Vcore Spanning wijkt af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194891

Topicstarter
Hallo Tweakers

ff een vraagje ik heb een e6600 op een p5n32-sli premium moederbord, in de bios staat de Vcore op 1,50185 Volt (ik heb hem zo gekregen van de computer winkel) maar als ik in windows (vista home premium) kijk met het programma cpu-z dan geeft deze aan dat de Vcore op 1,121 Volt staat ik weet nu niet wat de echte Vcore spanning is, ik moet er wel bij zeggen dat de tempratuur van de cpu erg hoog is asus pc-probe II geeft aan dat de core temp 58/62 graden is als de processor niet belast is als ik hem ga belasten dan loopt de temp op naar 68/72 graden, de standaard cpu koeler draaid naar mijn idee altijd op 100%, en maakt erg veel lawaai. Ik heb niets overklokt.

de gegevens van mijn systeem zijn

asus p5n32-sli premium moederbord
e6600 met stanndaard koeler
foxconn 8800 gts videokaart
2x1 GB trancend 667 Mhz Geheugen
550 watt aopen voeding

graag jullie mening hierover

Bvd

klmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PS in de bios staat Q-fan control op disabbled ik weet niet of dit iets te maken heeft met de tempratuur, ik ben niet zo'n held in de bios (kijken kijken niet aankomen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
die vcore is normaal, hoef je je niet druk om te maken :)

die temps wel, die zijn veelste hoog! heb je de pc zelf in elkaar gezet? ik krijg de indruk van niet. zoja, demonteer de cpu koeler eens, dan kan je aan de koelpasta goed zien hoe de cooler en IHS contact maken. verwijder de koelpasta en breng een nieuw dun laagje aan, monteer de boel weer en kijk dan nog eens naar je temps. heb je wel casefans geinstalleerd?
als de pcwinkel je pc geassembleerd heeft en/of je hebt er weinig verstand van en/of je durft het niet aan, terug naar de winkel ermee en leg uit dat je temps veelste hoog zijn. Idle hoort het rond de 40 graden en stressed eind 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185122

Standaard loopt die toch op 1,3volt :/ ? Zet deze dan daar even op terug.....
Zal ook wel wat schelen in temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb net de Vcore in de bios terug gezet op 1,30 Volt, als ik dan met cpu-z kijk dan staat daar de vcore op 1,12 Volt, zeggen jullie zo laten staan of terug zetten naar de hogere spanning en er zit een case fan in van artic cooling en heb inderdaad niet zelf de pc in elkaar gezet dit heeft de computer winkel voor mij gedaan, alvast bedankt voor jullie reactie

M vr gr

Klmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
Anoniem: 194891 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:52:
Heb net de Vcore in de bios terug gezet op 1,30 Volt, als ik dan met cpu-z kijk dan staat daar de vcore op 1,12 Volt, zeggen jullie zo laten staan of terug zetten naar de hogere spanning en er zit een case fan in van artic cooling en heb inderdaad niet zelf de pc in elkaar gezet dit heeft de computer winkel voor mij gedaan, alvast bedankt voor jullie reactie

M vr gr

Klmes
zo laten staan, als ie stabiel is kan je em zelfs nog lager instellen ;). wat hoogstwaarschijnlijk wel kan, ik heb mn c2d inmiddels 0.2 Volt undervolt en nog overgeklokt ook naar 7x333 en... 100% stabiel :).

@bokskater; idd, overheen gelezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok ik laat hem zo staan, alleen van de tempratuur wordt ik niet echt vrolijk krijg constant waarschuwingen van pc probe dat de tempratuur meer dan 65 graden is van de cpu mobo temp blijft rond de 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb ik ook bij cpu-z alleen dan met mijn X2 3600+ hij geeft 1,3v in de bios en cpu-z geeft 1,2v.
(ook met andere software, behalve met asus probe die geeft 0,05 teveel)

De fout zit denk ik in de manier dat het asus bordje word uitgelezen.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2007 17:32 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 18:11

pvr

Het beste is, om te beginnnen, een andere cpu koeler :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

pvr schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 18:02:
en de voeding :) aopen=b-merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Meten = Weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
mwah dat vind ik niet. waarom zou ie dat doen als de hele zwik stabiel draait? merken als Qtec, sweex etc noem ik b-merken ;).
pvr schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 18:02:
de boxed cooler koelt prima, dit heeft gewoon te maken met een kromme IHS, teveel/weinig koelpasta, of een niet goede montage van de cooler.

[ Voor 35% gewijzigd door struul op 21-04-2007 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus kan het beste de koeler eraf halen en dan opnieuw pasta ertussen doen, ik heb nog pasta liggen van zalman ik weet niet of dit goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en anders wat voor cpu koeler raden jullie mij aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 19:27
nou je zei dat je jouwe erg veel lawaai maakte...je kan kiezen voor een arctic freezer die is heel stil en koelt best goed....Scyte Infinity is daarop tegen weer wat beter..ook stil en koelt beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de boxed cooler koelt prima, dit heeft gewoon te maken met een kromme IHS, teveel/weinig koelpasta, of een niet goede montage van de cooler.

Kan er ook te veel koelpasta tussen zitten en wat is een kromme IHS als ik vragen mag, ga denk ik een andere koelfan halen een Scyte Infinity wat Fullhouse zij. Ben ik denk ik van het probleem af hoop ik.

alvast bedankt voor jullie hulp

Mvrgr klmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Anoniem: 194891 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:32:

Kan er ook te veel koelpasta tussen zitten en wat is een kromme IHS als ik vragen mag, ga denk ik een andere koelfan halen een Scyte Infinity wat Fullhouse zij. Ben ik denk ik van het probleem af hoop ik.

alvast bedankt voor jullie hulp

Mvrgr klmes
IHS = Intergrated Heat Spreader. Dat ding dat op je cpu zit om je cores te beschermen. Als dat ding krom is maakt ie slecht contact met je koeler, dan moet je er meer prut tussen doen. Teveel prut kan, dan koelt het slechter, dan is het wel zo slim om het eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 19:18
In windows staat speedstep aan, dan gaat de klok omlaag en ook het voltage. In de bios draait ie op standaard klok + voltage ;)
Dat verklaart t verschil iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
weer wat geleerd bedankt mensen, ik ga morgen ff de koeler eraf halen en kijken wat er aan de hand is

klmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan niks raars vinden onder de koeler pasta zag er ook goed uit (dun gelijkmatig laagje), dus denk nu toch maar na over andere koeler

het wordt de

Scyte Infinity of de coolermaster gemini II met 2x12cm fans erop (weet nog niet wat voor merk)

wat denken jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Anoniem: 194891 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:05:
kan niks raars vinden onder de koeler pasta zag er ook goed uit (dun gelijkmatig laagje).
Dat is dus fout. Het doel van koelprut is om een verbinding tussen de cpu en de koeler te maken. Als je een krome ihs/koeler hebt dan heb je niks aan een dun laagje. Je moet altijd kijken of dat laagje er voor zorgt dat je koeler en cpu contact maken. Natuurlijk moet je het laagje wel zo dun mogelijk houden, maar het moet wel een verbinding vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Omdat je ook opnoemde dat je mobo een temp heeft van 40 graden denk ik dat er gewoon geen goede airflow in je kast plaatsvindt.
als het in je kast al 40 graden is dan moet de cpu koeler je cpu koelen met lucht van 40 graden, dat schiet niet op.
Zorg er voor dat je een goede airflow in je kast krijgt, plaats desnoods één of meerdere casefans, en let op de blaasrichting.
Een casefan onder in de kast moet koele lucht naar binnen blazen, een casefan boven in de kast moet de warme lucht naar buiten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt ik heb er nu 1 casefan in (artic) die zit bovenin en blaast warme lucht naar buiten, het zou dus verstandig zijn om er 2 bij te plaatsen, en over dat laagje koelpasta zag er mooi egaal dun uit en je kon zien dat de koeler goed op de processor zit, dus hier maar even mee wachten om te vervangen, nu zitten er ook bij het moederbord (p5n32-sli premium) ook 2 kleine koelfans die horen op de north en de south bridge maar mogen alleen geplaatst worden in combinatie met waterkoeling of static aircooling, weet een van jullie waarom dit is ze zitten er nu niet op hoor omdat er een "gewone"cpu cooler opzit (die uit het doosje van de processor) zou dit kunnen helpen of werkt dit juist averrechts.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bladzijde 2-14 van je gebruiksaanwijzing :)
ze komen te zitten op je spanning stabilisatoren, maar ze blazen naar beneden (richting mobo) en omdat de actieve cpu koeler hetzelfde doet krijg je dus een ophoping van warme lucht rond de cpu welke moeilijker wegkan.
Bij gebruik van water koeling speelt dit niet en kun je ze juist beter wel plaatsen omdat de passieve heatsinks van de spanning stabilisatoren dan niet meer mee profiteren van de luchtverplaatsing van de ontbrekende cpu koeler.

Maar kijk even of je met de case open wel een mooie cpu temp hebt, dan weten we in elk geval dat je een airflow probleem hebt.'
Een te grote dradenbende in de case kan de airflow ook nadelig beinvloeden,

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 27-04-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok weglaten dus, ga morgen 2 casefans erbij halen, nog voorkeur voor een bepaald merk of maakt dit niet veel uit. Ik heb liever een die iets meer lawaai maakt en beter koelt dan een stille die minder koelt, er zit trouwens ook een pijp aan de zijkant van mijn kast die uitkomt boven de cpu koeler maakt dit nog uit wat betreft afstelling van deze pijp hij zit niet recht boven de koeler maar iets ernaast

bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kijk even of je met de case open wel een mooie cpu temp hebt, dan weten we in elk geval of je een airflow probleem hebt.'
Een te grote dradenbende in de case kan de airflow ook nadelig beinvloeden,

Als je het geluk had gehad dat die pijp recht tegenover je koeler zat dan kon je hem uitschuiven tot vlak op de koeler zodat deze koele lucht van buiten de kast aanzuigt.
Maar als de pijp er niet recht genoeg voor zit dan houdt het al op.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 27-04-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb een p5b deluxe en moet mijn vcore ook op 1,3250 zetten om 1.288 via de Vcore monitor te krijgen, zo loopt het bij mij stabiel op e6600 @ 2700mhz overgeklokt.
Wat je moet doen is even kijken waar het kantelpunt ligt door even te testen met Orthos, gebruik hiervoor Orthos.
ik was begonnen bij 1,3125 waarbij test 9 al fout ging, toen op 1,3250 is hij stabiel. (half uur orthos gedraait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok 2 casefans erbij geplaatst, dus in totaal nu 3, mobo temp is en blijft 40 graden de cpu temp is onbelast ook 40 graden, is dit acceptabel of nog steeds te warm.
De tempraturen lees ik af met asus pc probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De cpu temp van 40 graden zou natuurlijk acceptabel zijn, die mobotemp zou ik vreemd vinden.
Wat doet de cpu stressed?
Wat zijn de temps met de case open?
Wat voor een temps geeft de hardware monitor in de bios aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
2 casefans erbij gezet dus nu in totaal 3 mobo temp blijft rond de 40 graden de cpu temp blijft op 43 graden op idle is wel iets verbeterd maar lijkt me nog wat aan de warme kant of zeggen jullie zo is het goed, ik heb nog wel een zalman cpu koeler liggen is het verstandig deze erop te zetten of zal dit niet veel uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry voor mijn bericht hierboven had 2 keer hetzelfde verhaal geshreven

Maar goed, in de bios lijken de temps hetzelfde als met pc probe, als ik de cpu stress (doe ik met orthos) dan loopt deze op tot boven de 60 graden, 1x gehad kreeg ik een waarschuwing van pc probe dat de cpu temp boven de 65 graden was heb toen orthos maar ff uitgezet, ik vind het zelf niet echt acceptabel maar lees hier en daar dat er meer problemen zijn met de temp van de cpu. Vanmiddag nog ff nagevraagd in de computer winkel waar ik de case fans gehaald heb en die vonden het ook aan de hoge kant, maar zijden er ook bij dat de standaard cpu koeler erg moeilijk te monteren is door de plastic pootje die je in het moederbord moet prikken, en hun hadden goede ervaring met zalman koelers, ik heb er nog een van de athlon xp (socket A) deze kun je met een verloopring ook op deze processor zetten, dus dat adviseerde ze me eingelijk, met zilver koelpasta van artic ertussen, wat denken jullie ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ohja als ik de case openzet maakt dit eingelijk geen verschil kwa tempratuur
Pagina: 1