[MacBook] 1080p HD video afspelen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Ik heb hier een MacBook liggen van de tweede generatie: Core 2 Duo 2.0Ghz, 1GB

Hij functioneert prima om lekker op te werken, en er zijn pas een paar momenten geweest dat zijn performance mij in de steek heeft gelaten. Maar deze keer maak ik me er wel een beetje druk om. Ik heb het apparaatje immers ook gekocht om af en toe en filmpje op te kijken. En dat dit stukje verfijnde techniek niet in staat lijkt te zijn om de nieuwe generatie films af te spelen zit me nogal dwars.

Het gaat om 1080p, h.264 encoded mkv. Om de zoveel minuten lagt het beeld, soms wel meer dan 5 seconden lang.

LET WEL: het is geen Quicktime HD; die trailers draaien wel.

Wat ik zie in de Activity Monitor is dat CPU activiteit schommelt om de 60%, en niet de oorzaak lijkt te zijn van de lags; bij lags dropt de activiteit van de beide cores naar 0%.

Wired: 190 MB
Active: 420 MB
Inactive: 400 MB
Free: 10 MB

Wat gebeurt er precies bij het afspelen van zulke extreem hoge resolutie film? Is het ontbreken van toegewezen videoRAM wellicht hetgene wat de MacBook van slag maakt? Of is de encoding van 1080p het probleem en is er (in de nabije toekomst) een manier om dit op te lossen?

---

Naast deze hamvraag iets anders wat ook hier gerelateerd aan is: ik vraag me af wat voor extra strain het aansluiten van een tweede scherm dat een flinke resolutie draait op de MacBook zal hebben. Alleen al om al die extra pixels weer te geven heb je toch een hoop extra (video-) geheugen nodig? Draait het alleen om dit geheugen, of kan die GMA950 chipset ook de bottleneck zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Rapatski op 21-10-2007 00:17 . Reden: opgedane kennis ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ligt aan VLC die niet goed genoeg geoptimaliseerd is. Zoals je al zei, Quicktime werkt wel. Da's ook h.264 1080p. En die GMA950 is gemaakt om dat soort dingen aan te kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Wat betreft dat tweede scherm: ik weet niet wat de bottleneck is, maar de performance valt zwaar tegen met een tweede scherm. Ik wil hier de kanttekening bij maken dat ik vrij kritisch ben en met één scherm (clamshell mode) op 1680x1050 de interface ook al te hakkelig vind gaan.

Verwijderd

tweak_dude schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 16:14:
Wat betreft dat tweede scherm: ik weet niet wat de bottleneck is, maar de performance valt zwaar tegen met een tweede scherm. Ik wil hier de kanttekening bij maken dat ik vrij kritisch ben en met één scherm (clamshell mode) op 1680x1050 de interface ook al te hakkelig vind gaan.
Ik heb mijn macbook altijd dichtgeklapt en werk dan met een extern 20" scherm (1680x1050). De exposé effecten e.d. gaan dan iets minder vloeiend, hakkelig wil ik het niet noemen . .

@TS: werk je dus met een dual-screen setup bij het afspelen? Het is beter om de macbook dan even dicht te klappen (clamshell), dan zijn de prestaties wat beter :)

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Topicstarter
Nee ik werk nog niet met een tweede scherm. Was inderdaad bang voor performance loss wanneer een dergelijke resolutie er nog eens naast werd gehangen. Maar jij hebt dat dus? Met 2 GB RAM zelfs?!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Rapatski schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:24:
Nee ik werk nog niet met een tweede scherm. Was inderdaad bang voor performance loss wanneer een dergelijke resolutie er nog eens naast werd gehangen. Maar jij hebt dat dus? Met 2 GB RAM zelfs?!
Natuurlijk heb je performance loss met een 20" display, als je meer grafische power wilt hebben had je een Macbook Pro moeten kopen :)

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met een macbook Pro (intel) met 2 gig geheugen.
Het ligt inderdaad aan vlc heb ik het idee.

Verwijderd

Probeer het is met mplayer

Verwijderd

Ik heb me er in de andere topics ook wel druk over gemaakt maar de Apple MacBook is niet in staat om 1080p .mkv, HDDVD .evo of BluRay .ts bestanden af te spelen.
Heb een MB 1e generation Core Duo 2.0 met 2 GB.

VLC speelt 720p x264 bestanden perfect af zoder haperingen en 1080i dingen gaan ook goed als .mpg .ts etc. Maar zodra het om 1080p gaat doet de MacBook het niet. Hardwarematig moet het allemaal kunnen maar het is toch te belachelijk voor woorden dat de 'creative machine' van Apple beter geschikt is in tekstverwerken en spreadsheets dan 1080p. Waarom laat Apple dat niet zien in hun Mac vs. PC reclames?

Ik ben een Apple freak (ipods/airport express/macbook) en zweer sinds 1 jaar bij OS X maar als mensen mij advies vragen over een HTPC moet ik ze een PC adviseren.

Waarom is er niemand in staat om een fatsoenlijke 1080p proggie te maken dat ook .mkv/.evo en .ts bestanden afspeelt? Ik twijfel erover om alleen maar XP Mediacenter op mijn MacBook te plaatsen. Daar zijn nl. wel proggies voor die alles perfect afspelen.

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 10:46
Na een korte zoekactie op het VLC Forum kom je tot de conclusie dat de H264 Decoder van VLC niet multi-threaded is, wat hoogstwaarschijnlijk de reden is waarom het niet lekker loopt.
Well, H.264 might be multi-threaded in the future and so use both cores with would help the problem to be fixed.
Een van de gebruikers heeft z'n VRAM verhoogt, wat het probleem op schijnt te lossen:
The VRAM or the amount of RAM must be of great importance apparently, because I have the 2,33Ghz MPB with 256 VRAM and 2GB RAM and I've played around 10 1080p H264 movies now without one single stutter basically.

No FPS issues at all. I'm using the 0.8.6a.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.B op 22-04-2007 10:21 ]

Maakt soms wel eens een foto ...

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 16:03
Rapatski schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:22:

Wired: 190 MB
Active: 420 MB
Inactive: 400 MB
Free: 10 MB

Maar ik snap verder niks van het proces overzicht; VLC staat er gewoon niet bij. Ook begrijp ik niet goed wat actief en inactief geheugen inhoudt. Ik heb altijd veel minder vrij dan ik zou willen/denken.
Hier staat een goede uitleg:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

Eigenlijk is inactive + free je totale vrije geheugen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoi,

Tot mijn spijt moet ik concluderen dat mijn macbook met core duo 2 2.16 ghz niet in staat is om 1080p films af te spelen. Althans, niet films gecodeerd in "avc1" of wat dat ook mag zijn. x264 is naar mijn weten geen probleem.

Zowel VLC, Mplayer als quicktime+perian zijn niet in staat om de bestanden vloeiend af te spelen.

Mplayer speelt de video nog schijnbaar vloeiend af, maar de audio stottert dan.

Heeft iemand een oplossing? Of moet ik concluderen dat ik een snellere computer nodig heb voor full-hd content?

Verwijderd

Je macbook is snel zat! Ik kon 2 1080p trailers van de apple site tegelijk draaien zonder stotteren op m'n MBP.

Daarnaast is VLC gewoon een rommeltje. Je kan een paar verschillende nightly builds proberen, deze hebben vaak betere ondersteuning voor nieuwere codecs. Ze zijn alleen wel enorm instabiel, dus laat de stable build gewoon staan.

http://nightlies.videolan.org/build/macosx-intel/?C=M;O=D

• Q

Q

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:17:
Je macbook is snel zat! Ik kon 2 1080p trailers van de apple site tegelijk draaien zonder stotteren op m'n MBP.

Daarnaast is VLC gewoon een rommeltje. Je kan een paar verschillende nightly builds proberen, deze hebben vaak betere ondersteuning voor nieuwere codecs. Ze zijn alleen wel enorm instabiel, dus laat de stable build gewoon staan.

http://nightlies.videolan.org/build/macosx-intel/?C=M;O=D
Ja 264 is naar mijn weten ook geen probleem. Maar die andere codecs is nog een issue. Ik zou niet eens weten wat avc1 is. De bestandsnaam suggereert dat het bestand ook 264 is. De extentie is mkv.

Feit is nu dat ik op een redelijk nieuwe computer niet in staat ben om 1080p af te spelen. De nightly build van vlc werkt ook niet beter.

Het is frustrerend: het lukt om stukken goed af te spelen, maar bij teveel 'actie' gaat het mis. Dus iets meer optimalisatie en er zou geen issue zijn.

Bij mplayer lijkt het met alle applicaties gesloten net niet te lukken. misschien 5 a 10 procent extra optimalisatie en het gaat goed, ook snelle scenes. Het beeld van mplayer lijkt vrijwel vloeiend, maar audio stottert.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 28-08-2007 20:53 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
H.264 = AVC
VC-1 = codecspecificatie die tot drie Microsoft-codecs heeft geleidt (VC-1 != VC-1 :P ).
mkv = een Matroska container. In een container stop je subtitlestreams, geluidstreams en videostreams (je kunt het qua combinaties zo gek maken als je zelf wilt).
x264 = een library die gebruikt wordt om H.264/AVC te encoden.

Ook al zou je je processor compleet in kunnen zetten voor H.264-decoding, dan alsnog trekt hij het (real-time decoding) niet, vooral niet bij hoge bitrates, hoeveel mensen in dit (sub)forum ook iets anders willen geloven. Zeggen dat een Mac "een 1080p filmpje" af kan spelen zeg je ook niets mee, tenzij je de codec en bitrate specificeert. Een DivX of bijvoorbeeld MPEG-2 stream is appeltje (no pun intended) eitje, mits je het niet te bont maakt qua bitrate.

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 28-08-2007 21:28 . Reden: Nutteloze laatste off-topic weggekickt ]

0.0

Verwijderd

Quicktime kan op mijn MBP 20Mbit (2 HD trailers van apple gebruikt omdat ik geen high bitrate .264 films heb liggen) aan h.264 zonder stotteren encoden. En tot nu toe ben ik nog geen HD rips tegen gekomen die in de buurt daarvan komen.

Dus die processor kan het heus wel trekken. Het probleem is dat Quicktime nog maar een hele brakke .mkv ondersteuning heeft en je dus VLC of MPlayer moet gebruiken. En die twee zijn nou niet bepaald de meest efficiënte spelers.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:25:
Quicktime kan op mijn MBP 20Mbit (2 HD trailers van apple gebruikt omdat ik geen high bitrate .264 films heb liggen) aan h.264 zonder stotteren encoden. En tot nu toe ben ik nog geen HD rips tegen gekomen die in de buurt daarvan komen.
Gooi er een serieuze film in (H.264/AVC en VC-1 worden natuurlijk niet alleen voor rips ingezet) en zet framedropping (in welke vorm dan ook) uit. Wat zie je dan ? Gemiddeld gezien trekt je processor het nog wel, maar in de actiescenes (waar het meestal om draait) raakt je audio gegarandeerd out-of-sync.
Het probleem is dat Quicktime nog maar een hele brakke .mkv ondersteuning heeft en je dus VLC of MPlayer moet gebruiken. En die twee zijn nou niet bepaald de meest efficiënte spelers.
VLC kun je sowieso al afschrijven als purist, aangezien de devs daarvan op meerdere gebieden nog een boel in te halen hebben (vooral alles wat met subtitles te maken heeft mag wel eens grondig herschreven worden :Y ).

0.0

Verwijderd

De Mac is gewoon geen optie als je een 1080p film wil bekijken. Punt uit. Alleen maar buggy kl%$# software. Leuk dat een 1080p mov bestand het goed doet maar de legaal gedownloade HD DVD en Bluray rips doen het gewoon niet. Nee. Maar gelukkig hebben we Bootcamp nog, op XP draait het allemaal prima met CoreAVC codec en Windows Media Player Classic.

Nee, daar maakt Apple geen reclame mee in hun PC versus Mac commercials....

Verwijderd

Sja, dat Quicktime die .MKV en .TS rips (nog) niet fatsoenlijk kan afspelen kan je ook niet volledig aan Apple verwijten. Dat doet Windows Media PLayer volgens mij ook niet namelijk.

Het is gewoon jammer dat er geen goede Open Source players ala MPlayerClassic voor de mac zijn.

Wat ik wel erg vind is dat Quicktime geen DolbyDigital of DTS ondersteund en ik daarom films altijd persé in VLC moet kijken.

• Q

Q

De belangrijkste conclusie is dus dat het qua hardware inderdaad geen probleem (zou moeten) zijn maar dat het hele 1080p probleem op de mac dus puur een software-issue is. Er is dus geen knappe software om 1080p af te spelen op een mac. :(

Bootcamp + xp maar eens uit het vet halen.

Verdomme.

p.s. de film waar ik mee test is zo te zien ruim 10 mbit...

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 28-08-2007 23:22 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:17:
Sja, dat Quicktime die .MKV en .TS rips (nog) niet fatsoenlijk kan afspelen kan je ook niet volledig aan Apple verwijten. Dat doet Windows Media PLayer volgens mij ook niet namelijk.
Codec-packs genoeg hoor. Combined Community Codec Pack bijvoorbeeld. Werkt natuurlijk niet alleen voor WMP. :) Matroska is trouwens open source (te easy om goed te implementeren) en MPEG-2 is inmiddels al zou oud als de weg naar Rome.

0.0

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Blijkbaar is het afspelen van H.264 geen probleem, maar de container wel? Dan kun je toch een andere container gebruiken, AVI of iets dergelijks. Een laatste optie is nog het converteren naar een apple-eigen formaat, want ook dat speelt blijkbaar wel goed af.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Q

Q

Jungian schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:22:
[...]

Codec-packs genoeg hoor. Combined Community Codec Pack bijvoorbeeld. Werkt natuurlijk niet alleen voor WMP.
Maar niet onder Mac OS X.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat doet Windows Media PLayer volgens mij ook niet namelijk.
Ik ga ervanuit dat hij niet het slappe aftreksel bedoelt dat ze ooit voor Mac OS gemaakt hebben.

0.0

Verwijderd

@ Jungian
Maar die community packs zijn dus niet van microsoft (ik wou alleen zeggen dat je het apple niet kan verwijten, vanwege de post boven me :)). Apple heeft gewoon een kleinere user base en dus ook een kleinere community die werkt aan goede codecs/players.
In een TS bestand kan ook gewoon een x264 stream zitten, daar heeft iedere random VLC build ook al problemen mee.

@Q
10Mbit is niet zo heel erg veel, dat zou in der daad geen probleem mogen zijn. Je zou nog kunnen proberen oudere nightly builds van VLC te downloaden. Soms werken dingen in oude builds wel werken die in nieuwe weer niet werken (echt een zooitje dus).

@Marcieking

Containers lijken wel degelijk uit te maken. De meeste rips die je vind zijn namelijk x264, wat gewoon uitstekend zou moeten werken in Perian in Quicktime. x264 in een MP4/AVI bestand doen het dan ook gewoon prima.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:36:
@ Jungian
Maar die community packs zijn dus niet van microsoft (ik wou alleen zeggen dat je het apple niet kan verwijten, vanwege de post boven me :)). Apple heeft gewoon een kleinere user base en dus ook een kleinere community die werkt aan goede codecs/players.
In een TS bestand kan ook gewoon een x264 stream zitten, daar heeft iedere random VLC build ook al problemen mee.

@Q
10Mbit is niet zo heel erg veel, dat zou in der daad geen probleem mogen zijn. Je zou nog kunnen proberen oudere nightly builds van VLC te downloaden. Soms werken dingen in oude builds wel werken die in nieuwe weer niet werken (echt een zooitje dus).

@Marcieking

Containers lijken wel degelijk uit te maken. De meeste rips die je vind zijn namelijk x264, wat gewoon uitstekend zou moeten werken in Perian in Quicktime. x264 in een MP4/AVI bestand doen het dan ook gewoon prima.
Vandaar dat het overzetten van de H264 stream van de MKV container naar de AVI container volgens mij de makkelijkste oplossing is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 09:56

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Toch even een misschien nodeloze opmerking, maar hoe ver zijn die bestanden gecomprimeerd?
Als ik op mijn oude (athlon xp 2800, 1 gb intern, 9800 pro kaart) heroes oid. in 720p (!) wil kijken dan schokt dat als de nete, ik een keer zo'n bbc planet earth aflevering gedownload in 720p (ja, i ik weet het), niks aan de hand! (maar wel 2+ GB). Toen zei iemand tegen mij: die is dan dus heel erg niet erg gecodeerd, dus heeft je compu veel minder moeilijkheden met decoden, omdat dat dan veel minder hoeft. Dus is het misschien ook wel zo dat als je een 1080p versie vind die 2× zo groot is dan de andere, dat die dan wel vloeiend loopt? (mijn kennis omtrent decoden e.d. gaat niet heel ver, maar ik vond het niet heel onlogisch klinken, misschien gewoon voor de test?)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Verwijderd

Nee, hogere bitrate betekent meer data om te encoden. Wat die iemand bedoelt is dat er een zwakkere compressie techniek is gebruikt (MPEG2 waarschijnlijk) waardoor er een hogere bitrate nodig is voor de zelfde kwaliteit.

Verwijderd

De meeste rips die je vind zijn namelijk x264, wat gewoon uitstekend zou moeten werken in Perian in Quicktime. x264 in een MP4/AVI bestand doen het dan ook gewoon prima.
Dat is de theorie.

De praktijk is dat de meeste x264 rips in DTS zijn en als het geen DTS is dan moet je 15 minuten wachten voordat een film geladen is in Quicktime.

Nee, voor High Definition films voldoet een XBOX 1 met een Pentium 733 MHerz processor misschien wel beter dan een Apple Mac met een 2.4 Core 2 Duo processor..... :N

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

@ Jungian
Ik heb moeite Apple als underdog te zien als ik de Steve Jobs aan het werk zie (Steve Ballmer, maar dan zonder Josti-complex :P). Met een zak geld is genoeg te regelen. Microsoft is ermee weggekomen dus Apple hoeft niets te doen ? Het meeste werk is al voor ze gedaan (zie ook Perian en ffdshow (het werkzame deel van (vrijwel ?) alle codecs packs voor Windows out there).

Ik vind het trouwens moeilijk te geloven dat MPlayer brakke performance aflevert. :/
In een TS bestand kan ook gewoon een H.(!!!)264 stream zitten, daar heeft iedere random VLC build ook al problemen mee.
Ik sta niet echt te kijken dat VLC ergens problemen mee heeft :D
* Jungian heeft het natuurlijk meteen opgezocht
MPEG-4 in een MPEG-2 transport stream. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 29-08-2007 00:16 ]

0.0

Verwijderd

Ik vind het trouwens moeilijk te geloven dat MPlayer brakke performance aflevert.
MPlayerOSX1 en 2 liggen onderhand al een behoorlijk tijd dood volgens mij.

MPlayer OSX2 is in 2005 voor het laatst geüpdate en daar is nog niet eens een intel build van.
MPlayer OSX1 is in 2006 voor het laatst geüpdate.. dus.. niet echt fijn dus.
Ik sta niet echt te kijken dat VLC ergens problemen mee heeft
* Jungian heeft het natuurlijk meteen opgezocht
MPEG-4 in een MPEG-2 transport stream.
Die .TS bestanden zijn meestal chinese MPEG2 rips, maar als je zoekt naar .ts+x264 in google hoef je nog niet eens "torrent" erbij te plakken voor de hits. Die .TS bestanden hebben ook dezelfde kuren als .MKV in VLC.
k heb moeite Apple als underdog te zien als ik de Steve Jobs aan het werk zie (Steve Ballmer, maar dan zonder Josti-complex ). Met een zak geld is genoeg te regelen. Microsoft is ermee weggekomen dus Apple hoeft niets te doen ? Het meeste werk is al voor ze gedaan (zie ook Perian en ffdshow (het werkzame deel van (vrijwel ?) alle codecs packs voor Windows out there).
Maargoed, Apple is wel vaker goed in het kunstmatig "cripplen" van hardware/software dus verwacht daar maar niet teveel van. Apple zal gewoon tot in den treuren hun eigen codecs blijven gebruiken en Quicktime 8.0 zal daar ook geen verandering in maken. Wel hoop ik dat ze dan een keer die verdraaide DTS/DD decoding erin hebben zitten.

Je kan beter de developers van Perian een zak geld doneren, hebben ze misschien wat meer motivatie om .MKV en .OGM te fixen.

• Q

Q

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:42:
[...]

MPlayerOSX1 en 2 liggen onderhand al een behoorlijk tijd dood volgens mij.

MPlayer OSX2 is in 2005 voor het laatst geüpdate en daar is nog niet eens een intel build van.
MPlayer OSX1 is in 2006 voor het laatst geüpdate.. dus.. niet echt fijn dus.
Dat klopt. Je moet deze hebben:
http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html

Welke software is handig om de bestanden eventueel om te zetten in andere containers? En welke container is dan het slimst om te gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 29-08-2007 10:16 ]

Verwijderd

Dit filmpje draait echter wel weer in 1080p.

Zelf heb ik overigens exact dezelfde 'problemen' met mijn rev 01 Macbook met 2.0Ghz en 2.0GB. Ik dacht eerst dat mijn videokaart het niet aan kon, iets dat ik wist toen ik mijn Macbook kocht. Leuk om te horen dat het toch aan VLC ligt. Dat het niet werkt vind ik niet erg, en is ook niet te wijten aan Apple. Het is hetzelfde als zeggen dat er amper games native op OS X draaien, dat is jammer, meer niet.

Dat ik onder Windows het spel "Driv3r" uberhaupt niet op kan starten, doordat mijn videokaart enkele componenten mist, kijk, dat zijn de dingen waar ik wel weer moe van word. :)

offtopic:
Ik vind het zelf overigens achterlijk dat je een budget-notebook koopt, met een onboard budget-videokaart met een whopping 64mb shared memory, een standaard scherm dat 720p doet en je dan verwacht dat dat vlekkeloos 1080p afspeelt. Je verwacht zeker ook dat alle moderne games op je Macbook speelbaar zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 12:04 ]

• Q

Q

Ja, erg mooi filmpje. En inderdaad, geen enkel probleem op de mac.
offtopic:
Ik vind het zelf overigens achterlijk dat je een budget-notebook koopt, met een onboard budget-videokaart met een whopping 64mb shared memory, een standaard scherm dat 720p doet en je dan verwacht dat dat vlekkeloos 1080p afspeelt. Je verwacht zeker ook dat alle moderne games op je Macbook speelbaar zijn?
1. Ik vind het onbeschoft niet zo charmant dat je medeforumers like me uitmaakt voor achterlijk.
2. Zeker niet als je bedenkt dat:

a. Een macbook qua specs gewoon 1080p moet kunnen afspelen. Wat hij ook echt kan met de juiste software.
b. Een macbook geen budget-notebook is (1400 euro is geen budget bedrag)
c. Een macbook een extern scherm kan aansturen op 1080p resolutie.

Ik vermoed dat menig mac book pro gebruiker ook niet in staat is om sommige 1080p fatsoenlijk af te spelen, omdat het een software-issue is.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 29-08-2007 12:17 ]

Verwijderd

Q schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:12:
1. Ik vind het onbeschoft niet zo charmant dat je medeforumers like me uitmaakt voor achterlijk.
offtopic:
Ik vond het een achterlijke gedachtegang, niet zozeerdat ik de medeforumer zelf achterlijk noemde.
2. Zeker niet als je bedenkt dat:

a. Een macbook qua specs gewoon 1080p moet kunnen afspelen. Wat hij ook echt kan met de juiste software.
offtopic:
Hij kan het inderdaad, maar om het nou normaal te vinden? Ik vind het zelf best amazing! Menig soortgelijk budget-notebook zal 1080p zeker niet trekken. Het kan, maar om het nou te verwachten?
b. Een macbook geen budget-notebook is (1400 euro is geen budget bedrag)
offtopic:
De Macbook is in Mac termen een budget notebook.
c. Een macbook een extern scherm kan aansturen op 1080p resolutie.
offtopic:
Dus games moeten het ook op 1080p doen?

offtopic:
Ik vind het zelf apart dat iemand het normaal vind dat een notebook met een shared-memory videokaart het nieuwe van het nieuwste aan video-output moet kunnen doen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Q schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:12:
[...]
Ik vermoed dat menig mac book pro gebruiker ook niet in staat is om sommige 1080p fatsoenlijk af te spelen, omdat het een software-issue is.
Met andere woorden, 't heeft helemaal niks met je MacBook zelf te maken, dus waar hebben we 't nog over?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Q

Q

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:23:
[...]

offtopic:
Ik vond het een achterlijke gedachtegang, niet zozeerdat ik de medeforumer zelf achterlijk noemde.
Ik vind het zelf achterlijk dat mensen de gedachtengang hebben dat als je beweegredenen van mensen als achterlijk bestempeld je verbaasd doet dat mensen daar over vallen.

Het woord 'achterlijk' hoort niet thuis in een fatsoenlijk gesprek. Dit blijft onbeschoft gedrag. Je doet alsof ik 'gek' ben om te denken dat het normaal is dat een macbook 1080p content kan afspelen.
offtopic:
Hij kan het inderdaad, maar om het nou normaal te vinden? Ik vind het zelf best amazing! Menig soortgelijk budget-notebook zal 1080p zeker niet trekken. Het kan, maar om het nou te verwachten?
Ik heb van te voren gekeken op basis van de specs of het zou moeten kunnen en op basis van de specs zijn mijn verwachtingen volledig gerechtvaardigd.
offtopic:
De Macbook is in Mac termen een budget notebook.
Maar in de echte wereld niet. Daar is een doorsnee pc-laptop van 600 euro een budged laptop.

Laat ik het zo stellen: voor een laptop van in mijn geval 1500 euro mag je verwachten dat het ding 1080p kan afspelen. En dat kan hij ook qua specs, alleen zit de software niet mee.
offtopic:
Dus games moeten het ook op 1080p doen?
WTF? Games? Waar heb ik het over games? De specs van deze laptop maken duidelijk dat dit 100% geen game machine is. Dus waar heb je het over?
offtopic:
Ik vind het zelf apart dat iemand het normaal vind dat een notebook met een shared-memory videokaart het nieuwe van het nieuwste aan video-output moet kunnen doen.
Het is een software issue, geen hardware issue. Mijn aanname dat de mac book (pro) 1080p content kan afspelen is 100% gerechtvaardigd. Dus ik weet niet waar jij het over hebt.
CyBeR schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:25:
[...]

Met andere woorden, 't heeft helemaal niks met je MacBook zelf te maken, dus waar hebben we 't nog over?
Over hoe we het voor elkaar gaan krijgen dat die prachtige 1080p natuurseries eens afgespeeld kunnen worden op een mac ;) (zonder xp te instalen dan).

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 29-08-2007 13:21 ]

Verwijderd

offtopic:
Zeg Q. Je hebt ook gezien dat mijn post met "Ik vind" begint? Goed, wat je nu wel in ziet is wat ik bedoel met mijn post. Ik vind het zelf maar vreemd dat iemand een notebook met een simpele videokaart koopt, en dan denkt dat hij daar 1080p video op kan afspelen.

Ja, ik weet dat het mogelijk is, het is een softwareissue, en toch blijf ik erbij dat ik het vreemd vind dat iemand denkt, dat je het normaal is dat je met een 64mb shared-memory videokaart vloeiend 1080p af kan spelen. Mijn Radeon 9600 mobility met 64mb dedicated RAM kon dit, ondanks de 1.7Ghz Centrino, namelijk niet.

• Q

Q

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:30:
offtopic:
Zeg Q. Je hebt ook gezien dat mijn post met "Ik vind" begint? Goed, wat je nu wel in ziet is wat ik bedoel met mijn post. Ik vind het zelf maar vreemd dat iemand een notebook met een simpele videokaart koopt, en dan denkt dat hij daar 1080p video op kan afspelen.

Ja, ik weet dat het mogelijk is, het is een softwareissue, en toch blijf ik erbij dat ik het vreemd vind dat iemand denkt, dat je het normaal is dat je met een 64mb shared-memory videokaart vloeiend 1080p af kan spelen. Mijn Radeon 9600 mobility met 64mb dedicated RAM kon dit, ondanks de 1.7Ghz Centrino, namelijk niet.
offtopic:
Ja ik was mij bewust dat je ik vind' schrijft. Laten we dit issue afsluiten.

Okee, ik heb ffmpegX eens op mijn computer gegooid. En het blijkt om een Matroska bestand te gaan (zo ver was ik al) met als formaat h264 + yuv420p.

Hoe kan ik nu zonder de boel te her-encoden -> kwaliteitsverlies -> het container formaat aanpassen/converten? Mkvextract?

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 29-08-2007 14:03 ]

Verwijderd

Ik vind het zelf maar vreemd dat iemand een notebook met een simpele videokaart koopt, en dan denkt dat hij daar 1080p video op kan afspelen.
Mijn Macbook pro met een x1600 met 256MB VRam kan net zo goed geen 1080p films in matroska/.TS afspelen, dit heeft er gewoon mee te maken dat VLC gewoon een bagger player is en Quicktime hier nog geen fatsoenlijke ondersteuning voor heeft (en als je een mooie surround setup hebt is Quicktime sowieso geen optie, ongeacht het formaat).

Het probleem is gewoon puur een software probleem. Het is ook eigenlijk vreemd, want juist voor OSX vind ik de kwaliteit van open source software velen malen hoger dan wat er op het windows platform wordt aangeboden.

Maargoed, het enige wat we kunnen doen is wachten tot er een keer fatsoenlijke Quicktime components komen die zich kunnen meten met hun windows broeders. Er zijn zo wel ergere dingen zoals een Airport Extreme die niet zo "extreme" is of .Mac dat trager is dan een slak... nee ik kan voorlopig nog wel genieten van 720p, m'n 24" scherm is van een afstand toch niet groot genoeg om al die 1080p details te kunnen zien ;)

Verwijderd

Probeer eens XBMC (XBoxMediaCenter) voor OSX

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ja dat wou ik ook net voorstellen.. die speelt fullhd wel wat beter af..
Maar het probleem ligt deels gewoon ook aan het mkv format.. het is gewoon ruk!

niceplayer kan je ook nog proberen (its my favorite) maar bij probleemgevallen levert vlc toch de beste oplossing 9 out of 10 times..

qua codec packs zweer ik bij perian.org Naast flip4mac heb je niets verder nodig eigenlijk..

[ Voor 25% gewijzigd door dadj op 19-04-2008 14:04 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

dadj schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 13:59:
Maar het probleem ligt deels gewoon ook aan het mkv format.. het is gewoon ruk!
Als je niet weet waar je het over hebt dan kun je beter niets zeggen.

0.0

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Jungian schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:21:
[...]

Als je niet weet waar je het over hebt dan kun je beter niets zeggen.
joh doe ff normaal snotneus.. full hd mkv's zijn altijd het meest problematisch. andere codecs doen het heel veel beter op 1920x1200

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dan moet je wel weten waar je het over hebt. MKV is geen codec.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

dadj schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:02:
joh doe ff normaal snotneus.. full hd mkv's zijn altijd het meest problematisch. andere codecs doen het heel veel beter op 1920x1200
Snotneus :') Grapjas :D

Matroska (=MKV) is -> geen codec <-. De populairste video-codec die in een Matroska-container gestopt wordt is tegenwoordig H.264. Verder laat ik je de puzzel zelf in elkaar zetten (tip : Google bijvoorbeeld eens op H.264 en Matroska).

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 19-04-2008 15:44 ]

0.0

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
Dan nog blijft mkv ruk. Alleen een pc kan het afspelen. Terwijl mp4/m4v door psp, ps3, xbox360, ipods, andere PMP's, sommige dvd players etc kan worden afgespeeld. Volgens mij ondersteunt het niet eens metadata :'(

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hardware support voor MKV is er idd nauwelijks. Wel jammer, aangezien het technisch superieur is aan elk ander container. Gelukkig hoef je het ook niet te encoden, maar voldoet demuxen en muxen om het wel afspeelbaar te maken.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Jungian schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:40:
[...]

Snotneus :') Grapjas :D

Matroska (=MKV) is -> geen codec <-. De populairste video-codec die in een Matroska-container gestopt wordt is tegenwoordig H.264. Verder laat ik je de puzzel zelf in elkaar zetten (tip : Google bijvoorbeeld eens op H.264 en Matroska).
ja ok dat weet ik ook, maar die zorgt voor een extra layer die kennenlijk erg zwaar is voor de cpu/gpu. een avi container met dezelfde codec doet het aantoonbaar beter.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

lowfi schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 16:23:
Alleen een pc kan het afspelen. Terwijl mp4/m4v door psp, ps3, xbox360, ipods, andere PMP's, sommige dvd players etc kan worden afgespeeld.
"We hebben hier container-formaat x, maar onze crappy afspeelapparatuur ondersteunt het niet omdat we lui zijn er een programmeur op te zetten".
Volgens mij ondersteunt het niet eens metadata :'(
Meer dan jij en ik samen kunnen bedenken. ;)
dadj schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 16:35:
ja ok dat weet ik ook, maar die zorgt voor een extra layer die kennenlijk erg zwaar is voor de cpu/gpu. een avi container met dezelfde codec doet het aantoonbaar beter.
Matroska en vriendjes (MP4 bijvoorbeeld) produceren geen merkbare (als in : niet "echt zwaar") overhead. Ga het desnoods een keer testen.

offtopic:
Volgens mij heb ik nu al 400 posts over H.264, ASS en Matroska geschreven @ GoT. 8)7 Ik vind het wel mooi geweest zo :+

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 19-04-2008 16:52 . Reden: "Wij van Jungian staan voor een kindvriendelijk internet" ]

0.0

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
Ja of.... waarom een andere container verzinnen als mp4 er is en aan alle eisen voldoet? Snap die hardware fabrikanten wel. Mkv wordt voornamelijk voor "illegale" zaken gebruikt. Is dat wat er "technisch superieur" aan is? :|

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb het eens bekeken maar ik vind de software maar niks, en om nou zo onwijs veel moeite te moeten doen om een film te bekijken?? Ik zoek gewoon een player, eentje die opent met een dubbelklik op een .mkv en dan gewoon speelt. Niet een mediacenter waarvan de opzet niet past bij mijn behoeften en die totaal niet integreert (afgezien van de looks) met de rest van mijn Mac :|

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:57:
[...]

Ik heb het eens bekeken maar ik vind de software maar niks, en om nou zo onwijs veel moeite te moeten doen om een film te bekijken?? Ik zoek gewoon een player, eentje die opent met een dubbelklik op een .mkv en dan gewoon speelt. Niet een mediacenter waarvan de opzet niet past bij mijn behoeften en die totaal niet integreert (afgezien van de looks) met de rest van mijn Mac :|
De meeste macs hebben moeite met 1080p mkv bestanden omdat de software zuigt. Alleen OSXBMC is zo goed geprogrammeerd dat je ook op bijv. een Mac Mini Core Duo 1.66 1080p mkv bestanden kunt afspelen. Er is een 'skin' voor OSXBMC die je een Apple look geeft (deze skin heet 'xtv').
Ik druk op een knop om OSXBMC te starten (automatisch in de 'movies' folder) en druk dan op de play knop van mijn afstandsbediening en de film speelt binnen 5 seconden. Zo ingewikkeld is het niet. Ik kan ook VLC gebruiken maar ik kijk liever naar een smooth 1080p dan naar een frameskippende buggy VLC.
Pagina: 1