[vb.net] 3D via DX of OpenGL

Pagina: 1
Acties:

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Beste

Ik ben op zoek naar mensen die via DirectX of Opengl, een 3D wereldje kunnen maken. Ik zelf ben begonnen met er naar te zoeken maar zelf vind ik heel weinig die deftig vanaf nul begint en naar iets deftig gaat.

Mensen die het wel kunnen, hoe hebben jullie dit geleerd?
Mijn kennis van vb.net is redenlijk goed, daamee zullen er geen problemen zijn.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mensen die het wel kunnen hebben waarschijnlijk een goede tutorial gevolgd of zijn de documentatie ingedoken. Wat verwacht je anders? Dat het kwam aanwaaien?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij de DirectX SDK worden ook een hele hoop samples meegeleverd die je kan bestuderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
RobIII schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:52:
Mensen die het wel kunnen hebben waarschijnlijk een goede tutorial gevolgd of zijn de documentatie ingedoken. Wat verwacht je anders? Dat het kwam aanwaaien?
- Ik kan ook zoeken op google
- ik verwacht dat er mensen zijn die het via een GOEDE site hebben geleerd, de link kunnen geven

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Wouter7 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:10:
[...]

- Ik kan ook zoeken op google
- ik verwacht dat er mensen zijn die het via een GOEDE site hebben geleerd, de link kunnen geven
zeg dat dan!

MDX 1 zijn best leuke tutorials voor
Ook voor XNA begint het nu los te komen (ookal zou ik nog wachten tot de kinderziektes eruit zijn)

Vooral riemers is erg goed. http://www.riemers.net/
Hier zijn tuts te vinden over HLSL. www.pieterg.com/Tutorials.php
Ook GameDev (www.gamedev.net) en Gamasutra (www.gamasutra.com) staat zeeeer veel nuttigs op.

Veel is in c# maar dat is in notime omgezet naar vb.net natuurlijk.

ohja, met de 'ik kan ook googlen :S' attitude kom je er hier niet trouwens.

Nog iets: verwacht nou niet dat je in 2 maanden heel directx snapt en ff half-life 2 of crysis in elkaar draait. en mocht je het snappen dan is het technische erachter nog steeds erg ingewikkeld: Collision detection, (C)LOD, om nog maar te zwijgen over AI en dergelijke dingen.

Ik ben nu anderhalve maand bezig met Direct3D en snap het nu wel allemaal. Ik heb echter al wat dingen in DirectDraw gemaakt en dat kan ik je ook zeker aanraden. probeer een spelletje als pac man te maken. je leert de basics van een game kennen (gameloop: input, update, render) en hoe je bepaalde problemen op moet lossen zonder overdonderd te worden met. projection space, world space, view space, matrices, vertecbuffers, indexbuffers, etc. Dit is best even ingewikkeld om te doorgronden.

[ Voor 38% gewijzigd door Mischa_NL op 21-04-2007 15:40 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

http://nehe.gamedev.net/
stap voor stap goeie OpenGL tutorials :)

kun je die proprietary closed meuk van Microsoft ook lekker links laten liggen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Mischa_NL
Arjan schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:41:
http://nehe.gamedev.net/
stap voor stap goeie OpenGL tutorials :)

kun je die proprietary closed meuk van Microsoft ook lekker links laten liggen :)
wat een onzin. OpenGL is ook niet alles. .net hoor je gewoon met (m)dx te maken, niet met opengl

[ Voor 8% gewijzigd door Mischa_NL op 21-04-2007 15:51 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mischa_NL schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:48:
[...]

wat een onzin. OpenGL is ook niet alles. .net hoor je gewoon met (m)dx te maken, niet met opengl
stand down, captain Microsoft...

DirectX is zowel proprietary als closed en volgens wikipedia is het zelfs meuk ;)
[...]
meuk
(ook wel: møk): Algemene benaming voor een onbepaalde hoeveelheid ondefinieerbare dingen, maar meestal wordt er gerefereerd aan rode saus. :? Zo bestaat er pasta met meuk, rijst met meuk, maar ook bijvoorbeeld diskettes of MP3-lijstjes met meuk. (algemeen)
De topicstarter vroeg naar een mogelijkheid om een 3D wereld te maken. Hij gaf daarbij aan dat hij in vb.net kan werken. Volgens mij ligt de door mij geposte site perfect in lijn met zijn wensen. (staan ook vb voorbeelden)

Onafhankelijkheid is natuurlijk een ilusie, maar hoe minder afhankelijkheden je hebt tijdens het leren van iets nieuws, hoe beter je zit. Dus waarom DirectX waarbij je jezelf beperkt tot windows, als je voor hetzelfde geld OpenGL kan leren hetgeen voor bijna elk platform beschikbaar is.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

VB met OpenGL is een crime. Daarnaast is OpenGL in z'n huidige staat idd meuk tov DirectX 9 :Y)

En nog iets, NeHe suckt. 't Is handig als je even snel iets werkends wil hebben, maar echt veel leren doe je er niet van. Daarnaast heeft onafhankelijkheid hier geen drol mee te maken. Het zijn beide APIs die min of meer hetzelfde doen. Wat je 'leert' is het grotere plaatje, niet hoe een bepaalde functie van een bepaalde API werkt, en dat werkt dus ongeacht de gebruikte API. Als je er een onder de knie hebt dan is het vrij simpel over te schakelen op de ander.

[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 22-04-2007 02:45 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
dank je mischa_nl, me die tuts ben ik al een einde zoet en natuurlijk weet ik dat ik dat niet onmiddenlijk zal kunnen, na vele ontgoochelingen leer je dat ;)

Ik heb intussen de 'DirectX 9.0b Software Development Kit (SDK) for Visual Basic .NET' gedownload en geinstaleert maar bij references staat er geen directX 9 :'( en dus werkt Microsoft.DirectX ook niet voor te importeren.

Maar toch bedankt voor de hulp, met die tuts zal ik wel al deftig kunnen beginnen.

• Mischa_NL
Wouter7 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:04:
dank je mischa_nl, me die tuts ben ik al een einde zoet en natuurlijk weet ik dat ik dat niet onmiddenlijk zal kunnen, na vele ontgoochelingen leer je dat ;)

Ik heb intussen de 'DirectX 9.0b Software Development Kit (SDK) for Visual Basic .NET' gedownload en geinstaleert maar bij references staat er geen directX 9 :'( en dus werkt Microsoft.DirectX ook niet voor te importeren.

Maar toch bedankt voor de hulp, met die tuts zal ik wel al deftig kunnen beginnen.
dat is apart... misschien even zoeken op 'installing directx sdk', want ik kan me herinneren dat ik dit ook had, en dat het een probleem was wat vaker voorkomt. Ik moest heel de sdk opnieuw installeren en toen was het opgelost volgens mij. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Mischa_NL
dat was het inderdaad!
het topic met toen ik het had: \[c#] (Managed) DirectX

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Arjan schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:41:
ja daarom gebruikt ie vb.net.. das lekker open :/

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
al opgelost:

Voor demensen met hetzelfde probleem:
http://www.devhood.com/me...ew-2.aspx?thread_id=97091

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
BasieP schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:50:
[...]
ja daarom gebruikt ie vb.net.. das lekker open :/
VB.net is ook in Mono beschikbaar :) .

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Harm schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:02:
[...]

VB.net is ook in Mono beschikbaar :) .
Daarmaast zijn VB.net en C# gewoon open standaarden. Dat de implementatie van microsoft closed source is veranderd daar niks aan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1