Toon posts:

pentium 3 met 133fsb backwards compatible met 100fsb mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
een maat van mij heeft een oude p3 500mhz katmai model in zn pc zitten.. die processor heeft een 100mhz fsb en zijn mobo ondersteund ook max 100mhz fsb... ik heb hier nog een pentium 3 liggen die ik niet gebruik, een p3 coppermine 800mhz met 133fsb... ik heb gelezen dat de chipset van zijn pc die copermine modellen ook pakt.. alleen die zijn toen in 2 versies gemaakt.. 133mhz fsb en 100mhz fsb... nu vraag ik me af of ik gewoon die coppermine erin kan doen en het stabiel gaat werken en hij de fsb van die processor automatish omlaag clockt naar 100mhz?

dit is t mobo trouwens (enigste link die ik kan vinden, op de msi site staat ie niet): http://cgi.ebay.ca/MSI-MS...egoryZ99241QQcmdZViewItem

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit levert voor zover ik weet geen problemen op.

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Topicstarter
Oke mooi, dan ga ik t proberen

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Uiteraard gaat hij dan draaien op 6*100=600 MHz in plaats van 6*133=800 MHz, omdat de multiplier fixed is.

Verwijderd

Topicstarter
ah, en dat is zeker niet over te clocken door de fsb op te voeren in t bios? (award bios v1.4 is t)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 17:53 ]

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
als er daarvoor opties in het bios zitten, het geheugen en moederbord het aankunnen wel ;)

edit: ik zie dat het bord is uitgerust met de 440ZX chipset, volgens mij was de 440BX goed over te klokken voor die tijd, ik denk dus de 440ZX ook wel :) maar het is nét voor mn tijd, dus ik kan het je niet met zekerheid zeggen. gewoon proberen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door struul op 22-04-2007 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
struul schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:49:
als er daarvoor opties in het bios zitten, het geheugen en moederbord het aankunnen wel ;)

edit: ik zie dat het bord is uitgerust met de 440ZX chipset, volgens mij was de 440BX goed over te klokken voor die tijd, ik denk dus de 440ZX ook wel :) maar het is nét voor mn tijd, dus ik kan het je niet met zekerheid zeggen. gewoon proberen ;)
Er zit 2 reepjes in, 1 van 128mb sdram 133mhz, en 1 van 256mb sdram 133mhz... beide lopen nu nog op 100mhz dus... kan ik de fsb trouwens gewoon naar 133mhz clocken met het standaard lucht koelertje op de processor.. of moet er nog optionele koeling aan te pas komen, weet iemand dat zo?

Verwijderd

meestal bij die oudere boarden als ze overweg kunnen met 133 mhz geheugen dan kan dat ook met de cpu, kwestie van laagste component creerd hoogste snelheid, oftewel je gelimiteerde proc zorgd dat de rest loopt op 100 mhz

grtzz

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:16:
meestal bij die oudere boarden als ze overweg kunnen met 133 mhz geheugen dan kan dat ook met de cpu, kwestie van laagste component creerd hoogste snelheid, oftewel je gelimiteerde proc zorgd dat de rest loopt op 100 mhz

grtzz
hij kan wel overweg met 133mhz geheugen maar klokt ze dus 100mhz om dat de fsb en supported memory max 100mhz kan zijn... kwestie dus om de fsb te verhogen en dan gaat alles mee? ook al is het officieel niet supported?

Verwijderd

nee je mobo ziet dat je cpu niet sneller is dan 100 mhz dus gaat de rest op 100 lopen zodat er niet raars gaat gebeuren.
het langzaamste component bepaald je hoogste snelheid, oftewel je cpu is bottleneck

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:27:
nee je mobo ziet dat je cpu niet sneller is dan 100 mhz dus gaat de rest op 100 lopen zodat er niet raars gaat gebeuren.
het langzaamste component bepaald je hoogste snelheid, oftewel je cpu is bottleneck
Ja, maar als ik straks die nieuwe cpu van 800mhz erin doe met een fsb van 133mhz, dan loopt hij denk ik nog steeds op 100mhz omdat het board maar max 100mhz fsb support (staat er ook bij Intel® 440ZX AGPset support 66 or 100Mhz Host bus frequency), kan ik dan alsnog dit opvoeren tot 133mhz fsb bij cpu / voltage instellingen of gaat dat niet werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 20:37 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

kijk wel eerst even of het moederbord het lagere voltage van de Coppermine kan leveren! (2.0v vs 1.65v http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p3.php ).

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
kijk eerst maar eens of die cpu uberhaupt wat doet in het bord ;) en dan moet je nog overklokopties hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een wel erg karige topicstart...

1) een link naar eBay is geen specs. Welk bord het het hier om gaat is onduidelijk.
2) eigen inzet verwachten we ook bij ouder spul. Deze vraag is >5 jaar terug uitentreuren langsgekomen op GoT. In oude topics kun je lezen wat de eisen zijn om een 133MHz CuMine CPU op een 100MHz FSB bord te draaien (voltage support, BIOS support en FSB support). Nergens blijkt dat je andere topics hierover doorgelezen hebt.
3) Sowieso als we het over zelfwerkzaamheid hebben: je hebt de onderdelen - probeer het eens uit en kijk wat er gebeurt - VOOR je een topic opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.