Ik heb sinds kort Vista Ultimate op me pc staan (was eerst XP), met een creative 5.1 setje. Als ik vroeger World of Warcraft speelde had ik mooi 5.1 geluid, ik hoorde dus precies als een vijand me van achteren aanviel. Maar nu onder vista komt er alleen geluid uit mijn 2 frontspeakers, en dit is ook zo bij andere games (zoals RollerCoaster Tycoon 3). Ik heb een DVD (Dolby Digital) en een WMV bestand geprobeert en die gaven wel goed 5.1 surroundgeluid (dus géén dubbelstereo oid). Dus mijn vraag is: hoe krijg ik weer 5.1 bij games? ps, mijn geluidskaart is een ac '97 onboard.
Volgens mij wordt onder Vista geen EAX enzo ondersteund omdat ze het hele geluidssysteem een overhault hebben gegeven.
(Hardware-mixing enzo is er ook uitgetyft)
Creative Labs is bezig met een wrapper,
maar volgens mij ben je voorlopig SOL.
(Hardware-mixing enzo is er ook uitgetyft)
Creative Labs is bezig met een wrapper,
maar volgens mij ben je voorlopig SOL.
Hmmm... Heb je in Vista wel aangegeven dat je een 5.1 surround setje hebt? En welke kabel gebruik je? 3 plugjes of glas oid?
I am the great Cornholio!
EAX wordt in Vista inderdaad niet ondersteund (tot nu toe). Creative is bezig met drivers (en dat kan nog wel even duren).
"That was left handed..." - JJH
Wat heb je met creative te maken als je een AC97 kaartje heb?
Heb je toevallig een AC3 filter, of een goedkope versie van Cyberlink PowerDVD geinstalleerd staan?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ja, ik heb aangegeven dat ik een 5.1 setje heb, anders zouden films toch ook niet werken in 5.1? En ik gebruik gewoon een analoge kabel met 3 plugjes, dus geen S/PDIF oid.MaNiC_MiNd schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:05:
Hmmm... Heb je in Vista wel aangegeven dat je een 5.1 surround setje hebt? En welke kabel gebruik je? 3 plugjes of glas oid?
nee, mediaplyer 11 heeft die codecs std al aan boordSeatRider schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:19:
Heb je toevallig een AC3 filter, of een goedkope versie van Cyberlink PowerDVD geinstalleerd staan?
Toch ff een kickje geven.
Weet iemand of er mischien drivers/software is om een ac '97 surroundgeluid weer te laten geven in games?
Weet iemand of er mischien drivers/software is om een ac '97 surroundgeluid weer te laten geven in games?
Het probleem zit niet in EAX maar in het feit dat in Vista geen DirectSound3D api zit. Microsoft heeft in Vista de directe toegang van software naar hardware uitgeschakeld. T/m XP kon een game met 3D geluid via het DS3D in DirectX rechtstreeks de 3D hardware-accelleratie in de geluidskaart aanspreken. Dit is in Vista niet meer mogelijk om de stabiliteit van het systeem te verhogen. Veel crashes, blue-screens en hangende systemen bij vorige Windows versies werden tenslotte veroorzaakt doordat software rechtstreeks de hardware aansprak, maar met een foute call het systeem liet hangen.
Nu ondersteunt Vista wel de OpenAL (Open Audio Library) waarmee 3D surround effecten via software worden behandeld. Maar games moeten dan WEL gebruik maken van OpenAL in hun 3D-sound calls.
Creative is bezig om in een driver voor de X-Fi geluidskaarten een wrapper te maken om de EAX-calls af te vangen en door te sturen naar de OpenAL layer. Voor oudere Creative kaarten en niet-creative kaarten zal hier waarschijnlijk geen oplossing voor komen.
Nu ondersteunt Vista wel de OpenAL (Open Audio Library) waarmee 3D surround effecten via software worden behandeld. Maar games moeten dan WEL gebruik maken van OpenAL in hun 3D-sound calls.
Creative is bezig om in een driver voor de X-Fi geluidskaarten een wrapper te maken om de EAX-calls af te vangen en door te sturen naar de OpenAL layer. Voor oudere Creative kaarten en niet-creative kaarten zal hier waarschijnlijk geen oplossing voor komen.
Pagina: 1