Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Zoals menig ander 5 HAVO scholier sta ik nu voor de keuze welke studie en school.
Mijn oog is gevallen op de studie ict-beheer aan de saxion te enschede.

Ik ben op een open-dag geweest en onlangs nog een doedag. Dit beviel mij allemaal wel erg goed en het leek mij wel tof. Maar op dagen als een open-dag en een doedag gaat bij scholen natuurlijk vaak wel de rode loper uit en krijg je een beetje vertekend beeld van hoe zo'n school echt is.

Dus ik zou graag van huidige en ex- studenten willen horen hoe zij kijken naarde school en eventueel de opleiding.

ook over huisvesting te enschede (gezien het feit dat ik helemaal uit amsterdam moet komen) en (studenten) verenigingen.
Ik ben door een vriend van mij uitgenodigd voor aegee, maar er is waarschijnlijk wel meer dan 1 studentenvereniging voor HBO'ers in enschede.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik het een van de meest gruwelijke instellingen vind waar ik ooit heb gelopen (en hopelijk na dit schooljaar ook niet meer terug hoef te komen). Het is echt een ongeorganiseerd zooitje en als je degelijk onderwijs wil genieten zou ik echt even verder kijken.

Maar goed.. misschien ben ik wel een bijzonder geval hierin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-04 00:47

Leedbek

Luuk Luchtloper

Phreak schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:03:
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik het een van de meest gruwelijke instellingen vind waar ik ooit heb gelopen (en hopelijk na dit schooljaar ook niet meer terug hoef te komen). Het is echt een ongeorganiseerd zooitje en als je degelijk onderwijs wil genieten zou ik echt even verder kijken.

En waar baseer je dat op? Ik studeer nu 6 jaar in Enschede, waarvan 4 op het Saxion, en ik heb op zich geen slechte ervaringen met de school, afgezien van het feit dat sommige dingen nogal bureaucratisch gaan, maar dat lijkt me eigen voor massale onderwijsinstellingen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere hogescholen, maar ik vind het geen onprettige school. Natuurlijk hangt heel veel af van de opleiding, als het gaat om medestudenten, vakinhoud en docenten. Ik ken de opleiding die de TS op het oog heeft niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Wat betreft huisvesting: dat zit op zich wel goed. Enschede kent geen extreme woningnood, als je er redelijk op tijd bij bent moet het te doen zijn om een geschikte kamer te vinden, niet al te ver van het centrum. Prijzen zijn wel flink gestegen de laatste jaren, maar nog steeds vele malen goedkoper dan Amsterdam of zelfs Groningen. Op www.kamernet.nl kun je advertenties van verhuurders vinden, dat is een snelle manier om aan een kamer te komen (je moet echter wel betalen om te kunnen reageren, maar dat is imho het geld wel waard).
Nog een tip: kijk eens op de Kamersite van de Student Union van de UT. Als HBO-student wil je niet op de Campus wonen, maar daar worden ook genoeg kamers in de stad aangeboden, en reageren is gratis.

Qua studentenstad kan het zich niet echt meten met bijvoorbeeld Groningen of Utrecht, maar er zijn genoeg leuke kroegen om uit te gaan. En het terras 's zomers is super! 8)
Er zijn nog meer studentenverenigingen dan alleen Aegee (de internationale studentenvereniging). Je hebt Audentis, de wat meer corporale studentenvereniging. Ik vind het persoonlijk helemaal niks, veel te ballerig, waarschijnlijk kom je er als HBO-student niet eens tussen. Dan is er Taste, een iets algemener studentenvereniging. Je hebt ook nog Alpha, de christelijke studentenvereniging. Verder kan ik je er weinig over vertellen aangezien ik zelf niet bij zo'n vereniging zit. Mijns inziens heb je het ook niet echt nodig als HBO-student, aangezien de klassen over het algemeen klein zijn waardoor je sneller contact maakt met medestudenten dan bij het massalere WO. Daarnaast kun je ook bij een van de vele studentensportverenigingen terecht. Ik kan je wel aanraden om aan de eerstejaars introductieweek mee te doen, daar kun je meer informatie krijgen over de verschillende studentenverenigingen en eventueel lid worden. En natuurlijk leer je je medestudenten er al mee kennen.

Uiteindelijk blijft de keus natuurlijk aan jou. Maak je wel op voor een flinke cultuurschok als je vanuit het hectische Amsterdam naar het pittoreske Enschede verhuist ;) Het is een leuke, gezellige maar kleine stad, wat zo z'n voor- en nadelen heeft (snel een goedkope kamer vinden, maar beperkt uitgaansleven bijvoorbeeld). Saxion is een prima hogeschool, maar er zijn natuurlijk enorme verschillen tussen de verschillende opleidingen. Uiteindelijk zou de inhoud van de studie de doorslag moeten geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met de studiekeuze!

Klaar voor de steroorlogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
@luuk-online: Je hebt het erover dat je als HBO-Student niet op de campus wil wonen.
Zelf leek mij dat juist interessant, waarom zou ik dat juist niet moeten doen?

want bijvoorbeeld project Skybox leek mij erg interessant:
http://www.acasaskybox.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Flapietoetoe schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:40:
@luuk-online: Je hebt het erover dat je als HBO-Student niet op de campus wil wonen.
Zelf leek mij dat juist interessant, waarom zou ik dat juist niet moeten doen?

want bijvoorbeeld project Skybox leek mij erg interessant:
http://www.acasaskybox.nl/
Aan de ene kant is er het praktische nadeel. De campus zit een behoorlijk eind van de stad en van de hogeschool af, ruim 20 minuten fietsen. Daarnaast zijn de studentenflats op de campus die ik gezien heb niet bepaald toonbeelden van netheid en hygiëne ;)
Vanuit sociaal oogpunt voldoet de gemiddelde bewoner van de campus toch veelal aan het stereotype "nerd". De campus trekt toch een bepaald soort studenten aan, ik zou daar echt niet willen wonen (maar dat is natuurlijk strikt persoonlijk). Natuurlijk, je hebt supersnel internet op de campus, maar als HBO student lijkt het me toch niet erg praktisch om er te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:39
Phreak schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:03:

Ik deel deze mening volledig! Weinig aan toe te voegen :X.
Ik zat dan ook op dezelfde opleiding (en toevallig ook nog dezelfde klas :P).

Bovendien word je behoorlijk aan je lot over gelaten als het even wat minder goed gaat, je moet de hulp echt opzoeken en dan nog maar hopen dat je fatsoenlijk word geholpen en of er überhaupt tijd voor je vrijgemaakt kan worden. Ik heb twee jaar terug in een bijna jaar tijd helemaal geen studiepunten behaald (dat had zo z'n redenen) en er is niemand die er dan naar informeert. Uiteraard is 't in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid maar dat vond ik toch wel enigszins vreemd. Inmiddels op m'n eigen houtje dan toch maar alles ingehaald (nog steeds niemand die dat is opgevallen trouwens, heb ik de indruk). Nu moet ik nog een paar kleine dingen inhalen en kan dan waarschijnlijk na de zomervakantie gaan afstuderen. Ik had eigenlijk het huidige semester moeten/willen gaan afstuderen maar heb er zelf voor gekozen om dat niet te doen. Er is nog steeds niemand geweest die me heeft gevraagd waarom ik nog niet aan het afstuderen ben ...

Maakt mij verder niet zo veel uit want ik ga toch wel m'n eigen gang en vind 't wel prima zo, maar opzich vind ik dat allemaal wel een vreemde gang van zaken.

Verder valt het niveau me zwaar tegen, ik heb eigenlijk nauwelijks wat gedaan de afgelopen jaren en heb zonder al teveel inspanning 't meeste wel gehaald. Ik denk dat ik de afgelopen jaren gemiddeld 15 uur per week aan school heb besteed (m.u.v. stage) en da's dan inclusief colleges en projecturen, ik denk dat dat wel genoeg over het niveau zegt. Daarnaast vind ik dat we regelmatig zwaar achterhaalde stof behandelen.

Op de Campus wil je echt niet zitten. Vrij gare kamers, je kunt in de stad veel beter krijgen ... en 't is werkelijk een pokke-eind van het centrum (en dus de hogeschool) vandaan. Wat dat netwerk op de UT betreft kan zelfs de bovengemiddelde ICT-er tegenwoordig haast net zo veel met 'n flinke ADSL-verbinding (of zelfs glasvezel) die haast op iedere studentenkamer wel aanwezig is.

[ Voor 68% gewijzigd door Wouter! op 21-04-2007 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
@Wouter!: Mag ik vragen over welke opleiding jij het hebt?
Gaat dat ook over ict-beheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
move naar Werk en Inkomen en titel onttagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Wouter! schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 02:27:
[...]

Ik deel deze mening volledig! Weinig aan toe te voegen :X.
Ik zat dan ook op dezelfde opleiding (en toevallig ook nog dezelfde klas :P).
[Heel verhaal]
Als ik dat zo hoor klinkt het meer als een slechte ervaring met een bepaalde opleiding, er is absoluut geen sprake van dat dit bij alle opleidingen zo is... en sorry hoor, maar als HBO-student wordt nu eenmaal een stukje zelfstandigheid van je verwacht, je wordt niet aan je handje meegenomen, je zult zelf initiatief moeten tonen. Op de universiteit is dat nog een stapje erger, ik vind het op het HBO meevallen. Je krijgt genoeg begeleiding, er zijn mentoren en studieloopbaanbegeleiders, op mijn opleiding (Kunst en Techniek) is er genoeg contact met docenten en zeker het eerste jaar wordt je voortgang in de gaten gehouden. Maar nogmaals: je zult er toch echt zelf iets voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
Zijn er toevallig ook mensen van de saxion die wel op de campus wonen?
Want afgezien van het snelle internet, is het ook gewoon erg gezellig op de campus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben met de opleiding gestopt :)

Kon een baan krijgen en het vele programmeren in de eerste semesters lag mij absoluut niet.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Flapietoetoe schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 14:31:
Zijn er toevallig ook mensen van de saxion die wel op de campus wonen?
Want afgezien van het snelle internet, is het ook gewoon erg gezellig op de campus.
Ik heb wel een klasgenoot die op de campus woont. (Informatica op het Saxion). Bevalt hem wel oke volgens mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

De campus is op zich gezellig, maar ik heb het idee dat het meer een 'dorp op zich' is. De mensen die op de campus zitten zie je over het algemeen ook niet veel in de binnenstad. Als ik op kamers zou gaan zou ik zeker kiezen voor een kamer in de stad zelf.

Wat betreft Saxion: ik zit nu in mijn vierde jaar (ben aan het afstuderen) van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Op mijn opleiding was het nogal een ongeorganiseerd zooitje, we hoefden amper naar school en veel dingen waren gewoon slecht geregeld. Dat werd mede veroorzaakt door een nieuw curriculum (wij waren het 'testjaar', proefkonijnen dus), maar ik zie dit bij meer opleidingen.
Wat ik wel moet zeggen is dat dit per opleiding verschilt, de HBO-V (zorg) opleidingen staan bijvoorbeeld erg goed aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196108

Ik woon op de campus en dat bevalt me prima!
Ik studeer dan wel aan de UT, maar heb voldoende hbo-huisgenoten en andere vrienden die ook in dat kleine dorp wat de campus heet wonen (eigenlijk is het in de zomer een soort Centreparcs: banken buiten zetten en biertjes drinken 's avonds).
Studentenkamers zijn overal ranzig of schoon, het is maar wat je zoekt: het ligt echt niet aan de locatie!
Verder zitten er heel veel gezellige verenigingen op de campus, als hbo'er kun je daar ook lid van worden, en een paar gezellige kroegjes. Sky & box zijn redelijk prijzig, al heb je dan wel echt iets van jezelf, en geen huisgenoten (dat zou ik niet doen!), maar of je dat wilt moet je zelf eens zien.
Over het hbo kan ik je helaas niks meer vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:13

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik woon lekker sinds een weekje op de campus, en studeer ict-beheer 1e jaar. 8)

Kwa leraren hebben de bovenstaande mensen wel gelijk, sommige leraren hebben genoeg verstand van de ict, maar niet van de didactiek. Helaas zijn er ook mensen waarbij het andersom is, dat zou dan les moeten geven aan toekomstige ict-ers... :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170198

Ik zal ook maar eens een duit in het spreekwoordelijke zakje doen:
Ik heb daar 2 jaar ICT-Beheer gedaan en afgestudeerd (was ergens anders begonnen, vandaar de korte duur).
Wat betreft nivo: kon beter (hoewel ik hoor dat het beter schijnt te zijn geworden, let wel: ik heb alleen maar ICT-Beheer gedaan, andere Informatica opleidingen doe ik geen uitspraken over...)
Docenten: Sommigen zijn goed, anderen liepen nog net een week voor op de stof (Het was toen de eerste keer dat een bepaald traject werd gegeven, zal nu ongetwijfeld beter zijn)
Verder waren de meeste docenten wel voorzien van een goede instelling, maar helaas waren daar ook weer uitzonderingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
@c7bcf20fdd4b35a: maar zou je mij de opleiding aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187781

Saxion is niet anders dan andere hogescholen..
Mijn ervaring met de opleiding Bedrijfskundige Informatica (2000-2004)
*Veel zelf regelen (onder het mom je moet zelfstandig worden)
*Goede leraren en slechte leraren (kwestie van de juiste treffen en weten hoe je om moet gaan met de slechten)
*Veel projectwerk en dus afhankelijk van je mede-leerlingen (niet anders dan in bedrijfsleven)
en zo halverwege de studie beseffen de meesten eindelijk dat het niet verstandig is om meelifters in te dekken en hoe je daar goed mee om moet gaan)
*Erg theoretische start
*Vakken die je later nooit meer gebruikt
*Vakken die je wel gebruikt maar niet echt diep in gaat.

Kortom, mede dankzij de grote nadruk op zelfstudie en PGO (project/praktijk gestuurd onderwijs)
leer je over heel veel dingen niet bijster veel.

Zaak is dan ook niet alleen voor de zesjes te gaan, maar je zelf zoveel mogelijk te verdiepen in zaken als ITIL,ASL,BISL, Proces engineering, data modelering of wat jij ook maar denkt dat je nodig gaat hebben in de toekomst.

Als je van de opleiding af komt, heb je je toekomst in eigen handen net als bij ieder andere opleiding.
Je instelling, je leervermogen en je doorzettings vermogen zijn bepalend. Persoonlijk heb ik na mijn opleiding een jaar in een verffabriek gewerkt en in een traject gezeten om officier te worden bij korps mariniers (is niet doorgegaan doordat ik een bod op een goede baan heb aangenomen). Dit toonde aan dat ik niet vies was van doorwerken en dat ik niet zou settelen met een standaard uitzichtloze helpdeskfunctie die je van veel detacheerders aangeboden krijgt (/kreeg in 2004) als schoolverlater
Daarna ben ik bij mijn oude stagebedrijf (een verzekeringsmaatschappij) gaan werken als functioneel beheer en in die branche werk ik nu nog steeds (alleen nu bij een andere verzekeraar vanwege reistijd)
Persoonlijk merk ik dat ik veel meer bezig ben met mijn communicatieve kant en mijn inlevingsvermogen en mijn vaardigheden om effectief met gedrag van anderen om te gaan, dan met vakken als statistieken die je op de opleiding krijgt. Als men in het bedrijfsleven aan één ding een hekel heeft is het aan mensen die heel veel papiertjes hebben, adviseur van alles zijn (via detacheringsbureau) maar als het er op aan komt geen spijkers met koppen kunnen slaan..

p.s. Niet gechecked op spelfouten en snel getyped (heb ten slotte nog wat belangrijkers te doen) dus excuseer mij voor eventuele taal/type fouten... ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 187781 op 25-04-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik woon nu ook alweer bijna een jaar op de campus van de UT als student aan de UT.
Het bevalt mij erg goed hier. Natuurlijk zijn er hier huizen waar het ranzig is, maar die heb je in de stad net zo goed. Dat verschilt echt heel erg per huis. Ik woon zelf in een huis met in totaal 5 jongens en 4 meisjes en het is hier altijd schoon.

De campus biedt een bepaalde sfeer die je in de stad niet zult vinden en als die sfeer je bevalt is de campus zeker wel een aanrader. Het kan dan geen kwaad om nu vast een kamer te gaan zoeken. Er staan er momenteel zat leeg en in juni wordt alles weer verdeeld over de nieuwe 1ste jaars. Al zijn er dit jaar natuurlijk wel ong 250 extra kamers in Sky en Box. Dus weet niet of er dit jaar een echte wachtlijst zal zijn voor de campus. Normaal is de wachtlijst ook niet zo lang. In oktober is hij normaal al weg.
De Sky en Box kamers lijken mij persoonlijk niks. De inschrijvingen zijn voor campusbewoners alweer een tijdje open en storm loopt het zeker niet. Je woont daar veel meer op jezelf en daardoor ook een stuk duurder. Ik was zelf juist op zoek naar een studentenhuis vanwege de gezelligheid.

Zoals al eerder vermeld zijn er meerdere studentenverenigingen in Enschede. Ik heb vrienden bij Aegee, Audentis en Taste en ze vinden allemaal hun vereniging de beste en gezelligste... :)
Ben zelf geen lid van een vereniging. Ik heb voldoende aan de sportvereniging waar ik bij zit.

Ik heb zelf in Arnhem HBO gedaan voor ik aan de UT begon en de verhalen die ik over Saxion hoor (en hier lees) zijn vrijwel hetzelfde als in Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 18:37

johnneman

rofl de bofl

ik begrijp best dat t nu n btje een wellus niettus verhaal word, maar ik heb echt geen probleem hoor met de opleiding ict-beheer op het saxion. Ik heb zelf semester 1 overgeslagen, omdat ik mbo deed, en semester 2 was best pittig. en het is inederdaad bureaucratisch, maar goed, welke andere school niet. En verder ben ik best tevreden over de opleiding.

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:41
johnneman schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:03:
ik begrijp best dat t nu n btje een wellus niettus verhaal word, maar ik heb echt geen probleem hoor met de opleiding ict-beheer op het saxion. Ik heb zelf semester 1 overgeslagen, omdat ik mbo deed, en semester 2 was best pittig. en het is inederdaad bureaucratisch, maar goed, welke andere school niet. En verder ben ik best tevreden over de opleiding.
heb je spijt dat je het eerste semester niet hebt gedaan dan?
want ik zit nu in het laatste jaar mbo ict niveau 4, en wil ook naar het saxion gaan en de opleiding ict-beheer gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169497

Of je naar Enschede zou moeten gaan hangt af van wat voor stad je zoekt en hoe je je studentenleven wil invullen. Voor de een is Enschede ideaal, voor anderen niet. Hetzelfde geldt voor de campus natuurlijk. Ik hoor wel van huisgenoten dat er veel projecten zijn en dingen soms erg slecht geregeld zijn, maar ik kan er weinig over zeggen omdat ik niet aan het Saxion studeer en ook niet weet hoe het bij andere hogescholen is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
Ben er afgestudeerd, het is me wel bevallen. Ik ben het type leerling dat nog wel eens wat kan slacken, maar toch bovengemiddelde cijfers haalt. Dit betekent wel dat je school dat moet pikken en af en toe moet je iets extra voor jezelf regelen (zoals een studiepunt vrij lullen), daar doen ze dus absoluut niet moeilijk over. Gevolg was dat ik mijn laatste studiepunt de dag voor mn diploma uitreiking haalde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met de opleiding ICT Beheer. Hieronder vooral de slechte:

Als je pech hebt kom je in een PGO groepje met allemaal klaplopers en dan mag jij, samen met een paar anderen de kar gaan trekken. Iedereen die van het MBO afkomt wordt toegelaten zonder ook maar te kijken of ze in staat zijn zelfstandig te werken. Het Saxion doet helemaal niets aan deze zogenaamde "meelopers".

Verder is idd soms een zooitje ongeregeld, dan heb ik het over niet werkende computers, slecht geventileerde (warme) lokalen en een printomgeving die slecht (soms helemaal niet) werkt en waar ook nog eens voor betaald moet worden. En dan is er ook heel vaak nog een tekort aan lokalen waardoor je soms op de gang moet werken.

Ook ben ik er na anderhalf jaar Saxion achter dat je niet meteen alle boeken moet kopen die je op lijst krijgt. Minder dan de helft daarvan heb je maar echt nodig.

Zo kan ik nog wel uren doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Luuk-Online schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:18:
[...]

Als ik dat zo hoor klinkt het meer als een slechte ervaring met een bepaalde opleiding, er is absoluut geen sprake van dat dit bij alle opleidingen zo is... en sorry hoor, maar als HBO-student wordt nu eenmaal een stukje zelfstandigheid van je verwacht, je wordt niet aan je handje meegenomen, je zult zelf initiatief moeten tonen. Op de universiteit is dat nog een stapje erger, ik vind het op het HBO meevallen. Je krijgt genoeg begeleiding, er zijn mentoren en studieloopbaanbegeleiders, op mijn opleiding (Kunst en Techniek) is er genoeg contact met docenten en zeker het eerste jaar wordt je voortgang in de gaten gehouden. Maar nogmaals: je zult er toch echt zelf iets voor moeten doen.
Mja, 't is wel een ervaring met de opleiding (BI) maar ik hoor om me heen erg veel klachten van Saxion-studenten in het algemeen.
Die zelfstandigheid vind ik helemaal niet erg, ik red me wel (zei ik ook al in m'n eerdere post). Maar ik had wat problemen die ik goed met m'n studieloopbaanbegeleider heb kunnen bespreken waarna ik er vervolgens een jaar lang niks meer van heb gehoord. Op zo'n moment verwacht je toch 'n beetje interesse. Ik heb 't niet gemist want ik ben erg zelfstandig maar het viel me gewoon op. Het contact met de meeste docenten is echt ver onder de maat. Als je geluk hebt kunnen ze over 3 weken een kwartiertje voor je vrijmaken :/. Daarnaast vallen er erg vaak colleges uit vanwege docenten die om wat voor reden dan ook afwezig zijn (en dat is veelal niet vanwege ziekte o.i.d.). Als een docent lang afwezig is (lees: ongeveer een jaar) dan duurt het ruim driekwart-semester voordat er vervanging is geregeld en een module door kan gaan (zo goed en zo kwaad als dat dan nog lukt).
Anoniem: 55212 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:32:

Ook ben ik er na anderhalf jaar Saxion achter dat je niet meteen alle boeken moet kopen die je op lijst krijgt. Minder dan de helft daarvan heb je maar echt nodig.

Zo kan ik nog wel uren doorgaan...
Haha :P, die boeken ja :). Ik heb 't eerste kwartiel van de opleiding enkele boeken gekocht en daarna op enkele exemplaren gedurende de overige studiejaren niks meer. Je hebt echt enorm veel boeken niet nodig, of slechts een paar hoofstukken uit 'n boek op de lijst. Die hoofdstukken zullen de meeste studenten dus gewoon kopiëren (ook al mag dat niet ...).

[ Voor 58% gewijzigd door Wouter! op 28-04-2007 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
Het grootste deel van de problemen die ik hoor zijn dus eigenlijk redelijk 'algemene' HBO klachten:
  • Leraren moeilijk aanspreekbaar
  • Word veel zelfstandigheid verwacht
  • Klaplopers in studiegroepen
  • Bureaucratie
Deze problemen heb je volgens mij op de meeste HBO's

Iedereen bedankt! ik denk dat ik lekker naar de saxion ga, en hoop een aantal van jullie daar irl te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Flapietoetoe schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
Het grootste deel van de problemen die ik hoor zijn dus eigenlijk redelijk 'algemene' HBO klachten:
  • Bureaucratie

Iedereen bedankt! ik denk dat ik lekker naar de saxion ga, en hoop een aantal van jullie daar irl te zien!
En toch denk ik niet zo zeer dat ze die zelfstandigheid van je verwachten (ja ook wel, maar dat is niet wat ik bedoel), het mankeert er met name aan een stukje betrokkenheid. Je wordt teveel als nummertje behandeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 03-05-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 20:50

The_Scarabial

MTB for life!

waar komen al die "problemen" weg, juist, het hele 2e fase/studiehuis gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
  • Bureaucratie

Ik zou dat toch geen 'algemene HBO klachten' noemen. Het eerste punt herken ik namelijk op Windesheim niet, leraren zijn daar prima aanspreekbaar. Het tweede punt 'zelfstandigheid' kan moeilijk een klacht zijn, iedere HBO student moet in staat zijn zelf dingen te regelen zonder aan het handje gehouden te worden. Het derde punt zul je inderdaad overal tegenkomen, het is aan de groep, dus ook aan jezelf, om hier goed mee om te gaan. Indien er geen actie ondernomen wordt zal er inderdaad nergens iets gebeuren. Het punt 'bureaucratie' herken ik zelf ook niet echt op mijn eigen school, misschien omdat ik hier weinig mee te maken heb.

Ik raad je sowieso erg aan om open dagen en meeloop dagen bij andere scholen te volgen. Hoewel op open dagen voornamelijk de meest gemotiveerde leerlingen worden geplaatst zul je snel genoeg een aardige indruk krijgen van de verschillen. Studenten welke op de open dagen staan hebben er weinig belang bij om een onjuiste indruk achter te laten.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136100

Heb ook 6 jaar op deze instelling rondgehuppeld(Saxion Enschede). In 1 woord: drama.

- Organisatorisch is het een puinhoop
- Slecht te bereiken leraren
- Je moet OVERAL zelf achteraan. Kijk zelfstandigheid oke, maar er zijn grenzen...
- Leraren die zich alleen bij les 1 laten zien, je een flut case geven en over 7 weken heb je dan een toetsje die zwaar onder HBO niveau ligt.
- De nodige vakken gehad waar je helemaal niks meer mee doet.
- Te theoretisch, vooral in het begin, alleen maar droge colleges waar je bij in slaap valt.
- Vakken gehad die compleet buiten het vakgebied van de studie vielen, met daarop aansluitend toetsen die juist weer veel te moeilijk waren.
- Geen deadline voor het afronden van een eindscriptie. En ook niemand van school uit die je ook maar enigszins stimuleert.

Onderaan de streep heb ik nu mijn HBO papiertje, maar het enige wat daar goed voor elkaar was, was de kantine en het mooie vrouwvolk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:15
The_Scarabial schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:11:
waar komen al die "problemen" weg, juist, het hele 2e fase/studiehuis gebeuren
Welnee, toen ik >10 jr geleden mn HBO deed waren deze problemen er net zo goed. Dit is echt niet iets van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53
Ik zit ook nog op Saxion enschede.
de laatste lootjes, hoop over een maandje of 2 papiertje in de hand te hebben.

Veel ervaringen zijn wel afhankelijk van de opleiding/afdeling.
- bij ons op ITD (werktuigbouwkunde, elektrotechniek) :
Zijn de leraren wel goed bereikbaar (weet dat dat bij de commerciele kan veel minder is)
- het vrouwvolk _/-\o_ (zomers is top haha)
- organisatorisch puinhoop (ondanks dat er afgelopen 2 jaar mininaal 5 "managers" bijgekomen
zijn op de afdeling. Vraag me echt af waar het goed voor is.
- er wordt wel verwacht dat je zelf veel verantwoordelijkheid neemt, maar ja je bent niet voor
niet HBO`er.
- qua niveau goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Las ergens dat ze bij windesheim geen last hadden van dat je alles zelf moest regelen etc.
Nee daar is het net anders (mijn broer heeft daar gestudeerd) daar wordt je nog meer betrutteld dan op de lage school. Lessen verplicht, veel regeltjes etc.. dus precies het tegenovergestelde.
Mischien ligt het aan het feit dat het een christelijke hogeschool is, maar daar wordt helemaal geen eigen mening en verantwoording verwacht. Men denkt wel voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensmaster-B
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
kheb meer moeten doen op het men mbo opleiding dan op ict-beheer van saxion
( midden kader functionaris technische kantoor automatisering, ah good old mbo _/-\o_ )
wel leuk trouwens 2 dagen in de week naar school en de rest aan wow spenderen
( speel nu geen wow meer , maar toen was het leuk )
ben nu aan het afstuderen , laatste jaar was wel het pittigste op ict-beheer
en ik ga het maar niet hebben over hoe slecht de leraren zijn op ict-beheer want dan blijf ik hier aan de praat

[ Voor 6% gewijzigd door Pensmaster-B op 04-05-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

those who can't, teach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pensmaster-B schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:55:
kheb meer moeten doen op het men mbo opleiding dan op ict-beheer van saxion
( midden kader functionaris technische kantoor automatisering, ah good old mbo _/-\o_ )
wel leuk trouwens 2 dagen in de week naar school en de rest aan wow spenderen
( speel nu geen wow meer , maar toen was het leuk )
ben nu aan het afstuderen , laatste jaar was wel het pittigste op ict-beheer
en ik ga het maar niet hebben over hoe slecht de leraren zijn op ict-beheer want dan blijf ik hier aan de praat
is hbo ict dan niet zoveel moeilijker dan mbo?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:17
Het ligt er aan welk MBO ... mijn MBO was echt dramatisch, vervolgens ICT Beheer gedaan en dat was ... uuuuh ... minder dramatisch :)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[TAG]Speedy schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:01:
Het ligt er aan welk MBO ... mijn MBO was echt dramatisch, vervolgens ICT Beheer gedaan en dat was ... uuuuh ... minder dramatisch :)
medewerker beheer ict (bol3), 't is me véél te makkelijk, verveel me dood daar :/ . Ik probeer nu voor elkaar te krijgen dat ik wat theorie+opdrachten van de bol4 mag proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 08-05-2007 10:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wtf, was net bij saxion voor zo'n toelatingstest.... zit daar verdorie een leeftijdsminimum aan :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:41
bartgrefte schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:52:
wtf, was net bij saxion voor zo'n toelatingstest.... zit daar verdorie een leeftijdsminimum aan :?
Zover ik weet, moet je voor iedere HBO toelatingstest minimaal 21jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Remy!!!! schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 13:21:
[...]

Zover ik weet, moet je voor iedere HBO toelatingstest minimaal 21jaar zijn.
't is maar een test... en daarvoor een minimumleeftijd? vaag gedoe.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:17
Of niveau4 van je MBO halen wellicht?

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[TAG]Speedy schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:21:
Of niveau4 van je MBO halen wellicht?
pff, dan moet ik éérst de bol3 afmaken maar daar zit ik me rot te vervelen omdat het zo makkelijk is :/ , wil iig niet nog 1 jaar vervelen bij de bol3, en nu ineens naar de bol4 kan dus niet.

hmm, een leraar van de EEGA verwees mij naar EXIN, daar staat wel het nodige waar ik de rest van de schoolweek mee vol kan maken, zit toch 3 dagen in de week thuis...

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 09-05-2007 19:43 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Heb zelf geen ervaring met het Saxion, maar mijn vriendin volgt momenteel de PABO opleiding aan het Saxion in Deventer. Ze is daar niet bepaald over te spreken, en is nu (na een half jaar) al aan het overwegen om dezelfde opleiding hier in Eindhoven bij de Fontys te doen.

Ze heeft voornamelijk problemen met de zeer zwakke begeleiding van haar groep, en het gebrek aan stages. Vier weken van 4 dagen stage is veel te weinig om gevoel te krijgen voor lesgeven, vind zij, en daar ben ik het wel mee eens. Ook is de begeleiding vanuit de school naar haar klas erg slecht. Ze volgt een verkorte instroomopleiding, nadat ze het MBO Onderwijsassistent heeft afgerond. Dit is de eerste keer dat het Saxion deze methode aanbied (scheelt een jaar), en ze hebben er duidelijk niet goed over nagedacht.

Ik zal zelf geen oordelen geven over het Saxion, aangezien ik (gelukkig) niet meer op school zit.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:13

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik weet niet hoe zij erbij komt dat het alleen bij saxion 4 weken van 4 dagen stage is, maar bij de meeste pabo opleidingen is dit het geval. Je zal in 't eerste jaar pabo iets van 8 weken stage hebben gedaan. Misschien moet ze met de stageschool overleggen of het niet mogelijk is, om op vrijdag te helpen met een andere groep. (aangezien de kleuters vrijdags niet naar school gaan)

edit: Dat ene jaar minder studeren merk je alleen in het derde jaar, omdat je die stage niet hebt. In het 1e jaar zit er geen verschil tussen mbo of andere vooropleiding. Je kan in principe ook wel de mensen die net van havo afkomen 10 weken stage laten doen, het punt is alleen dat zij de theorie nog niet beheersen, welke wel handig is voor de praktijk.

Gebrek aan begeleiding zou je ook anders kunnen zien, Saxion is i.m.o.erg HBO-instellingsgericht, ofwel zelf uitvogelen i.p.v. dat je op een presenteerblaadje krijgt hoe&wat je allemaal moet doen. :+

[ Voor 42% gewijzigd door drooger op 17-05-2007 01:57 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 07:03
Het is al wel weer enige jaren geleden dat ik afgestudeerd ben in Enschede. Tijdens mijn aanwezigheid daar werd net het PGO (Probleem of Project Gestuurd Onderwijs, hoe je het ook wil noemen) ingevoerd. Ik had nog de 'klassieke' onderwijsvorm en na mijn afstuderen is alles op de kop gegaan.

Als ik het voorgaande lees, komt elke keer de slechte begeleiding weer terug. Tijdens mijn periode op de Saxion was dit ook een veel gehoorde klacht maar zelf heb ik dit niet zo ervaren. In mijn ogen heeft dit ook veel te maken met de voor opleiding die je hebt gehad. In mijn periode zag je studenten met een HAVO-opleiding afhaken of juist deze klacht naar voren brengen terwijl studenten met een VWO- of MBO-opleiding hier geen problemen mee hadden. Sommige studenten waren eenmaal gewend aan het 'aan het handje' meelopen principe en dit is juist wat ze niet willen hebben bij het HBO.

In de praktijk is mijn ervaring ook dat je het allemaal zelf uit moet zoeken. Als je een project doet heb je inderdaad soms 'flapdrollen' er tussen zitten en wordt er gewoon op moment A een opdracht gegeven die op moment B afgerond moet zijn. Het is dan gewoon jouw eigen taak om alles te regelen en dit geeft jezelf ook een beter inzicht in je persoonlijke mogelijkheden en kunnen.

En sommige zaken lijken tijdens de opleiding totaal zinloos maar vaak gaat het erom om de achterliggende methode te begrijpen waardoor je uiteindelijk in de praktijksituatie zaken ook beter zult begrijpen en sneller op zult kunnen pakken.

Een mening van iemand anders is maar een menig van iemand anders. Het is een hulpmiddel maar ik zou me er niet blind op staren aangezien je juist vaak de slechte zaken hoort en niet de goede zaken. En iedereen heeft andere zaken die hij/zij belangrijk vindt om zijn/haar mening te vormen.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

drooger schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 01:54:
Gebrek aan begeleiding zou je ook anders kunnen zien, Saxion is i.m.o.erg HBO-instellingsgericht, ofwel zelf uitvogelen i.p.v. dat je op een presenteerblaadje krijgt hoe&wat je allemaal moet doen. :+
True, je moet op het HBO wel zelf dingen uitvogelen, maar er zijn grenzen. Wanneer je bijvoorbeeld van de school een map met informatie/lesmateriaal krijgt, en je snapt een onderdeel uit die map niet goed, of je hebt er vragen over, zouden deze gewoon beantwoord moeten kunnen worden. De leraren waar zij "les" van krijgt, zeggen vrolijk dat ze die reader maar moet doorlezen. Als ze dan aangeeft dat ze daarmee niet verder komt, kijken die leraren een beetje vreemd op, en gaan ze met iets anders verder. Zelf studeren is goed, maar een beetje begeleiding moet kunnen.
Zo ook het gemak waarmee leraren naar informatie op het intranet verwijzen. Ze melden dat er lesmateriaal op het intranet staat, wat vervolgens niet te vinden is. Nou blijkt dat het materiaal niet beschikbaar was gemaakt voor hun klas.
Het Saxion geeft zelf al aan dat de begeleiding voor die opleiding (instroom vanaf Onderwijsassistent) volgend jaar veel beter moet. Mooie boel dan, want daar heeft de huidige klas niks aan toch?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Ik volg zelf ook ICT-Beheer aan Saxion, instroom van Februari dus ik spreek hier vanuit een beperkte ervaring met Saxion.

Wat mij voornamelijk opvalt is dat het even chaotisch is in het begin tot dat je alles door hebt. Wat echt niet handig is geregeld is het rooster-gebeuren, aanwezigheidsinformatie voor je vakken is even zoeken af en toe vooral omdat sommige docenten alleen mededelingen op Sakai zetten en niet doorgeven aan de roosterbeheerders.

Eens je daar doorheen bent... Tja, mij bevalt het dik prima. Je hebt een fijne hoeveelheid onafhankelijkheid maar er zijn meer dan genoeg contacturen ingeroosterd die je gelegenheid genoeg geven om in contact te treden met je docenten.

Wat CII/TiB betreft zijn mijn ervaringen met docenten juist zeer positief. Ze zijn erg toegankelijk en je kunt altijd even binnenlopen of ze mailen, ze antwoorden ook altijd binnen afzienbare tijd (wat mail betreft).

Wat ik momenteel heel sterk merk is dat mensen gewoon lak hebben aan contact- en SLB-uren en als je dan gaat klagen dat het allemaal zo slecht is en je niet aan je informatie kunt komen, ja, dat heb je dan ook aan jezelf te danken.

Mijn ervaring met de PGO-uren en projecten is ook niet negatief. Docenten zeggen altijd direct van knikker die lui die niet meewerken er uit en geef het even aan bij ons dan is er altijd wat te regelen en rekening mee te houden.

De propedeuse-coordinator voor CII/TiB is verder een zeer sympathieke man, niet de meest geweldige docent maar wel een goede man die zich zeker ook inzet voor z'n studenten en waar je altijd gewoon even binnen kunt komen zetten.

En ja, zoals bij elke studie, het eerste jaar is even basis leggen en dat wil wel eens vervelend zijn maar dat heb je overal, dat is kwestie van doorzetten en je doel bereiken.

Mijn ervaringen zijn dus vrij positief, ik ben de eerste 2 weken even verdwaald maar stap gewoon even op een klasgenoot en je SLB-er af en voor je het weet zit je in het ritme en wandel je prima door je vakken heen als je je er even voor inzet.

Hou er wel rekening mee, het is geen basisschool of middelbare school, docenten gaan je niet aan je handje meenemen, coordinatoren gaan je ook niet zomaar even mailen als je een keer wat studiepunten mist of niet bij een vak bent maar for heaven's sake, vraag gewoon even om hulp en ga niet zitten afwachten. Er is een hele staff aan begeleiders, student-psychologen, studie- en loopbaanbegeleiders en je docenten, als je daar niet genoeg aan hebt moet je misschien niet op het HBO gaan zitten.

(en ja, wat die boeken betreft, wacht even met de aanschaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:42
Grappig om te lezen dit. Ben zelf van de lichting '98 en heb HIO (nu HBO-Informatica) gedaan en een aantal dingen zijn zeker herkenbaar, ook omdat ik 2 jaar terug nog een groep studenten begeleid heb. Ik zie grote issues met de vercommercialisering van HBO- (en in zekere mate WO-) instellingen maar denk dat Saxion van de HBO instellingen zeker geen slechte keus is. In ieder geval in mijn tijd stond de HIO opleiding hoog aangeschreven bij bedrijven.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24
Ik zelf volg de opleiding Bedrijfskundige Informatica aan hogeschool Saxion Enschede

Even een aantal punten.
  • Bureaucratie; Ja dit is aanwezig maar meestal kun je via de docenten nog wel het een en ander regelen.
  • Klaplopers in projectgroepen; Ook hier veel problemen mee gehad maar meestal hebben wij deze er uit kunnen werken. ( d.m.v. bijhouden urenverantwoordingen en aanwezigheidslijsten )
  • Betrokkenheid; In het begin zal dit iets minder zijn omdat de docenten erg veel leerlingen onder zich hebben. Wel krijg je zoals bij menig opleiding een studie loopbaan begeleider. Bij deze begeleider kun je met al je problemen terecht en deze zal het oplossen of je doorverwijzen naar iemand die het voor je kan oplossen. Als je zelf zorgt dat je in de picture staat bij docenten ( in positieve zin ) zijn ze bereid om veel voor je te regelen.
  • Initiatief; Ja je dient veel initiatief te nemen, dit vind ik niet meer dan normaal. Zo gaat het straks ook gewoon in het bedrijfsleven.
Volgens mij zijn dit de vakken welke je volgend jaar kunt verwachten voor ICT Beheer.
  • Bedrijfsorientatie
  • Persoonlijke Professionele Ontwikkeling 1
  • Datacommunicatie 1
  • Technisch Beheer
  • Installatie Hardware en Software
  • Onderhoud en Beheer Computersystemen
  • Inleiding Systeemontwikkeling
  • Project Semester 1 TIB
  • Persoonlijke Professionele Ontwikkeling 2
  • Database Administration
  • Object Georienteerd Modelleren
  • Applicatiebeheer
  • Operating Systems en Scripting
  • Managementrapportage, Dataverwerking en Statistiek
  • Inhoudelijke Verdieping ICT Beheer
  • Project Semester 2 TIB
Ook heeft ICT Beheer de mogelijkheid om een les dag mee te lopen, heb je hier al gebruik van gemaakt?

[ Voor 5% gewijzigd door r.e.s op 18-04-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:59
Hallo mensen :w Ik had een vraagje en zag toevallig dit topic over Saxion. Mijn vraag is wie heeft die 21+ toets gedaan enzo ja hoe moeilijk was die wiskunde toets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24
Amdwarrior schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:59:
Hallo mensen :w Ik had een vraagje en zag toevallig dit topic over Saxion. Mijn vraag is wie heeft die 21+ toets gedaan enzo ja hoe moeilijk was die wiskunde toets?
Hier kun je beter een apart topic voor openen, of nog beter even contact met Saxion opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
-RoB- schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:32:
[...]

Hier kun je beter een apart topic voor openen, of nog beter even contact met Saxion opnemen.
Al gedaan die willen niks zeggen alleen dat je Wiskunde en Nederlands krijgt of ik dat niet wist :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Amdwarrior schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:59:
* Raven steekt hand op

Wiskunde was wel te doen, maar als je van de MAVO/MBO komt (like me) moet je er wel even een wiskundeboek van het HAVO-examenjaar doorspitten. Zelf had ik op het moment dat ik die 21+ test deed al jaren geen wiskunde meer gehad, 5je gehaald voor de test. Dus bijspijkeren is wel verstandig ;) .

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Dus je hebt die 21+ niet gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope, zou ik ook nooit kunnen kwam ik achter, vanwege Nederlands...
Het 5je voor wiskunde wijd ik aan het jaren geen wiskunde gehad te hebben, toen ik er nog les in had was ik er erg goed in. Met bijspijkeren kan ik die 5 wel hoger krijgen, maar NL is een probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 22-04-2010 21:31 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Nu een andere opleiding op Saxion gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Andere? Hoe kan ik dat doen als ik daar (en bij elke andere hogeschool in NL) niet toegelaten wordt omdat ik niet kan slagen voor de toelatingstest NL? :/ (Die is verplicht namelijk, overal en bij elke opleiding....)

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 23-04-2010 06:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Wat is er zo ingewikkeld/moeilijk/onmogelijk/lastig aan die Nederlandse toets dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

1e onderdeel: lees een tekst en maak een samenvatting daarover. -> Een samenvatting maken is iets dat mij nog nooit gelukt is.

2e onderdeel: lees een tekst en beantwoord vragen over de tekst. -> Tenzij de antwoorden letterlijk in de tekst staan kan ik die vragen niet beantwoorden, tussen de regels doorlezen is iets waar ik op vast loop.

Als er nou getest werd op spelling, grammatica en werkwoorden dan was ik wel geslaagd....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Raven schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:40:
Als er nou getest werd op spelling, grammatica en werkwoorden dan was ik wel geslaagd....
Aangezien je behoorlijk veel Nederlandse en Engelse teksten moet lezen EN begrijpen is dat nu juist de reden dat ze die test doen kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Raven schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:40:
1e onderdeel: lees een tekst en maak een samenvatting daarover. -> Een samenvatting maken is iets dat mij nog nooit gelukt is.

2e onderdeel: lees een tekst en beantwoord vragen over de tekst. -> Tenzij de antwoorden letterlijk in de tekst staan kan ik die vragen niet beantwoorden, tussen de regels doorlezen is iets waar ik op vast loop.

Goede test dan, want dat zijn toch twee hele belangrijke skills die je nodig hebt op bijna elke HBO-opleiding.

Mag ik vragen waarom je er problemen mee hebt overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hydra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:50:
[...]

Aangezien je behoorlijk veel Nederlandse en Engelse teksten moet lezen EN begrijpen is dat nu juist de reden dat ze die test doen kennelijk.
Kennelijk, maar ik wil in de informatica verder, technisch begrijpend lezen gaat mij veel beter af dan de tekst die ik voor m'n neus kreeg, zie hier voor wat voorbeelden om een idee te krijgen. Is weliswaar HAVO, maar deze examens zijn zo te zien qua opbouw hetzelfde als de toelatingstest.

En samenvattingen, dat zal denk ik wel altijd een groot knelpunt blijven.
mace schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:54:
[...]

Goede test dan, want dat zijn toch twee hele belangrijke skills die je nodig hebt op bijna elke HBO-opleiding.

Mag ik vragen waarom je er problemen mee hebt overigens?
Bijna elke ja, maar ik wil (evt deeltijd) HBO Informatica doen, daar krijg je toch niet (zoveel) met dat soort dingen te maken? Begrijpend lezen wel denk ik, maar zoals ik al zei gaat technisch begrijpend lezen al stukken beter dan die tekst wat ik bij de test kreeg.

Die dingen wat ik noemde (en maatschappijleer trouwens ook) zijn gewoon dingen waar ik niet goed in ben, de exacte(re) vakken daarentegen (wis/nat/sk/En/bio enzo) ben ik dan juist weer erg goed in.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:35
Ik ben ook van plan om in september te beginnen aan de opleiding ICT-beheer op het Saxion. Ik doe nu nog MBO 4 maar als het goed is heb ik zometeen mijn diploma.

Ik heb inmiddels ook al een 2-3 jaar geen wiskunde meer gehad, wat voor soort wiskunde kan ik verwachten? Is HAVO 5 wiskunde redelijk vergelijkbaar? Ik heb nooit zoveel problemen gehad met wiskunde, maar ik wil wel graag weten wat mij te wachten staat.

Nog een vraagje; wat voor werkzaamheden moet je vooral met je laptop doen. Wordt er bijvoorbeeld veel met virtuele machines gewerkt, of kan ik met een 'Thin & light' notebookje al af?
(en ja, wat die boeken betreft, wacht even met de aanschaf)
Dus jij zegt, eerst naar school zonder boeken :? Of zul je een (groot) deel van je boeken nooit gebruiken?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

ICT-Beheer valt wel mee qua wiskunde. Technische Informatica zelf is een stuk pittiger (Intergreren, differentieren etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Raven schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:20:
Kennelijk, maar ik wil in de informatica verder, technisch begrijpend lezen gaat mij veel beter af dan de tekst die ik voor m'n neus kreeg
Ik geloof er weinig van dat het onderwerp een enorm verschil maakt. Daarnaast zul je als je voor klanten werkt functionele eisen om moeten gaan zetten in een technisch ontwerp, en dergelijke teksten zijn gewoon niet of nauwelijks 'technisch'. Als je alleen technische ontwerkepn wilt uitprogrammeren heeft het weinig zin HBO te gaan doen.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:20:
Dus jij zegt, eerst naar school zonder boeken :? Of zul je een (groot) deel van je boeken nooit gebruiken?
Helaas zijn ze lekker enthousiast met de boekenlijsten en worden sommige boeken niet of nauwelijks gebruikt. In mijn tijd moesten we een klein k*tboekje van 100 gulden kopen waarvan we wel 1 heel hoofdstuk gebruikt hebben. Wij deden veel samen met boeken, of kopieerden delen. Niet legaal inderdaad, maar het scheelde gruwelijk veel in kosten en als uitwonende student heb je neit echt geld over ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hydra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:53:
[...]

Ik geloof er weinig van dat het onderwerp een enorm verschil maakt. Daarnaast zul je als je voor klanten werkt functionele eisen om moeten gaan zetten in een technisch ontwerp, en dergelijke teksten zijn gewoon niet of nauwelijks 'technisch'. Als je alleen technische ontwerkepn wilt uitprogrammeren heeft het weinig zin HBO te gaan doen.
Toch is het zo, althans, door mijn ogen dan.
Heb ondertussen ook al overwogen in het buitenland iets te doen qua studie (vanwege de beperkte, (door mij) haalbare, opleidingen in NL), maar dan moet je minimaal HAVO hebben. Dus dat valt ook al af.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Maar die Wiskunde toets wat moet ik daar bij voorstellen ik ga geen technische informatica doen (totaal niet mijn ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kijk hier eens bij de oefen-HAVO-examens van wiskunde: http://examen.kennisnet.nl/havo/oefenexamens , dat + het doorbladeren van een wiskunde boek van 't examenjaar HAVO zou een idee moeten geven van wat je moet kennen.

En uhm, je hebt deze al gezien? O-) http://www.saxion.nl/file...tingsonderzoek%202010.pdf , was hier te vinden: http://saxion.nl/studiezoekers/toelating/toelatingsonderzoek ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 23-04-2010 18:53 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1