[XP]installeren op laptop met pcmcia cdrom

Pagina: 1
Acties:

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-02 09:35
hallo gastjes,
ik zit met een redelijk stom probleem, het lukt mij gewoon niet om windows xp (lite edition) te installeren op een oude pIII-500mhz laptop.
de laptop bezit geen lan-poort (wel via externe cradle, wat ik niet heb)
een cdrom heeft het ding niet, alleen een floppydrive

nu heb ik wel een sony pcmcia externe cdromdrive liggen, dat erop aangesloten, de ms-dos drivers gevonden op het inet en kan booten via een floppy.
heb mooi het boekje gevolgd: tijdelijke fat32 partitie aangemaakt (700mb), smartdrv geladen, dan winnt.exe laten draaien. alles wordt mooi gekopieerd naar de tijdelijke partitie en dan vraagt setup om een reboot, floppy mag eruit...
en dan niets meer, ik krijg de melding "no operating system found"
wat nu... 'k heb al veel ervaring met alle mogelijke varianten van windows, heb nog vrij veel ervaring met dos, maar nu lukt het mij toch niet :(

de enige partitie dat op de harde schijf staat is de tijdelijke setup partitie.

weet iemand nog iets? of kent iemand een programma om boot-from cd vanuit ms-dos te starten?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Ik kan niet zo snel een fout vinden in de genomen stappen. Ik denk dat deze functie er op de een of andere manier uitgerukt is voor WIndows Lite.

Als je gewoon MS-dos op die partitie gooit, start ie dan wel op?
Een 500mhz lijkt me nieuw genoeg om geen gezeur te hebben met maximale partitiegrote anders start ie niet op, maar als ms-dos het niet doet...

Die boot-cd kun je niet vanuit MS-dos starten, helaas. Booten vanaf cd kun je wel vergeten. Wat je wel zou kunnen doen is Windows 95/98 installeren, en vervolgens vanuit daar de instalatie van XP starten. Dat doe je door de map win95/win98 van de cd naar je hdd te kopieren en van daaruit setup.exe te starten.

Edit: Had nog even een ingeving.
Met een bootmanager kun je misschien wel de boot-cd functie gebruiken:
http://btmgr.sourceforge.net/about.html
Booting from CD-ROM
Smart BootManager supports booting from almost all kinds of IDE ATAPI CD-ROMs, including PCMCIA CD-ROMs. You can let the BIOS boot from C: only and assign a password for it, then you can boot from CD-ROM with Smart BootManager. If you have a laptop with a special PCMCIA CD-ROM which has no support for booting in the BIOS, Smart BootManager can help you boot from it.

[ Voor 29% gewijzigd door Nijn op 21-04-2007 17:27 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nijn schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:24:
Die boot-cd kun je niet vanuit MS-dos starten, helaas.
Als je de Windows installatie bedoelt: kan wel degelijk, want dat doet de topicstarter al (\i386
winnt.exe aanroepen).
Daar start je de textmode setup mee.

Het enige wat me opvalt is dat de harddisk blijkbaar geen bootsector heeft ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-02 09:35
Nijn schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:24:
Edit: Had nog even een ingeving.
Met een bootmanager kun je misschien wel de boot-cd functie gebruiken:
http://btmgr.sourceforge.net/about.html

[...]
heb die eens geprobeerd, maar ra ra ra, natuurlijk wordt uitgerekend mijn pcmcia cdrom weer niet ondersteund :)

ondertussen heb ik er een standaard xp sp2 opgegooid, met de zelfde manier van installeren.
deze installatie wil wel mooi installeren.
zal wel iets fucked up zijn aan mijn lite versie...
snap het wel niet, die lite versie wil ook mooi alles kopieren op de harde schijf, lijkt identiek aan de normale versie...

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
alt-92 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:27:
[...]

Als je de Windows installatie bedoelt: kan wel degelijk, want dat doet de topicstarter al (\i386
winnt.exe aanroepen).
Daar start je de textmode setup mee.

Het enige wat me opvalt is dat de harddisk blijkbaar geen bootsector heeft ;)
Booten vanaf cd-rom kan niet vanuit MS-dos, dat moet vanuit de bios of bootloader.