[XP x64] Freezed vaak met multitasking

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 08:03

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met het volgende probleem, Windows Xp x64 heeft erg veel problemen met multitasking wat ik onder Vista x64 niet ervaar.

eerst even mijn specs:

Intel Core 2 Duo E4300 @ 3 GHz proc
EVGA nForce 680i SLI mobo @ 1334Mhz FSB
Kingston HyperX 2x 1GB PC6400 SLI Ready Dual Channel mem @ Stock 4-4-4-12 (2,1v)
EVGA Geforce 8800GTS 320MB Superclocked @ 625/950 MHz

Als ik Msn aan heb en Paar firefox vensters opstart begint hij vaak al te stotteren en als ik dan nog een explorer venster open en een spel installeer is het zwaar mis en freezed de comp telkens even voordat ik weer verder kan.

Dit is onder vista geen enkel probleem en gamen onder XP is ook helemaal geen probleem maar multitasking onder Xp is echt een ramp.

Alles draait met Orthos gewoon 24 uur stabiel zonder errors met een max CPU temp van 56 graden.

Wat ik geprobeerd heb:

- Performance opties -> Processor scheduling -> Programs en Background services te switchen maar geen succes
- Performance opties -> Memory usage -> Programs en System Cache geprobeerd te wisselen maar ook weer weinig effect...
- Defraggen
- Registry gecleaned
- zoveel mogelijk apps uitgezet
- Windows Tweaken met registry tweaks

maar het blijft allemaal een brak.. terwijl ik onder Vista gewoon kan PhotoShop, Dreamweaver, MSN, Grabit, Winamp, Firefox tegelijk kan draaien en natuurlijk de hele security app reut..

verder ziet windows mijn 2 cores wel gewoon.

Voor de details draai ik onder XP met Nod32 virus scan en Outblast firewall en onder vista PC Cillin Internet Security.

onder bijde systemen heb ik de nieuwste drivers geinstalleerd en deze xp installatie deed al moeilijk vanaf dat er vrijwel nog niet zoveel op stond.

iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Gr Marlon

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Iemand?

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 13:19
Mischien moet je de computer eens instellen op de originele fabrieks instellingen ????

Ik draai al geruime tijd XP64 En ik herken je probleemen niet .
Ik dacht ook dat je Mobo boekje aangeeft dat als je instellingen maakt die boven de aangegeven specificaties liggen dat je dan een groote kans maakt dat je systeem ONSTABIEL word en of niet goed functioneerd en of kapot kan gaan :)

Vandaar mijn vraag .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Memtest eens laten runnen?
Misschien een stukje geheugen brak?
Testtooltje van je harddisk fabrikant eens runnen?

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
memtest 0 errors over 12 uur maar nu het volgende: De PC gaat vaak stotteren als de hardeschijf moet werken, bijvoorbeeld met games installeren, Rar bestanden uitpakken, defraggen enz enz dus ik ga even HD tooltje draaien en kijken of het daar miss aan ligt.

ik heb eerder problemen met de HD gehad met dit moederbord maar na een paar bios updates leek het weg te zijn, althans in vista wel.

hetgene wat hiervoor gebeurt is, is dat ik eerst 2x250GB in raid+0 had draaien en dat mijn moederbord gewoon randomly fouten naar de SATA schreef waardoor de schijf setup onbruikbaar werd vervolgens heb ik de schijven helemaal weer NTFS geformatteerd (niet snel formatteren maar het lange traject) en leek het probleem weg te zijn want ik kreeg geen foutmeldingen meer door maar nu stottert alles weer als een malle dus ik ga even kijken of het miss aan de HD ligt.

(voor de info: de 2 schijven draaien niet meer in raid maar afzonderlijk, met op de ene vista en op de ander XP)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Op welke sata controller zitten de schijven aangesloten?
Het kan zijn dat de nvidia drivers roet in het eten gooien.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
gewoon op de SATA aansluitingen in het midden van het moederbord.. kdacht dat alle SATA aansluitignen hetzelfde waren. maar goed iig heb ik dus WD Data Diagnostics gedraaid.. EN QUESS WHAT! Errors op de XP schijf dus ik ben nu alles aant back-uppen en kijken of ik hem nog kan recoveren. en anders maar WEER een keer formatten.. kijken of het iets oplost en anders pleur ik de schijf terug naar azerty.

Iemand nog tips hoe ik de schijf weer 100% kan krijgen? want ik heb hem al een keer helemaal geformat, wat een dikke nacht duurde, en het blijft prut.. dus ik weet het even niet meer.. miss toch me SATA aansluiting ofzo.. kdenk dak em maar eens op een andere aansluiting hang

overigens draait me DVD-RW ook op SATA en nog 2 schijven die geen enkele probleem hebben, het is de hele tijd deze schijf geweest die moeilijk doet.

Oh jah en voor de info: ik draai met nvidia nforce drivers 9.53 en onder vista draaide ik met 15.00 en onder vista is alle ongein begonnen dat 1 schijf in Raid+O er mee begon te kappen.

[EDIT] Ok ik heb de vista disk schoongemaakt en XP daar op gezet en alles werkt helemaal smooth nu nog een manier vinden om die andere schijf weer helemaal in topconditie te krijgen.

Als iemand nog tips heeft voor het herstellen van die schijf hoor ik het graag

iig THNX

[EDIT2] OK dit topic mag van mijn part dicht omdat ik al achter de oorzaak ben (Errors op de windows installatie hard disk). Alleen nu nog de oplossing maar die ligt in een andere hoek dus ik neem aan dat ik daarvoor een andere topic moet openen met een passende titel.

MVG Marlon

[ Voor 31% gewijzigd door Cidious op 25-04-2007 04:05 ]

Pagina: 1