Beste Tweakers,
Ik heb een Samsung Pleomax PUB-D70 USB-drive (stick) van 1 GB.
Laatst zat mijn USB stick in een pc, de pc crashde toen en sindsdien is de stick onleesbaar.Ook gaat 'het groene lampje' niet meer branden als je hem er in steekt.
Wel wordt de stick in XP nog enigzins herkend, als je hem er in steekt merkt hij hem wel op en geeft hem weer als Verwisselbare schijf (G:)
Als je hem dan echter wil uitlezen verschijnt er een pop-up:
"Schijf of ander medium plaatsen
Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station G:"
Ook verschijnt er een pop-up 'Hardware veilig verwijderen' met daarin:
USB-apparaat voor amssaopslag
USBest USB2FlashStorage USB Device
Algemeen volume - (G:)
En de eigenschappen van alle drie genoemde apparaten beweren: "Dit apparaat werkt correct."
Ik heb dus reden om aan te nemen dat de stick het nog doet. Bovendien zou dergelijke hardware niet zomaar kapot mogen gaan.
Ik wil heel graag de data op deze stick nog veiligstellen, en als het kan de stick helemaal herstellen.
Ik heb al flink lopen googlen naar dit probleem en verschillende programma's geprobeerd.
Ik heb een Samsung Pleomax PUB-D70 USB-drive (stick) van 1 GB.
Laatst zat mijn USB stick in een pc, de pc crashde toen en sindsdien is de stick onleesbaar.Ook gaat 'het groene lampje' niet meer branden als je hem er in steekt.
Wel wordt de stick in XP nog enigzins herkend, als je hem er in steekt merkt hij hem wel op en geeft hem weer als Verwisselbare schijf (G:)
Als je hem dan echter wil uitlezen verschijnt er een pop-up:
"Schijf of ander medium plaatsen
Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station G:"
Ook verschijnt er een pop-up 'Hardware veilig verwijderen' met daarin:
USB-apparaat voor amssaopslag
USBest USB2FlashStorage USB Device
Algemeen volume - (G:)
En de eigenschappen van alle drie genoemde apparaten beweren: "Dit apparaat werkt correct."
Ik heb dus reden om aan te nemen dat de stick het nog doet. Bovendien zou dergelijke hardware niet zomaar kapot mogen gaan.
Ik wil heel graag de data op deze stick nog veiligstellen, en als het kan de stick helemaal herstellen.
Ik heb al flink lopen googlen naar dit probleem en verschillende programma's geprobeerd.
- Get Data Back 'ziet' de G: niet eens.
- Data Doctor Recovery - Pen Drive zegt:
"Data Doctor Recovery could not find any Pen Drive or other Removable Media connected to your system.
Please use any of the following methods to recover Data from your USB Storage media:
1. Unplug your storage media from USB and plug it again. Once you have connected yur media, click 'Retry' button to continue."
Dat blijft hij weergeven zelfs na het enige malen opnieuw te proberen.
- BadCopy Pro zegt als ik "ZIP/MO/USB Disk data recovery" doe op G: in de 'Rescue Corrupted Files'' mode: "Er bevindt zich geen schijf in het station. Plaats een geschikt medium in station \Device\Harddisk1\DR16."
En de 'Rescue Corrupted Files' - Mode #2' geeft die in eerste instantie niet maar later "Sorry, no recoverable files found" en stopt na een scan progress van 0.0%.
Ook de andere opties zoals Other Media and Storage leveren niets op.
- Wat is er waarschijnlijk gebeurd met de USB stick dat deze nu niet meer reageert?
- Is er goede (gratis) software beschikbaar die de data van de USB stick kan veiligstellen?
- Is het mogelijk en/of verstandig om de USB stick te formatteren?
- Zijn er programma's waarmee je na formatteren nog data van de USB stick kunt halen?
- Ik weet niet of een USB stick een restspanningbatterijtje of iets dergelijks heeft, maar is het mogelijk om de USB stick open te maken en het batterijtje er uit te halen of door dingen kort te sluiten de USB stick te resetten/aan de praat te krijgen als ultieme poging om de USB stick te redden?
- De laatste en belangrijkste - eigenlijk enige - vraag: hoe krijg ik de data terug?