Toon posts:

Budget systeem t.w.v. ~ € 350,-

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidge Pentium 3 op 900Mhz, 512Mb geheugen, 64Mb GeForce 3 Ti200 80Gb schijf en een DVD-brander voldoet nog uitstekend, ware het niet dat het systeem langzaam af begint te takelen. Het begon met het niet meer werken van de 2nd IDE en floppy aansluitingen. Was niet zo erg, een DVD brander en een harde schijf past netjes op de 1st IDE en een floppy gebruik ik toch nooit.

Nu beginnen er steeds meer kuren te komen; de BIOS instellingen worden niet bewaard (ook niet na het vervangen van de batterij) wat onder andere als gevolg heeft dat ik steeds de tijd en datum
opnieuw moet instellen.

Verder heb ik juist een externe harde schijf gekocht, een Pentium 3 heeft geen USB 2.0, dus de doorvoersnelheid is niet om over naar huis te schrijven.

Kortom: Het lijkt er op alsof er na 6 jaar toch een nieuw systeem moet komen. Ik wil er echter niet te veel aan kwijt, omdat mijn huidige systeem qua systeemeisen toereikend is.

Wat doe ik er zoal mee
  • Websites bekijken
  • Emails lezen
  • PHP scriptjes intypen
  • Deze (lokaal) testen met Apache
  • Muziek luisteren
  • Berekeningen in Excel maken
  • Foto's van mijn digitale camera downloaden
Wat wil ik behouden van mijn oude systeem
  • Muis
  • Toetsenbord
  • Monitor (nog geen jaar oud)
  • DVD brander (nog geen half jaar oud)
  • Geluidskaart, Terratec DMX X-Fire 1024 (die is gewoon _/-\o_)
Een budget heb ik niet echt. Het moet een systeem zijn waar kwaliteit voorop staat en snelheid op een tweede plaats (en dan niet als bedrijfs-kritisch server systeem, maar het moet gewoon een aantal jaar mee gaan).

Waar zat ik aan te denken
  • AMD Athlon 64 3800+ (AM2, 2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus, 45W, Boxed) €67,80
  • Asus M2N-MX, nForce 430 MCP (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) €51,59
  • 1GB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/1G) 40,56
  • Western Digital Caviar SE WD1600JS, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) 48,31
  • Asus Radeon X1600 Pro Silent 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EAX1600PRO SILENT/TD/256M 69,68
  • AOpen HQ08A (ATX, 300W, Blauw) €39,-
  • Antec BP350P Basiq Power, 350W (ATX 12V2.01) €32,87
Totaalprijs: 349,81

Waarom dan dit
De processor is een processor met een laag vermogen (45W) en een nieuwe socket (AM2). Het heeft waarschijnlijk weinig zin om een (meer) energie slurpende dualcore processor te nemen als een 900Mhz P3 eigenlijk ook al voldoet. Bovendien kan ik met deze socket altijd nog upgraden naar een dualcore. Of zou ik dat nu meteen doen?

Het moederbord is van Asus. Dat is een merk waar ik me goed mee voel. Of het nou ATX of mATX is, dat maakt me weinig uit. Er zit een PCI-E op voor de videokaart en twee PCI sloten; een voor de geluidskaart en een voor eventueel een tweede PCI-unit. 4 geheugenbanken waardoor geheugen uitbreiden geen probleem zal zijn. Onboard netwerkkaart. Een ander goedkoper / beter moederbord?

Het geheugen heb ik altijd van Kingston, goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar 1Gb genomen, tegenwoordig is het zinloos geweld om per se 512Mb te willlen.

Harde schijf heb ik altijd van WD. Alleen ben ik alleen op de hoogte van de IDE schijven van WD. Wat is het verschil tussen een JS en een JD schijf? Het formaat maakt me weinig uit. Het moet in ieder geval niet kleiner zijn dan ik nu heb en aangezien 160Gb maar een paar euro meer is dan 80Gb, is de keuze gauw gemaakt om toch maar een wat grotere schijf te nemen. Bovendien heb ik ook nog een externe harde schijf voor extra opslag. Welke harde schijf (van WD)?

Voor de videokaart wil ik graag een "Silent" uitvoering. Nadat ik een GeForce FX5600 eruit heb gegooid vanwege de herrie van de fan, heb ik het liefst een passief gekoelde kaart. Deze is toch niet iets met TurboCache of hoe dat ook heet bij Ati? Ongetwijfeld zal ik wel eens een D3D of een OpenGL applicatie starten, maar mijn GeForce3 is ook nog altijd toereikend geweest.

De kast heb ik voorheen gehad. Is gewoon groot, goedkoop en fijn.

Verder heb ik nog een voeding nodig die stabiel is en lang mee gaat. Antec heb ik veel goede verhalen over gelezen, verder zelf geen ervaring mee. De prijs lijkt me in ieder geval in orde. Hier heb ik weinig kijk op. Graag wat advies over een degelijke en betaalbare voeding.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Toen ik dit las dacht ik gelijk: hij zou het beste een 2e hands systeem kunnen kopen van zo'n handelaar die werkstations inkoopt van bedrijven.

Waarom? Zit meestal vrij brute cpu in (meestal zelfs xeons :)) en kosten meestal minder dan 250 euro :)

Bv. nts.nl of mr-at.nl (laatste dacht ik)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zit er in de aopen een voeding? lijkt met niet voor dat geld, maar er staat wel 300Watt. Is dat een foutje?

Verder zou je ook een aopen kast kunnen nemen met een aopen voeding, doen niks onder voor een antec. bespaar je weer wat geld.

@teh_twisted

2ehands lijkt me niet zo best als het al jaren heeft gedraait en het moet nog jaren mee. :X

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2007 02:08 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
C2D is wel aan te bevelen. aangezien je huidige systeem al 6 jaar mee gaat kan je beter net iets meer geld nu uitgeven en later de vruchten van plukken.
C2D is gebruikt mider W dan andere INTEL cpu's
1 Gig mem is genoeg
Verschil van JS en een JD is meer het chace verhaal. Ik zou min maal gaan voor een 160 gig 16mb cache en SATA aansluiting. mischien 2 Je kan dan miroren. data is dan eigelijk altijd veilig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 02:09:
C2D is wel aan te bevelen. aangezien je huidige systeem al 6 jaar mee gaat kan je beter net iets meer geld nu uitgeven en later de vruchten van plukken.
De goedkoopste C2D is € 107,90 en heeft een opgegeven vermogen van 65W. Volgens mij is de X2 3600+ dan nog een betere keuze; deze verbruikt even veel energie, maar kost maar 62,50.
C2D is gebruikt mider W dan andere INTEL cpu's
Volgen mij probeer je duidelijk te maken dat de Core 2 Duo processoren energiezuiniger zijn dan de Pentium 4 processoren. Dat klopt (en is ook een van de redenen dat ik nooit geupgrade ben naar een Pentium 4), maar de door mij genoemde Athlon is NOG zuiniger dan de zuinigste Core 2 Duo. Wat mij betreft wint AMD het op zuinigheid en prijs.
1 Gig mem is genoeg
Dat was ik ook van mening. Later nog wat er bij zetten is ook geen probleem.
Verschil van JS en een JD is meer het chace verhaal. Ik zou min maal gaan voor een 160 gig 16mb cache en SATA aansluiting.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat het verschil tussen JS en JD niet het cache is (allebei 8mb), maar dat de JD SATA is en de JS SATA II. Aangezien SATA II de voorkeur lijkt te hebben en bovendien nog goedkoper is ook, is dat voorlopig de keuze. Verder is er nog een YS uitvoering met 16mb cache. Die is 6 euro duurder. Dat prijsverschil is zo minimaal dat ik dat in mijn achterhoofd houd. Verder is er nog een KS uitvoering (vanaf 250Gb) en een YD. De YD is flink aan de prijs. Wat is hier anders aan?
mischien 2 Je kan dan miroren. data is dan eigelijk altijd veilig.
Een RAID opstelling hoeft niet. Belangrijke gegevens heb ik altijd als backup bij de hand.
Zit er in de aopen een voeding? lijkt met niet voor dat geld, maar er staat wel 300Watt. Is dat een foutje?
Zo ver had ik nog niet eens gekeken. Ik was er van uit gegaan dat er voor 39 euro weinig voeding bij kan zitten. :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 02:42 ]

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 02:38:
De goedkoopste C2D is € 107,90 en heeft een opgegeven vermogen van 65W. Volgens mij is de X2 3600+ dan nog een betere keuze; deze verbruikt even veel energie, maar kost maar 62,50.
In het geval van de 3600+ is het verbruik zelfs lager dan een C2D.

Ziet er goed uit, zelfde bordje als ik ga kopen trouwens. Niks op aan te merken!

Verwijderd

Ik denk dat je prima in je behoefdes kunt voorzien met de keuzes die je maakt.
Ik ben overigens wel benieuwd welke windows versie je gaat draaien.
Ik wil je ook meegeven dat er nog steeds socked 370 moederborden te koop zijn en je dus je huidige systeem zou kunnen repareren.
Onder andere bij Media computers in Rotterdam

Ik wens je succes met je nieuwe systeem

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 07:31 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

YD bij WD HDD's duidt waarschijnlijk een server type aan, die zijn idd duurder, hebben een aantal 'verbeteringen' (het enige wat voor een low-end thuisgebruiker misschien interessant is: geoptimaliseerd voor 24/7 gebruik).

Ik zou eventueel kijken naar een grotere HDD omdat een extra 160GB minder dan 30 euro extra is, verder is teveel harde schijf ruimte beter dan te weinig.

Je moet ook weten dat die Antec voeding dan wel staat aangegeven als 350W, maar volgens de specs op hun website, is het eigenlijk maar een 300W voeding (~280W max op 12V1+12V2+5V+3.3V), verder ziet ze er qua specs nog wel altijd beter uit dan de AOpen voeding.

Voor de rest kan je misschien nog eens kijken naar een 'stille' koeler op je processor als je daarin geinteresseers bent?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Allereerst complimenten voor je ts. W.b.t. voeding/kast ga ik met de rest mee, AOpen heeft een goede kwaliteit en is behoorlijk voordelig. Voor het mainboard zou ik als ik jou was niet alleen naar Asus kijken. En als je geen spelletjes speelt en mATX je niet veel uitmaakt zou je ook kunnen kijken naar een bordje met onboard vga, deze kun je later altijd nog uitbreiden met een vga-kaart mocht het nodig zijn. Voorde cpu zou je nog kunnen kijken naar de X2 3600+, praktisch zelfde prijs maar wel dual-core, en waarschijnlijk door 65nm proces ook erg zuinig. En je hd, geen opmerkingen. Ben zelf erg Seagate fan (niet voor de snelheid maar kwaliteit) maar als jij WD wil dan houd ik je niet tegen (zolang 't maar geen Maxtor is ;) ).

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 21-04-2007 08:32 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nielson schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 08:31:
En als je geen spelletjes speelt en mATX je niet veel uitmaakt zou je ook kunnen kijken naar een bordje met onboard vga
Zoals die dingen met een AMD 690 chipset.

pricewatch: Asus M2A-VM, 690G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
pricewatch: MSI K9AGM2-L, 690V (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 07:23:
Ik ben overigens wel benieuwd welke windows versie je gaat draaien.
Daar ben ik nog niet uit. Ik ben heel tevreden met Debian (heb Etch geprobeerd op een Pentium 2). Om (voor mij nog) duistere redenen is Ubuntu erg populair. Het zal zijn redenen hebben, dus ik denk dat ik die ook maar eens ga proberen.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 07:23:
Ik wil je ook meegeven dat er nog steeds socked 370 moederborden te koop zijn en je dus je huidige systeem zou kunnen repareren.
Daar zit ik eigenlijk niet zo op te wachten, dan blijf ik bij IDE schijven, AGP videokaarten en SDRAM geheugen. Als er dan iets vervangen moet worden, kost het een hoop geld (niet gangbare hardware) en blijf je achter lopen.
TetsuoShima schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 07:58:
Ik zou eventueel kijken naar een grotere HDD omdat een extra 160GB minder dan 30 euro extra is, verder is teveel harde schijf ruimte beter dan te weinig.
Te veel harde schijf ruimte heb je niets aan. Ik installeer geen grote spellen en ben niet continue aan het downloaden. Bovendien brand ik grote bestanden zoals digitale foto's na verloop van tijd op DVD. Momenteel heb ik amper 20Gb in gebruik, een 80Gb (heb ik nu) biedt hiervoor ruim voldoende, bij een 160Gb schijf kan je het einde niet eens zien.
TetsuoShima schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 07:58:
Voor de rest kan je misschien nog eens kijken naar een 'stille' koeler op je processor als je daarin geinteresseers bent?
Goede tip! Zo ver had ik nog even niet gedacht. De Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2) voor € 13,90 lijkt me wel wat: Goedkoop, goed gereviewd en met PWM.
Allereerst complimenten voor je ts.
thnx :>
Voorde cpu zou je nog kunnen kijken naar de X2 3600+, praktisch zelfde prijs maar wel dual-core, en waarschijnlijk door 65nm proces ook erg zuinig.
Dit was ook de processor waar ik op doelde, mocht ik een dual-core nemen (had ik niet als zodanig vermeld). Bij nader inzien is dit toch wel een goede optie (het was beetje laat gisteravond). Is iets goedkoper, maar ook iets lager geklokt en heeft een iets hoger verbruik (hoewel 45W / 1 core of 65W / 2 cores ook nog te overzien is).
En je hd, geen opmerkingen. Ben zelf erg Seagate fan (niet voor de snelheid maar kwaliteit) maar als jij WD wil dan houd ik je niet tegen (zolang 't maar geen Maxtor is ;) ).
Dan zijn we het daar over eens. ;)
mieJas schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:16:
Zoals die dingen met een AMD 690 chipset.
Ik kan me er geen voorstelling bij maken wat ik er van moet verwachten. Met onboard VGA spoken er allemaal oude (P1) moederborden door mijn hoofd die niet meer willen opstarten omdat de onboard videokaart stuk is. Tenzij de prestaties vergelijkbaar zijn met de videokaart die ik uitgezocht heb, denk ik dat ik toch maar voor een paar tientjes een losse videokaart er in zet. Voelt gewoon beter. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 12:36 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Budget snelheid maar kwaliteit systeem > Budget systeem t.w.v. ~ € 350,-

Wat betreft de processor: Ik zou zelf neigen naar een AMD Athlon64 X2 3600+. Je hebt dat een redelijke dual-core processor ter beschikking, dat is ideaal als je zaken zoals Apache op de achtergrond hebt draaien (niet dat Apache zo zwaar zal zijn in jouw geval). Wellicht kom je in een later stadium bij VMWare terecht en met al die losse programma's bijelkaar is een dual-core processor wel lekker :).

De enkele 1GB (Gb = Gigabit, GB = Gigabyte!) module zal niet in dual-channel modus kunnen draaien. Hier ga je dus een klein beetje prestaties inleveren. Je zou met 2x512MB dus sneller af zijn. Je kunt natuurlijk nu eerst een module van 1GB nemen en er later een module van 1GB bij prikken, de vraag is dan wel: Heb je 2GB nodig? Ik voorlopig dat je dat niet nodig hebt :).

Wat betreft de hardeschijf: Ik zou net zoals Nielson uitwijken naar een Seagate. Ik heb echter geen ervaring met de nieuwste Western Digital schijven dus kan ik niet vertellen welke écht beter zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 21-04-2007 12:34 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dell Dimension E521 instapmodel voor bedrijven. Is 330 euro inclusief b.t.w, exclusief verzendkosten. Zit al wel legale Windows bij mocht je hier behoefte aan hebben. http://www1.euro.dell.com...=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:18:
Dell Dimension E521 instapmodel voor bedrijven. Is 330 euro inclusief b.t.w, exclusief verzendkosten. Zit al wel legale Windows bij mocht je hier behoefte aan hebben. http://www1.euro.dell.com...=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd
Dit is ook een optie. Alleen de videokaart is nog veel minder: GeForce 6150 LE. (Ik moet eerst even uitzoeken of deze geen turbocache gebruikt).
Verder erger ik me altijd een beetje aan dit soort dingen als je bij OEMs koopt:
Microsoft® Works 8.0 - Nederlands [Inbegrepen in prijs]
Volgens mij een van de weinige producten dat iedereen heeft, maar niemand gebruikt... :/

Uieindelijk kom ik op 421 euro uit voor het zelfde systeem. Alleen de videokaart is veel minder en er zit een berg aan software "inbegrepen in prijs" bij, wat dan het prijsverschil (van ca. 100 euro als je de videokaart meerekent) maakt.

Voorlopig blijf ik even bij zelfbouw.

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 13:10
6150LE is een onboard videokaart. Overigens snap ik niet helemaal wat je daar op tegen hebt, aangezien je spellen spelen niet noemt onder je eisen/wensen. Zoals eerder gezegd zou ik serieus naar een AMD 690G moederbord kijken. Zie hier voor een test van deze chipset.
Mocht de onboard oplossing niet voldoende blijken, dan kan je altijd nog een extra losse videokaart plaatsen. Tevens is de AMD oplossing zuiniger dan die van nVidia:
tijdens de PCMark05 CPU test verstookt het systeem met het nVidia gebaseerde moederbord 117 Watt. Het AMD 690G gebaseerde moederbord doet het met 103 Watt dan een stuk rustiger aan

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Tegenwoordig is onboard video helemaal niet erg en zijn z enu ook van ATi en nVidia :+. Voor jou doeleinden is een X1600 nergens voor nodig, het kost je alleen geld. Die zou je ebter in een dualcore kunnen investeren en misschien alvast 2GB (voor Vista misschien). Daar heb jij veel meer aan dan een videokaart die uit zn neus staat te vreten.

Zoals gezegd, dat turbocache is idd niet leuk. Maar dat merk je alleen ingames, iets dat jij wss niet zal starten. Deze kaartjes zijn voor zoals ik dat noem "Beeld". Je ziet beeld, je ziet je vensters, het kan aero aan mocht je het willen en een simpel spelletje. Daar hebben de meesten genoeg aan. Zelfs deze shared dingen zijn nog evengoed als een GeForce 3 gok ik zo.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 21-04-2007 13:55 ]

• BeeeeJeeee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 17:09
Het moederbord wat je hebt gekozen:
Asus M2N-MX, nForce 430 MCP (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) €51,59
heeft ook al een geintegreerde videokaart, dus je Ati X1600 is overbodig.

Zelf heb ik een moeder bord met de 6150+430 chipset, dit bevalt uitstekend. Op het video gedeelte is niks aan te merken en doet wat het moet doen, zelfs een spelletje is nog wel te doen.

Heb er nu een losse videokaart bij in zitten en dan schakeld het gewoon uit. Nooit problemen mee gehad. En als je alleen 2d draait vind ik het zonde geld om een losse videokaart aan te schaffen van 70 euro.

En wat NIelson zegt begrijp ik niet helemaal, want op een Maxtor DiamondMax 20 die ik laatst in handen had, stond dat het een gerelabelde Seagate was.
Pagina: 1