Toon posts:

de ultieme notebook, die duurzaam is voor onder de 1000 Euro

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onder "duurzaam" versta ik hier een notebook met een behuizing die niet slijt en in het algemeen lang meegaat.

Ik had eerder al een product survey en een topic op GoT gepost. Laatst las ik ook een interessante post op een weblog.

Ik ben op zoek naar een laptop die dus:
  • Te koop is voor minder dan 1000 Euro, in ieder geval niet veel meer dan dat.
  • Robuust/duurzaam is, de behuizing mag niet slijten zoals op de derde foto te zien is in mijn product survey.
  • Linux vriendelijk is met open source drivers, dus een Intel wireless chip, en ook een Intel video chip (gamen wil ik toch niet, en een aparte videokaart drijft de prijs te ver op).
  • Een monitor heeft met een resolutie die groter is dan 1024 x 768, want die resolutie is te klein, aan de andere kant is iedere notebook met een monitor groter dan 15,4 inch weer te groot. En dan eigenlijk nog het liefst een monitor met een non-widescreen resolutie zoals 1400×1050 wat 4:3 is, maar dan wordt het moeilijk.
Na zelf flink wat afgezocht te hebben kwam ik uit op de business lijn van HP. IBM Thinkpad notebooks zijn ook interessant, maar voor onder de 1000 Euro hebben die alleen maar 15 inch monitoren met 1024 x 768. Op dit moment zou ik zeggen dat de HP nc6320 RH380ET het dichtst in de buurt komt, deze staat voor 1100 Euro in de T.net Pricewatch. Nu weet ik niet uit eigen ervaring of die HP business notebooks wel duurzaam zijn, maar volgens een opmerking in die weblogpost wel, en die notebooks hebben in ieder geval niet van die goedkope zilverkleurige verf op de behuizing.

Wat denken jullie? Als je rekening zou houden met mijn criteria, wat zou dan volgens jullie de ultieme notebook zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 14:21 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:26
Compal hel 80

T5500
1024Mb ddr2
7600 go 256mb PCI-E
100 Gig S-ata 2,5"
wireless + Bluetooth
15,4 WXGA+
3x usb 1x firewire
externe vga
dvd brander

komt je op 1000 uit ong
zonder OS zijn ze ook te krijgen voor linux etc , en als je geen grafische kaart wilt

een Compal Hel81

www.laptops4u.com
http://www.btonotebooks.nl/
www.alternate.nl

Barbones onder de naam ( laptops4u , alternate , compall , qwanta , zepto )
zelf te configureren en bigbang voor buck :)
al is de 1 duurder als de ander gaat toch mijn voorkeur naar zulke inplaats van acer bv

[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 20-04-2007 14:18 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:58
zelf heb ik de acer aspire 5100 (exacte type weet ik niet meer) met 15.4" scherm.
max. resolutie 1280x800. AMD processor en ATI grafische kaart.
Deze gebruik ik voornamelijk voor school en werk en dat gaat super.

hieronder een aantal puntjes naar mijn mening:

Voordelen:
- niet te zwaar
- helder scherm
- lekker vlot
- goede accuduur

Nadelen:
- crystalbrightscherm niet fijn in de zon (reflecteert nogal)

Verwijderd

Gezien je gewenste specificaties zou ik ook eens bij Dell gaan kijken. In de zakelijke lijn zal er voor rond de 1000 euro best wat te krijgen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb en novuX:

Bedankt voor de info. Dell is inderdaad zeker interessant, die business notebooks van Dell, de Latitude serie, lijkt volgens dat Flash filmpje ook een degelijke behuizing te hebben, en ze gebruiken ook Intel hardware voor de video en wireless chips. En de Latitude D520 heeft ook een optie voor een monitor die 1400×1050 doet.

pdebie:

Maar jouw Acer notebook heeft een ATi videokaart die niet Linux-vriendelijk is, en Acer notebooks hebben ook van die snel slijtende zilververf op de behuizing. En widescreen resoluties van 1280x800 zijn onpraktisch als je veel websites bekijkt, aan word processing doet of PDF documenten leest, dan is de lengte immers belangrijker dan de breedte van de monitor.

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
pdebie schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:22:
- crystalbrightscherm niet fijn in de zon (reflecteert nogal)
de meeste laptops hebben eerder last van te weinig contrast en helderheid in combinatie met sterk omgevingslicht, dan van reflectie. ongeveer gelijk welk laptopscherm is onleesbaar in zonlicht, behalve misschien de toughbooks van panasonic.

Verwijderd

Fujitsu Siemens Amilo XA1526

Bij....ja echt waar...de otto voor 979,00

Processor
Processor-kloksnelheid 1800 MHz
Processor AMD Turion 64 X2 TL-56
Schijf
Opslagcapaciteit 240 GB
Harde schijf-interface Serial ATA
Rotatiesnelheid 5400 RPM
Geheugen
Intern geheugen 1024 MB
Intern geheugentype DDR2 RAM 533MHz
Compatibele geheugenkaarten SD/MMC/MS/MS Pro
Videogeheugen
Geheugen video-adapter 256 MB
Grafische adapter NVIDIA GeForce Go 7600
Beeldscherm
Beeldschermdiagonaal 17"
Beeldscherm WXGA+ TFT LCD
Resolutie 1440 x 900 Pixels
Optische drive
Soort optische drive DVD±RW DL
Audio
Audiosysteem Azalia Codec (7.1 SPDIF)
Aantal ingebouwde luidsprekers 2
Netwerk
Intern modem Ja
Netwerkfuncties Ethernet/Fast Ethernet
Draadloze technologie IEEE 802.11b/g, Bluetooth 2.0
Modemsnelheid 56 Kbit/s
Modemtype V.92
Draadloos LAN data-overdrachtsnelheid (max) 54 Mbit/s
Beveiliging
Bevestigingsmogelijkheid voor kabelslot Kensington
Besturingssysteem/software
Gebundelde software - Microsoft® Works 8.0 NL
- Power DVD
- Adobe Acrobat Reader- Norton Internet Security
(90 dgn)
Inclusief OS Windows XP Media Center Edition
Energie
Batterijtechnologie Lithium-Ion
Aantal cellen in de batterij 6
Batterij levensduur 2.0 uur
Verbindingsmogelijkheden
Aansluitingen 1x Express Card 34/54 mm
Bluetooth Ja
USB 2.0 poort(en) 3
IEEE 1394/Firewire poort 1
Modem (RJ-11) poort 1
Ethernet (RJ-45) poort 1
Luidspreker/ koptelefoon/ line-out uitgang Ja
Microfoon/ line-in ingang Ja
S/PDIF uitgang Ja
Aansluiting voor netstroomadapter Ja
TV aansluiting S-Video
DVI poort SmartCard slot
Gewicht en omvang
Gewicht 4000 g
Afmetingen B x D x H 399 x 299 x 39.5 mm
Breedte 399 mm
Diepte 299 mm
Hoogte 39.5 mm
Technische details
Aanwijsapparaat Touchpad
Model Notebook

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:12:
Onder "duurzaam" versta ik hier een notebook met een behuizing die niet slijt en in het algemeen lang meegaat.

(...)

Ik ben op zoek naar een laptop die dus:
  • Te koop is voor minder dan 1000 Euro, in ieder geval niet veel meer dan dat.
  • Robuust/duurzaam is, de behuizing mag niet slijten zoals op de derde foto te zien is in mijn product survey.
  • Linux vriendelijk is met open source drivers, dus een Intel wireless chip, en ook een Intel video chip (gamen wil ik toch niet, en een aparte videokaart drijft de prijs te ver op).
  • Een monitor heeft met een resolutie die groter is dan 1024 x 768, want die resolutie is te klein, aan de andere kant is iedere notebook met een monitor groter dan 15,4 inch weer te groot. En dan eigenlijk nog het liefst een monitor met een non-widescreen resolutie zoals 1400×1050 wat 4:3 is, maar dan wordt het moeilijk.
(...)
Dat je nog niet op IBM bent uitgekomen verbaast me, wellicht niet voor onder de 1000 euro. Maar voldoet aan al je eisen. Ze staan algemeen bekent als de meest stevige en robuuste laptops. Hebben nog als een van de weinigen 4:3 hi-res schermen (heb zelf 1600*1200), en zijn erg goed in hun support op Linux.

Ik kan wel even van leer trekken over de kwaliteiten van IBM laptops. Maar je moet voor jezelf beslissen of het 500 meer waard is (gooedkoopste model is iets van E1500,-. Ik ben in iedergeval erg tevreden met mijn machine, hij gaat elke dag mee op de motor/fiets en heeft nog geen kick gegeven.
Pagina: 1