Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Topicstarter
Beste lezers,

Ik zit al een tijdje met een vriend in discussie betreft een opleiding keuze.
Wat is op dit moment nou de beste weg om je opleiding af te ronden?

Wat ik graag zou willen weten is, wat raden jullie aan als je in de volgende situatie zit:

Je bent je (versnelde) Havo aan het afmaken en je moet daarna een vervolg opleiding uitkiezen, je zou nu weer een versnelde VWO opleiding kunnen doen, maar HBO is ook een mogelijkheid.

Nu ga ik al een tijdje de discussie met hem aan en ik ben van mening dat het "nieuwere" onderwijs HBO meer toekomst biedt en sneller toekomst geeft op een baan dan eerst VWO en daarna alsnog de keuze HBO of een universiteit.

Ik ben benieuwd.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Opleidingen bediscussieren we in Werk en Inkomen en aan titeltags doen we ook niet in General Chat :) move+titelfix

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
Wat je ook kan doen is eerst naar het HBO gaan, daar je propedeuse halen (meestal het eerste jaar) en volgens mij kan je daarmee ook naar de universiteit. Via deze weg kan je eerst aan het HBO ruiken en ben je geen extra tijd kwijt (propedeuse 1 jaar, VWO boven Havo 1 jaar toch?). Naar mijn inziens hangt het wel erg af van je studierichting of VWO iets toevoegd. In de ICT voegt het weinig extra toe, maar bij vakken die meer op wiskunde en/of natuurkunde rusten (bijvoorbeeld de electrotechniek) zou het nog niet zo verkeerd kunnen zijn.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Invisible_man schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 08:29:
In de ICT voegt het weinig extra toe, maar bij vakken die meer op wiskunde en/of natuurkunde rusten (bijvoorbeeld de electrotechniek) zou het nog niet zo verkeerd kunnen zijn.
Misschien een schokkende constatering, maar er is meer in "de ICT" dan YP worden bij GPR/ATS/LCMG/Sogeti/Centric/Whichever-toko-ik-hier-vergeet en een beetje helpdesken of netwerk-/applicatie-/systeembeheer doen. Er zijn ook nog zat banen in automatisering(-gelieerde) branches waar je wel wat hebt aan een iets gedegener basis in wiskunde, maar die worden hier in de gemiddelde "ik heb zus-en-zo-leasegebakje-en-een-flaptopje-met-breedbeeld"-detacheringsverhalen enigszins onderbelicht. Wat ik over het algemeen hoor van HBO'ers (zelf WO met VWO daarvoor gedaan, dus weinig kennis in deze) is dat de mensen die VWO gedaan hebben het hele wiskundige gebeuren sneller oppakten dan de mensen die van HAVO of MBO kwamen. YMMV natuurlijk.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 22:29

Tubby

or not to be

Je vergeet ook het traject: HAVO -> HBO -> (verkort)Uni

Hiermee heb je al wel je HBO papiertje, plus een redelijk idee van wat je leuk vind en wat niet. Maar het eerste jaar HBO geeft daar ook al een goed idee over. Er zijn er genoeg die in het eerste jaar realiseren dat ze het niet "leuk" vinden etc. Persoonlijk vind ik het VWO weinig toegevoegde waarde hebben aangezien voor de ICT hoek de specifieke wiskunde ook nog aan bod komt in de HBO opleiding.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat vind je leuker: theorie of praktijk? Het antwoord hierop zou een idee kunnen geven. Doe in ieder geval iets wat je leuk vindt, anders worden opleidingen en studies heel zwaar.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

En welke richting wil je op?
Heb eerst zelf VWO gedaan, toen WO. Maar ben weer terug gegaan naar HBO. Dit was toe ngoed te doen (Informatica). Ik heb erg veel klasgenoten zien stoppen omdat de HAVO - HBO overstap te moeilijk was (beta richtingen). Dat was trouwens al wel even geleden. Weet niet of dit verschil nog steeds zo groot is. Als je PABO gaat doen of zo hoef je echt geen VWO te doen.....

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Topicstarter
Oke bedankt iig al voor de reacties, ik zal hem dit draadje even laten lezen.
Hij heeft zelf geen idee wat ie qua opleiding wil doen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat je ook kan doen is eerst naar het HBO gaan, daar je propedeuse halen (meestal het eerste jaar) en volgens mij kan je daarmee ook naar de universiteit. Via deze weg kan je eerst aan het HBO ruiken en ben je geen extra tijd kwijt (propedeuse 1 jaar, VWO boven Havo 1 jaar toch?). Naar mijn inziens hangt het wel erg af van je studierichting of VWO iets toevoegd. In de ICT voegt het weinig extra toe, maar bij vakken die meer op wiskunde en/of natuurkunde rusten (bijvoorbeeld de electrotechniek) zou het nog niet zo verkeerd kunnen zijn.
havo 5 => vwo 5
vwo heeft 6 jaar dus duurt na je havo examen nog 2 jaar extra

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Tubby schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 11:16:
Je vergeet ook het traject: HAVO -> HBO -> (verkort)Uni

Hiermee heb je al wel je HBO papiertje, plus een redelijk idee van wat je leuk vind en wat niet. Maar het eerste jaar HBO geeft daar ook al een goed idee over. Er zijn er genoeg die in het eerste jaar realiseren dat ze het niet "leuk" vinden etc. Persoonlijk vind ik het VWO weinig toegevoegde waarde hebben aangezien voor de ICT hoek de specifieke wiskunde ook nog aan bod komt in de HBO opleiding.
Sterk mee eens!!

Verder is het volgens mij ook een stuk interessanter om alvast in een richting te beginnen waar je interesse ligt, dan dat je nog 2 jaar tegen de eenheidsworst van de middelbare school op moet hikken.

• Gallant
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-03-2022
GoldenSample schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:37:
[...]

havo 5 => vwo 5
vwo heeft 6 jaar dus duurt na je havo examen nog 2 jaar extra
In het volwassen onderwijs kan je na het behalen van je HAVO diploma binnen 1 jaar al voor het VWO examen gaan. Ik denk dit ook mogelijk is in het afstand onderwijs.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Roenie schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:11:
Wat vind je leuker: theorie of praktijk? Het antwoord hierop zou een idee kunnen geven. Doe in ieder geval iets wat je leuk vindt, anders worden opleidingen en studies heel zwaar.
Want, en dat wordt uit de andere reacties niet duidelijk: HBO is nog altijd meer praktijkgericht dan WO. Effe bot: De een richt zich duidelijk op beroepsonderwijs voor het bedrijfsleven, de ander heeft de focus op wetenschappelijk onderzoek in de academische wereld. In hoeverre dat meeweegt in de opleiding is afhankelijk van de opleiding (en de TS geeft niet aan in welke hoek we het moeten zoeken) maar Agrarisch HBO levert een heel ander soort boer op dan WO Agrarische Wetenschappen. ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik zou VWO doen. Dat heeft verschillende voordelen.
Ten eerste verlies je geen jaar studiefinanciering in het hoger onderwijs.
Ten tweede leer je ook in andere vakgebieden dan je studierichting nuttige zaken die je anders nooit meer leert.
Ten derde zal je het gemakkelijker krijgen mocht je alsnog HBO gaan doen. Veel HBO-opleidingen hebben speciale VWO-klassen. Daar tegenover staan de MBO-klassen. De mensen die alleen havo als vooropleiding hebben, zijn statistisch gezien het minst succesvol op het HBO.
Na HBO nog WO gaan doen vind ik persoonlijk zonde, tenzij je iets specifiek wetenschappelijks wilt gaan doen. Met een HBO-diploma op zak kun je beter gaan investeren in werkervaring dan in nog meer kennis. Wellicht is dit in het nieuwe bama-stelsel anders, of wordt het anders. Dat weet ik niet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Canaria schreef op zondag 22 april 2007 @ 16:08:
Ten eerste verlies je geen jaar studiefinanciering in het hoger onderwijs.
Dat jaar krijg je overigens, als je op de uni een technische opleiding doet, weer terug.

Ik zou ook zeggen: doe VWO. Op HBO informatica opleidingen krijg je meestal niet zo gek veel wiskunde (verschilt per school), wat op de uni wel anders is. Als je uiteindelijke doel de uni is, zou ik voor VWO gaan. De extra wiskundige ondergrond die je op het VWO krijgt, zul je daar hard nodig hebben imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Not Pingu op 22-04-2007 16:30 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Deze optie zou ik afraden. Er stranden relatief veel mensen op de unie die deze route nemen. De reden hiervoor is eenvoudig: 5 jaar Havo en 1 jaar HBO is een minder goede basis dan 6 jaar VWO. Vooral bij technische opleidingen mis je een groot deel wis- en natuurkunde. Tijdens mijn studie heb ik meerdere mensen zien stranden op de unie die probleemloos een propedeuse op het HBO hadden gehaald. Vooral de al eerder genoemde excacte vakken vormden een probleem.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:32:
[...]
Deze optie zou ik afraden. Er stranden relatief veel mensen op de unie die deze route nemen. De reden hiervoor is eenvoudig: 5 jaar Havo en 1 jaar HBO is een minder goede basis dan 6 jaar VWO. Vooral bij technische opleidingen mis je een groot deel wis- en natuurkunde. Tijdens mijn studie heb ik meerdere mensen zien stranden op de unie die probleemloos een propedeuse op het HBO hadden gehaald. Vooral de al eerder genoemde excacte vakken vormden een probleem.
Verder kan het je in je carrierepad nog in de weg zitten. Er zijn werkgevers die geen HBO->uni overstappers aannemen en eigenlijk eisen dat je een VWO diploma hebt. Ik zou dan ook de VWO->uni route aanraden, zeker gezien de extra wiskunde.

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 19:50
Het HBO is wat meer praktijk/bedrijfsgericht dan de universiteit. Het hangt er maar net van af wat je zelf wilt doen. Mocht je nog twijfelen tussen een universiteit en een HBO, dan zou ik gewoon eerst nog een jaar vwo doen. Dan heb je wat meer tijd om een keuze te maken. Misschien bevalt het vwo je helemaal niet.

Vanwege het BaMa stelsel is het niet makkelijk om na een HBO-bachelor over te stappen op een WO master. Bij de meeste studies is dan een schakeljaar vereist. Het is misschien van latere zorg, maar het is wel weer een extra jaartje erbij.

\o/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:41:
[...]

Verder kan het je in je carrierepad nog in de weg zitten. Er zijn werkgevers die geen HBO->uni overstappers aannemen en eigenlijk eisen dat je een VWO diploma hebt. Ik zou dan ook de VWO->uni route aanraden, zeker gezien de extra wiskunde.
Het zal een werkgever worst wezen hoe je uiteindelijk op de uni bent te rechtgekomen of je daar nu bent gekomen met of zonder vereist diploma. Je kan in Nederland immers ook studeren indien men toegelaten wordt op basis van een voldoende colloquium doctum. Geslaagd is geslaagd, wat je vooropleiding dan ook moge zijn geweest. Ik neem aan dat de werkgever liever iemand aanneemt die een CD heeft gedaan en geslaagd is met een acht dan iemand die als vooropleiding VWO heeft gedaan voor de uni en zijn/haar papiertje van de uni heeft gehaald met een schraal zesje.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik ben van VWO > WO naar jaren de mega student uithangen terug gestapt naar HBO. Kwam er toch wel achter dat studeren niet alleen koppie koppie is maar ook discipline. Als ik leerde voor tentamens op WO dan haalde ik die ook met nog best dikke cijfers. Maar de discipline om alle vakken in een trimster te doen had ik niet.

De overgang WO > HBO en dus het verschil is echt massive (lees: MASSIVE). Tentamens daar keek ik de reader 's ochtends even door en haalde dan het hoogste cijfer van iedereen. Geen grap. Wat wel op het HBO veel beter geregeld is dan het WO (maar dat is inherent aan het verschil) is de aansluiting met de praktijk. Ik werk tegenwoordig en pas direct dingen toe die ik op het HBO leerde die ik nooit in die jaren van het WO had gehad. En dat zijn non-inhoudelijke zaken. HBO is ook een commerciele instelling en dat merk je.

Ergo: ik zou via het VWO gaan. Sluit beter aan bij het WO dan HBO propadeuse > WO. Maar dat is mijn idee erover. Ook de andere argumenten zoals stufi en extra verdieping op het VWO dragen hierbij mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazzper op 23-04-2007 11:23 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 11:13:
[...]

Het zal een werkgever worst wezen hoe je uiteindelijk op de uni bent te rechtgekomen of je daar nu bent gekomen met of zonder vereist diploma. Je kan in Nederland immers ook studeren indien men toegelaten wordt op basis van een voldoende colloquium doctum. Geslaagd is geslaagd, wat je vooropleiding dan ook moge zijn geweest. Ik neem aan dat de werkgever liever iemand aanneemt die een CD heeft gedaan en geslaagd is met een acht dan iemand die als vooropleiding VWO heeft gedaan voor de uni en zijn/haar papiertje van de uni heeft gehaald met een schraal zesje.
Sorry, maar dat is voor sommige branches niet waar. Er zijn inderdaad werkgevers die enkel VWO->uni traject aannemen, maar daar kom je inderdaad met een zesje op de uni niet binnen. Met zesjes op het VWO overigens ook niet.

[edit]
Daarnaast moet ik ook vaststellen dat ik in groepswerk met verkorte opleiders (HBO instromers) en studenten die hun Ba op de universiteit hebben gehaald duidelijke verschillen heb gezien in de manier van aanpak, zelfstandigheid en manier van problemen oplossen. Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen zijn er wel degelijk verschillen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 23:35 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 11:13:
[...]

Je vergelijkt appels met peren.
Vergelijking tussen CD+8 en VWO+6 is natuurlijk krom, dan zal de keuze inderdaad op CD+8 vallen. Vergelijk je echter CD+7 met VWO+7 dan is het misschien een ander verhaal. Dat werd bedoeld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:11:
[...]
Je vergelijkt appels met peren.
Vergelijking tussen CD+8 en VWO+6 is natuurlijk krom, dan zal de keuze inderdaad op CD+8 vallen. Vergelijk je echter CD+7 met VWO+7 dan is het misschien een ander verhaal. Dat werd bedoeld.
Ja maar daarom je pas natuurlijk achter na het afstuderen zelf :) Bij hetzelfde punt dan zal men kijken naar andere zaken waarin de werkgeven geinteresseerd is natuurlijk en dat hoeft dan niet perse de vooropleiding te zijn. Voor sommige functies is het gebruikelijk dat de werkgever zelf eerst een bepaalde toets afneemt om te zien welke het beste bij het bedrijf passen. Deze discussie is echter vrij zinloos aangezien het gaat om het advies wa de beste weg is VWO of HBO. Zelf vind ik het moeilijk iemand te adviseren, omdat beiden wegen kunnen eindigen bij de universiteit.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49
Ga alsjeblieft VWO doen, het bespaart je geld en studiebeurs. Je hebt serieus iets aan -met name- de wiskunde die je er krijgt, er is namelijk een goede kans dat jouw gekozen HBO-opleiding dat net niet meer geeft. Daarbij geef je jezelf ook twee jaar extra om je te oriënteren op je vervolgopleiding. Ook heb je een veel grotere kans om in twee jaar dat VWO te halen dan dat je binnen een jaar je P van HBO haalt en door kan stromen naar WO.
Pagina: 1