9700 PRO Sluit systeem bij 3D

Pagina: 1
Acties:

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Ik heb al sinds jaar en dag een 9700 PRO en die werkte nog altijd zonder problemen tot een half jaar terug toen hij ervoor zorgde dat tijdens het intensief spelen van 3D games er steeds vaker voor zorgde dat het systeem uitzichzelf rebootte. Kwam door de warmte in de kast/slechte versie van het spel dus verder niet zoveel aandacht aan besteed.

De laatste weken had ik weer wat meer tijd over en weer eens wat meer gaan gamen alleen nu gebeurde het steeds vaker en steeds sneller. Ook bij lagere resoluties en minder vragende spellen.

Eergister was ik het helemaal moe en dacht ik zal mijn pc eens helemaal stofvrij gaan maken. Was ook wel nodig want er zat een hele hoop stof in. Ook maar even eens kijken naar de videokaart of er nog stof tussen zit. Dit ook gedaan en de hele zalman koeling eraf gehaald. Wat bleek de koelpasta was gewoon in het koelblokje gebrand en vastgekoekt aan de chip. Uiteindelijk het toch weer allemaal schoon gekregen.

Na die schoonmaak alles weer fijn gemonteerd. VGA in het moederbord power connector verbonden. Ik start op, krijg ik een melding dat mijn power connector vast moet worden gemaakt. Dat was dus nog even er af en er weer op. De huisje voor de connector zat wat los maar de stekker kon er goed op en maakte zeker contact. Daarna startte het systeem wel weer op maar bleef om de haverklap gewoon hangen. Zonder foutmelding maar gewoon het beeld op stil.

Na wat dingen geprobeerd te hebben het huisje voor de connector eraf en de stekker direct op de pinnen vast gemaakt. Gemaakt dacht ik want kreeg geen meldingen meer en ook bleef hij niet meer hangen in mijn desktop. Alleen zodra ik nu ook dan maar enige vorm van 3D-applicatie opstart gaat mijn systeem rebooten. Als laatste mogelijkheid ook nog even alle drivermeuk eraf gegooid en weer erop maar nog steeds hetzelde resultaat.

Iemand toevallig bekend met dit probleem of die nog een oplossing heeft voor dit probleem?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat kan zowel een softwarematig als een hardwarematig probleem zijn.
Omdat het een Radeon 9700 kaart betreft en deze wel vaker na, inmiddels, een flink tijd dienst er mee op houden denk ik dat het aan de kaart ligt.
Maar gelijk de vinger er op leggen moet je niet doen, dit is enkel wat ik vrees. Misschien is het wel een ander component.
Ik mis je systeeminformatie, dus zou je misschien je specs willen posten en daarbij ook de voeding en spanningslijnen vermelden. Spontane reboots bij het overschakelen naar 3D-modus kan immers ook veroorzaakt worden door een voeding die het niet (meer) trekt. Als je hier bijvoorbeeld een Qtec 300W aan hebt hangen, welke dan ook nog even oud als die kaart is, dan wordt die natuurlijk hoofdverdachte.

Misschien is het ook een idee om even de logfiles na te kijken. Je vermeldt niet welk Os je gebruikt, dus ik gok maar even op WinXP. Misschien kun je door in de logfiles te kijken mogelijk een softwarematige oorzaak of een vermelding van een fout vinden waar men hier iets mee kan. Snuffel der eens in.
De logboeken vind je in Configuratiesysteem (Klassiek) -> Systeembeheer.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2007 16:58 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• la_fusion
Ach helemaal vergeten de rest van het systeem vergeten te vertellen *dom dom*:
Mobo: Asrock K7S8X
CPU: Athlon 2500+ barton
Geheugen: 768 mb DDR 400
HDD: 250 GB Maxtor schijf.
Voeding: Sweex 450 Watt Advanced Gold Series. ongeveer 2,5 jaar oud.
Ik krijg via SpeedFan de volgende spanningslijnen:
VCORE: 1.65V
+3.3V: 3.13V
+5V: 4.84V
+12V: 11.43V
-12V: 0.64V
-5V: 1.79V
+5VSB: 5.30V
VBAT: 0.00V

In de logfiles kan ik niet echt errors vinden. Enige wat het mogelijk zou kunnen zijn is de volgende:

code:
1
2
3
4
5
0000000005: 2007-04-21 16:26:13:500    Unable to connect to HotKeyManager
 Error      Called by: ATI.ACE.CLI.Component.Client.Shared.Private.BaseCaste::Process
Aspects                            processID:01208 threadID:(CCCThreadNew:Wizard)
 domainName:(ccc.exe                    ) assemblyName:(CLI.Component.Client.Shared.
Private, Version=2.0.2613.19912, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je deze voltages hebt gemeten terwijl het systeem idle was en ze kloppen ook dan leg ik de vinger direct op je voeding. 11.43V op de 12V lijn is echt op de rand van de ondergrens. Ik ben dan ook benieuwd wat die lijn doet onder belasting. Even opgezocht: het minimale voltage volgens de ATX specificatie mag 11.4V zijn. Dit staat o.a. beschreven in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17
Ik denk dat je het beste even de lijn kun dubbelchecken met een multimeter, vertrouw namelijk nooit blind op een voltagemeting van een normaal moederbord. Je zou dan het voltage van de 12V op een molex kunnen meten, dit zijn vaak de contacten met een gele draad als + pool en de direct aangrenzende zwarte als - pool. Als je daar ook maar 11.4V op meet dan moet je vervolgens eens een 3D applicatie starten en dat voltage in de gaten houden. My bet is dat die nog iets verder omlaag duikt en de boel dan herstart.

Je kunt proberen zoveel mogelijk overbodige apparaten los te koppelen in de hoop dat die 12V lijn wat stijgt en als hij dat doet nog eens proberen een 3D app te starten.
Als het dan werkt moet je eens een betere voeding gaan proberen, Sweex is namelijk geen merk om over naar huis te schrijven op het gebied van voedingen. Het vermogen wat ze kunnen leveren is beperkt en het opgegeven wattage is een piekvermogen ipv een continu-vermogen. Verstand over goede voedingen lurkt in de draad die ik al eerder gaf, dus als je op dat gebied advies nodig hebt is dat the place to be. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2007 18:22 ]

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
Je zegt dat de koelpasta gewoon aangekoekt is; heb je dit er wel afgehaald en een nieuw ''drupje'' koelpasta opgedaan?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• la_fusion
MelvinB schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:29:
Je zegt dat de koelpasta gewoon aangekoekt is; heb je dit er wel afgehaald en een nieuw ''drupje'' koelpasta opgedaan?
Jups, helemaal schoongekregen en drupje eropgedaan en uitgestreken als een flinterdunlaagje.

Van die 12V lijn word ik ook niet echt wijzer...
BIOS geeft 12.006 aan.
SpeedFan geeft 11.43 aan.
Multimeter geeft 12.33 aan.

Hij springt direct weg zodra er ook maar iets van 3D aankomt en ik zie ook op de multimeter vlak voordat hij weg springt geen spanningsverschil.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De multimeter is van die 3 over het algemeen het betrouwbaarst en eerlijk gezegd moet zelfs een 450W Sweex voeding voldoende zijn voor dat systeem.
Hoe zit het met de instellingen van de kaart? FastWrites staat uitgeschakeld? Dat wil nog wel eens voor problemen zorgen namelijk.

• la_fusion
Jups, fastwrite staat ook uit en heb ook nog even gekeken naar de snelheden van de kaart. Die staan ook gewoon op stock dus daar kan het ook niet aan liggen.

/edit

Nu herstart hij ook al eens mijn pc tijdens gewoon gebruik. Ik ga vanavond nog even de puntjes wat extra aan solderen bij de punten omdat dat er wel erg miniem uitziet.

Iemand nog verdere oplossingen of toevallig pagina's waarin meer mensen zijn met dit probleem?

[ Voor 47% gewijzigd door la_fusion op 23-04-2007 09:20 ]

• la_fusion
Oke ik ben dan nu de stroompinnen wat extra contact laten maken met het PCB van de videokaart maar nog steeds hetzelfde effect. Weet iemand of dit toevallig een vaakvoorkomend probleem is en wat er tegen te doen valt?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Natuurlijk worden die bordjes ook gewoon ouder ;)
Het beste uitsluitsel krijg je door hem even in een andere PC testen, heb je die mogelijkheid?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/64a150135aa78b8e43a9c81331c7fbb9/thumb.jpg

Heb jij dat ook? Dan zou ik even je molexjes controleren + die plug. Mijn 9800Pro begon ook kuren te vertonen, precies op die manier zoals jij beschrijft. Uiteindelijk heb ik de kaart weggeflikkerd en er een sleutelhanger van gemaakt, omdat die connector m'n molexen bleef slopen totdat ik uiteidenlijk geen "schone" molex meer overhad op m'n PSU. Eventueel kan je het e.a erafsolderen en er opnieuw op proberen te zetten, maar dat is niet makkelijk.

Success.
Pagina: 1