PIII 500MHz vs. Celeron 700MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06-2025
Zoals de titel al zegt, vroeg ik me af met welke processor ik het beste af ben:

- Pentium III 500MHz ("Katmai", 512KB L2 cache, 100MHz bus)
of
- Pentium Celeron 700MHz (128KB L2 cache, 66MHz bus)

Hij zal in een systeem terecht komen dat moet dienen als Linux-based web-, file- & ftpserver, hoewel ik denk dat dat niet veel uit maakt bij de keuze...

Kan iemand uitsluitsel bieden?

Verwijderd

Nou, heb je ze al?

Anders zou ik toch een iets betere halen...

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:47

Tjark

DON'T PANIC

ik zou gokken de P3. Als web/file/ftp server zal ie af en toe moeten switchen tussen taken en zal de 100mhz bus en grotere cache belangrijkste zijn schat ik. Maar zal niet zoveel schelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjark op 21-04-2007 16:15 ]

*insert signature here

Verwijderd

P!!! Is sneller, idd door de bus en cache als hierboven, en je kan beetje gaan OC'en ^^

Verwijderd

Voor een simpel servertje volstaan beide.
Ik denk dat je beter de P3 neemt met hogere FSB, je zal hierdoor waarschijnlijk een hogere data-overdracht hebben van je harde schijven, rekenkracht is bij zo'n server niet zo veel nodig.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Toevallig heb ik hier nog een P3 500MHz Katmai, als je wilt kan ik wel het een en ander benchmarken voor je. Dan moet je wel even zeggen waarmee. :)

Er valt nog prima met te WoW'en iig :P icm een Geforce 2 MX :9

[ Voor 19% gewijzigd door MensionXL op 21-04-2007 16:29 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 10:59
Je zou ze altijd nog kunnen benchmarken.
Maar ik denk dat je het beste afbent met de P3, want die heeft een bredere bus en meer cache.

Mijn persoonlijke ervaring is dat Celerons altijd heel erg tegenvallen

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 21:56
Joghert schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 16:20:
Maar ik denk dat je het beste afbent met de P3, want die heeft een bredere bus en meer cache.
Nou in dit geval denk ik het niet, de P3 Katmai's hebben wel 512KB L2, maar dat loopt op de halve snelheid, dus in feite 256KB L2.

De Celeron's zijn supergoed over te klokken, ik had in 2001 een Celeron 466MHz, die met gemak de 700Mhz haalde.

Ik denk dat de Celeron sneller is. Helemaal voor je doelgebruik..

Ik heb nu een Intel Core2Duo, van 180,- en voor het systeem van mijn mams heb ik een Intel Celeron 2,93GHz gekocht, van 40,- en het is echt alleen te merken bij zware applicaties, en games.

Succes met de keus. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
P3 500 zal inderdaad sneller zijn. Bovendien zijn er genoeg snellere tweedehands P3 cpu's te koop. Zo heb ik vorig jaar een prima P3 933 (Coppermine) op de kop getikt voor € 10 :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb de ervaring dat een Celeron 333 sneller is als een pII 300, mischien kun je daar wat mee?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06-2025
@str1ker: ik weet dat er ondertussen wel snellere processors op de markt zijn, maar deze kan ik gratis en voor niets krijgen... ;)

@jealma: hmm, interessant. Hoewel er wel een groot verschil zit tussen de P2 en P3, dacht ik. Misschien is die Celeron 333 van jou gebaseerd op de P3? (Geen idee, ik gis maar wat...)

Ik ben niet van plan de CPU te overklokken :)

De server gaat 640MByte SDRAM krijgen dus is de 100MHz vs. 66MHz bus wel een belangrijk verschil.

Voorlopig gaat m'n keuze dus uit naar de P3 :)

Bedankt iedereen voor de reacties!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik ben ook voor de P3, door de hogere bus (meer bandbreedte).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van gewoon beide zelf te vergelijken... geen enkele ervaring van anderen kan tippen aan puur je eigen opstelling gebruiken :o

Die hogere FSB spreekt wel in het voordeel van de P3, maar als je gaat serveren is er nog iets wat allicht nog zwaarder meeweegt: stroomverbruik :o

De Katmai is een log oud ding met 0.25u core en twee losse cache chips. De Celly 700 is een 0.18u core met integrated cache. De P3 verbruikt 28W, de Celly 18.3W. Dat betekent dat de P3 50% meer verbruikt...

Daar komt bij dat de Celly een op zich snellere Coppermine core heeft, plus dat L2 cache op volle CPU snelheid loopt. Het is zeker trager dan een P3-700 zou zijn, maar in vergelijking met een Katmai 500MHz zal het zeker niet trager zijn.

Maar goed, dit is zoals ik in het begin al aangaf zuivere getheoretiseer. Prik die dingen een voor een in je bak en kijk gewoon welke in jouw taken sneller is :z

Hoe dan ook is je topicstart veel te karig, want er blijkt totaal geen eigen inzet uit. Dat verwachten we op GoT voor je een topic start. Dicht...

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 21-04-2007 17:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.