Phreak schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:03:
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik het een van de meest gruwelijke instellingen vind waar ik ooit heb gelopen (en hopelijk na dit schooljaar ook niet meer terug hoef te komen). Het is echt een ongeorganiseerd zooitje en als je degelijk onderwijs wil genieten zou ik echt even verder kijken.
Maar goed.. misschien ben ik wel een bijzonder geval hierin

En waar baseer je dat op? Ik studeer nu 6 jaar in Enschede, waarvan 4 op het Saxion, en ik heb op zich geen slechte ervaringen met de school, afgezien van het feit dat sommige dingen nogal bureaucratisch gaan, maar dat lijkt me eigen voor massale onderwijsinstellingen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere hogescholen, maar ik vind het geen onprettige school. Natuurlijk hangt heel veel af van de opleiding, als het gaat om medestudenten, vakinhoud en docenten. Ik ken de opleiding die de TS op het oog heeft niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
Wat betreft huisvesting: dat zit op zich wel goed. Enschede kent geen extreme woningnood, als je er redelijk op tijd bij bent moet het te doen zijn om een geschikte kamer te vinden, niet al te ver van het centrum. Prijzen zijn wel flink gestegen de laatste jaren, maar nog steeds vele malen goedkoper dan Amsterdam of zelfs Groningen. Op
www.kamernet.nl kun je advertenties van verhuurders vinden, dat is een snelle manier om aan een kamer te komen (je moet echter wel betalen om te kunnen reageren, maar dat is imho het geld wel waard).
Nog een tip: kijk eens op de Kamersite van de
Student Union van de UT. Als HBO-student wil je niet op de Campus wonen, maar daar worden ook genoeg kamers in de stad aangeboden, en reageren is gratis.
Qua studentenstad kan het zich niet echt meten met bijvoorbeeld Groningen of Utrecht, maar er zijn genoeg leuke kroegen om uit te gaan. En het terras 's zomers is super!

Er zijn nog meer studentenverenigingen dan alleen Aegee (de internationale studentenvereniging). Je hebt Audentis, de wat meer corporale studentenvereniging. Ik vind het persoonlijk helemaal niks, veel te ballerig, waarschijnlijk kom je er als HBO-student niet eens tussen. Dan is er Taste, een iets algemener studentenvereniging. Je hebt ook nog Alpha, de christelijke studentenvereniging. Verder kan ik je er weinig over vertellen aangezien ik zelf niet bij zo'n vereniging zit. Mijns inziens heb je het ook niet echt nodig als HBO-student, aangezien de klassen over het algemeen klein zijn waardoor je sneller contact maakt met medestudenten dan bij het massalere WO. Daarnaast kun je ook bij een van de vele studentensportverenigingen terecht. Ik kan je wel aanraden om aan de eerstejaars introductieweek mee te doen, daar kun je meer informatie krijgen over de verschillende studentenverenigingen en eventueel lid worden. En natuurlijk leer je je medestudenten er al mee kennen.
Uiteindelijk blijft de keus natuurlijk aan jou. Maak je wel op voor een flinke cultuurschok als je vanuit het hectische Amsterdam naar het pittoreske Enschede verhuist

Het is een leuke, gezellige maar kleine stad, wat zo z'n voor- en nadelen heeft (snel een goedkope kamer vinden, maar beperkt uitgaansleven bijvoorbeeld). Saxion is een prima hogeschool, maar er zijn natuurlijk enorme verschillen tussen de verschillende opleidingen. Uiteindelijk zou de inhoud van de studie de doorslag moeten geven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met de studiekeuze!