Storingen op Dell D610

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Nadat ik heb gekocht van particulier draait het prima. Het is duidelijk erg weinig gebruikt, scherm beweegt heel soepel en vrijwel schoon.

Maar na paar maanden komen er opeens halt/bluescreen errors.
Eerst zogenaamde ECC error melding.
Na een week of zo komt er NMI: Channel Check / IOCHK error
Het zijn allebei Hardware Malfunction errors.

Op het laatst geeft windows ook al DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, op bestand ndis.sys

Het lijkt op dat geheugenkaart niet meer goed contact maakt en op topic van Dell laat men re-insert kaart doen. Verder heb ik contacten op SODIMM reep beetje schoongeveegd met stuk normaal papier. (niet in de klem)

Nu besluit ik memtest 86+ te draaien. Maar vreemd, de ECC is uitgezet, en het geeft niet eens DDR2 aan. Er staat erachter DDRI en chipset is Intel i915PM/GM. De programma zegt ook dat chipset is niet ondersteund. De FSB is 133 (DDR266) en CAS is op 3-2-2-0 gezet, 64 bits Single Channel
(er zit ook 1 reep van 1 GB in eerste voet.

De test geeft 2 passes door zonder foutmeldingen tot nu toe....

Klopt het allemaal wel? En wat kan je over de storingen zeggen? Wordt alles wel goed getest?
(Ik heb eerder wat oudere Dell D600 in mijn bezit. Deze laptop loopt echter rocksolid en nooit crashes gehad. Zelfs onder zware 3D werk van Wow blijft ie goed doorzetten. Maar met nieuwere D610 krijg ik soms toch freezes zoals tijdens IMVU chat met 3 open vensters. Het wordt wel vreemd zo, want Windows is opnieuw ingestalleerd, netjes opgebouwd en alleen maar Dell drivers van support CDROM gebruikt, van ergens 2006. Moet ik toch nieuwe van inet afhalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ndis.sys verwijst naar je netwerkkaart driver echter hoef dit niet te betekkenen dat je netwerkkaart kapot is maar ligt dit vaak aan het geheugen waar de driver in draait. je RAM dus.

of de Intel i915PM/GM een DDR2 chipset is weet ik niet zeker. dell laat wel vaker intel chipsets net iets aanpassen en in 2005/2006 was DDR1 nog goedkoper dan DDR2 dus dat hoeft niet een probleem te zijn.

ook betwijfel ik of je wel ECC hebt? ECC geheugen is duurder/langzamer en heeft zeker voor laptops niet echt toegevoegde waarde maar zou kunnen. dell doet wel meer vreemde dingen.

om te weten of je geheugen goed is moet je memtest 86+ toch echt minimaal 24uur laten testen. het kan zijn dat er binnen enkele minuten all problemen worden gevonden maar dat er naar 6uur nog niks is gevonden hoeft niet te betekkenen dat er geen problemen zijn. gewoon een nachtje laten draaien en als er dan echt niks is gevonden dan kun je met 99% zeggen dat je geheugen oke is.

een schone windows install met de laatste drivers is altijd een aanrader. als er nieuwe drivers zijn en je laptop laat duidelijk een problemen zien kan dat met een driver update worden verholpen.

begin maar eens met een 24uur's memtest want dit ruikt in de richting van een geheugen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
De D610 draaid op DDR1 mem.

DELL heeft eind 2006 nog aantal CRITICAL driver updates gehad. Ik zou ze idd ff opnieuw downloaden. De Driver van de netwerkkaart liep ook geregeld vast door de oude drivers.

Had te maken met een Windows update als ik het goed heb.

Heb je Dell al gebeld? Als je tag nummer doorgeeft doorgeeft kan je ook het verleden van de laptop navragen. Naarmijn beleving doen ze meestal niet zo moeilijk hierover. Echter hebben ze bij dell niet echt veel verstand van PC's maar wat wil je met alemaal studenten achter de telefoon :+... Blij dat ik geen 1st line meer hoef te bellen. Ach 2e lijns zijn iets betere maar niet veel :o

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke, ik ga alle drivers nalopen en bijwerken.

Een korte onderzoek toont inderdaad aan dat er zelfs drivers van 2004 in zitten. Erg oud hoor.
Alles wordt nu bijgewerkt tot laatste versie, iets 2005/2006 wat te zien is op Dell site. :)

[ Voor 68% gewijzigd door MrDummy op 22-04-2007 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Na wat vervangen van drivers gaat het goed zonder blue screens. Echter er zijn wel paar dingen vreemd.

Ik heb toch nog van tijd tot tijd onverklaarbare freeze op mijn laptop.
De freeze komt schijnbaar sneller als ik iets actief mee bezig is.
Bijvoorbeeld na simpel DVD kijken stopt ie ook zomaar met bevroren beeld. Ik zag wel heel even korte hik in beeld en dan reageert ie niks meer.
Dat geldt ook voor even chatten in IMVU, na tijdje chatten in 3D bevriest ook alles zomaar.

De freezes is nog nooit gebeurd op D600, dus het leek wel warmte probleem op de laptop, maar ik kan al snel verder gaan na koude boot laptop (met powerknop).

Welke factoren zorgen ervoor dat laptop echt gaat bevriezen zonder enige foutmelding. Zelfs Memtest ziet er normaal uit. Wie heeft enig idee hiervoor? Het gebeurt zomaar na verloop van tijd.
Als ik niks doe en boel gewoon in desktop laat staan, dan lijkt het goed gaan. De CPU is wel aan lichtnet en dus draait op volle kracht. Mogelijk probleem met videokaart koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Net mijn D610 opengevezen. Er staat in grote, vette letters te lezen: "DDR2 ONLY". Het latje was 512MB 2Rx16 PC4200 van Samsung.

Ik dènk dus dat je ongelijk hebt.

En ohja, draait is met een t. Er bestaat gewoon geen regel die zegt "stam+d". Géén. Prent dat maar in je hoofd. :x

Ik weet dat het een oude topic betreft, maar ik was op zoek naar informatie en stuitte hier op. Om toch maar verdere misvattingen te vermijden achtte ik het noodzakelijk dit te corrigeren. Tot zover de dure woorden.

[ Voor 20% gewijzigd door RuddyMysterious op 17-08-2007 11:43 ]

Pagina: 1