Toon posts:

Nauwkeuriger kijken dan 420 nm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gebruikmakend van zichtbaar licht wil ik een objekt zien dat kleiner is dan 420 nm. (De gloflengte van violet licht). Is dit überhaupt fysiek mogelijk?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:54
ik quote:
Nederland heeft een lange traditie met microscopie. Beroemd zijn de eerste microscopen van Van Leeuwenhoek (1632-1723), die een vergroting haalden van 200 keer. Een moderne lichtmicroscoop heeft een maximale vergroting, omdat men geen details kan waarnemen die kleiner zijn dan de golflengte van het licht: 400 nm (violet). Als men toch kleinere details wil weergeven is er een andere aanpak nodig. Met een Scanning Tunneling Microscoop (STM) kunnen atomen zichtbaar gemaakt worden.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=669444

Verwijderd

Topicstarter
En dank je wel!

Verwijderd

Gebruikmakend van zichtbaar licht wil ik een objekt zien dat kleiner is dan 420 nm. (De gloflengte van violet licht). Is dit überhaupt fysiek mogelijk?
Het antwoord in de 2e post van dit topic is niet helemaal volledig. Ja, door buiging van lichtgolven om je object heen verdwijnen details kleiner dan 400nm als je observeert met zichtbaar licht. Op zich staat niets je in de weg om gewoon straling met kortere golflengten te gebruiken, ware het niet dat het technisch moeilijk is lenzen te maken voor licht met korte golflengten.

Echter, er zijn diverse manieren om onder dit probleem uit te komen. Confocale microscopie kan dat in ieder geval in theorie, maar in de praktijk komt de resolutie door signaalsterkte problemen niet ver onder de 400nm grens uit. Technieken als FRET-FLIM staan toe om met zichtbaar licht afstanden tussen 2 objecten te meten die slechts enkele nanometers uit elkaar liggen. En tot slot zijn er experimentele technieken (waarvan ik helaas de naam even kwijt ben, kan ik opzoeken op maandag) waarbij door het combineren van de waarnemingen van confocale metingen met verschillende pinhole settings een veel hogere resolutie gehaald kan worden, in theorie zonder grens en in de praktijk begrensd door signaalsterkte.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 15:26:
Ja, dat is mogelijk. Je zal het object alleen niet scherp zien; je zal het object niet goed kunnen onderscheiden van zijn omgeving. Maar het zal wel een 'blurry' effect geven, waardoor je weet dat er nog een object aanwezig is.

Je kan met het blote oog een menselijke haar 'zien', terwijl die ongeveer 50000 nm breed is. Je kan je voorstellen dat je iets van 420 nm doorsnee dan ook wel kan zien als je het 200x vergroot. Het is alleen onmogelijk scherp te krijgen en als je nog een factor 10 kleiner gaat, zal de afwijking die het in het beeld veroorzaakt zo klein zijn dat je het alsnog niet ziet.

Of bedoelde je: kan je details kleiner dan de golflengte van het licht onderscheiden? Want dat kan sowieso niet (hoewel mij bijstaat dat je details tot de halve golflengte kan onderscheiden, maar pin me daar niet op vast).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Confusion schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 20:28:
[...]
Of bedoelde je: kan je details kleiner dan de golflengte van het licht onderscheiden? Want dat kan sowieso niet (hoewel mij bijstaat dat je details tot de halve golflengte kan onderscheiden, maar pin me daar niet op vast).
Voor mij was het noodzakelijk om te weten of ik afstanden kleiner dan 400nm kan waarnemen. Ik moet iets positioneren met een nauwkeurigheid van 0,5 um en heb daarvoor op dit moment alleen visuele feedback. Ik ben aan het kijken of ik een andere type waarneming nodig ga hebben.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Probleemloos; knikker het in een doorzichtig medium met n>1. Je winst is precies een factor n

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1