Soms na aanzetten een dood KA7 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 21:12

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Ik heb zo'n geweldig Abit KA7 moederbord in een Aopen HQ-08 kast met 300W voeding.
Nu komt het soms voor (1 op 20 keer ongeveer) dat als ik mijn pc aanzet alle randapparatuur ook aangaat (CDROM, harddisks etc.), de lampjes op mijn kast netjes gaan branden maar verder helemaal niets.
Beeld blijft pikzwart, monitor geeft aan dat ie geen signaal krijgt.
Lijkt er op dat het moederbord op dat moment helemaal dood is, terwijl ik hem netjes via Windows (98 SE US) heb afgesloten. Dit treedt dus alleen op bij aanzetten en nooit tijdens het werken met de pc.
De "oplossing" is dan de CMOS clearen met de jumper. Daarna werkt ie weer als vanouds. Totdat het probleem weer optreedt :(
Heeft iemand ervaring (of zelfs een oplossing) hiermee?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:50

HenkS

Da_king alias HenkS

He hallo,

ik heb ook eens zoiets dergelijks gehad, me de pleuris naar gezocht, toen was het iets heel doms:
ik had dus ook een big-tower kast met 300w voeding, en toen ik een nieuw moederbord kocht kregg ik ook opeens die problemen, waar lag het aan: in mijn oude moederbord zaten 7 gaatjes voor schroeven in te doen, en op de kast zaten dus 7 pinnetes waar die schroeven dus inkwamen, in mijn nieuwe moederbord zaten 6 gaatjes, dus 1 pinnetje kwam geen schroefje in, en toen kreeg ik dus ook af en toe wat jij hebt, bleek dus dat dat pinnentje waar geen schroefje in zat en dus achter het moederbord zat, kortsluiting veroorzaakte, ik dit pinnetje eruit gedraaid en alles deed het weer, ik had flink geluk dat ik mijn moederbord dus niet vernield had. Kan goed dat jij dit dus ook hebt, kan ook iets heel anders zijn, maar kijk effe!

groetjes

• Crusader
  • Laatst online: 27-08 21:12

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Zou kunnen (onwaarschijnlijk omdat ik bij de inbouw evenveel schroefjes klaarleg als dat er van die busjes zijn), maar dat verklaart niet waarom het enkel bij het aanzetten voorkomt.
Dan zou je ook vreemde lockups tijdens het werken moeten hebben.

Ik denk eerder aan een overbelaste voeding. De lucht die uit de voeding komt is vrij warm. Er zit in de pc namelijk het volgende:
- Asus V3800
- Adaptec 2940UW
- Olicom 10/100 netwerkkaart (OC-2326)
- Miro PCTV Pro TV kaart
- Hauppauge DVB-s satellietkaart
- SB Live
- Teles ISDN kaart
- CDROM
- CDWriter
- IDE harddisk
- SCSI harddisk
- 2 fans voor processor

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Lijkt mij niet. Ik heb het al vaker gezegd, maar dat verhaal van dat je perse een 300W voeding nodig hebt voor een Athlon vind ik onzin. Het bewijs:

-Athlon 700@900
-Abit KA7
-Gold Finger Device (Freespeed Pro)
-Asus v6800 deluxe DDR
-Adaptec 2920UW Scsi kaart
-3Com 10/100 MB netwerkkaart
-Dynalink 128PPH Isdn kaart
-Soundblaster Live 1024
-Quantum Fireball Plus 27,3 Gb IDE
-Western Digital 6,4 Gb IDE
-Sony 40x CDROM
-Plextor 8x20 Scsi fikker
-Floppy drive (nee, echt?? ;))
-2 case koelers

En dat alles op een standaard 250W voeding en stabile as hell.
Nah ok. Ik heb dan wel waterkoeling met een externe strommvoorziening, dus dat scheelt dan weer 1 of 2 fannetjes voor de CPU koeling, maar dat zal niet veel stroom vereisen.

Verwijderd

Dat niet op willen starten is echt een Abit kwaal , m'n BE6-2 doet dat dus ook wel eens en de BE6-1 die ik hiervoor had deed niks anders .

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Als alles werkt behalve de monitor, lijkt het mij dat het aan je VIDEOKAART ligt.
Wel vaag dat het weggaat als je je BIOS cleared.
Kun je je mobo nog inruilen tegen een andere¿
-Floppy drive (nee, echt?? :))
Hoezo, in mijn PC zit geen floppydrive, die 45 piek overschreed NET me budget...
Ik had toch al me backups op CD gedonderd + win98 CD is bootable, dus ik heb besloten om er GEENEEN in te zetten.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Pagina: 1