Toon posts:

[Laptop]Compaq Evo N1020v problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop staan, die rare kuren heeft.

Nadat deze gisteren gebracht was met de melding dat hij het niet meer deed, bleek al snel dat het ging om een partitiechrash. Vervolgens heb ik de schijf netjes gebackupped in m'n eigen Systeem, en windows XP er geprobeerd opnieuw te installeren. Dat is tot de helft goedgegaan, waarop het systeem vastgelopen was > koeler maximaal draaiende.

Wat ook tot m'n verbazing was is dat de datum/tijd in het bios ook steeds gereset werdt.

Tijd voor onderzoek dus. Gebruikelijk zit bij deze type laptop het batterijtje onder het klepje waar normaal de 56k6/inbel modem zit. Bij het openhalen van het klepje (enkel schroefje) valt me al direct op dat de soldering van het batterij-houdertje losgeraakt is, en het batterijtje "zweeft" op het moederbord als het ware.

Ik kan hier 2 dingen mee doen, dat is weer terug vastsolderen of met een papiertje aandrukken zodra het klepje weer op z'n plek is. Ik heb ook even voor het laatste gekozen.

Verder leek het me logisch om ook de koeling te controleren, aangezien dat geraas van gisterenavond met de installatie van windows op stof, uitdroging etc.. vervolgens heb ik het hele zaakje uit elkaar gehaald en schoongemaakt / nieuwe pasta. Het viel me trouwens ook op dat hier gewoon een 'desktop' pentium 4 in zat, ipv een mobile variant, maar dat doet er niet toe.

Ik heb alles weer terug in elkaar gezet zoals het zat, en dichtgedraaid. Vervolgens start het ding niet meer op. Wel spint de DVD/CDRW combo, en de hardeschijf, maar beeld of enig ander teken van leven is er niet bij.

Ik heb vroeger hetzelfde model gehad, en compaq wist mij bij reparatie te vertellen dat deze een breuk had in het moederbord. Aangezien deze lap exact de zelfde kuren had (zoals dat batterijtje, koeler die half functioneert) als dat ik had, vermoed ik dus dat het hier gaat om een MB breuk, maar hoe stel ik zoiets uit?

De specs zijn:

P4 2.4Ghz
512MB ram, 40GB schijf, 64MB Ati mobile 7500, DVD+CDRW Combo, tv-out, lan + alle andere meuk, accu verder ook nog prima in orde trouwens.

Ik zou op ebay eventueel het zelfde moederbord kunnen aanschaffen voor een prikkie, maar ik zou graag eerst zelf willen uitstellen :)

Mochten er nog behoefte zijn aan pics, let me know.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57
Even voor de search, aangezien dit vaker voorkomt:
Verzonden door DJSmiley op vrijdag 20 april 2007 @ 15:23:
Bekend probleem inderdaad bij de N1020V serie.

Zowel intern- als op VGA prt heb je geen beeld. Als je t keyboard eruit haalt, in het midden, zie je VGA chipset zitten. Door de kutconstructie van de N1020V staat deze onder een lichte bolling/spanning, waardoor deze soldeerverbindingen vroeg of laat problemen geven. Als je hier lichte druk op uitoefend (zo maken ze weer contact) dan zal ie met een beetje geluk weer beeld geven. Probleem is helaas niet te verhelpen, aangezien het ondoenljik is dit te solderen.

Ik heb 2 jaar laptops gerepareerd voor m'n vorige werkgever, en dit was van de 1020-serie in 80% van de gevallen het probleem.
Overigens kun je vervangende moederborden kopen voor 100-200 eur, oa Ebay en PCHub (www.pchub.de). Alleen wel kans op hetzelfde euvel.
Ter info: De Presario 1500 is identiek aan de Evo N1020. De EVO is een zakelijk-gericht model, de 1500 is consumentengericht. Moederborden zijn (op modelnaam na) identiek aan elkaar.
Verzonden door Lism op vrijdag 20 april 2007 @ 15:28:
Bedankt voor je reactie

of 100 tot 200 euro de investering waard is weet ik niet. Wel komt je verhaal idd overheen met wat ik vroeger gehad heb met nagenoeg het zelfde model. Ik zou het kunnen proberen om het e.a aan te drukken en kijken of het werkt, eventueel iets erbij stoppen zodat het wel recht blijft.

Heb ook overigens een thread aangemaakt, [Laptop]Compaq Evo N1020v problemen maar gezien je antwoord is daarmee alles wel gezegd
Verzonden door Lism op vrijdag 20 april 2007 @ 16:20:
Ja. Het ligt 'm ergens in de componenten die niet goed gesoldeerd zijn /waren.

Ik heb het e.a aangedrukt. en bij god de cpu begint meteen warm te worden / fan voluit ... ik kan 'm opzich nog fixen als ik maar weet waar het precies aan ligt.

overigens die website had niets liggen voor deze series, wel nemen ze onderdelen in, wat ik dus ook gereport had.

Verwijderd

Topicstarter
Tja.

Ik kan er weinig meer over zeggen dan dat ik ondanks de pogingen, de laptop niet meer tot leven gebracht heb kunnen krijgen. Ik heb daarom ook de laptop (onderdelen) aangeboden op die website, en de lap zelf uit elkaar gehaald. Het geheugen, proc, HD liggen iig te koop.

De TFT heb ik andere plannen mee, Daarop komt een kleine tft controller zodat ik 'm als VGA kan gebruiken.