Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[autoversterker]Geadviseerde kabel past niet

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Ik heb van het weekend een nieuwe versterker voor in de auto gekocht.

Volgens het boekje moet er minimaal 10mm2 kabel in, ik had toevallig nog wat stukken van 6mm2 liggen, deze past perfect, groter kan eigenlijk niet...

Tot in de kofferbak ligt 25mm2, daar zit weer een verdeelblok waar de 6mm2 kabel uit komt.

Kan het kwaad (of niet kan ik dan niet meer genoeg vermogen trekken) om toch die 6mm2 kabel te gebruiken?

Versterker zelf is een classe D, rond de 500W continu op vol vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 22-04-2007 16:52 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou toch die dikke kabel gebruiken en aan het einde van de kabel een plug te zetten die in je versterker past, 6mm is wel erg dun voor een beetje versterker. Die amp gaat op vol vermogen dus grofweg 55A trekken bij 12V (als je uit gaat van bijna 80% rendement). Dat zou ik zeker niet over een 6mm draadje gooien!

[ Voor 32% gewijzigd door Sick Nick op 22-04-2007 16:54 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nog iets om rekening mee te houden: ga je die versterker voor langere tijd op vol vermogen gebruiken? Zo ja, begin alvast te sparen voor een hoorapparaat, en zorg idd voor de aangeraden draaddikte.

Efficiënte speakers kunnen uit 1W een 85 à 95dB halen, binnen een érg kleine ruimte als een auto heb je dus nooit dat volle vermogen nodig (en piekstromen, die moeten binnen de versterker opgevangen worden), dus kom je met die 6mm² normaal wel toe.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Aangezien de meeste subs in de achterbak gaan, en dus ook een groot deel van je geluid te niet wordt gedaan, houd je meer beweging over. TS kan beter investeren in een band om zijn nieren op de juiste plaats te houden :P

Maar 6mm is idd wel krap. Met een kabelschoen en een beetje vrotten krijg je een 10mm kabel meestal wel in een versterker.

blabla

• LiquidSmoke
Mja natuurlijk gaat die amp niet op constant vermogen :) Maar je auto in de as door te dunne kabels lijkt me ook niks.

Ik heb toevallig van die verloop schoentjes gezien, er gaat een dikke kabel in, en dan komt er een dunnere punt uit, een soort blokje koper is het.

Ik zal eens kijken of ik die ergens aan kan komen.

En anders zal ik eens een meterjte 10 qmm halen om te kijken hoe het past.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Van 6mm en 55A continu (lijkt me erg veel) gaat je auto nog niet in de as.

Zie deze tabel:
http://www.ice4u.be/modul...Content&pa=showpage&pid=6

Bij langere afstanden heb je een dikkere kabel nodig maar dit heeft te maken met de spanningsval over de kabel.

[ Voor 48% gewijzigd door Part op 23-04-2007 13:14 ]

• LiquidSmoke
aha, het gaat om ene halve meter, dus in principe zou het net kunnen, maar om iets speling te houden haal ik gewoon een metertje 10qmm, dan kan ik max 60A trekken...

Ongeveer 50A is het maximaal continu, dus dat haal ik waarschijnlijk toch niet (vaak).

• MidiMaze

MidiMaze

LiquidSmoke schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:39:
aha, het gaat om ene halve meter, dus in principe zou het net kunnen, maar om iets speling te houden haal ik gewoon een metertje 10qmm, dan kan ik max 60A trekken...

Ongeveer 50A is het maximaal continu, dus dat haal ik waarschijnlijk toch niet (vaak).
Voor een halve meter moet dat prima kunnen. Ik gebruik zelf voor 30 cm een 4mm kabel... Al zit daar "maar" een 200Watt (rms) amp achter.

blabla

• LiquidSmoke
Ik heb inmiddels 10qmm kabel gehaald, het koper an sich past net, maar de mantel zit er nu tegenaan, in plaats van erin.

Het gat is de eerste 2mm iets breder dan de rest, daarom paste die 6qmm zo makkelijk...

Het staat wel mooier natuurlijk, van die dikke kabel...

Voor de geinteresseerden: Het gaat om een Helix Hxa 500q MKII versterker, geen spl'er, maar ik wil gewoon een keer een mooie install maken ipv dat pleur-maar-raak gedoe.

/edit: hier een idee wat ik ga maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-04-2007 19:59 ]

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Ik heb mijn connectors aangepast, die knijpconnectoren (ringetje) die bij de kabelset zaten pasten niet op mijn versterker. Heb daarom een stuk van de connector afgeknipt en afgevijld. Nu past het perfect. Heb 20 mm2 kabel van voor naar achter liggen

• LiquidSmoke
Heb toennet de kabel iets verder gestript dan nodig, en toen wat krimpkous eromheen gedaan, nu ziet het er goed uit en heb je niet zo'n 'open ruggetje' als je de kabel iets buigt...

Het ziet er wel goed uit naast de vergulde rca pluggen met overdreven dikke kabel...

:) het zijn de kleine dingen die het 'm doen natuurlijk.

Van voor tot de kofferbak ligt ook 25 mm, deze loopt hier weer in een distributieblok...

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-04-2007 21:02 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Helix HXA-500Q MKII
5-Kanal Verstärker
- 4x50/100 W Ausgangsleistung an 4 Ohm (RMS/Musik)
- 4x70/140 W Ausgangsleistung an 2 Ohm (RMS/Musik)
- 2x140/280 W Ausgangsleistung gebrückt an 4 Ohm (RMS/Musik)
- 1x170/340 W Ausgangsleistung an 4 Ohm (RMS/Musik Woofer)
- 1x250/500 W Ausgangsleistung gebrückt an 4 Ohm (RMS/Musik Woofer)

- Parametrischer Equalizer
- Frequenzbereich: 20 - 20.000 Hz
- Klirrfaktor: < 0,009%
- Geräuschpegelabstand: > 100 dB
- Eingangsempfindlichkeit: 250 mV - 8V
- Eingangsimpedanz: 10 kOhm
- Abmessungen (HxBxT): 31,5x200x432 mm
- Gewicht: 3,6 kg
Ofwel (denk ik): hij is 2*140+250 = 530 W RMS als je hem helemaal brugt. Wanneer je hem als 5 kanaals gebruikt is hij 4*50+170 = 370 watt
Maar het kan zelfs zo zijn dat hij maar 250 watt is als je hem helemaal brugt voor alleen een subwoofer.

U vraagt, wij antwoorden.

• LiquidSmoke
In het begin zal het 370 worden, maar ik wil voorin eigenlijk een goede composet zetten, en de rear luidsprekers op de HU aansluiten.

Ik heb het geprobeerd zonder rearfill, maar in mijn oren mis ik dan toch iets....

Liever te dikke kabel dan te dunne natuurlijk :)

• MidiMaze

MidiMaze

LiquidSmoke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:35:
Yup, meer lompheid is meer beter :) ;)

blabla

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
LiquidSmoke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:35:
Kan iemand dat eens aan mijn vriendinnen uitleggen? :X

[ Voor 59% gewijzigd door MeMoRy op 25-04-2007 11:41 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• LiquidSmoke
MeMoRy schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:41:
[...]

Kan iemand dat eens aan mijn vriendinnen uitleggen? :X
Uhm, is dat metaforisch bedoeld?

Heb ook maar ff een tweede massakabel van accu naar chassis bijgelegd :X was er eerder nooit van gekomen.... Wat je opneemt moet je ook weer af kunnen voeren natuurlijk.
Pagina: 1