[google] googlebot zoekt verkeert en genereert massa fouten

Pagina: 1
Acties:

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Tot voor kort gebruikte ik een redirect subdomein voor mijn weblog,google vond die nooit vanwege de gebruikte frames.
Nu heb ik een eigen domein kompleet met webhosting.
Voor mijn archieven gebruik ik een aparte directory.
de archieven zijn opgebouwd met blogger en zien er zo uit:
datum-nummer-naam.arch die allemaal in de directory archief staan.

Nu regent het foutmeldingen omdat googlebot die archieven in de root dir zoekt.
En daar staan ze echt niet en hebben ze nooit gestaan.

Ik vermoed dat het probleem komt omdat google ooit mijn oude parkeerdomein heeft gespiderd bij wanadoo,en nu die pages op mijn echte domein probeert te zoeken.
Duidelijker gezegd,ik had dus een parkeerdomein huppeldepup.nl of zo ;) die doorverwees naar mijn wanadoo hosting.
Nu heb ik een echt huppeldepup.nl domein kompleet met hosting.
Bij wanadoo stond alles bij elkaar.
Ik vermoed dus dat google zoekt op het wanadoo domein,daar de archieven niet meer vind,maar wel weet dat mijn domein huppeldepup.nl is en nu daar de archieven probeert te vinden.
Is er een manier om google als het ware door te verbinden naar de juiste subdir ?
Want nu regent het foutmeldingen !

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Waar zie je die foutmeldingen? Bij de webmasters tool?

Verder is het vaak een kwestie van geduld om opnieuw geindexeerd te raken. Wat je kan doen is voor de archieven een 301 header terugsturen dat ze nu dus in een subdir staan. Google zal dan dat opvolgen en die archieven doorspideren :)

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk zullen de verkeerde urls na verloop van tijd vanzelf door Google verwijderd worden.
Anders kan je Google misschien een wat minder subtiele hint geven door de oude urls met een HTTP 301 header door te laten verwijzen naar de nieuwe urls.
Ik zou zelf gewoon wachten tot het zichzelf oplost, scheelt je werk en die foutmeldingen zijn niet zo'n groot probleem.

Verwijderd

Met 301's (permanent redirect) werken is een optie, maar kan afhankelijk van de grootte van je archief een aardige klus opleveren. Tenzij je goed thuis bent in .htaccess. In je .htaccess file kun je in principe in een keer hele mappen permanent redirecten.

Heb ook geduld. Afhankelijk van de populariteit van je site (bepaald o.a. de spidersnelheid door Google) kan het tot 1 á 2 maanden duren voor al je oude links verdwenen zijn uit Google.
TIP: Maak je gebruik van Webmastertools van Google? Daar is het sinds kort mogelijk urls handmatig te verwijderen. Webmaster Tools -> Diagnostische Gegevens -> Verwijderen urls

Zorg er verder voor dat je indexeerbare url's hebt naar de archieven. (Lijkt wellicht een open deur, maar zoekmachines hebben moeite met Javascript url's, dhtml scripts, flash links enz. Zorg voor 'ordinaire' html links)

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probeer oude URL's altijd via een 301 redirect naar een nieuwe locatie door te verwijzen. Dit hoeft niet persé een pagina met exact dezelfde content te zijn, het mag ook een vergelijkbare pagina zijn (bijv. oud = /routebeschrijving.htm, nieuw = /locatie/). Dan pikt Google je nieuwe URL's bij de eerstvolgende spider ronde op en neem je (een deel van) je oude pagerank mee.

Als je wacht tot je oude URL's vervallen of als je ze direct met Webmastertools verwijdert, dan kan het veel langer duren voor Google al je nieuwe pagina's heeft gevonden. Dit moet je dan ook alleen doen als de content geen nieuwe plaats op je site heeft gekregen en er ook geen vergelijkbare pagina's zijn.

Als je je errorlog sorteert op URL, dan kun je met wat knip- en plakwerk vrij snel een lijstje met 301 redirects voor je .htaccess samenstellen.

Verwijderd

De opmerking over het meenemen van je oude pagerank snijdt wel hout, had ik even niet aan gedacht.

Ik betwijfel of het veel langer duurt voor Google je nieuwe pagina's heeft gevonden. Google heeft meestal de neiging om nieuwe sites aan het begin grondig te spyderen.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je met de juiste expressie een regel opstelt voor een .htaccess moet het geen probleem zijn. Even uitproberen, en is uiteindelijk voor jezelf het beste :)

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
iedereen bedankt,ik ga e.e.a. uitproberen

hoe zou zo'n 301 redirect er uit moeten zien ?

ok gevonden... lekker... 50 pages ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Nick39 op 23-04-2007 11:12 ]

Verwijderd

mwah... dat moet wel te doen zijn dus.
Succes!
Pagina: 1