Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] HD Activiteit oplossingen mogelijk?*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Aangezien ik regelmatig lees dat veel mensen last hebben van veel HD activiteit in Vista, dacht ik van laat ik maar eens mijn bevindingen delen. Ik had had er namelijk erg veel last van. Zelfs op een gloednieuwe Dell Insprion 9400 laptop met echt meer dan genoeg geheugen...
Na veel ge-tweak heb ik het verholpen.

Wellicht komen er op deze manier meer tweaks bij...

Er staan al best wat lijstjes op internet. Maar bij Tweakers heb ik ze nog amper gezien.

Eerst de wat bekendere oplossingen:

- Superfetch, dit ding vreet je geheugen op door er van alles in te cachen. Hierdoor starten je
programma's sneller op. Volgens veel mensen een handig ding, maar zorgt ook voor veel HD gespin.
En heb niet echt performance winst gemerkt dat dit aanstond.
Ze zeggen: het is een andere denkwijze. Het gaat er niet om hoeveel geheugen je vrij hebt, maar hoeveel je gebruikt. .. Yeah right. Als ik Adobe Premiere Pro start en er de eerste 5 min niet fatsoenlijk mee kan werken omdat windows geheugen aan het vrijmaken is, dan vind ik het een waardeloze optie.

Ook met games is dit vaak een serieuze aanslag op de performance.
Helemaal bij Battlefield met maps met 64 spelers...

Uit dus die handel...

- Indexing service, zorgt voor het indexeren van je bestanden, waardoor deze onmiddellijk worden gevonden bij een zoekopdracht. Best leuk, als je de zoekfunctie veel gebruikt. Zorgt ook weer voor meer HD activiteit, vooral direct na een clean install. Wordt echter wel minder naarmate de files zijn geïndexeerd. Maar dit blijft altijd doorgaan naarmate je nieuwe bestanden download etc etc.

Dit zijn de meest bekende, nu de wat minder bekende.

- Windows Defender, is een prima programma, maar zet wel de automatische scan uit. Het programma blijft echter wel gewoon realtime alles bijhouden. Dit merk je amper. De autoscan doet dingen op de meest ongelegen momenten, het liefst direct na een boot.

Kun je eventueel ook met scheduler instellen om bijv. elke maandag te gaan scannen.

- Defragmentatie, staat standaard ook aan en gaat vanalles doen als je bak "idle" staat. Het duurde echter soms een tijdje dat het geratel bij mij ophield als ik de pc weer aanraakte. Kortom, weer performance loss.

Je kan dit natuurlijk ook gewoon handmatig doen wanneer jou dat uitkomt... of weer schedule...

- System restore point, is erg handig als je systeem eens op z'n bek gaat. Maar na elke geinstalleerd ding, drivers, programma's, etc, gaat deze functie belangrijke bestanden backuppen om op terug te vallen als er wat mis gaat. Bij mij kon dit soms echter wel 5 min of langer duren. Kortom, weer een bak activiteit.

DIt is maar een kleine greep uit de mogelijkheden.
Maar door deze functies uit te zetten of aan te passen, heb ik nu direct na het opstarten geen last meer van onnodig schijf geratel.

Ik zal zeggen, kom maar op met je tips!!!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Heel nette TS, dit.
Chapeau ;)

ReadyBoost. Zorgt voor het rapper opstarten van programma's , maar ook voor activiteit op externe schijven. Granted, moet je excliciet aanzetten, maar als je een performance boost verwacht, zit je er lelijk naast; het haalt niets uit.

Yes, but no.

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:22

robhof

Lembongan view

Mooi topic, eerste hit na zoekterm 'hd activiteit vista'.

Om het topic nieuwe leven in te blazen: verder nog iemand tips? Ik ga bovenstaande aanbevelingen vanmiddag direct uitproberen. Vooral met een Raptor is de overmatige hd-activiteit niet echt een pretje! :)

Verwijderd

1 ding valt me op in de startpost, hij wil geheugen vrij hebben. Maar waarom zet je geheugen in je computer? Om het leeg te laten? Iedereen wil zoveel mogelijk vrij geheugen hebben, maar geheugen is er toch juist om het te gebruiken of mis ik hier iets?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nope, je slaat de spijker op z'n kop :)

Doen ze bij MS eindelijk iets wat alle linux-adepten al jaren vragen (het geheugen ook echt gebruiken) is het weer niet goed :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Jammer is dat ze dezelfde filosofie hanteren bij de harddisk. Een niet-ratelende harddisk is een verspilde harddisk :+

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:51:
Jammer is dat ze dezelfde filosofie hanteren bij de harddisk. Een niet-ratelende harddisk is een verspilde harddisk :+
Nee, een niet ratelende harddisk heeft goede accestimes en een hoge transfer rate. Als hij continu ratelt en je wilt wat opstarten dan zit je zoveel langer te wachten dan dat je vanuit een idle stand iets eraf haalt. (Dus dan heb ik het over dat hij 2 dingen tegelijk eraf haalt) Als er al iets bezig is in je ram zal je dat minder merken, aangezien dat zooooveeeel malen sneller is en mooie lage acces-times heeft. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MensionXL op 26-07-2007 13:16 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Wat is in deze langer wachten? Het gaat om fracties van seconden.....................pfffff. Er zijn ergere dingen in het leven 8)7

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Laat je pc eens een nachtje aanstaan, dan is het geratel weg :) Dan heeft hij alles geindexeerd :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Snake schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:46:
Laat je pc eens een nachtje aanstaan, dan is het geratel weg :) Dan heeft hij alles geindexeerd :)
Waar zie je mij het hebben over dat het door een indexering/background service komt? Ik heb het bv gewoon over iets dat een HD veel aanspreekt, en dat het zal vertragen als je dan meerdere dingen tegelijk van je HD gaat halen.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:44:
Wat is in deze langer wachten? Het gaat om fracties van seconden.....................pfffff. Er zijn ergere dingen in het leven 8)7
Nou, dat jouw pc nou zo traag is dat je uren ergens op zit te wachten moet je niet op mij afschuiven :P

Maar to teh point:
Stress jij je HD maar eens flink goed, dan zal je duidelijk merken dat het niet een fractie van een seconde is :P

Goedkoop bellen via VoIP

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
alt-92 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:31:
Doen ze bij MS eindelijk iets wat alle linux-adepten al jaren vragen (het geheugen ook echt gebruiken) is het weer niet goed :P
Doet linux dat ook dan? Ik dacht dat het zo was met linux dat je OS niks doet als je daar niet om vraagt (wat me overigens juist logischer lijkt :P). Ik dacht dat linux je mem gebruikte voor het begon te swappen, terwijl windows als swapt terwijl je geheugen niet vol zit. Dat is een heel ander verhaal dan wat hierboven geschetst werd.

Verwijderd

stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:58:
[...]

Doet linux dat ook dan? Ik dacht dat het zo was met linux dat je OS niks doet als je daar niet om vraagt (wat me overigens juist logischer lijkt :P). Ik dacht dat linux je mem gebruikte voor het begon te swappen, terwijl windows als swapt terwijl je geheugen niet vol zit. Dat is een heel ander verhaal dan wat hierboven geschetst werd.
Als een OS niets zou doen zonder dat je erom vraagt zou je compleet krankjorum worden van het ding.

Mensen vinden het al vervelend als UAC in Vista af en toe eens een keer ergens om vraagt, laat staan als het OS bij ieder klein dingetje gaat zeuren.

Een OS is een behoorlijk complex iets (in ieder geval de moderne Linux varianten en de moderne Windows varianten), hij doet meer als je zou denken.

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
MensionXL schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:56:
[...]

Waar zie je mij het hebben over dat het door een indexering/background service komt? Ik heb het bv gewoon over iets dat een HD veel aanspreekt, en dat het zal vertragen als je dan meerdere dingen tegelijk van je HD gaat halen.
Niet persé. Een van de dingen die nieuw is in Vista is dat HD-taken prioriteiten hebben. Dus net zoals dat een cpu-taak als prioriteit idle, low, normal, etc. kan hebben, is dit ook zo voor HD-taken. Dit houdt in dat achtergrondservices die naar de HD lezen en schrijven écht op de achtergrond kunnen draaien; wanneer jij bijv. een RAR-bestandje wilt uitpakken, zal dit voorrang hebben op wat er op de achtergrond gebeurd.

Veel van het geratel in Vista is van dat achtergrondwerk (bijv. indexering, automatische defragmentatie, een scan van Windows Defender) en zal het werk van je voorgrondprogramma's daarom niet in de weg zitten.

>>>insert witty remark here<<<

Verwijderd

MensionXL schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:56:
[...]

Nou, dat jouw pc nou zo traag is dat je uren ergens op zit te wachten moet je niet op mij afschuiven :P

Maar to teh point:
Stress jij je HD maar eens flink goed, dan zal je duidelijk merken dat het niet een fractie van een seconde is :P
Mij hoor je nergens klagen, ik stress mijn pc nooit. Wel merk ik dat Vista op mijn Pentium Dual 2.8 erg lekker draait met 1024 Mb geheugen. Ik kan rustig in Office bezig zijn, msn'en, verschillende Explorer vensters hebben open staan en mijn mail checken zonder een centje pijn, alles werkt direct lekker vlot als ik het aanspreek.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Met een gig ram en een dual core mag ik idd hopen dat je een beetje normaal kan internetten enzo :P

[ Voor 9% gewijzigd door stefan001 op 26-07-2007 22:59 ]

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-11 23:36
Het viel mij ook op dat vista de HD veel gebruikte, maar de performance had er niet echt onder te leiden. Als diezelfde activiteit onder XP zou gebeuren zou het zeker trager werken. (+/- 3 maand met vista gewerkt, net 2 weken terug op XP)

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:56:
[...]

Mij hoor je nergens klagen, ik stress mijn pc nooit. Wel merk ik dat Vista op mijn Pentium Dual 2.8 erg lekker draait met 1024 Mb geheugen. Ik kan rustig in Office bezig zijn, msn'en, verschillende Explorer vensters hebben open staan en mijn mail checken zonder een centje pijn, alles werkt direct lekker vlot als ik het aanspreek.
Als jij je pc nooit stresst, hoe kan je dan weten dat het een fractie van een seconde zou schelen? :P (dit is dus ook niet waar, en ligt ook aan het programma dat je start)

Goedkoop bellen via VoIP

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Indexing service zal nog worden getweaked om efficienter met de hd om te gaan, maar die update zit waarschijnlijk in SP1 voor Vista en niet in een losse update. Dus op de langere termijn weer wat minder geratel als je toch de zoekfunctie vaak gebruikt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Memphis177
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Hier stopt het geratel 5 minuten na het opstarten, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Duurt dit langer bij anderen dan ofzo?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Memphis177 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:01:
Hier stopt het geratel 5 minuten na het opstarten, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Duurt dit langer bij anderen dan ofzo?
Hier nu na ongeveer een halve minuut dat ik in Windows zit. Ik draai ook raid0 dus dingen zullen sneller geladen zijn bij mij.

Goedkoop bellen via VoIP

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

- System restore point, is erg handig als je systeem eens op z'n bek gaat. Maar na elke geinstalleerd ding, drivers, programma's, etc, gaat deze functie belangrijke bestanden backuppen om op terug te vallen als er wat mis gaat. Bij mij kon dit soms echter wel 5 min of langer duren. Kortom, weer een bak activiteit.
Na 1 keer een enorme crash te hebben gehad waarvan ik niet meer terug kon komen heb ik deze toch aan laten staan. Ook als je vaak gaat kloten met bijv. video-drivers etc. is dit toch wel erg handig hoor ;)

Voor de rest, zeer nette topic!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:26
Als je van een image gebruik maakt hoeft dat niet (altijd) :)

• deeltje

deeltje

stefijn schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 15:31:
Als je van een image gebruik maakt hoeft dat niet (altijd) :)
Naast het feit dat ik dat niet doe, is het natuurlijk ook omslachtig om bij elke wijziging een image te maken... my 2 cents...

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik begrijp de vraag van de TS prima, hij wil gewoon volledige controle over zijn PC.
Nu zijn de meeste zaken zoals Prefetch en zo wel erg handig maar soms staat de schijf te ratelen zonder dat het aan enig logisch proces te herleiden is. Kijk dan word het minder. Zal voor de gewone gebruiker niet interessant zijn maar ik wil ook wel weten wat er gebeurd.
Ik heb nu ook al die zogenaamde handige services uit staan en ik merk geen enkele vertraging met het opstarten van programma's. Nu heb ik wel 2 gig ram maar dat zou niks uit mogen maken.
En waarom een uitgebreide resources vretende index service? Ik weet wel waar mijn documenten of muziek files staan. Ik heb zo'n 1000 documenten, PDF'jes Docs exels etc etc., maar ik weet welk document waar staat. En dan heb ik het nog niet eens over foto's, films en muziek.
Ik heb het nut van een dergelijke service dan ook nooit begrepen. Hoe vaak zal een gewone gebruiker de zoekfunctie aanroepen omdat ie een file niet kan vinden? En als ie dat al zo sporadisch doet waarom moet dat dan eerst geïndexeerd worden? Echt een 'waste of time and resources'.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

deeltje schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 16:47:
[...]

Naast het feit dat ik dat niet doe, is het natuurlijk ook omslachtig om bij elke wijziging een image te maken... my 2 cents...
Je moet niet iedere keer een nieuw image draaien, sequential gaat ook :) (alleen de laatste wijzigingen wegschrijven)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

ik heb superfetch uitgeschakeld en readyboost.
scheelt inderdaad veel geratel,
met opstarten merk ik geen verschil, maar bij het programma openen zoals
outlook 2007 merk ik wel dat zonder superfetch het 2 sec langer duurt met opstarten,
nadat het programma gestart is geweest is het weer net zo snel als met superfetch.

mijn conclusie, superfetch leuke functie voor kantoor pc's die office en internet doen.
werk je vmware of andere geheugen etende programma's zet dan superfetch uit.

en windows defender laat ik eens per maand scannen.

• deeltje

deeltje

Snake schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:33:
[...]

Je moet niet iedere keer een nieuw image draaien, sequential gaat ook :) (alleen de laatste wijzigingen wegschrijven)
Dat wist ik niet ;) ik kom uit de tijd van Ghost onder DOS, sinds die tijd heb ik nooit meer een image gemaakt, kan je (offtopic i know) mij een linkje geven met wat info over welk programma je gebruikt? :)

• deeltje

deeltje

regmaster schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:29:
Ik begrijp de vraag van de TS prima, hij wil gewoon volledige controle over zijn PC.
Nu zijn de meeste zaken zoals Prefetch en zo wel erg handig maar soms staat de schijf te ratelen zonder dat het aan enig logisch proces te herleiden is. Kijk dan word het minder. Zal voor de gewone gebruiker niet interessant zijn maar ik wil ook wel weten wat er gebeurd.
Ik heb nu ook al die zogenaamde handige services uit staan en ik merk geen enkele vertraging met het opstarten van programma's. Nu heb ik wel 2 gig ram maar dat zou niks uit mogen maken.
En waarom een uitgebreide resources vretende index service? Ik weet wel waar mijn documenten of muziek files staan. Ik heb zo'n 1000 documenten, PDF'jes Docs exels etc etc., maar ik weet welk document waar staat. En dan heb ik het nog niet eens over foto's, films en muziek.
Ik heb het nut van een dergelijke service dan ook nooit begrepen. Hoe vaak zal een gewone gebruiker de zoekfunctie aanroepen omdat ie een file niet kan vinden? En als ie dat al zo sporadisch doet waarom moet dat dan eerst geïndexeerd worden? Echt een 'waste of time and resources'.
Ook ik heb geen problemen met het vinden van mijn bestanden, maar ik ben het absoluut niet met je eens dat de index service een waste of time and resources is.

Ik denk zelfs dat het meerendeel van de computergebruikers ontwetend hun bestanden op hun computer dumpen, hoe vaak ik wel niet mensen over de telefoon bestanden laat downloaden om vervolgens een half uur te moeten uit leggen dat ze die op hun bureaublad hebben geplaatst.

Nee, die 'versnelde' zoekfunctie is best nuttig, niet voor jou, niet voor mij, maar wel voor een groot gedeelte van de minder bedeelde computerverbruiker (ja VER niet GE :))

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
deeltje schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:28:
[...]

Dat wist ik niet ;) ik kom uit de tijd van Ghost onder DOS, sinds die tijd heb ik nooit meer een image gemaakt, kan je (offtopic i know) mij een linkje geven met wat info over welk programma je gebruikt? :)
O.a. True Image kan dat: http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Create incremental and differential backups
Faster backups by only capturing changes since the last backup or the last full backup.

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Dag,

ik heb ook eens zitten rondneuzen op dit topic over hoe Vista nu te vebeteren valt (qua performantie) en heb al enkele van bovenstaande tips opgevolgd.

Maar onlangs kwam ik in de 'Taakplanner' terecht, een programma waarin alle automatische taken die door Windows worden uitgevoerd, worden bijgehouden.

Na alle automatische taken te hebben bekeken, kwam ik tot de vaststelling dat veel (in mijn geval 3/4) van de taken overbodig waren...

Mijn punt is: services verwijderen is één manier, maar taken verwijderen (die deel uitmaken van de Windows-services) is nog een mogelijkheid!

Moeten jullie maar eens bekijken, bij mij werkt alles nog perfect!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 18:57

paradoXical

The ParadoX

Ik draai sinds vandaag ook Vista op mijn nieuwe laptop (Lenovo Thinkpad). Het eerste uur heb ik me al enorm lopen irriteren aan alle voorgeinstalleerde meuk.

Ook de snelheid van Vista op een dual-core met 2.5 gig ram valt me zeer tegen. Ik ben nu al een linux image aan het downloaden omdat ik nu al mijn irritatiegrens bereikt heb. Ik heb nog niet eens programma's draaien, en het systeem is al traag. Windows vista is verreweg het slechtste OS wat ik ooit geprobeerd heb. Sorry voor de flame, maar ik moet even mijn frustraties van me afschrijven, ik zit al 2 uur naar een ratelende schijf te kijken, dat geloof je toch niet???

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
paradoXical schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:05:
Ik draai sinds vandaag ook Vista op mijn nieuwe laptop (Lenovo Thinkpad). Het eerste uur heb ik me al enorm lopen irriteren aan alle voorgeinstalleerde meuk.

Ook de snelheid van Vista op een dual-core met 2.5 gig ram valt me zeer tegen. Ik ben nu al een linux image aan het downloaden omdat ik nu al mijn irritatiegrens bereikt heb. Ik heb nog niet eens programma's draaien, en het systeem is al traag. Windows vista is verreweg het slechtste OS wat ik ooit geprobeerd heb. Sorry voor de flame, maar ik moet even mijn frustraties van me afschrijven, ik zit al 2 uur naar een ratelende schijf te kijken, dat geloof je toch niet???
Ik vind je redelijk kortzichtig (zeker als 'Tweaker') om na 2 uur een gloednieuw OS al af te keuren 'omdat je HDD ratelt'. Je bent in dit topic beland om het weer te kicken na ruim een maand, dus ik neem aan dat je ook weet waarover het gaat. Heb je de 'trucs' uit de TS al eens onder handen genomen?
Natuurlijk is het je goed recht om een Linux distro erop te smijten, maar ga dan niet meteen schreeuwen dan Vista 'het slechtste OS' is :)
Give it some time m8!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023

Nou nou.. 2 uur al?
Laat dat ding na een schone install eens lekker zijn werk doen... laat je pc de nacht aan staan en oordeel morgen nog eens.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23

Wat is er mis met een ratelende schijf dan? Op mijn dual-core AMD laptop met 3GB ram kan ik gewoon doorwerken als de schijf ratelt hoor. Ik zie dat niet echt als een probleem. En ja ook spellen. Vista is mijns inziens het beste OS wat ik ooit geprobeerd heb.
Alles loopt veel vloeiender en sneller als XP. Waar XP nog wel eens in z'n geheel bleef hangen of crashen gebeurt het bij Vista veel minder dat een programma het OS meeneemt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sorry voor de flame, maar ik moet even mijn frustraties van me afschrijven, ik zit al 2 uur naar een ratelende schijf te kijken, dat geloof je toch niet???
Kom na een week daadwerkelijk gebruiken van je systeem nog een keer terug? :)

Met een dergelijke instelling heeft een topic van een jaar oud omhoog trappen nou ook niet echt veel zin eerlijk gezegd..
Als je na een week nog steeds niet overweg kan met Vista, dan schakel je over naar iets anders.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• paradoXical

paradoXical

The ParadoX

Omdat ik al zeer tevreden was met bijvoorbeeld Windows XP. Ik vraag me af waarom al deze functionaliteit standaard aan staat binnen Vista. Ik draai enkel Vista omdat deze reeds voorgeinstalleerd is op deze laptop, en waarom zou ik het dan niet even uitproberen? Mijn eerste indrukken zijn echter niet positief.

Als gebruiker wil ik zelf beslissen welke services draaien op mijn systeem. Ik verwacht gewoon een responsief systeem na installatie, en wat ik nu voorgeschoteld krijg bederft mijn eerste indruk nogal. Ik stap over van een 1 gig P4 systeem naar een dualcore met meer dan 2maal zoveel geheugen, dan verwacht je toch op zijn minst prestaties?

Ik zal hem zoals aangeraden eens laten draaien, het zal me benieuwen hoe het morgen gaat (mijn eerste werkdag) dus dan krijgt dit systeem meteen zijn eerste vuurdoop ;)

@Ramon
Om de een of andere manier houd ik niet van een ratelende schijf, maar hij ratelt niet alleen, systeem is ook niet responsief nu.
XP is naar mijn mening een ook een zeer goed OS. Ik ben echter sinds kort van Windows overgestapt op Linux, en ik moet eerlijk zeggen dat Linux me veel beter bevalt. Een Windows systeem is echter zeer handig, aangezien ik op mijn werk gebruik maak van gespecialiseerde software, welke niet onder Linux draait. en om dan afhankelijk te zijn van emulatie-software, dat zie ik nog niet zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door paradoXical op 05-10-2008 15:31 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

paradoXical schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:27:
Als gebruiker wil ik zelf beslissen welke services draaien op mijn systeem. Ik verwacht gewoon een responsief systeem na installatie, en wat ik nu voorgeschoteld krijg bederft mijn eerste indruk nogal. Ik stap over van een 1 gig P4 systeem naar een dualcore met meer dan 2maal zoveel geheugen, dan verwacht je toch op zijn minst prestaties?
Dat mag, maar als ik heel eerlijk ben heb je dan wel een beetje onder een steen geleefd de afgelopen anderhalf jaar ;)
Alle vooroordelen die je hier nu opnoemt zijn in ruime mate al besproken en behandeld in verschillende topics dus met een klein beetje voorbereiding had je wel kunnen inschatten dat je binnen 2 uur geen oordeel kan vellen.

• paradoXical

paradoXical

The ParadoX

alt-92 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:31:
[...]

Dat mag, maar als ik heel eerlijk ben heb je dan wel een beetje onder een steen geleefd de afgelopen anderhalf jaar ;)
Alle vooroordelen die je hier nu opnoemt zijn in ruime mate al besproken en behandeld in verschillende topics dus met een klein beetje voorbereiding had je wel kunnen inschatten dat je binnen 2 uur geen oordeel kan vellen.
Dat ben ik niet geheel met je eens. 2 maanden geleden ben ik overgestapt van XP naar Mandriva 2008.1. Met deze OS kon ik na een zeer snelle installatie direct aan de slag.

Aan de andere kant ben je niet voor niets tweaker, dus ik moet je enigzins gelijk geven. Na flink wat aanpassingen op het systeem moet ik mijn ongelijk bekennen: het systeem draait als een zonnetje nu, en zelfs legacy software draait op dit moment zonder problemen.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47

pistole

Frutter

Tip van Flip (naja, pistole dan):

kijk ook eens in je Reliability and Performance Monitor (start -> run -> perfmon) en klik daar op het Disk uitklappertje; dan zie je, met een vertraging van een seconde of 10, netjes welke processen er (veel) Disk I/O genereren.

edit:
* pistole heeft Superfetch gewoon aanstaan, werkt prima. Het heeft geen zin om geheugen in je pc te proppen als je het niet gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door pistole op 06-10-2008 10:50 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:46

Edmin

Crew Council

get on my horse!

paradoXical: je klaagde ook over voorgeinstalleerde meuk. Is dit niet gewoon een Lenovo cadeautje, dat niets met Vista te maken heeft? Ik kan me niet herinneren dat mijn Vista (HomePremium, OEM) uit het doosje kwam met extra nutteloze software.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

paradoXical schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:42:
Dat ben ik niet geheel met je eens. 2 maanden geleden ben ik overgestapt van XP naar Mandriva 2008.1. Met deze OS kon ik na een zeer snelle installatie direct aan de slag.
We hebben het over Vista, niet over Mandriva toch? :P

Maar gelukkig werkt de boel zoals bedoeld bij jou :)

• paradoXical

paradoXical

The ParadoX

Edmin schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:57:
paradoXical: je klaagde ook over voorgeinstalleerde meuk. Is dit niet gewoon een Lenovo cadeautje, dat niets met Vista te maken heeft? Ik kan me niet herinneren dat mijn Vista (HomePremium, OEM) uit het doosje kwam met extra nutteloze software.
Hetgeen waar ik me aan geïrriteerd heb is de hard-disk activiteit na installatie. Ik heb geen behoefte aan herstel-punten of indexing-service. Ik wil gewoon lekker aan de slag na het booten van mijn systeem, en dat was de eerste rijd nog niet echt mogelijk :P

Overigens staat er inderdaad heel wat Lenovo rommel voorgeinstalleerd, maar dat is ook zo verwijderd. Misschien dat ik gister iets te voorbarig ben geweest over Vista, maar wanneer je helemaal gewend bent aan een bepaald OS, dan kan overstappen lastig zijn en je blik enigzins vertroebelen.

Pagina: 1