Spellen haperen in Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik heb vorige week 2 WD raptors (74 gyg) aangeschaft en deze in een raid0 opstelling gezet met een stripe size van 32kb. Ik heb Windows Vista geinstalleerd.

Alles draait goed alleen heb ik problemen met het spelen van spellen (Fifa 2007) maar ook als in Windows mediaplayer in "full screen" laat visualiseren gaat alles (inclusief de muziek die op dat moment afgespeeld wordt) haperen. Wat met opvalt is dat zodra in Windows opstart het erg lang duurt voordat de HDD's "uitgerateld zijn".

Ik heb zojuist ATTO Disk Benchmark gedraaid en deze geeft +/- 100 write en 110 read. Dit lijkt me dus niet het probleem.

Mijn videokaart is een XFX Geforce 6800GT met 256mb geheugen (drivers correct geinstalleerd). Onder Windows XP (zonder de Raid opstelling, met een Maxtor Diamondmax 10) draaide dit spel nog perfect.

Mijn overige revelante systeemspecificaties zijn:

Moederbord: Asus P5AD2 Premium
Processor: Intel Pentium 4 (3,4ghz)
Geheugen: 2 gyg Corsair
RAID Controller: Silicon Image SIL3114 softraid 5 controller (onboard)

HDD opstelling:
2 WD raptors (74 gyg) in raid0 opstelling
1 Maxtor Diamondmax 10 (250gyg) als losse Sata schijf (niet op de RAID controller aangesloten)

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

MOD: misschien stel ik deze vraag op het verkeerde forum.

Verwijderd

Je hebt neem ik aan al alle performance-verslindende processen van Vista uitgegooid, zoals Indexing en vast nog meer?

• koenevers
Ik heb vanmiddag de hele middag zitten proberen.

Heb alle processen in windows afgesloten die niet nodig waren en de prestaties op zijn minst gezet maar nog steeds het probleem.

Ik denk trouwens ook dat met mijn systeem je alle functies van Vista maximaal moet kunnen gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door koenevers op 21-04-2007 18:53 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Laat je pc eens een nachtje aanstaan, dan zijn je harde schijven iig uitgerateld ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• koenevers
haha, thanks voor de tip maar is er niemand die dit ook heeft / gehad heeft?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Nee serieus wat snakiej zegt klopt. Vista heeft gewoon een paar dagen tijd nodig om alles te indexeren, daarna is het ratelen zo goed als afgelopen. Dus gewoon een paar nachtjes aan laten staan.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-02 16:45

Khaine

Python liefhebber

Ik heb zelf nog geen vista maar weet van een vriend van me dat het nogal wat performance-verlies kan zijn. Afhankelijk van een aantal factoren weet je waar de snelheids-aftakeling aan kan liggen:
- welke gadgets heb je nog aanstaan ? (aero-effects enzo)
- welke processen laat je draaien ?
- gebruikt vista nog dingen als "swap-bestanden" op je hdd?
- hoe zit het met de grootte van die bestanden ?

En als we dan iets meer gaan denken in de termen van oplossingen zou je misschien een dual-boot kunnen overwegen? Wellicht heeft vista ook een "downgrade"-mogelijkheid, zoals winXP de "run this program in win95 mode" had/heeft?

Voor de rest weet ik dat het voor kan komen, maar niet wat er aan te doen is helaas.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Probeer HDTune es en kijk vooral naar de Health-tab, misschien een HD gaar?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Komt door de videodrivers voor Vista. Die geven nogal brakke performance. In die ene hele dag dat ik Vista heb gedraaid, had ik ook veel slechtere performance in games, ondanks dat ik alle drivers goed had geinstalleerd. Het aantal 3Dmarks ging bij mij met zo'n 40% naar beneden en in Quake III Arena zat de FPS dik onder de 60, terwijl ik onder XP meer dan 100 FPS haal.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Vista draait sowiezo al brak op een single core cpu, heb ik hier ook al last van. Met een dual core cpu is dit veel minder. Maar met XP draait het gewoon allemaal net iets sneller

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben weer terug gegaan naar XP vanwege de heerlijke snelheid. Mijn Athlon 4000, 768 mb, 160 gb trok het allemaal niet. Als je 3 programma open had staan dan was die machine niet meer vooruit te branden. Zelfs het geluid ging niet meer vooruit. En in XP. Nooit problemen. Altijd vlekkeloos. Al had ik 20 x IE6, 4 x Word, 5 x Excel, Outlook (3 pstje van 2 gb ps) open en AVA find ging indexeren kon ik gerust nog Winamp, mediaplayer of wat dan ook aanzetten voor muziek. Doe ik het Vista is het einde zoek. na het 2e venstertje begint de boel te stotteren en te happeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• koenevers
Ben vandaag de hele dag aan het testen geweest en nog steeds is het probleem niet over,

Zoals vermeld beschikt mijn computer over 3 HDD's.
1x Maxtor Diamondmax 10 (250 gyg).
2x Western Digital Raptor (2x 74 gyg).

De bedoeling was aanvankelijk om de 2x 74gyg in een raid0 partitie te plaatsen en de 250 gyg als opslagmedium te gebruiken.

Met een stripesize van 32kb begon het probleem met het haperen van spellen.

Vandaag heb ik mijn 74gug schijven verwijderd en Windows Vista geinstalleerd op mijn 250gyg maxtor schijf. Ook hier haperingen.

Vervolgens heb ik de 74gyg schijven weer erin gezet en de raid0 partitie weer geactiveerd, dit keer met een stripe size van 128 kb. Dit verbetert wel de performance van mijn systeem. De HDD's ratelen minder maar de spellen haperen nog steeds.

Ik weet echt niet meer waar het aan ligt. Wil toch graag Vista blijven gebruiken, juist omdat de prestaties van het besturingssysteem WEL goed zijn.

Verwijderd

itsalex schreef op zondag 22 april 2007 @ 00:16:
Ik ben weer terug gegaan naar XP vanwege de heerlijke snelheid. Mijn Athlon 4000, 768 mb, 160 gb trok het allemaal niet. Als je 3 programma open had staan dan was die machine niet meer vooruit te branden. Zelfs het geluid ging niet meer vooruit. En in XP. Nooit problemen. Altijd vlekkeloos. Al had ik 20 x IE6, 4 x Word, 5 x Excel, Outlook (3 pstje van 2 gb ps) open en AVA find ging indexeren kon ik gerust nog Winamp, mediaplayer of wat dan ook aanzetten voor muziek. Doe ik het Vista is het einde zoek. na het 2e venstertje begint de boel te stotteren en te happeren.
Is dat niet het bekende probleem dat ook in Windows ME is. Zodra de load hoog word begint de muziek te haperen?
Wat is dat voor iets amateuristisch :?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Komt allemaal omdat de drivers nog niet op orde zijn voor Vista. Wacht gewoon een jaar met het draaien van Vista, dan zul je zien dat het al veel beter gaat.
Pagina: 1