Toon posts:

[Bootmagic] Windows 98 en 2000; 98 wil niet meer opstarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben deze week bezig geweest om bootmagic te installeren zodat ik tussen Windows 2000 en Windows 98 kan kiezen.

Het eerste wat ik geinstalleerd heb is Windows 2000 en daarna Windows 98. Nu weet ik dat wanneer je Windows 2000 na Windows 98 installeerd een eigen bootscreen krijgt van windows 2000 maar dit wil ik niet. Ik wil graag bootmagic gebruiken. Als ik deze installeer na mijn Windows 98 installatie dan werkt het booten niet meer op de juiste manier.

Ik kan Windows 2000 nog starten, maar Windows 98 niet meer.

De partities zien er zo uit:

C: <--- Windows 2000 - FAT32 - Primaire partitie - ( als actief gezet ).
D: <--- Windows 98 - FAT32 - Primarie partitie

beide partities zijn 10 gb groot, ruimte voldoende dus

Wat heb ik geprobeerd?

-Windows 2000 installeren, daarna windows 98, daarna bootmagic >> windows 98 start niet meer op, ik kan namelijk alleen maar 2x windows 2000 kiezen, windows 98 ontbreekt.

-Windows 98 installeren, daarna windows 2000, daarna bootmatic >> windows 2000 start niet meer op, zelfde reden als hierboven

-Boot.ini aangepast, allerlei commando's geprobeerd (bron: google)

-Allerlei dingen in bootmagic proberen aan te passen, in bootmagic moet je dus aangeven welke besturingssystemen moeten opstarten, daar komt dus het eerst geinstalleerde os alleen tevoorschijn, bootmagic geeft wel aan dat hij 2 os'en ziet maar dan zien we alleen maar Win/x98/2000, dan denk je dus, wat zeur ik nou allemaal, nou zoals eerder gezegd word alleen maar het eerst geinstalleerd os herkent, dus als ik 2x Win/x98/2000 aan de lijst van opstart besturingssystemen zet start de pc alleen maar 98 Of 2000 op, wat dus afhangt aan het os dat het eerst is geinstalleerd

Waarom gebruik ik dit programma dan?

De reden dat ik dit programma gebruik is omdat het een opdracht voor op school is, we moeten het nu eenmaal installeren maar niemand komt eruit, en tja, de leraar die weet het naar ons inzien ook niet want die geeft antwoorden als, kijk eens naar je partitiegrootte en andere onzinnige antwoorden, en, dat moeten jullie zelf maar uitzoeken en vervolgens drinkt ie nog een slok koffie.

Wie kan mij hiermee verder helpen en/of enkele tips geven?

Verwijderd

Probeer voor de installatie van een 2e windows de oude partitie te hiden, of iig de juiste partitie active te zetten. Zo krijg je 2 C: partities die elkaar niet storen.

Maar omdat ik jaren geleden partition magic eraf heb gegooid omdat ik betere alternatieven heb gevonden zou ik niet weten of dit kan met Partition Magic.

Verwijderd

Ik gebruik zelf ook geen bootmagic maar heb je al geprobeerd met windows zelf?
Ik heb geen idee of je nu ook een boot.ini heb, en zoja hoe ziet die eruit ?

Iets als :

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="OS 1" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="OS 2" /noexecute=optin /fastdetect

??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 21:44 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Heb even een tutorial gemaakt, correct me if I'm wrong!
Ik neem aan dat je met een volledig lege HD begint (alle data gaat verloren)!

1. Start de PC met de Windows 98 CD (Computer starten met CD-ROM ondersteuning).
2. Verwijder de bestaande partities en maak 2 primaire partities (met bijvoorbeeld FDISK) mogelijk moet je tussendoor even opnieuw starten (en stap 1 opnieuw uitvoeren).
3. Formatteer de eerste partitie en installeer Windows 98 hierop (aanbevolen voor de eerste 2 GB van de HD te installeren).
4. Installeer in Windows 98 BootMagic, maak BootMagic en de nog niet geformatteerde partitie actief en gebruik "Advanced Partition hiding" of zoiets.
5. Start de PC opnieuw met Windows 2000 CD.
6. Installeer Windows 2000 (NTFS of FAT32, wat jij leuk vindt) op de nog niet geformatteerde partitie.
7. Nu zou het moeten werken.

NB: Het is weer even geleden voor mij, maar volgens mij gaat het zo. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
JW1 schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:09:
Heb even een tutorial gemaakt, correct me if I'm wrong!
Ik neem aan dat je met een volledig lege HD begint (alle data gaat verloren)!

1. Start de PC met de Windows 98 CD (Computer starten met CD-ROM ondersteuning).
2. Verwijder de bestaande partities en maak 2 primaire partities (met bijvoorbeeld FDISK) mogelijk moet je tussendoor even opnieuw starten (en stap 1 opnieuw uitvoeren).
3. Formatteer de eerste partitie en installeer Windows 98 hierop (aanbevolen voor de eerste 2 GB van de HD te installeren).
4. Installeer in Windows 98 BootMagic, maak BootMagic en de nog niet geformatteerde partitie actief en gebruik "Advanced Partition hiding" of zoiets.
5. Start de PC opnieuw met Windows 2000 CD.
6. Installeer Windows 2000 (NTFS of FAT32, wat jij leuk vindt) op de nog niet geformatteerde partitie.
7. Nu zou het moeten werken.

NB: Het is weer even geleden voor mij, maar volgens mij gaat het zo. Succes!
ja hij werkt!!! bedankt kerel, het probleem was dat ik de partitie niet had verborgen, maar alles werkt nu, erg bedankt voor je reactie kerel ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Let in het vervolg even op je topictitel; ik zal deze nog even voor je aanpassen zodat deze wel duidelijk is

Bootmagic 8.0 > [Bootmagic] Windows 98 en 2000; 98 wil niet meer opstarten?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
wilde al zeggen moet toch werken? en jah pmagic heeft die optie iid, doen wij hier op school ook, boootmanger en dan 2x XP zodat ze elkaar niet zien... e.d.
Pagina: 1