Toon posts:

[PC] Start niet meer op na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:
  • 1.985 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vannacht is er bij ons stroomuitval geweest. Op het moment dat dit gebeurde was de computer uitgeschakeld, maar zat nog wel in het stopcontact.

Toen ik vanmorgen de computer wou starten gebeurde er werkelijk helemaal niets meer. Hij starte niet, ik hoorde niks van binnen draaien en ook de LEDs gingen niet aan. Wel hoorde ik de voeding piepen (wat ie altijd al deed) en ook het beeldscherm doet het nog gewoon. Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen.

Is dit te verhelpen? Of is er bepaalde hardware kapot? Zo ja, welke?

Het gaat hier om een Antec Sonata II kast met standaard voeding van 450W !!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 18:43 ]

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
probeer is een andere voeding, mischien is ie brak.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:08
waarschijnlijk heb je last van piekspanning overspanning gehad in retrospect zijn daar beveiligingenvoor en sommige high end voedingen zit het ingebouwd (ik schakel alles hard weg mede omdat met power off ik nog 12 watt verbruik). Je voeding kan (gedeeltelijk)kapot zijn maar ook andere komponenten het piepen van een voeding krijg je ook als een schakelende voeding niet word belast.
Je zult dingen moeten uitwisselen om te checken.

Verwijderd

Topicstarter
EnderQ schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:49:
waarschijnlijk heb je last van piekspanning overspanning gehad in retrospect zijn daar beveiligingenvoor en sommige high end voedingen zit het ingebouwd (ik schakel alles hard weg mede omdat met power off ik nog 12 watt verbruik). Je voeding kan (gedeeltelijk)kapot zijn maar ook andere komponenten het piepen van een voeding krijg je ook als een schakelende voeding niet word belast.
Je zult dingen moeten uitwisselen om te checken.
Dat uitwisselen hoor ik wel is vaker, maar wat als je daar de middelen niet voor hebt?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan moet je op goed geluk nieuwe kopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:54:
Dan moet je op goed geluk nieuwe kopen.
Dat zou kunnen, maar is het niet zo dat het levensgevaarlijk is om een voeding er zelf uit te halen?

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Als er geen stroom opstaat niet 8)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar is het niet zo dat het levensgevaarlijk is om een voeding er zelf uit te halen?
Eh, nee. Ik zou 'm alleen niet openschroeven als je niet weet wat je doet ivm eventuele opgeslagen energie in condensators e.d.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 21-04-2007 15:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Waster schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:58:
Als er geen stroom opstaat niet 8)
Hmm ik heb eens gehoord dat het erin kan blijven hangen zeg maar..

Verwijderd

Zolang je de voeding zelf niet open maakt zitten alle contact punten afgeschermt met plastic stekkertjes, en zal je hier dus ook geen stroomstoot van krijgen...

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:08
Misschien eens met je verzekering praten het lijkt me overeen te komen met blikseminslag. En als je ok krijgt laten repareren.

Verwijderd

Topicstarter
*skip dit*

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb em weer aan de praat met nieuwe voeding, hij start weer. Maar ik krijg foutmelding over mijn harddisk. Dus ik kijk in de BIOS, blijkt dat hij geen primary master disk heeft en die kan ik ook niet selecteren. Hoe kan dit? Het is een S-ATA schijf !!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 20:38 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk is je harde schijf ook kapot gegaan door de piekspanning die waarschijnlijk is geweest...
Je zou kunnen proberen bij je verzekering een nieuwe te krijgen anders zou ik een nieuwe harde schijf kopen...
Maar als deze 2 onderdelen al kapot zijn zou het misschien verstandig zijn om hem door een computer winkel na te laten kijken want misschien is er nog meer beschadigd en dan kunnen hun waarschijnlijk meteen de kapotte onderdelen vervangen...
Veel succes er nog mee

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou hem ook na laten kijken door een winkel want grote kans dat er meer dingen kapot zijn als ook de harde schijf het begeven heeft

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

ik222 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 08:31:
Ik zou hem ook na laten kijken door een winkel want grote kans dat er meer dingen kapot zijn als ook de harde schijf het begeven heeft
Als tweaker breng je je computer niet naar een winkel toe :+

Onderhand zijn er zoveel test programma's geschreven dat je heel goed je eigen hardware kunt testen. Ze doen exact hetzelfde in een computer winkel, enig verschil is dat ze daar er veel geld voor vragen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:06:
[...]

Als tweaker breng je je computer niet naar een winkel toe :+

Onderhand zijn er zoveel test programma's geschreven dat je heel goed je eigen hardware kunt testen. Ze doen exact hetzelfde in een computer winkel, enig verschil is dat ze daar er veel geld voor vragen.
Hehe, ik ga het ook zelf proberen op te lossen, leer ik er ook nog wat van :) Ik ga vanmiddag is de HD van deze PC op mijne aansluiten, kijken of ie dan doorboot. Als dat zo is, moet ik dus ook een nieuwe HD.

Kun jij ook even vertellen welke progjes dat zijn om verschillende onderdelen te tetsen? Ik zou graag mijn mobo en HD dus testen. Memtest heb ik hier nog liggen.

EDIT: MIjn PC vindt dus geen HD, maar hij vind wel beiden dvd-spelers. Dit duidt er toch op dat me mobo nog werkt? Bij het opstarten vraagtie om een bootdisk. Nu ben ik die kwijt en ging op microsoft.com kijken voor windows xp boot cd. Kan alleen op floppy, maar ik wil em op cd hebben. Waar kan ik dat vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 10:15 ]

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:13
Hier in India hebben we bij een goeie dag 2 keer en bij een slechte dag stuk of 8 a 10 keer stroom uitval.

Een simpele UPS helpt wellicht toch al aardig tegen deze ellende.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Pagina: 1