Alle users schrijfrechten geven in /Users/Shared/

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Op mijn Mac werken mijn vriendin en ik beide op een eigen account. Sommige bestanden gebruiken we beiden en die heb ik in /Users/Shared/ gezet. Hier staat een mapje Photo in, Music enzovoorts. Dit werkt probleemloos, we zetten er beiden bestanden neer en we bekijken ze beiden.

We hebben beiden een rekeningoverzicht wat we bij houden in een Excel-bestand wat in onze eigen hom-dir staat. Nu willen we graag een huis gaan kopen en hebben we het overzicht in één bestand gezet om het een en ander aan elkaar te kunnen linken. Zo hebben we een beter overzicht over de financiële mogelijkheden. Ik dacht dit in de Shared map te doen, de aangewezen plek hiervor zou je zeggen.

Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik het bestand heb gesaved in de /Users/Shared/Docs/Financieel map en mijn vriendin deze niet kan opslaan na bewerken. Ik heb geprobeerd op aanraden van een vriend met ACL mijn vriendin schrijfrechten te geven. Dit gebeurde door in de shared map het volgende commando te geven:
chmod -R +a "vriendin allow write" *

Als ik nu het Excelbestand edit onder mijn vriendin haar account en save, dan krijg ik eerst bijna een minuut de strandbal te zien. Daarna geeft Excel de melding:
[b]Save not completed[/]
File rename failed. Retry?
Retry Cancel.

Hij saved echter wel wat: het originele bestand blijft staan en hij maakt een save met een schijnbaar willekeurige naam (53D55100.xls). Dat bestand is de aangepaste versie.

Ik ben met Textedit gaan testen om te kijken of het ligt aan het feit dat Excel het niet snapt. Als ik dan een bestand onder haar account edit en save dan geeft Textedit onmiddelijk
[b]The file “test” is read-only.[/]
Attempt to overwrite?
Overwrite  Don’t Overwrite.

Kies ik Overwite dan krijg ik de melding
[b]Couldn’t Save[/]
Couldn’t save document as “test” in folder “Financieel”.

Bij een Save as krijg ik
[b]Couldn’t save[/]
You do not have permission to save files in the folder “Financieel”.

De rechten van de folder geven echter wel aan dat ze wel mag schrijven. Een save as zou dus echt moeten werken.

Hoe krijg ik dit werkend? Ik wil dus alle users (het zijn er maar twee) lees en schrijf rechten geven op /Users/Shared/ zonder iedereen toegang te geven (veiligheidsrisico).

Ik heb overigens ook nog met Netinfo Manager geprobeerd een extra group aan te maken en ons beiden toe te voegen, maar die group zie ik nergens terug. Ik kan een bestand of map dus niet aan die group toewijzen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hier vind je een erg goed artikel over Access Control Lists en een artikel over unix permissions in Mac OS X :)

[ Voor 33% gewijzigd door dawuss op 22-04-2007 18:24 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Ik heb de artikelen nog eens doorgenomen, maar verder kom ik er niet mee. Het eerste artikel beschrijft wat ik gedaan heb. Het beschrijft ook nog een workgroup manager, maar die zit alleen in de OS X server versie en staat dus niet op mijn Mac.
Het tweede artikel verteld wat ik ongeveer al wist, maar beschrijft ook niet hoe ik mensen aan een group kan toevoegen of hoe ik een nieuwe aan maak. Er staat wel dat wheel alle users bevat, maar als ik in /Shared/* wheel als group aangeef dan kan mijn vriendin nog niet schrijven in een bestand waar ik eigenaar van ben. Overigens dacht ik dat dat te omzeilen was door wheel owner te maken, maar dat kan niet.
Kortom, ik ben er nog niet uit...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
http://www.macobserver.com/tips/hotcocoa/2001/20010427.shtml

Beschrijft dit artikel niet (ongeveer) wat jij wilt?

Edit: en nog een extra linkje:
http://www.macosxhints.co...p?story=20020428235448290

Eventueel kan je zelf nog even zoeken naar "netinfo" + "groups" ofzo. Let wel op bij het werken met Netinfo manager; een klein foutje kan grote gevolgen hebben voor je computer :)

[ Voor 54% gewijzigd door Chris_eBK op 24-04-2007 20:33 ]

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
ik ben meer windows georienteerd maar probeer dit eens;
sla alles op op een usb stick met FAT(32)
maak een nieuwe map in de shared folder en kopieer het terug.

wat ik nl. vermoed dat is gebeurt; je hebt het bestand onder je eigen naam gesaved en vervolgens verplaatst. met NTFS is het zo (,en met HFS niet anders schat ik in,) dat de rechten dan blijven behouden.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• breinonline

breinonline

Topicstarter
nilski schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:26:
ik ben meer windows georienteerd maar probeer dit eens;
sla alles op op een usb stick met FAT(32)
maak een nieuwe map in de shared folder en kopieer het terug.

wat ik nl. vermoed dat is gebeurt; je hebt het bestand onder je eigen naam gesaved en vervolgens verplaatst. met NTFS is het zo (,en met HFS niet anders schat ik in,) dat de rechten dan blijven behouden.
Klopt. Maar niet op map niveau maar op bestandsniveau. Dus als je verplaatst dan maakt het niet uit.

Ik ben er net wel uitgekomen met de eerste link van Chris_eBK. Ik heb met de Netinfo manager de admin group gedupliceerd en hernoemd naar "sharedusers", en deze een uniek gid gegeven (400). Vervolgend heb ik de twee users (vriendin en ik) toegevoegd via Directory> Insert value. Door op een andere group te klikken vraagt netinfo manager of hij de veranderingen moet doorvoeren. Uiteraard toestaan.

Hierna verschijnt sharedusers ook in de menu's onder info. Ik denk dat de truc zit in het dupliceren van een group en het unieke id geven. Dat had ik de vorige keren niet gedaan en snapte OS X dat blijkbaar niet.

Nu met de Terminal de volgende acties gedaan in /Users/Shared:
sudo /usr/sbin/fsaclctl -p / -d
om de ACL weer uit te zetten.

sudo chown -R Reinier:sharedusers /Users/Shared/
om het eigenaarsschap en de group te wijzigen.

Net geprobeerd en het werkt correct *O*
Bedankt iedereen en met name Chris_eBK :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Ik wou net zeggen :D Met ACLs moet je echt niet gaan zitten mukken, want dat is in de meeste gevallen veel te gecompliceerd.

Even ter verduidelijking van die user groups: het komt er niet op aan dat je een bestaande groep dupliceert ofzo, maar dat je alle betrokken users samen in een groep stopt. Of dat een bestaande groep is, of een gloednieuwe maakt niet veel uit. Het punt is dat het Unix/OS X geen moer uit maakt hoe de groep heeft, aangezien het OS alleen kijkt naar de numerieke ID van de groep.

Vandaar dat het nu wel werkt :) Gefeli!

Liege, liege, liegebeest!

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Toch werkt het nog niet helemaal correct: als ik niet ben ingelogd en mijn vriendin opent het Excel-document dan zegt Excel dat hij de read-only file niet kan openen. In Finder onder cmd+i staan de rechten wel correct (read&write). Als ik vervolgens inlog en zij probeert het weer onder haar account, dan opent Excel wél de sheet.

Iemand enig idee hoe dat komt en wat ik er eventueel aan kan doen zodat ik niet perse ingelogd hoef te zijn?

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:14
breinonline schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:09:
Toch werkt het nog niet helemaal correct: als ik niet ben ingelogd en mijn vriendin opent het Excel-document dan zegt Excel dat hij de read-only file niet kan openen. In Finder onder cmd+i staan de rechten wel correct (read&write). Als ik vervolgens inlog en zij probeert het weer onder haar account, dan opent Excel wél de sheet.

Iemand enig idee hoe dat komt en wat ik er eventueel aan kan doen zodat ik niet perse ingelogd hoef te zijn?
Ik heb wel een idee, maar weet niet of het voor jou werkt. Wat ik altijd doe, is met Batchmod de permissies van het document aanpassen, dus niet alleen de folder. dat werkt bij mij prima. Documenten die je in de folder bewaart nemen niet altijd de juiste bevoegdheden mee.

• Liegebeest
Marbo:
Omdat hij "chmod -R $user:$group /$directory" heeft gedaan zijn ook alle documenten gedaan. Die "-R" staat voor "recursive".

Het enige nadeel is alleen dat files die nieuw worden aangemaakt gewoon weer de ownership hebben van degeen die ze heeft aangemaakt.

Er zijn twee oplossingen:
1. Wijzig de accounts, zodat ze samen in een groep zitten. Maar ik dacht
2. Zet het "force group id" special permission bit op de directory /User/Shared.

Optie 1 doe je met Netinfo Manager, en dat heeft de TS al gedaan.

Optie 2 doe je met "chmod":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
kilala $ mkdir baka

kilala $ ls -adl baka
drwxr-xr-x  2 thomas  staff  68 27 Apr 06:21 baka

kilala $ chmod 2755 baka

kilala $ sudo chown thomas:wheel baka
Password:

kilala $ ls -adl baka
drwxr-sr-x  2 thomas  wheel  68 27 Apr 06:21 baka

kilala $ touch ./baka/neko

kilala $ ls -al ./baka/neko
-rw-r--r--  1 thomas  wheel  0 27 Apr 06:22 ./baka/neko

Wat je ziet gebeuren:
0. Mijn account is thomas:staff en zo worden files en dirs normaal gemaakt.
1. Ik maak een directory "baka" die per default de permissies 0755 krijgt.
2. Ik zet het set-GID bit op de directory mbv "chmod". Je ziet nu ook bij de "ls -adl" output dat het group x-bitje naar een s is veranderd.
3. Ik maak een test file aan in "baka", genaamd "neko".
4. Presto! De file "neko" is van thomas:wheel, in plaats van thomas:staff.

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 27-04-2007 06:33 ]

• Liegebeest
BreinOnline:
Het enige dat ik me kan bedenken is dat je misschien toch het eea niet helemaal goed hebt gedaan in Netinfo Manager, waardoor jullie accounts nu op een gekke manier met elkaar zijn verwoven. Ik heb geen flauw benul hoe, of wat, helaas :/

Pagina: 1