Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mislukte paintjob, hoe kast redden? [Pics]

Pagina: 1
Acties:
  • 595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43
Ik had een leuk PC'te liggen - een Pentium III - die ik als HTPC gebruikte. Aangezien het design van de kast me enigszins deed denken aan een Playstation 2, besloot ik het ding te voorzien van blauwe ledjes en de behuizing matzwart te spuiten. Het eerste ging prima, het tweede niet echt :X

Dit is nu de bovenkant van de kast:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/arnaud/mislukt_1.jpg

Het frontje met de zwarte verf (geheel) en de primer (gedeeltelijk) er al weer af:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/arnaud/mislukt_2.jpg

De onderkant waar ik terpentine / krabber / schuurmachine al op heb losgelaten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/arnaud/mislukt_3.jpg

Closeup van de onderkant:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/arnaud/mislukt_4.jpg

Het grootste probleem bij alle drie de delen is dat de verf er veel te dik op is gekomen. Daarom droogde het niet goed, het hecht niet en is totaal niet krasvast. Een tweede probleem is dat ik per ongeluk primer heb gebruikt dit NIET geschikt is voor kunststof, wel voor metaal. Vandaar dat de bovenkant (metaal) nog re-de-lijk (:/) is gelukt, maar bij het frontje (kunststof) vloog de verf er na 24 uur drogen meteen weer af. Even krabben en hele flappen verf onder je nagels :| Met wat terpentine heb ik het frontje weer zoveel mogelijk in oude staat teruggebracht, zoals je kunt zien.

De onderkant is echter ook van kunststof! Kennelijk een iets andere soort ofzo, want de hoewel het resultaat bepaald niet krasvast is, hecht de verf toch beter op dan op het frontje. Zo goed dat ik niet weet hoe ik het eraf moet krijgen! Terpentine wil niet goed, de schuurmachine ook niet (papier zit binnen no-time dicht met niet goed gedroogde verf) en met krabben kom ik ook niet ver zoals je ziet. En aan de bovenkant moet ik nog beginnen...

Ik heb dus voor de onder- en voorkant de verkeerde primer gebruikt en als geheel de paintjob te dik aangebracht. Ook heb ik niet of nauwelijks de onderdelen geschuurd, wel vetvrij gemaakt met spiritus. Een beetje de 'dat doe ik effe snel' instelling dus, en toen de zwarte kleur precies zo uitpakte als ik wilde, heb ik te gehaast gespoten en niet in meerdere dunne lagen. Te snel resultaat willen zien... 8)

Iemand tips om dit aan te pakken?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Iemand tips om dit aan te pakken?
Zo'n beetje alles anders doen dan je tot nu toe hebt gedaan:
1: ontvetten
2: schuren
3: schoonmaken (stof er af)
4: primer die geschikt is voor de ondergrond IN DUNNE LAGEN
5: lak IN DUNNE LAGEN
6: blanke lak IN DUNNE LAGEN
7: RUIM de tijd geven om te drogen

Voor een goed resultaat is de "vlugvlug" methode niet geschikt.

Als je de tijd neemt is het resultaat prima: Verwijderd in "[CM] Het "Post hier je kleine mods" topi..."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou de schuurmachine pakken en het weer helemaal opschuren (desnoods tot je kaal metaal iet). Pak gewoon een erg grove korrel, zodat je niet het probleem hebt dat je direct het probleem hebt dat het vol zit met verf (laat het sowieso een paar dagen goed drogen, het wordt dit weekend goed heet weer, dus dan droogt het vanzelf wel :P)

Verwijderd

Dan moet je natuurlijk ook een goede ruimte hebben, waar niet teveel wind staat, maar je na het spuiten wel goed kan luchten. Want als je niet goed doorlucht blijft de overige verfwalm in de kamer hangen en zal er overal een laagje zitten (1 keer meegemaakt).

Dan is het ook nog belangrijk dat het minstens 10 graden buiten is, meer is beter. Want anders hardt de verf nooit goed uit. Ook moet het natuurlijk niet nat zijn en drogen in de volle zon is ook slecht.

Om verf er snel af te krijgen is speciaal schuurpapier makkelijk, van dat lichtgrijze spul. Voelt amper als schuurpapier maar werkt perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 21:24 ]

Verwijderd

Als de verf er nog af moet kun je afbijtmiddel gebruiken. Werkt perfect. Pas gelakte oppervlakken schuren schiet niet op. Vorig jaar de houten vloer hier gelakt en de eerste laag ging ook niet goed, heeft me een vermogen aan schuurrollen gekost

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 10:24
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:19:
Ik zou de schuurmachine pakken en het weer helemaal opschuren (desnoods tot je kaal metaal iet). Pak gewoon een erg grove korrel, zodat je niet het probleem hebt dat je direct het probleem hebt dat het vol zit met verf (laat het sowieso een paar dagen goed drogen, het wordt dit weekend goed heet weer, dus dan droogt het vanzelf wel :P)
Niet té grof schuren. Dan krijg je krassen die je blijft zien door de lak en moet je weer met plamuur of spuitplamuur gaan knoeien. Persoonlijk zou ik niet lager gaan dan korrel 320.

[ Voor 55% gewijzigd door GeneralNL op 20-04-2007 21:25 ]

• ronboy30
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2016
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:24:
Als de verf er nog af moet kun je afbijtmiddel gebruiken. Werkt perfect. Pas gelakte oppervlakken schuren schiet niet op. Vorig jaar de houten vloer hier gelakt en de eerste laag ging ook niet goed, heeft me een vermogen aan schuurrollen gekost
Met afbijtmiddel tast je het plastic van de kast ook aan, is niet echt een aanrader... immers dan krult je kast op...

Ik heb van al mijn hobbies mijn beroep gemaakt

Verwijderd

zou je niet iets kunnen proberen met een verfbrander om de oude laag verf te verwijderen?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:45:
zou je niet iets kunnen proberen met een verfbrander om de oude laag verf te verwijderen?
Verfbrander + plastic = geen frontje meer.

Denk dat je de kast het beste kunt opschuren met het eerder genoemde lichtgrijze schuurpapier en dan het eerder genoemde stappenplan volgen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/draad%20nylon.jpg :Y)

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
Ik zou eens kijken of Thinner werkt op je plastic delen, eerst klein stukje proberen oid. Juist omdat het nog niet goed droog is werkt dat misschien wel goed.

Je metalen delen zou ik laten uitharden en daarna gaan schuren.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
Geen thinner gebruiken op plastic delen!! Dit wordt gewoon opgelost (eigen ervaring). Op metalen delen zou je best thinner kunnen proberen vooral wanneer de verf nog niet helemaal is uitgehard daarna schuren met water en super fijn watervast schuurpapier, ontvetten en tips van bootstrap volgen

Suc6

[ Voor 37% gewijzigd door Misluct op 26-04-2007 11:05 ]

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Misluct schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:03:
Geen thinner gebruiken op plastic delen!! Dit wordt gewoon opgelost (eigen ervaring). Op metalen delen zou je best thinner kunnen proberen vooral wanneer de verf nog niet helemaal is uitgehard daarna schuren met water en super fijn watervast schuurpapier, ontvetten en tips van bootstrap volgen

Suc6
Haha precies dat wou ik net zeggen :P

De plastic delen moet je juist gewoon schuren.

Audi S3

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55
Metalen delen gewoon met THINNER schoom maken,
Terpetine ontvet niet goed, pak wasbenzine of alchohol. (Terpetine gebuik je om kwasten schoon te maken, en is vettig)

Primer op alles, dan hecht de lak. Voor metaal is dat een ETS primer (Vreet zich in het metaal)
MOTIP heeft dat volgens mij wel. (Mat zwart heeft MOTIP in Uitlaat spraypaint dat mooi spul als je van mat houd.)

Verwijderd

cyctech schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:07:
Metalen delen gewoon met THINNER schoom maken,
Terpetine ontvet niet goed, pak wasbenzine of alchohol. (Terpetine gebuik je om kwasten schoon te maken, en is vettig)

Primer op alles, dan hecht de lak. Voor metaal is dat een ETS primer (Vreet zich in het metaal)
MOTIP heeft dat volgens mij wel. (Mat zwart heeft MOTIP in Uitlaat spraypaint dat mooi spul als je van mat houd.)
Ur completely right :)

Soms lukt het al om op plastic te spuiten, maar dat valt er wel sneller af omdat het niet echt hecht...
Pagina: 1