Raid 1 inconsistency

Pagina: 1
Acties:

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 06:28
Ik heb een server barebone van Asus, de Asus RS100. Nu heb ik hier een Raid1 array in gemaakt. Alleen geeft deze nu aan dat de array 'inconsistent' is.

Windows draait gewoon zoals het moet, maar de vraag is of inconsistency kwaad kan en/of dit automatisch gerepareerd wordt, of dat dit handmatig gedaan moet worden.

De server wordt gebruikt voor een Windows webserver met plesk

• AvanCade
Niemand iets zinnigs hierover te vermelden?

Verwijderd

inconsistent = foute boel.

maar waar krijg je die melding dan van?

Verwijderd

Betekent dat je array niet meer gesynced is. Even alles backuppen en dan een 'rebuild' of 'resync' uitvoeren. Bij onboard RAID moet dit soms in het BIOS. Bij voorkeur gebruik je software RAID in de toekomst, veel beter geregeld.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 02:39:
Bij voorkeur gebruik je software RAID in de toekomst, veel beter geregeld.
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Goed, software raid is misschien beter dan die fake raids op low cost moederbordjes, maar geef mij maar een echt hardware raid hoor van bv 3Ware, die corrigeren fouten gewoon zelf.

Laatst al ik weet niet hoe lang een software RAID 5 gedraait waarbij een schijf was uitgevallen. Ergens diep in een log gevonden dat hij eruit gekicked werd, moest ik eerst handmatig verwijderen, toen toevoegen en dan syncen.

Verwijderd

superduper schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 08:53:
[...]

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Goed, software raid is misschien beter dan die fake raids op low cost moederbordjes, maar geef mij maar een echt hardware raid hoor van bv 3Ware, die corrigeren fouten gewoon zelf.
Akkoord maar dan zit je wel in een heel andere klasse, en natuurlijk ook prijsklasse aangezien onboard (fake) RAID en software RAID 'gratis' zijn. Maar idd Areca steekt er weer bovenuit. :)

• AvanCade
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 01:38:
inconsistent = foute boel.

maar waar krijg je die melding dan van?
Zodra ik een inconsistency check doe zegt hij dat dus.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 02:39:
Betekent dat je array niet meer gesynced is. Even alles backuppen en dan een 'rebuild' of 'resync' uitvoeren. Bij onboard RAID moet dit soms in het BIOS. Bij voorkeur gebruik je software RAID in de toekomst, veel beter geregeld.
Rebuild kan helaas niet, omdat de array niet broken is.

Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat het wél kwaad kan, en dat dit handmatig opgelost moet worden?

[ Voor 15% gewijzigd door AvanCade op 24-04-2007 13:49 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De betreffende HD uit de array verwijderen en opnieuw aansluiten en toevoegen aan de array zou autmatisch een herstel moeten betekenen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik denk dat de controller zelf niet weet welke van de twee disks nu niet meer goed is. Alleen dat er een inconsistentie is. Daarom zeg ik: eerst files backuppen voor de zekerheid en daarna gaan prutsen. Zou ik doen tenminste.

En idd schijf eruit halen (of dat de 'foute' is moet je maar gokken dan) en laten rebuilden, dan een uitgebreide disk check doen en kijken of je bestanden ok zijn. Het beste is ook om een integriteitscontrole (MD5) met je backup te verrichten en bij conflicten handmatig te kijken welke bestanden 'goed' zijn en die terugplaatsen.
Pagina: 1