Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

doseerpomp electronica

Pagina: 1
Acties:
  • 1.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
Ik ben op zoek naar tweakers met verstand van doseerpompjes. Ik heb een sumatic doseerpompje gekocht om het verdampte water aan te vullen uit mijn aquarium. op de foto's kun je zien wat voor pomp het is en zie je ook een mogelijkheid voor de aansluiting van een meetinstrument.

De vorige eigenaar heeft me verteld dat je er een ph-meter op kunt aansluiten, toen ik de pomp open had gemaakt zag ik een soort molex-connector female waar een 2-polige stekker in kan.

De pomp is al wat oud en al de google-trucs die ik probeer verschaffen me geen informatie.

dus wie kan mij wat vertellen over deze pomp?

Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/IMG_2736Small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/IMG_2735Small.jpg

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Verwijderd

Dat is een pomp om vaatwasmiddel te doseren. Suma is een merk vaatwasmiddel geloof ik. Het word geleverd door Johnson Diversy. De technische dienst daar kan je vast verder helpen.

http://www.johnsondiverse...pCo/Products+and+Systems/

Over het algemeen worden die dingen vaak in bruikleen gegeven bij afname van dat specifieke middel. Kijk dus uit dat ze niet gaan vragen hoe je er aan komt. Je weet maar nooit.

succes ermee.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voor zover ik die dingen al heb zien draaien, en de nauwkeurigheid waarmee je wellicht wil werken, lijkt het me dat er een regelbare snelheidsregeling in die dingen zit.
Spanning erop steken, en een snelheidswaarde (PWM of 0...10V of 4...20mA, aangezien de laatste de hoogste nauwkeurigheid heeft zou het wel eens deze kunnen zijn), en dan moet ie draaien.

Maar uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit lijkt me, je wil gewoon een pompje dat wat water in je aquarium bijsteekt, als je dus het pompje openhaalt kan je dit ws redelijk gemakkelijk rechtstreeks aansturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• roborobbie
ik heb wel al iemand gevonden die het in de kuiken-industrie (kippen) gebruikt. op de pomp staat Lever sutter AG. in Munchwilen zwitserland.

bedankt, ik zal die wasmachineboer eens bellen al denk ik dat het niet dezelfde is.

de potmetertjes zitten links en rechts boven het plexiglazen ruitje.

Het zal erop neer komen dat ik al die prachtige functies niet gebruiken en hem aanstuur met vlotter en relais. Maar ik moet weten wat ik ermee kan.... nieuwsgierigheid he....

[ Voor 35% gewijzigd door roborobbie op 21-04-2007 23:19 ]

Verwijderd

Deze pompjes zijn gemaakt om een bepaalde hoeveelheid vloeistof te leveren. Daar kan je hem op instellen. Sneller zal hij niet gaan pompen, tenminste niet origineel. Verder kan er een sensor aan zitten die de hoeveelheid schoonmaakmiddel in het water meet,PH waarde. Aan de hand daarvan bepaald hij hoeveel schoonmaakmiddel er gedoseert moet worden.

• roborobbie
dus als ik die nou heel precies instel zou ik de ph kunnen regelen van het zeewater in mijn aquarium? ph te laag is pomp aan en kalkwater erbij.. ik wist wel dat het een mooi pompje was..

Verwijderd

Daar komt het wel op neer ja. Maar hang me er niet aan op. Ik ben dus niet verantwoordelijk voor dooie vissen. :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik weet niet of deze pomp dat heeft, maar je zou die potmeters kunnen vervangen door een PID regelaar, als de ph laag is > snel pompen, als hij hoog is > laag pompen. Alleen is meet en regel wel weer een vak apart...

• roborobbie
ALs deze pomp echt voor vatwassers bedoeld is geweest zal de ph-meting ook wel erg lomp zijn ben ik bang. precisie op de 2 punten in de ph-schaal die van 0 tot 15 gaat. basisch naar alkalisch.

om de ph dan op 8,5 te houden moet je wel wat meer precisie hebben denk ik. Daarom ga ik hem gebruiken om verdamp water bij te vullen, dat doe je met osmose (kooltof gefilterd) water. ZOut verdampt niet dus als ik alles wat verdampt met zoet water bijvul blijft mijn zoutgehalte op peil, daar is deze pomp ideaal voor.

Ik denk dus dat ik een vlotterschakelaartje erop aansluit, maar weet niet helemaal hoe ik dit moet doen. De Ph-probe geeft een bepaalde weerstand door aan het systeem in de pomp welke op zijn beurt weer aangaat of niet. Een vlotterschakelaar gaat aan of uit, dus geeft geen hoogte door maar het bereiken van een limiet van de waterstand.

ik dacht deze te gebruiken K2639 : Velleman LIQUID LEVEL CONTROLLER

Afbeeldingslocatie: http://www.designnotes.com/Merchant2/graphics/00000001/K2639.JPG

zou erg mooi zijn als het pompje met een soort hysterese kan werken, dat ie dus acuut gaat werken als het water 1cm gezakt is en doorpompt tot hij weer zijn ideale hoogte terug heeft.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dat velleman-kitje had ik al verwacht ;)
Wat je moet weten van dat pompje, is op welke weerstand de pomp stilstaat, wanneer deze langzaam pompt en hoe je em op maximale snelheid laat pompen. Dan kan je met dat velleman-kitje gaan schakelen om de verschillende weestandswaarden te bekomen (kan bijvoorbeeld simpelweg een seriereeks van weerstandjes zijn die je kortsluit om lagere weerstand te krijgen, of een analoge multiplexer, als je extreem gaat met een D/A controller en een hoop extra intelligentie).

Als je die weerstandswaarden niet kan vinden, kan je best toch de pomp rechtstreeks aansturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• roborobbie
toch maar weer een vraag,

het relais in onderstaand schema kan ik bij conrad niet vinden.

Afbeeldingslocatie: http://ozreef.org/gallery/albums/diy/float_switch_diagram.gif

Welk relais zal ongeveer dezelfde eigenschappen hebben?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Hmm, je moet een beetje kijken met welk voltage je als ingang wil hebben, dus hier de "mobile phone charger".
En met een schakelende kant van 240 , bij 1 amp kan je al 240 wat schakelen, dit zal je pompje nooit verbruiken.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Gewoon even kijken hoeveel stroom je pomp slurpt en welk schakelvoltage je wilt gebruiken. Lijkt me toch niet zo'n probleem...

• roborobbie
ik had er even bij moeten zetten dat ik niet echt een held ben met dit soort dingen. Iemand die mij het exacte type relais/bestelnummer kan aangeven?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Hangt van je adapter af, voor 9V kan je een 9V relais gebruiken, voor 12V een 12V relais, etc.

Dus welke je moet pakken hangt van je adapter af.
Pagina: 1