Toon posts:

HDCP or not HDCP, that's my question

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
HDCP, de nieuwe beveiliging waarmee HD content beveiligd zou zijn tegen kopieren. Apparaten moeten HDCP ondersteuning bieden om jou als gebruiker HD content te kunnen consumeren.

Nu ben ik een nieuwe PC aan het samenstellen welke als HTPC ingezet moet gaan worden. Daarbij word tevens een mooie 42" Full HD scherm aangeschaft. Mijn grootste vraagteken zit hem in de videokaart...
Ik zoek een passief gekoelde kaart omdat de PC zo stil mogelijk moet zijn. Maar wat voor kaart heb ik exact nodig en is HDCP een vereiste???

De meeste content welke afgespeeld zal worden zal van tweaknews (foei) worden gehaald.
Het is (nog) niet de bedoeling om HD DVD of Blue Ray films te gaan afspelen (zal ook nog geen HD drive in zitten).

Eigenlijk hoeft de kaart alleen maar overweg te kunnen met HD content. Alle ingebouwde features welke met gaming te maken hebben hoeven niet (maar zitten er helaas standaard al wel in).

Mijn vraag aan jullie is duidelijk: Welke kaart raden jullie mij aan?

PS. Heeft een van tweaknews verkregen HD DVD (hoe leg ik dat uit) ook HDCP nodig?

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
HDCP is dan als het goed niet nodig omdat de beveiliging eraf is gehaald.

Verwijderd

Topicstarter
Da's een snelle reactie :)

Ik moet toegeven dat ik me niet kan verdiepen in de methodes van beveiliging. Het komt me allemaal al lang de oren weer uit.

Ik doelde dus om bijvoorbeeld dit af te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
sanzut schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:22:
[...]

Gedownload :p?

Verder heb ik over dit onderwerp geen kennis, maar zou ik dit ook willen weten om dat ik met eenzelfde idee speel
Hehe, jij zegt het :P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je hebt HDCP NIET nodig voor gedownloade films en dergelijke, want met dat ie geript is van het schijfje, is de beveiliging er al afgehaalt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snakiej schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:26:
Je hebt HDCP NIET nodig voor gedownloade films en dergelijke, want met dat ie geript is van het schijfje, is de beveiliging er al afgehaalt.
Dacht elders gelezen te hebben dat zonder HDCP compatible producten slechts 25% van de beeldkwaliteit doorgegeven werd.

Verwijderd

tja als je originelen disk gaat gebruiken moet je inderdaad hdcp hebben.
Maar kan je net zo goed een losse dvd\hd-dvd en blue-nogwat kopen en heb je die gezijk niet meer.

Voor de overige wat via de internet gaat heb je geen hdcp nodig wat volgen mij het idee ook is voor zo pc.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Modbreak:Heb hier net een aantal totale onzin posts weg moeten halen. Als je er geen verstand van hebt, blaat dan niet.
Overigens moet zeggen dat we het hier niet over gedownloadde copyrighted meuk gaan hebben, dus houdt het wel op het legale vlak.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 21:43:
[modbreak]Heb hier net een aantal totale onzin posts weg moeten halen. Als je er geen verstand van hebt, blaat dan niet.
Overigens moet zeggen dat we het hier niet over gedownloadde copyrighted meuk gaan hebben, dus houdt het wel op het legale vlak.[/modbreak]
Helemaal mee eens hoor...

Misschien dat er iemand in het kort kan uitleggen wanneer HDCP nodig is en wat de connectie is met AACS.

Omschrijving HDCP: link
Verwacht wordt dat HD DVD en Blu-ray-spelers enkel hun maximale beeldkwaliteit zullen doorgeven als gebruikgemaakt wordt van HDCP. Als een dergelijke speler aan een televisietoestel wordt aangesloten zonder HDCP-ondersteuning, zal de speler het beeld in een lagere resolutie of helemaal niet tonen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
Als jij geen BluRay of HD DVD materiaal vanaf het orginele schijfje wilt tonen heb jij niet perse HDCP nodig. BlueRay en HD DVD zijn echter maar 2 mediums in de toekomst worden er meer verwacht dit ook HDCP nodig hebben. Waarom nodig hebben? HDCP is een copieer beveiliging, die ervoor zorgt dat de high definition content encrypt wordt op je VGA kaart (vanaf je PC waar het beeld gemaakt wordt) tot aan het output device, je TFT / Plasma waar het gedecrypt wordt. Hiertussen is het dus niet in te rippen / copieren. Dus er is niet een video recorder tussen te hangen die het materiaal in hoge kwaliteit copieert bv. Als je geen HDCP hebt kun je wel nog steeds HDCP materiaal bekijken, echter wordt het in TV resolutie afgespeeld en niet meer in 720 / 1080.

Je zegt nu dat je geen HDCP nodig hebt, echter zou ik dit wel kiezen. Qua kostprijs is het nagenoeg niets, en deze VGA kaart zal ook wel 2 tot 3 jaar meegaan voor je media center. Daarnaast zou ik ook voor een HDMI connector kiezen op je VGA kaart. Nu kun je wel zeggen heb ik niet nodig, maar deze zijn hard bezig met een opmars en in 2009 / 2010 is het moeilijk om zonder ze te moeten.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 21:06:
[...]

Dacht elders gelezen te hebben dat zonder HDCP compatible producten slechts 25% van de beeldkwaliteit doorgegeven werd.
Wel als je bronbestand (film) met HDCP beveiligd is ja. Maar het materiaal waar jij over spreekt is dat niet.

Echter, zijn er niet al goedkope videokaarten die het al ondersteunen? Als het ongeveer even duur is, waarom dan niet he. Dan hoef je geen nieuwe videokaart aan te schaffen als je later besluit een BR/HD-DVD-speler in je pc te stoppen om originele discs af te spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door DeadMetal op 22-04-2007 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki... het is mij helder. Zal een keuze gaan maken tussen de volgende kaarten:

Zonder HDCP (~140 - 150 euro)
(link) MSI GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX8600GT-T2D256EZ
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_fe2c55d6235a286e691e1d02d72f4a7b.jpg

(link) GIGABYTE GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) GV-NX86T256D
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/vga_productimage_gv-nx86t256d_big.jpg

Met HDCP (~190 - 200 euro)
(link) MSI GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX8600GTS-T2D256EZ-HD
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_5c0ada8fb78ed4d8d44251283f4f5ef6.jpg

(link) GIGABYTE GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) GV-NX86S256H
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/vga_productimage_gv-nx86s256h_big.jpg

Zelf denk ik dat het de 1e word.

Verwijderd

Kaartje 1 is erg interessant. HDCP zegt mij niets omdat mijn monitor dit ook niet heeft. Mocht HDCP echt gemeengoed worden dan zijn we echt al wel 4 jaar verder. En anders heb ik weer een extra excuus om te gaan downloaden :P .

Zolang windows maar op de juiste resolutie blijft werken vind ik het allemaal wel best.

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-07 13:54
Wel erg vreemd, dat nvidia geen hdcp op de 8500gt heeft...
btw, ook geen hdmi! (wat wegens "HDready" hdcp MOET hebben...)
btw: ook bij de 8600GT moet je oppassen, ...als je het wil hebben natuurlijk.

Ergens maakt zich nvidia zelfs belachelijk, want AMD/Ati hebben zelfs een IGP met HDCP! _/-\o_
En abit heeft er iets heel moois en stills omheen weten te bouwen:
http://www.overclock3d.ne...al1ty_f-i90hd_motherboard

[ Voor 40% gewijzigd door Joepi op 23-04-2007 14:02 ]

Verwijderd

De filmdevolipers hebben een afspraak dat HDCP pas in 2012 word gebruikt...

tegen die tijd zijn er echt veel betere grafische kaarten met hdcp. Ik had eerder voor een HDMI kaart gekozen

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:18:

tegen die tijd zijn er echt veel betere grafische kaarten met hdcp. Ik had eerder voor een HDMI kaart gekozen
DVI kan hetzelfde als hdmi. Alleen wordt het geluid niet mee worden gestuurd met dvi. Who cares? TV/monitor boxen zijn toch brak.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-07 13:54
Ook Gainward zegt niks over HDCP van zijn zeer aantrekkelijke passive 8600GT:
http://www.gainward.net/en/product/product_detail_p8491.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:31:
DVI kan hetzelfde als hdmi. Alleen wordt het geluid niet mee worden gestuurd met dvi. Who cares? TV/monitor boxen zijn toch brak.
Streven naar een superieuze beeldkwalitiet en dan tevreden zijn met een brakke audio 8)7

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 19:23:
[...]

Streven naar een superieuze beeldkwalitiet en dan tevreden zijn met een brakke audio 8)7
Als je DVI gebruikt icm een goede hifiset die je los aan je pc koppelt ben je beter af dan met je tv-boxen ;) (die via HDMI gaan)

Ik weet alleen niet hoe het zit met HDCP en geluid? Het geluid is neem ik aan niet beveiligd? Of wordt dat ook in 25% van de kwaliteit afgespeeld als je geen HDCP hebt? Lijkt em stug maar het is de moeite waard om het te weten denk ik :P

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Topicstarter
Joepi schreef op maandag 23 april 2007 @ 19:04:
Ook Gainward zegt niks over HDCP van zijn zeer aantrekkelijke passive 8600GT:
http://www.gainward.net/en/product/product_detail_p8491.html
150 euro... da's rond dezelfde prijs dan de 2 eerder genoemde 8600 GT kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gainward.net/en/product/images/product_large_8491.jpg

Verwijderd

[afbeelding]
Product Name: BP8500GT PCX 256 GS
Barcode: 471846200-8507
GPU: NVIDIA GeForce 8500GT
GPU Clockspeed: 600 MHz
Memory: 256MB 1,4ns DDR3
Memory Clockspeed: 1400+ MHz
Pixels per clock (peak) :
Bandwidth:
Ramdac:
Bus: PCI-Express
Cooling: 2-Slot Active Fan
Video-Features: Component, S-Video & Composite Out
Connectivity: Dvi + Dvi + Video-Out

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 22:34 ]

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Geen een GT kaart heeft HDCP, alleen de GTS kaarten. Kijk maar op de nvidia site. Als je HDCP wilt wat nodig is om HD op volledige resolutie te bekijken kun je op dit moment voor de MSI kaart of de Gigabyte kaart gaan.

Ik denk dat binnenkort Asus ook wel met een passieve 8600GTS komt.

[ Voor 74% gewijzigd door quicksilvernet op 24-04-2007 12:26 ]

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:18

hstoker

Yatta!

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:18:

Ben je nu niet in de war met ICT (image constraint token, aftewel beperking van de resolutie over analoge verbindingen)?

Voor zover ik weet wordt HDCP nu al gebruikt, bijvoorbeeld PowerDVD Ultra weigert bij mij om een HD-DVD af te spelen via mijn Xbox360 HD drive, omdat mijn videokaart geen HDCP ondersteunt. Ben dus ook op zoek naar een HDCP compliant kaart, liefst passief gekoeld.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Pagina: 1