Testcase weiland

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 17:10

eisbaer

Zie signature

Topicstarter
Na gisteren mijn eerste dslr aangeschaft te hebben heb ik vandaag wat testfoto's geschoten.
De foto's zijn genomen met een Nikon D40 + kitlens van een weilandje in Stompwijk op een zonnige middag.
De foto's hebben 30% unsharp mask ondergaan en wat contrastverhoging.
Ieder commentaar is welkom. Zowel op compositie, camera instellingen en al het andere wat mankeert :)

De eerste foto is genomen met de thread testcase landschap in het achterhoofd.
Wat ik me afvroeg was wat nu precies bepalend is voor een juiste positie van de horizon.
Kijk je naar het geheel, de waterkant of de bomenrij op de achtergrond..

Afbeeldingslocatie: http://eisbaer.name/fotodump/dsc0017bklein.jpg

De tweede foto had de bedoeling iets te doen met de reflectie van het schaap in het water.
De reflectie vind ik wel aardig maar verder is het een vrij oninteressante foto. Wat had hier beter gekund. Camera 90 graden draaien en verder inzoomen misschien?
Daarnaast vind ik de scherpte ook tegenvallen. Zijn dat de Instellingen (zie exif), fotograaf of lens?

Afbeeldingslocatie: http://eisbaer.name/fotodump/dsc0019klein.jpg

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 10:53

bonzz.netninja

Niente baffi

sowieso zijn bij beide foto's de horizon niet recht

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Hij staat niet goed. Voor testcases is er een apart forum stuk.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik gebruik mijn gevoel altijd om te kijken of ik een foto 'recht' vind of niet. Is er reden voor, bijvoorbeeld iets benadrukken door het op de diagonaal van de foto te leggen, dan mag de horizon best scheef. Bij jou is daar echter geen reden voor en dat maakt het er niet beter op.

Maar verder wat constructieve tips: Foto 1 is saai. Ik draai er niet omheen. Ik zie verder ook niet echt iets boeiends op de foto. Foto heeft heeft het schaap. Het beestje verdwijnt nu een beetje, doordat de foto zo groot is. Je kan beter wat meer kunnen inzoomen (voetenzoom of ringzoom, net wat je wil :P ) op het schaap en de blik vast kunnen leggen. Ik was ietsje naar rechts gelopen en had misschien in portretstand een foto gemaakt, samen met de weerspiegeling. Dat naar rechts lopen is om zowel de waterkant als de horizon recht te houden.

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 17:10

eisbaer

Zie signature

Topicstarter
De horizon is inderdaad niet recht. Ik heb geprobeerd de waterkant horizontaal te houden. Zal de volgende keer de echte horizon in het oog houden.

Mja, ik zal even vragen of het topic verplaatst kan worden.

@Mei: Dat positioneren ga ik morgen 's doen. (Hoop dat het schaap er nog staat :))

Leuk dat er al wat commentaar is wat me op weg helpt.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:50

breinonline

Are you afraid to be known?

#1 De scheve horizon valt meteen op. Dat is ook het eerste waar je oog op valt, om je vraag te beantwoorden. De vlakverdeling is verder niet heel mooi gekozen. De horizon staat in het midden en dat maakt de foto saai. In dit geval had je, zo te zien, kunnen kiezen voor een 1/3 lucht, 1/3 weide, 1/3 water.

#2 Meer ingezoomd en 90º gedraaid was inderdaad beter geweest. Nu zie je de reflectie veel te laat. Mijn ogen zoeken eerst de horizon, dan over het land om te zien wat daar te zien is (niks eigenlijk) en dan pas zie je het water. En natuurlijk weer de horizon recht houden.

Qua scherpte inderdaad niet je van het, maar op 100% valt het vaak tegen. Druk hem maar eens af, dan zul je verrast zijn dat je daar niets van terug ziet. Hij lijkt wel iets verkeerd gefocust: het schaap is niet helemaal scherp, vanaf de rand achter het schaap naar achteren wel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik zou diegene die jij het mooiste vind eens in het algemene testcase-topic zetten, daar kan jke ook je vragen kwijt. :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.