebt gedaan wat je kon om je sluitertijd zo lang mogelijk te zetten, maar je foto werd erg overbelicht, je combinatie was dus niet goed.
Als je een een S of Tv stand hebt, dan gaat het je al een stuk makkelijker worden. Dat is je "sluitertijd voorkeur", wat inhoud dat jij kiest welke sluitertijd je wilt en hij bedenkt de andere waarden erbij om te realiseren dat de foto juist belicht is.
Ik verwacht dat je die stand niet hebt, anders was je er vast al over begonnen.
Je hebt waarschijnlijk een full manueel stand, "M" ofzo. Als je dan zelf wat waardes kiest, is het erg lastig om te beoordelen of het geheel nu een juist belichte foto wordt. Je hebt dus een lichtmeting nodig. Als je dat niet hebt zul je foto's moeten maken en proberen, net zolang totdat de foto juist belicht is.
De sluitertijd van 1/20 is goed te doen, iets langer mag ook nog wel (meer effect), 1/10 of 1/7 ofzo. Als je nog langere sluitertijden gebruikt ben ik bang dat de trein en je achtergrond beiden niet scherp zullen zijn.
bedankt voor jullie reacties! Ik had de camera inderdaad op M staan. Ik heb een P A S M stand. Maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moest. Morgen ga ik weer op pad. Ik hoop dat het me dan lukt met jullie tips! bedankt!
Waarschijnlijk moet je de S stand gebruiken. Shutterspeed voorkeuze. Je stelt dan de gewenste sluitertijd in, en de lichtmeting zorgt voor het bijbehorende diafragma.Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:35:
bedankt voor jullie reacties! Ik had de camera inderdaad op M staan. Ik heb een P A S M stand. Maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moest. Morgen ga ik weer op pad. Ik hoop dat het me dan lukt met jullie tips! bedankt!
De handleiding zal er vast meer over vertellen. Is absoluut een aanrader voordat je gaat fotograferen...
Dit is geen signature...
Hier staat hij bij Samsung op de site. Wel alleen in de Engelse taal beschikbaar.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Pagina: 1