Toon posts:

Vraagje over TV-out, RGB tulp.

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil mijn tv graag op mijn tv aansluiten. Nu heb ik een grote beeldbuis tv die over een tv-in beschikt. Ik wil zo goed mogelijk beeld, dus dacht ik om hem zo aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://images.sudhian.com/review/motherboards/dfi/rs482infinity/rs482infinity.board.04.jpg
Het gaat om die bovenste. Dus deze op de computer aangeloten en de YUV aansluiting aangesloten op een door trek kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bts-privatkino.de/kinotechnikzubehor/pics/yuvprofiline.jpg
De doortrek kabel die de tv-out verbind met de scart adapter:

Afbeeldingslocatie: http://www.tvcables.co.uk/images/items/yuv-rgb-scart-adapter.jpg

De scart adapter die de YUV kabel verbind met de tv.

Wat dachten jullie hier van? Is er een makkelijkere oplossing? Goedkoper? Wat kan ik kopen voor het beste beeld?

Tips zijn welkom!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Die laatste scart adapter is namelijk geen YUV, maar RGB*, en dat is niet hetzelfde. Daarnaast is het bovenste kabeltje behoorlijk specifiek. Je videokaart moet wel die uitgang hebben.

Edit:
*Dit wordt beneden door Meester_J uitgebreider uitgelegd..

[ Voor 16% gewijzigd door Janoz op 21-04-2007 13:59 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 19:05:
Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Die laatste scart adapter is namelijk geen YUV, maar RGB, en dat is niet hetzelfde. Daarnaast is het bovenste kabeltje behoorlijk specifiek. Je videokaart moet wel die uitgang hebben.
Ik heb hem bij mijn videokaart gekregen en hij pas er in. Dus dat bovenste kabeltje zit wel goed. Maar wat kan ik dan doen (voor de beste beeldkwaliteit)?

Of is s-video uit ook goed genoeg?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 19:39 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 19:34:
[...]

Ik heb hem bij mijn videokaart gekregen en hij pas er in. Dus dat bovenste kabeltje zit wel goed. Maar wat kan ik dan doen (voor de beste beeldkwaliteit)?

Of is s-video uit ook goed genoeg?
RGB geeft de beste kwaliteit, trouwens die gele kabel is geen s-video maar composiet. Composiet geeft een wat mindere kwaliteit dan RGB, maar probeer het eens uit... er kan ipp nix stuk.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Caveman schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:13:
[...]
RGB geeft de beste kwaliteit, trouwens die gele kabel is geen s-video maar composiet.
Die gele is s-video --> composiet. En ook nog es "nep" s-video. Zeker een ATI kaart...? Echt matig is dat, als je die voorziet van een échte svideo kabel krijg je zwart/wit beeld... Je bent dus in dit geval min of meer genoodzaakt om composiet te gebruiken. Ik heb me destijds ook een ongeluk gezocht naar een verloopje van ATI svideo naar standaard svideo (want dat is de volgende vraag ;) ), maar helaas. Ik ben zelf toen onmiddellijk overgestapt naar NVIDIA die tenminste wel netjes de standaarden hanteert.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
okee, zal het proberen uit te leggen:

je hebt 2 standaarden die allebei 3 tulpjes gebruiken met drie kleurtjes:

RGB, en YUV (ook wel component video genoemd)

bij RGB vertegenwoordigd elk draadje een kleur, rood, groen, en blauw.
bij YUV wordt er een kunstje uitgehaald met de signalen: Y is de luminantie (zegmaar het zwartwit sighaal) U staat voor blauw - Y, en V voor rood - Y.\

Het mag duidelijk zijn dat de signalen niet compatibel zijn.

SCART ondersteund alleen RGB, dus als je videokaart alleen component uitstuurt, dan zul je een apparte component video aansluiting op je tv moeten hebben. (flatscreens en beamers hebben ze vaak)

er zijn echter enkele fabrikanten die er een potje van maken, en via het menu toch mogelijk maken om component video over de rgb pinnen te sturen:

SCART cannot officially carry non-RGB (e.g. YPbPr) component video signals, which are gaining ground as an improvement over S-Video in markets where SCART is not used. However, some manufacturers of set-top-boxes and DVD players are known to provide optional (menu-selectable), non-standard YPbPr output through the pins that are officially reserved for RGB color components.

dan kun je de door jou aangegeven adapter gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Meester_J op 21-04-2007 12:50 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25
Component wordt ook wel over SCART verstuurd, al is het niet in de SCART-standaard opgenomen en dan over dezelfde pinnen als RGB. Dus als topic-starter's tv component over SCART ondersteund (niet waarschijnlijk), dan kan het gaan werken volgens z'n oorspronkelijke opzet.

Lukt het niet, dan terugvallen op het andere kabeltje, dat bied je mogelijk composiet (immer aanwezig als toepasbaar ingangs-signaal op tv's) of s-video.

Meester_J was me voor. :P

[ Voor 3% gewijzigd door ParkOverall op 21-04-2007 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Meester_J:

*Na het beter gelezen te hebben:*

Maar wat kan ik dan het beste doen om hem er op aan te sluiten? De gele tulp gebruiken (=slechte beeldkwaliteit).

Mijn dvd speler (de Pioneer DV393) heeft ook een optie om naar iets anders te regelen. Ik ga nu ff kijken.

Edit:

Bij scart out staat: Video en RGB OUT.

Maar dat is mijn dvd en niet mijn pc. Video out doet het trouwens wel maar wel slechtere beeldkwaliteit & helderheid.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 18:35 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik zou voor svideo gaan.. er zijn wel svideo -> scart pluggen (wel checken of je tv svideo aan kan).

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2007 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 18:38:
Ik zou voor svideo gaan.. er zijn wel svideo -> scart pluggen (wel checken of je tv svideo aan kan).
Ja, dat staat in de handleiding dus dat kan wel ja.
Pagina: 1