Data terugkrijgen uit USB stick na crash

Pagina: 1
Acties:
  • 9.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216714

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een Samsung Pleomax PUB-D70 USB-drive (stick) van 1 GB.
Laatst zat mijn USB stick in een pc, de pc crashde toen en sindsdien is de stick onleesbaar.Ook gaat 'het groene lampje' niet meer branden als je hem er in steekt.

Wel wordt de stick in XP nog enigzins herkend, als je hem er in steekt merkt hij hem wel op en geeft hem weer als Verwisselbare schijf (G:)
Als je hem dan echter wil uitlezen verschijnt er een pop-up:
"Schijf of ander medium plaatsen
Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station G:"

Ook verschijnt er een pop-up 'Hardware veilig verwijderen' met daarin:
USB-apparaat voor amssaopslag
USBest USB2FlashStorage USB Device
Algemeen volume - (G:)

En de eigenschappen van alle drie genoemde apparaten beweren: "Dit apparaat werkt correct."
Ik heb dus reden om aan te nemen dat de stick het nog doet. Bovendien zou dergelijke hardware niet zomaar kapot mogen gaan.

Ik wil heel graag de data op deze stick nog veiligstellen, en als het kan de stick helemaal herstellen.

Ik heb al flink lopen googlen naar dit probleem en verschillende programma's geprobeerd.
  • Get Data Back 'ziet' de G: niet eens.
  • Data Doctor Recovery - Pen Drive zegt:
    "Data Doctor Recovery could not find any Pen Drive or other Removable Media connected to your system.
    Please use any of the following methods to recover Data from your USB Storage media:
    1. Unplug your storage media from USB and plug it again. Once you have connected yur media, click 'Retry' button to continue."

Dat blijft hij weergeven zelfs na het enige malen opnieuw te proberen.
  • BadCopy Pro zegt als ik "ZIP/MO/USB Disk data recovery" doe op G: in de 'Rescue Corrupted Files'' mode: "Er bevindt zich geen schijf in het station. Plaats een geschikt medium in station \Device\Harddisk1\DR16."
    En de 'Rescue Corrupted Files' - Mode #2' geeft die in eerste instantie niet maar later "Sorry, no recoverable files found" en stopt na een scan progress van 0.0%.

Ook de andere opties zoals Other Media and Storage leveren niets op.
Ik heb de Volgende vragen:
  1. Wat is er waarschijnlijk gebeurd met de USB stick dat deze nu niet meer reageert?
  2. Is er goede (gratis) software beschikbaar die de data van de USB stick kan veiligstellen?
  3. Is het mogelijk en/of verstandig om de USB stick te formatteren?
  4. Zijn er programma's waarmee je na formatteren nog data van de USB stick kunt halen?
  5. Ik weet niet of een USB stick een restspanningbatterijtje of iets dergelijks heeft, maar is het mogelijk om de USB stick open te maken en het batterijtje er uit te halen of door dingen kort te sluiten de USB stick te resetten/aan de praat te krijgen als ultieme poging om de USB stick te redden?
  6. De laatste en belangrijkste - eigenlijk enige - vraag: hoe krijg ik de data terug?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk persoonlijk dat je pech hebt. Had zoiets soortgelijks met een Kingston USB2.0 Datatraveler, die ik uit een W2K Kassa had getrokken zonder m veilig te verwijderen. Deed niets meer, PC zag hem op zich wel, op de manier zoals hij bij jou ook herkend wordt. Geen enkel programma kon er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:41:
Ik denk persoonlijk dat je pech hebt. Had zoiets soortgelijks met een Kingston USB2.0 Datatraveler, die ik uit een W2K Kassa had getrokken zonder m veilig te verwijderen. Deed niets meer, PC zag hem op zich wel, op de manier zoals hij bij jou ook herkend wordt. Geen enkel programma kon er iets mee.
Wat heb je met die stick gedaan toen? Weggegooid, gesloopt of geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 216714 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 18:45:
[...]

Wat heb je met die stick gedaan toen? Weggegooid, gesloopt of geformatteerd?
Formatteren lukte me al niet meer, hij ligt in mn auto te wachten op het moment dat ik hem ga weggooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 09:40
ik weet niet of het bij usb sticks ook zo is, maar bij mn hardde schijf heb ik het al een gehad dat ik de schijf een paar keer geformateerd had en ik de data nog steeds kon lezen met getdataback. Dan moet je volgens mij wel snel formateren, dan geeft ie alleen aan dat het leeg is en overschrijft iem niet met allemaal 0en of 1en.

enne, heb je m al in een andere pc geprobeerd?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 18:51:
ik weet niet of het bij usb sticks ook zo is, maar bij mn hardde schijf heb ik het al een gehad dat ik de schijf een paar keer geformateerd had en ik de data nog steeds kon lezen met getdataback. Dan moet je volgens mij wel snel formateren, dan geeft ie alleen aan dat het leeg is en overschrijft iem niet met allemaal 0en of 1en.

enne, heb je m al in een andere pc geprobeerd?
Ik vraag me af of formatteren nog wel kan eigenlijk, en of er dan nog data op blijft zitten.

En hij is al in een pc of 5 geprobeerd, in sommige doet hij helemaal niks en anderen duurt het even en dan hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De vragen nog eens herhaald voor deze stick:
Afbeeldingslocatie: http://www.portmir.ru/foto/common/USBdrive_Pleomax_PUB-D70-big.jpg
  1. Wat is er waarschijnlijk gebeurd met de USB stick dat deze nu niet meer reageert?
  2. Is er goede (gratis) software beschikbaar die de data van de USB stick kan veiligstellen?
  4. Zijn er programma's waarmee je na formatteren nog data van de USB stick kunt halen?
  5. Ik weet niet of een USB stick een restspanningbatterijtje of iets dergelijks heeft, maar is het mogelijk om de USB stick open te maken en het batterijtje er uit te halen of door dingen kort te sluiten de USB stick te resetten/aan de praat te krijgen als ultieme poging om de USB stick te redden?
  6. De laatste en belangrijkste - eigenlijk enige - vraag: hoe krijg ik de data terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 10:08

Sebazzz

3dp

Probeer eens een Linux Live CD te draaien en kijk wat je ermee aan kan vangen.
Linux kan vaak wel beschadigde media lezen. Ze loopt niet vast zoals Windoos als je er een beschadigde CD of stick indoet :)

Nette stick trouwens :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:40
Zelf heb ik met File scavenger succes gehad met een verbatim usb stick en een HDD die niet meer te lezen waren in winXp.

De demoversie is op veel -plaatsen te downloaden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als de data zo belangrijk is, waarom niet even een belletje naar een recovery bedrijf als helpdisc.nl?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Major Pain sld schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:21:
Zelf heb ik met File scavenger succes gehad met een verbatim usb stick en een HDD die niet meer te lezen waren in winXp.

De demoversie is op veel -plaatsen te downloaden.

Succes!
Ik heb de demo versie gedownload, een Quick Scan zegt: "Boot sector not found. Please use the Long Search." En de Long Search zelf doet vervolgens helaas niks. Ik hoop dat je dit probleem zelf ook hebt gehad, want dan weet je blijkbaar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Triad schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:07:
Probeer eens een Linux Live CD te draaien en kijk wat je ermee aan kan vangen.
Linux kan vaak wel beschadigde media lezen. Ze loopt niet vast zoals Windoos als je er een beschadigde CD of stick indoet :)

Nette stick trouwens :)
Dank dat je hem mooi vindt, hij is ook lekker klein.

Ik zal morgen eens eens een linux computer proberen te gebruiken om de stick mee te lezen.
Ik ben een halve linux noob, moet ik dan nog mounten of andere handelingen uitvoeren voordat ik de stick kan lezen?

En welke dev-namen kan de stick allemaal c.q. het meest waarschijnlijk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
datachip uitsolderen en in een andere stick zetten met een zelfde chip?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

succes met dat simd spul..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
HP Drive Key Boot Utility al geprobeerd:
http://www.nsharp.org/15/...d-flash-drive-or-usb-key/

Oh wacht tis een format (= data weg) :X

[ Voor 16% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 22-04-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 216714 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 16:26:
Als een USB stick niet veilig verwijderd wordt kan het ding beschadigd raken.
Flash Memory Toolkit, speciaal voor USB sticks en memory cards.
Dat zou ik zeker eens proberen. Kijk ook even in schijfbeheer of er een geldige partitie op staat.
5. ...
Zie 2.
Pagina: 1