Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion2k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 11:34
Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een C schijf met Windows XP met standaard dualboot menu.
Ik heb een andere schijf, mijn V schijf, met Vista.

Ik ben erg tevreden met Vista en wil eigenlijk mijn aparte schijf met C (Windows XP) uit mijn computer halen, alleen wil de computer dan niet van mijn V (Vista) schijf opstarten.

De C schijf is een actieve NTFS partitie.
Mijn V schijf is een partitie van een grotere schijf die ook NTFS is.

Ik wil dus voortaan van mijn V schijf opstarten zonder mijn C schijf erin. Volgens mij moet ik dus mijn Masterbootrecord aanpassen van mijn schijf, maar ik weet niet precies hoe dit bij Vista moet. Ik wil namelijk niet mijn gebruikte Vista installatie verruineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32
Heeft er iemand hier een oplossing voor? :) Ik heb namelijk hetzelfde probleem met C als XP en D als Vista...
Welke bestanden moeten er blijven staan op de C?...Volgens mij (voorlopig) enkel de "Boot" directory?
Moest er natuurlijk een manier zijn om alles van de C weg te krijgen - en de D schijf op te schuiven en er een C van te maken >:) zou dat natuurlijk gemakkelijker zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Ik weet ff de exacte commando's niet uit mn kop, maar google even op "BCDEdit" (de bootloader editor van Vista). Als je niet van command-lines houdt dan is de gratis tool Vistabootpro misschien iets voor je...

edit:
En vergeet niet om een nieuwe actieve partitie aan te maken als je je oude schijf uit je PC haalt...

[ Voor 18% gewijzigd door lammert op 17-06-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, meest voor de hand liggende is om je Vista partitie actief te maken, op te starten met je Vista dvd en een repair uitvoeren als je XP drive is afgekoppeld. Niet zo moeilijk toch?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Geen idee of het veel verschil uitmaakt, maar het zijn verschillende partities op 1zelfde schijf (die ik natuurlijk liever niet om zeep help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Promy, als je de partitieruimte van C: bij je D: wil halen, kan je de volgende dingen doen:
1. Verwijder de C: partitie
2. Vergroot de D: partitie
3. Start met de Vista dvd en kies herstel, je bootloader wordt nu hersteld
Klaar. Eventueel als je wilt verklein je je Vista partitie weer tot de grootte die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat je met één Vista-schijf/partitie over blijft m.b.v. de instructies van Hero Of Time (waar ik het volledig mee eens ben), kun je proberen de driveletter naar C: te veranderen.

Ik heb het een keer voor elkaar gekregen en het lijkt neer te komen op wat beschreven staat in dit artikel van Microsoft: http://support.microsoft....b%3Bnl%3B223188&x=10&y=10. Ik wil hier alleen aan toevoegen dat ik deze verandering in het register bij voorkeur in veilige modus doe.

Overigens, als je aan partities gaat klooien: BACKUP! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het leuke is dat Vista zijn eigen partitie, maakt niet uit of het de eerste is of de 20e, als C: benoemd. Hierdoor zijn mijn aanwijzingen zonder problemen uit te voeren. Het artikel wat naquah aangeeft, geldt voor 200, XP en 2003. Is ook wel toepasbaar op Vista, maar gezien de schijfbenaming niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hero Of Time schreef op maandag 18 juni 2007 @ 00:24:
Het leuke is dat Vista zijn eigen partitie, maakt niet uit of het de eerste is of de 20e, als C: benoemd. Hierdoor zijn mijn aanwijzingen zonder problemen uit te voeren. Het artikel wat naquah aangeeft, geldt voor 200, XP en 2003. Is ook wel toepasbaar op Vista, maar gezien de schijfbenaming niet nodig.
Weet je dit zeker? In mijn geval draai ik XP op C: en Vista op D: . Binnen Vista is mijn D-schijf nog steeds mijn D-schijf. Bij de laatste Beta maakte hij er overigens wel een C-schijf van binnen Vista.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
bij mij is de schijf met vista erop ook binnen vista de D schijf...
Waar ik vooral problemen verwacht zijn al de programma's die dan gaan zoeken op de D: ipv de C: :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sommige installaties hebben idd een andere letter dan C: aan de Vista partitie gekoppeld. Op mijn laptop had ik vanaf de dvd geïnstalleerd en kreeg ik C: in Vista, op mijn computer had ik vanaf de hdd geïnstalleerd en kreeg netjes D: zoals het zou moeten. Even niet meer aan gedacht. Register dus editen zoals naquah al zei. Voor alle programma's die naar de D: gaan zoeken moet je dan maar handmatig voor het starten de instellingen opzoeken (ini bestanden, cfg bestanden, register) en de paden aanpassen. Hebben ze het op een andere manier, dan moet het dus vanuit het programma zelf. Het is dan een slecht geschreven programma als die gelijk op z'n bek gaat en niet wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
kheb de voorgestelde oplossing gisteren geprobeerd...
Gelukkig had ik van alles een backup, want de herstel functie herkende de geinstalleerde vista niet.
Bij de optie "toevoegen drivers" kon ik nochthans de ganse mappenstructuur bekijken...
De enige oplossing was dus het herinstallen van vista :(

Wat mij betreft mag dit dus dicht :)
Pagina: 1